wat nou brikken......................?

HenkieA

MF'er
7 nov 2003
180
2
Hemrik
Hallo mede Motor-Forummers,

Ben aardig nieuw hier, maar kom regelmatig een blik werpen op het forum.
En vooral dit gedeelte spreekt me erg aan.

Ik rij zelf ook meestal redelijk low-budget, japans jaren 70, en vermaak me daar prima mee. Heb nu een CB 750 F2 en een Z 1000 J paraat staan.

Maar nu mijn punt.
Ik kom heel wat topics tegen van liefhebber die voor weinig een leuk brik scoren en die me daarna toch een partij gaan verbouwen, sleutelen en restaureren. Mwoooaahhh, dat moet toch kapitalen kosten ?????
Wel erg mooi wat sommigen allemaal klaarspelen by the way, maar wordt toch een dure hobby zo.

Zelf heb ik maar een aardig beperkt "hobby-potje" maar dat vind ik prima.
Er is toch niks mis met heel veel lol hebben op een low-budet brik ?
 
Dat is wel een beetje een valkuil, je koopt voor weinig een ding en dan staat hij in de schuur naast de 2007 gsxr1zxrroadking. Dan denk je snel, goh zal ik eens een nieuw spatbord erop gooien, deze is wat roestig of goh, hij verbruikt 1 op 1000 olie,laat ik hem maar eens openhalen en voor je het weet ligt het frame bij de coater en de boutjes bij de verzinker.

Ik vind het geweldig want zo gaan die beestjes weer 30 jaar mee. Zo ziet mijn neefje van 2 over 16 jaar als hij gaat motorrijden (en dat zal hij, daar zorgen ik en zijn vader wel voor :) ) hoe een "echte"motor eruit hoort te zien.....
 
Tsja, daar heb je wel een punt.
Is inderdaad wel mooi als dat ouwe spul bewaard blijft voor het nageslacht.

Dat een oud brik bij mij een oud brik blijft komt eigenlijk gewoon omdat ik totaal niet sleutel. Gaat meestal meer kapot dan dat iets gerepareerd wordt.

Maar goed, ik zie het ook altijd wel een beetje als een uitdaging om op een zo goedkoop mogelijk brik rond te rijden. ( binnen redelijke veiligheidsmarges uiteraard )

Paar jaar geleden op een CB 550 van € 150,- naar Silverstone en het ACE cafe in Londen geweest. Fantastische trip, ACE cafe is een aanrader ! ( nachtleven van Londen ook trouwens )

Moet ook zeggen dat ik over het algemeen weinig problemen tegen kom op dat ouwe spul. Toevallig knapte vandaag de koppelingskabel van de CB 750 en da's wel lastig rijden. Ga toch een poging doen die zelf te vervangen, is voor mij al een uitdaging,
Zegt waarschijnlijk wel iets over mijn sleutel-capiciteiten.
 
Lijkt me een goeie Henk als jij niet al teveel gaat sleutelen. Beloof ik dat ik geen strips ga tekenen 8-).
 
Hallo mede Motor-Forummers,



Zelf heb ik maar een aardig beperkt "hobby-potje" maar dat vind ik prima.
Er is toch niks mis met heel veel lol hebben op een low-budet brik ?
Hallo Henkie...

Je kan ook vrij low-budget beetje sleutelen hoor, dan hou je het lekker "brik". :+
En daar is helemaal niets mis mee!! :N
 
Lowbudget rijden is leuk en kan een sport op zich zijn, zo'n ding in z'n oude glorie herstellen of helemaal naar je eigen smaak maken is ook leuk! Zeker als het een wat zeldzamer type motor is, het is niet voor niets Brikken én Klassiekers...
 
Ducttape , ijzerdraad en tie-wraps zijn vaak de kosten niet :+
Ik ben ook meer van het motto "als het loopt dan loopt het" en, "het is geen nieuwe en hoeft het ook niet te worden". Moet wel 100% veilig mee gereden kunnen worden.
Technisch zijn de allemaal 95-100% in orde.
 
He Ralfie,

Leuk om je hier tegenkomen !

Ben wel erg benieuwd naar jou "teken-talent" trouwens.

By the way, poppetjes tekenen kan elke sukkel leren,
sleutel-kunde is aangeboren !

Maar ga deze week zelf nog een koppelingskabel vervangen en het M-stuurtje omwisslen voor een orgineel stuur. ( CB 750 F2 )

Maar goed, rij inmiddels als meer dan 15 jaar op ouwe brikken, weet dus wel iets van motoren af, maar neem toch ook mijn petje af voor al die hobbyisten die toch wel erg leuke projecten in elkaar knutselen.
 
M'n XS opknappen doe ik vernamelijk uit milieu-overwegingen. Net als ouwe schoenen kun je 'm weggooien maar dat is zonde...ik gun hem een tweede ronde :P
Als je het puur rationeel bekijkt is het knap zinloos, al die euro's investeren in een in mijn geval 32 jaar oude fiets. Heb er zelfs m'n "moderne" ZRX voor verkocht. Maar de lol die ik eraan beleef om iets wat er zo verweerd uitziet weer in topstaat te brengen is imho niet in geld uit te drukken. Ben denk ik ook meer sleutelaar dan rijder. En diep van binnen ben ik nog steeds dat kleine jochie dat speelgoed of een Puch Maxi uit elkaar trekt, niet omdat het stuk is maar gewoon om te kijken hoe het werkt. Resumé: de motorhobby moet je niet rationeel bekijken maar gewoon beleven. En dan het liefst aan het eind van dat beleven een Hertog Jan :W
 
Maar............zo'n XS 750 is ook een erg leuke motor.
Heb er in de loop der jaren stuk of 4 van gehad.
( en dan vind ik ze dus echt leuk )

Zit regelmatig specifiek te zoeken naar een leuk exemplaar.
Heb ook een XS 850 gehad, zie je al helemaal niet meer.

Toch even net wat anders, zo'n 3 cylinder. Die moeten natuurlijk voor het nageslacht bewaard blijven ! Schijnen trouwens niet de meest sleutel-vriendelijke blokken te zijn.
 
Dat is wel een beetje een valkuil, je koopt voor weinig een ding en dan staat hij in de schuur naast de 2007 gsxr1zxrroadking. Dan denk je snel, goh zal ik eens een nieuw spatbord erop gooien, deze is wat roestig of goh, hij verbruikt 1 op 1000 olie,laat ik hem maar eens openhalen en voor je het weet ligt het frame bij de coater en de boutjes bij de verzinker.

Ik ken dit. Heb voor 300 euro een prima cb550F gekocht uit 1977. Zweette alleen behoorlijk bij de kop. Nu ben ik .... een veelvoud van de aanschafprijs verder (laat dat maar even in het midden) vanwegen blokrevisie, poedercoat, tank spuiten, carbarateur revisie setje, bandjes, andere tellers etc.....

Haha, herken dit volledig en dit topic doet me wel de ogen openen. Maar ja, heb nu wel (bijna) de motor die ik wil dus dat is ook wat waard.

Met een brik is helemaal niets mis, maar voor je het weet verbouw je het hele ding.

Groeten, Heidy
 
Laatst bewerkt:
Maar............zo'n XS 750 is ook een erg leuke motor.
Heb er in de loop der jaren stuk of 4 van gehad.
( en dan vind ik ze dus echt leuk )

Zit regelmatig specifiek te zoeken naar een leuk exemplaar.
Heb ook een XS 850 gehad, zie je al helemaal niet meer.

Toch even net wat anders, zo'n 3 cylinder. Die moeten natuurlijk voor het nageslacht bewaard blijven ! Schijnen trouwens niet de meest sleutel-vriendelijke blokken te zijn.
Letters (XS) kloppen wel, getalletje erachter niet.
Ik heb de uitvoering met 400 hele ceecee's *D
full

:W
 
@Hornix: Hoeft echt niet altijd zwaar en superkrachtig te zijn om er plezier op te beleven. Voor de CBX was het zwaarste wat ik had een R60/6 met toch wel zeker iets van 33 hele pk's. Maar een partij plezier dat ik er op gehad heb, dat wil je haast niet geloven! :] :] :]

Greetz!!!!!

"Opa"Jan
 
oh, sorry.
Ik was je naam volgens mij ook tegengekomen op het XS 750 topic.
Dus toen dacht ik..............etc etc etc.

Wel een erg leuk cafe-racertje wat je zo hebt trouwens !
 
@Hornix: Hoeft echt niet altijd zwaar en superkrachtig te zijn om er plezier op te beleven. Voor de CBX was het zwaarste wat ik had een R60/6 met toch wel zeker iets van 33 hele pk's. Maar een partij plezier dat ik er op gehad heb, dat wil je haast niet geloven! :] :] :]

Greetz!!!!!

"Opa"Jan
Ik kom van een ZRX1100 Jan, ik ga het vast wel merken denk ik.... :Y
Maar de smile zal er idd niet minder om zijn *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan