Wat moeten we nou met motorrijden in NL?

ouideaux

MF veteraan
11 jul 2009
1.263
0
Schoten, NL
Ik ben vorige maand lekker aan het rondrijden geweest in Italie en heb ongeveer elke pas in de Dolomieten en in de omgeving van de Stelvio wel gezien. Lekkere bochten, hier en daar asfalt waar een circuit bij verbleekt zo mooi. Sommige wegen waar geen 100 meter recht is. Sommige wegen waar je 100 mag, maar je met 60 kmpu al bijna kneedowns maakt. Auto's, busjes en vrachtwagens die je er voor laten gaan, zodat ze jouw plezier op een mooie bergweg niet verpesten met hun traagheid. Dorpjes waar ze stoplichten en verkeersdrempels niet kennen, laat staan een flitspaal. Waar je gewoon met je goede verstand doorheen rijd met een nette snelheid, zonder dat je geirriteerd stoplichtspringtjes aan het maken bent van stoplicht naar stoplicht omdat ze toch wel op rood staan.

Na een tijdje kom je terug in Nederland en dan valt het motorrijden bar tegen. Geen boeiende bochten, overal van die stomme drempels, flitspalen, de ellende zal jullie bekend zijn. Er zijn wel wat leuke weggetjes, maar daar lopen de bewoners grind in de bochten te strooien of gieters te gooien. Circuits dan? Er zijn er drie, waarvan er een er een echt fullsize motorcircuit is. En helaas aan de andere kant van het land ligt, voor mij dan. Oftewel, voor straatmotoren is het eigenlijk helemaal niet boeiend hier in NL.

Offroad rijden dan, ik ga soms met wat collega's met een paar crossers naar afgelegen gebieden om lekker in de modder te raggen. Lekker in een bos, of in de kuil bij beverwijk. Een paar keer onderuit gaan, je motor oppakken, en weer verder rijden. Maar na 5x heb je de kuil wel gezien (en het is er druk in de weekenden), en dat gezeik met de politie als je weer in het bos aan het rijden bent ben je ook wel zat. Waar kan je nou goed offroad rijden hier, waar zijn de leuke trails die je kan rijden zonder dat er weer zon groenlinks figuur begint te janken omdat er een geelgebekte trompetbekkwekkereend in dat bos woont die wel eens weg zou kunnen vliegen. Dus offroad rijden, nou ook niet echt in NL. Kijk je naar Noorwegen, Zweden, Finland, bossen genoeg waar nooit iemand komt en je je compleet uit kan leven met een crosser. Maar niet hier.

Toermotoren ben ik nog te jong voor, choppers en dat soort dingen is niet mijn ding, klassiekers al helemaal niet, je houd in dit land eigenlijk alleen de motorscooter over. Om goedkoop tussen de file door te kunnen rijden naar je werk :') Wat is motorrijden hier toch doodsaai.
 
Een woord, Supermoto. Paar boerenweggetjes, zandpaadje, industrieterreintje/parkeerplaats en ik vermaak me prima!
 
Ik denk dat de motorverkoop weer omhoog gaat na het lezen van dit verhaal :P.
Ben zelf allang blij dat ik in Duitsland woon, niet helemaal in de Eiffel ofzo maar in ieder geval mooier dan NL. En met 100km zit ik in het Sauerland, niet te vergelijken met hoge bergpassen maar wel prima rijden.

Gelukkig heb je in NL wel altijd een mooi klaverblad in de buurt liggen :')
zelf nog nooit bewust genomen voor de bochten
 
Laatst bewerkt:
offroad kan alleen goed als je volgens mij meedoet aan wedstrijdjes (enduro) in het zuiden van het land.

ben al meerdere malen in de dolomieten geweest en geloof me, alles verbleekt hierbij (behalve circuit rijden <=vind ik dan) dolomieten is HET motormekka, auto's houden rekening met je, wegen zijn schoon en als je op 1 wiel voor bij de carabinieri binnen de maximaal toegestane snelheid krijg je nog een duimpje toe.

als je maar normaal in de dorpjes doet,...

veel beter kan het niet :) dus nederland is een kut land wat betreft rijden op de weg.....dr is geen drol aan (daarom doe ik het ook bijna niet meer) (rij alleen nog maar op het circuit.)
 
Gelukkig heb je in NL wel altijd een mooi klaverblad in de buurt liggen :')
zelf nog nooit bewust genomen voor de bochten
Ik wel een keertje, klaverblad van de A9 naar de A4. Ff kijken hoe plat ik kon. De bocht van de A4 naar de A9 ri. haarlem heeft aan het einde een knik, dus als je netjes plat gaat, gaat de bocht ineens extra hard naar rechts en zit jij met je motor op de rijstrook ernaast. Zo ben ik al een keer bijna onder n Golfje gekomen daar.
 
Een woord, Supermoto. Paar boerenweggetjes, zandpaadje, industrieterreintje/parkeerplaats en ik vermaak me prima!


idd van een r1 naar ktm950 gegaan en moet zeggen :} :} bochten nog leuker, binnendoor naar je werk lekker schuiven op een rotonde... beetje weelies ( niet met 150 maar gwn lekker tussen de 50 en 100km... heb er lol mee!
 
Ik wel een keertje, klaverblad van de A9 naar de A4. Ff kijken hoe plat ik kon. De bocht van de A4 naar de A9 ri. haarlem heeft aan het einde een knik, dus als je netjes plat gaat, gaat de bocht ineens extra hard naar rechts en zit jij met je motor op de rijstrook ernaast. Zo ben ik al een keer bijna onder n Golfje gekomen daar.

_O- Heb je een keer een fijne bocht en dan is het nog levensgevaarlijk ook
 
Ik wel een keertje, klaverblad van de A9 naar de A4. Ff kijken hoe plat ik kon. De bocht van de A4 naar de A9 ri. haarlem heeft aan het einde een knik, dus als je netjes plat gaat, gaat de bocht ineens extra hard naar rechts en zit jij met je motor op de rijstrook ernaast. Zo ben ik al een keer bijna onder n Golfje gekomen daar.
Bocht van de N201 naar de A4 richting Schiphol is een leuke bocht.

Maar goed als je dan de ongevalsstatistieken per gereden km er dan op na slaat blijkt dat ons land wel een van de aller veiligste van Europa/wereld te zijn.
Dus ergens heeft het nut die betutteling -O-
 
Een woord, Supermoto. Paar boerenweggetjes, zandpaadje, industrieterreintje/parkeerplaats en ik vermaak me prima!

:^

nederland is meer gemaakt voor supermoto's, maar er rijden hier veel SS'jes rond. Na de overstap snap ik die keuze echt helemaal niet, snap ook niet hoe ik dat zelf "leuk" kon vinden, echt 10x beter zo'n SM :Y
 
Gelukkig maar dat Nederland saai is om motor te rijden.
Des te meer we naar de vakantie verlangen.

Ben afgelopen week vanuit Luxemburg door Duitsland en Belgie geheel binnendoor naar de grens bij Luik gereden.
Was echt heerlijk en relaxed om zo te toeren.
Eenmaal bij Luik de grens over heb ik de snelwegen gepakt, binnendoor rijden in NL schiet voor geen meter op.
 
Laatst bewerkt:
hier in belgie is het nog net wat erger ;( heeel slechte wegen vol putten en bulten B| . bij julli vald het bij mij nog goed mee kom er graag voor een toertje te doen :Y :Y .
 
Laatst bewerkt:
Same here, deze zomer de ardennen, vogezen, jura, alpen en ardeche gehad en dan valt het hier toch ietwat tegen
 
Ja, inderdaad. Nederland is niet echt geweldig voor op de motor.
Tenzij je de echt kleine weggetjes kent maar die zitten met mooi weer weer vol met fietsers e.d. Dus ben ik allang blij dat ik vanuit Limburg binnen een uur in de buurt van Luik zit en lekker door de Ardennen kan knallen. En meteen door naar Luxemburg. En dan door de Eifel terug naar huis. Ga ik morgen doen :) En over 2 weken vertrek ik voor een weekje naar de Dolomieten wat inderdaad een prachtig gebied is. Vooral begin september als allemaal de lokale helden weer aan het werk gaan muhahahaha

Als je motorrijden in NL een beetje leuk wil houden, koop dan een supermoto of een all-road of zo. Nederland is gewoon te druk en overgereguleerd voor een supersport.

Maar goed, ik ga slapen. Luxemburg awaits! :)
 
:^

nederland is meer gemaakt voor supermoto's, maar er rijden hier veel SS'jes rond. Na de overstap snap ik die keuze echt helemaal niet, snap ook niet hoe ik dat zelf "leuk" kon vinden, echt 10x beter zo'n SM :Y

En stel je nu eens voor dat je een echte SM rijdt, dat wordt alleen maar beter. :+
 
Laatst bewerkt:
Ik woon in Zwisterland sinds 3 jaar, en het is hier een paradijs natuurlijk om te rijden. Ik woon aan het meer van Geneve, en overal om me heen mooie bergen, en voor het echte werk rij ik een uur om in de echte Alpen terecht te komen. Echt elke rit hier is weer genieten. Nu ik je post las besefte ik weer even wat een verschil het is met NL.

Toen ik motor reed in NL deed ik dat voornamelijk om sneller door de randstad te kunnen rijden met woon/werk verkeer. Puur voor de lol reed ik toen veel minder dan hier, maar da's logisch.

Morgen staat een rondje Chamonix gepland, en eten in Annecy :)
 
Ik wel een keertje, klaverblad van de A9 naar de A4. Ff kijken hoe plat ik kon. De bocht van de A4 naar de A9 ri. haarlem heeft aan het einde een knik, dus als je netjes plat gaat, gaat de bocht ineens extra hard naar rechts en zit jij met je motor op de rijstrook ernaast. Zo ben ik al een keer bijna onder n Golfje gekomen daar.


toch wel een met een petje erin hoop ik :+
 
Overal waar je in Nederland een beetje leuk kon rijden hebben ze de afgelopen jaren een 60-zone van gemaakt..... :(


Gelukkig woon ik 5 minuten van de Duitse grens en zit ik in een klein uurtje middenin de Eifel. *O*

Ik ben geen racemonster, maar Duitsland rijd zoveel leuker.... overal waar je hier 60 of 80 mag, mag je daar 100. Rijdt je er 120, dan rijdt na tellerafwijking slechts een heel klein beetje te hard, valt niet eens op. Flitsen moeten ze van voor, controles zijn er nauwelijks, en als je ze dan toch pakken valt het boetebedrag reuze mee als je het vergelijkt met hier.
 
Ik woon in Zwisterland sinds 3 jaar, en het is hier een paradijs natuurlijk om te rijden. Ik woon aan het meer van Geneve, en overal om me heen mooie bergen, en voor het echte werk rij ik een uur om in de echte Alpen terecht te komen. Echt elke rit hier is weer genieten. Nu ik je post las besefte ik weer even wat een verschil het is met NL.

Toen ik motor reed in NL deed ik dat voornamelijk om sneller door de randstad te kunnen rijden met woon/werk verkeer. Puur voor de lol reed ik toen veel minder dan hier, maar da's logisch.

Morgen staat een rondje Chamonix gepland, en eten in Annecy :)


lul ;)
 
Als je eenmaal in buitenland geweest bent is het inderdaad erg moeilijk het 'leuk' te vinden in NL. Hier heb je een paar km (wat zeg ik, een paar 100meter) leuke bochtjes maar waar het overal bewoond is of druk bereden.

In Eifel/Sauerland en verder heb je 10tallen km's onafgebroken stukken stuurplezier die je dan voor 1km moet onderbreken om even netjes een dorpje te moeten doorkruisen met gepaste snelheid. Toch zou ik er niet willen wonen omdat het veel te afgelegen is en je dus ook vele km's moet rijden naar winkels/uitgaan en dergelijke.

Doe hier in NL eigenlijk alleen nog wat tourritjes en een paar keer de Lekdijk over, kan niet wachten om weer eens lekker te gaan :] in het buitenland.
 
Terug
Bovenaan Onderaan