Wat NIET schoonmaken met Multi-spray WD40?

Rolf2

Rookie
18 apr 2006
23
0
Groningen
Vandaag mijn R1 maar eens weer schoongemaakt. Toen ik bij de wielen kwam zaten deze onder het vet en aanslag en aangezien mijn potje wheel-cleaner van de autozaak op was maar eens naar de motorzaak gereden om tekijken wat ze daar voor schoonmaakspullen hadden.

Nu heb ik daar een spuitbus Multi-spray WD40 gekocht. Dit moest ik op een doekje spuiten en dan over de velgen heen gaan. En waarempel het vet en aanslag verdween direct (hier deed ik normaal iets van 45 minuten over)

Omdat dit spul zo goed werkt vraag ik me af wat ik er niet mee schoon zou kunnen maken? Kan ik hier mijn aluminium frame mee schoonmaken? en het plastic van de monoveer, en de binnenkant van de onderkuip waar alle rotzooi op vastgekoekt zit?

Dus in het kort.. waar wel voor gebruiken en waarvoor zeker niet?
 
NIET gebruiken voor je ketting( o-ring) want het is een ontvetter.
NIET gebruiken voor je remschijven want er blijft een heel dun beschermlaagje achter en dat remt niet zo optimaal.
daar is remmenreiniger voor uitgevonden

En voor de rest gebruik ik het voor mijn kuipen om vet spetters te verwijderen voor dat ik hem in het sopje zet.

Zoals genoemd mijn velgen (alleen worden de velgen eerder vies na reiniging met wd 40 t.o.v. velgenreiniger omdat er door de WD40 er een beschermlaagje op komt wat juist weer vuil aantrekt.
 
Wat ik heb geleerd is dat WD40 uitdrogend werkt. Daardoor zou het niet verstandig zijn om te gebruiken op rubberen en plastic delen.

Ik heb voor mijn aluminium velgen gewoon wasbenzine gebruikt vandaag, ging ook wel goed afgezien van hardnekkige spikkels. Werkt ook uitdrogend.
 
Op rubbers en plastic kan je prima met wd-40 uit de voeten. Ik was zo'n beetje mijn hele motor met WD-40, ik vermijd zoals hierboven al vermeld allen de ketting/tandwielen (Hier is ketingreiniger voor) en de remmen (remreiniger). Ik zou zeggen: spray away!
 
Ik zie je al bezig met die fles je motor te "wassen", pak ik toch liever een sopje in een emmer ;)
Toch doe ik het het echt zo! :)

Alles waar vliegjes hard tegenaan komen of waar vette kledder aan zit spray ik eerst vol met WD-40. Daarna veeg ik het er allemaal zo af. Vevolgens spuit ik m'n motor vol met S100 bike cleaner en na 5 minuten spuit ik hem af met de tuinslang. Resultaat: Motor ziet er als nieuw uit met ongeveer 25 minuten werk. *O* Vervolgens alleen nog even ketting smeren en presto! :)
 
Op rubbers en plastic kan je prima met wd-40 uit de voeten. Ik was zo'n beetje mijn hele motor met WD-40, ik vermijd zoals hierboven al vermeld allen de ketting/tandwielen (Hier is ketingreiniger voor) en de remmen (remreiniger). Ik zou zeggen: spray away!

:^

Heb laatste een jerrycan van 5 liter gekocht en een plantenspuit :Y

WD-40 Rules *O*
 
probeer eens lampenolie op ketting en binnenkant kuip, vuil vliegt eraf, en niet schadelijk voor de o-ringen. Je kan ook proberen een andere kettingspray gebruiken die niet er niet zo afslingert. Profi dry-lube is erg goed. :}

Succes met cleanen van je bike
 
Too sick :o

Whaha
Moet je hier eens kijken : http://www.wd40.co.uk/media/images/a/8/LIST_OF_2_000_USES.pdf

ff 2000 toepassingen voor WD-40 :Y
Whaha, hoofdstuk 'Animals' is idioot...

En bij motocycle staat dat het de ketting schoonmaakt (dus ontvet) en een paar regels eronder kan het ook nog eens smeren...
Beetje tegenstrijdig, smeermiddel en ontvetter in een potje is toch knap.


Ik doe er overigens alleen kettingvet spetters mee, en voor de rest is WD40 nergens goed voor. Het doet nooit wat ik er van verwacht. Het smeert 1 minuut lang en de kruipolie functie moet ik nog vinden :N .
 
Vandaag mijn R1 maar eens weer schoongemaakt. Toen ik bij de wielen kwam zaten deze onder het vet en aanslag en aangezien mijn potje wheel-cleaner van de autozaak op was maar eens naar de motorzaak gereden om tekijken wat ze daar voor schoonmaakspullen hadden.

Nu heb ik daar een spuitbus Multi-spray WD40 gekocht. Dit moest ik op een doekje spuiten en dan over de velgen heen gaan. En waarempel het vet en aanslag verdween direct (hier deed ik normaal iets van 45 minuten over)

Omdat dit spul zo goed werkt vraag ik me af wat ik er niet mee schoon zou kunnen maken? Kan ik hier mijn aluminium frame mee schoonmaken? en het plastic van de monoveer, en de binnenkant van de onderkuip waar alle rotzooi op vastgekoekt zit?

Dus in het kort.. waar wel voor gebruiken en waarvoor zeker niet?
niet op je ketting al meer vermeld
en niet op keeringen bv. voorpoten
en zeker niet je schijven en banden
voor je velgen kun je ook lampen olie/diesel gebruiken
werkt net zo is alleen goedkoper


[EDIT] HET grote "middeltjes" overzicht-topic [EDIT]
deze al gelezen
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan