Wat raden jullie mij aan??

Chuck_Norris

MF'er
20 mrt 2009
197
0
Hallo leute!!

Ik ben nieuw op dit forum, en ook redelijk nieuwe in de motorwereld. Over precies een maand hoop ik mijn zwaar motorrijbewijs binnen te halen (F^%&g CBR, wat duurt het lang voordat je een plek hebt) en ik ben nu hard aan het zoeken naar een leuke beginnersmotor. Ik wil de motor puur voor woon-werk/plezier gebruiken. Ik heb bijna tot geen verstand met het onderhoud, dus een onderhoudsvriendelijke fiets heeft een dikke voorkeur. Verder wil ik, als het een beetje kan, niet al teveel kosten maken voor de brandstof.

Nu, al een tijdje ligt mijn interesse bij een tweedehands VFR 400 NC 24. Betrouwbaar en makkelijk handelbaar als beginner lijkt me.

Maar nu. Na wat verdieping in de motormerkenwereld heeft de Cagiva Mito 12 mijn interesse opgewekt. Waarom? Nou het ducati design staat me heel erg aan en ik denk dat deze in prijsklasse goed bij mij past.

Maar dan vraag ik mij bij deze fiets wel een paar dingen af. Bijvoorbeeld:
- is deze fiets wel geschikt en makkelijk in het gebruik voor woon-werkverkeer? Ik kan me voorstellen dat deze pas tot z'n recht komt op het circuit.
- En is hij een beetje duurzaam als het gaat om onderhoud en slurpt het ding brandstof? En last but not least, zou het zonde zijn om, wanneer ik een zwaar motorrijbewijs heb, te gaan rijden opeen 125 cc motor? (lijkt me toch niet maar toch..)

Eigenlijk samengevat, zou een Cagiva Mito 12 een reeele optie zijn voor een beginner die veel wil gaan motorrijden met woon-werk? Hoop dat dit geen domme vraag is maar heb er nog niet zo heel veel verstand van! Alvast bedankt.
 
grootste verschil is dat de mito een 2takt is.
geeft wat meer onderhoud en gaat wat minder lang mee dan een 4takt.
 
ik zou de vfr nemen , zeker voor woon werk verkeer. ook nog veel betrouwbaarder en rijd veel vlotter....

Zo'n mito is echt een grote brommer...
 
Laatst bewerkt:
nou wat denk je beide motoren zijn hoogtoerig en niet echte toerers of woonwerk machines..

maar ja wat wil je hé?
hoeveel woon-werk wil/moet je rijden?

wel leuk dat zijn ze zeker. maar voor je woonwerk gebruik zijn wat meer sport-toer machines meer geschikt zoals:

gsx 600 f
zzr 600 (de mijnes)
cbr 600

etc....

ik zou lekker naar wat motorzaken gaan en/of wat sites motorbladen bekijken.

JR
 
Als je graag een mito 12 wilt kun je mooi mijn 25 kw rijbewijs nemen neem ik je vol vermogen wel!
jammer als je daar op gaat rijden voor woon-werk denk ik
maar goed
succes met je keus en kan wel andere motoren gaan noemen die goed te gebruiken zijn voor woon-werk maar wil je dan graag een supersport of?
want een CBR kan heel goed lijkt me

succes
 
Niks mis met een mito , gebruik hem ook voor woon werk verkeer , heb ook een fzr 600 maar rij toch het meest op de mito , maar ik maak ook wel eens een dagtochtje van 300km en met een top van 160 kan je toch heel goed met het verkeer meekomen en een verbruik van 1 op18 is ook heel acceptabel.
 
Je hebt een zwaar rijbewijs over een paar weken, neem alsjeblieft iets zwaarders dan een 125 of 400cc!
 
Je hebt een zwaar rijbewijs over een paar weken, neem alsjeblieft iets zwaarders dan een 125 of 400cc!
Tis ook nooit goed B|
Mensen die net hun zwaar rijbewijs hebben en een R1 willen kopen worden hier meteen neergesabeld en verketterd. En nou wil er eentje een lichte motor kopen is het weeeer niet goed.... -O-

[me="Fladder"]heeft maar 1 tip voor TS en dat is testrijden :Y[/me]
 
Tis ook nooit goed B|
Mensen die net hun zwaar rijbewijs hebben en een R1 willen kopen worden hier meteen neergesabeld en verketterd. En nou wil er eentje een lichte motor kopen is het weeeer niet goed.... -O-

[me="Fladder"]heeft maar 1 tip voor TS en dat is testrijden :Y[/me]

Denk even na alsjeblieft. Waarom zou je op een 400cc beginnen als je vol vermogen mag rijden? Ik werd al simpel van het gebrek aan koppel van mijn 600cc GSXR k8 (die ik overigens als 1e motor gekocht heb, ik moet wel gek zijn volgens velen). TS geeft aan het vehikel voor WW-verkeer te gaan gebruiken en denkt aan zelfs aan 125cc's!

Mijn advies blijft nogmaals, neem iets zwaarders! Wat meer koppel, minder gejaagd te rijden.
 
Wat moet ik dan een mongool zijn..

Rij al 2,5 jaar met zwaar rijbewijs op mijn huidige 20kw motor, voor plezier en woon-werk.

Dat gejaagd rijden vind ik eigenlijk wel leuk en het verbruik is daarbij maar 1:27!

Het hangt er maar net vanaf hoe je woon-werk verkeer er uit ziet.
Ik rij alleen binnendoor, dit is erg plezierig rijden en een lichte motor is er prima geschikt voor.
Als je route uit 100km snelweg bestaat zijn er vast en zeker geschiktere motoren te vinden dan de twee genoemde.
 
Laatst bewerkt:
Denk even na alsjeblieft. Waarom zou je op een 400cc beginnen als je vol vermogen mag rijden? Ik werd al simpel van het gebrek aan koppel van mijn 600cc GSXR k8 (die ik overigens als 1e motor gekocht heb, ik moet wel gek zijn volgens velen). TS geeft aan het vehikel voor WW-verkeer te gaan gebruiken en denkt aan zelfs aan 125cc's!

Mijn advies blijft nogmaals, neem iets zwaarders! Wat meer koppel, minder gejaagd te rijden.
Tsjah, motor is emotie. Niet iedereen heeft behoefte aan veel koppel. Sommige vinden 125 cc juist veel leuker als 1000cc.....
Ik heb een blackbird met standaard 165 pk, en ik heb er nu juist iets lichters bij gekocht voor extra vermaak :)
 
Wat moet ik dan een mongool zijn..

Rij al 2,5 jaar met zwaar rijbewijs op mijn huidige 20kw motor, voor plezier en woon-werk.

Dat gejaagd rijden vind ik eigenlijk wel leuk en het verbruik is daarbij maar 1:27!

Het hangt er maar net vanaf hoe je woon-werk verkeer er uit ziet.
Ik rij alleen binnendoor, dit is erg plezierig rijden en een lichte motor is er prima geschikt voor.
Als je route uit 100km snelweg bestaat zijn er vast en zeker geschiktere motoren te vinden dan de twee genoemde.

Hier nog zo'n gek; ik rij, zeer relaxed overigens, op mijn 250 cc 4takt zo'n 1000 km / maand.
Verbruik van 1:30, onderhoud goedkoop en een top van rond de 140 km/u.
Als ik wil MAG ik een Hayadinges rijden met tig pk en een top van over de 300, maar dat WIL ik helemaal niet. Dit bevalt mij prima! Maar ieder zijn ding natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Hmja, ik was ook ff verbaasd dat je aan een Mito dacht.
Maar het klopt wel, je moet gewoon de motor kopen die jij prettig vindt, licht of zwaar heeft daar niets mee te maken.

Maar.... ik zou toch niet snel aan een 2takt denken voor woon-werk verkeer. Dat dan weer niet. Als je dagelijks een redelijke afstand moet rijden, ga je je snel irriteren aan het vele schakelen om de smalle powerband aan het werk te houden.
Los daarvan is een 2takt gewoon minder bedrijfszeker en onderhoudsgevoeliger. Dat is met name bij woon-werk lastig, dan moet zo'n ding gewoon altijd starten en lopen......en wil je zo weinig mogelijk tijd kwijt zijn aan onderhoud.

Proefrijden is een must, maar hou dan ook in de gaten dat een motor niet alleen voor een half uurtje proefrijden "lekker" moet voelen, maar dat je er voor woon-werk wel degelijk wat andere/extra eisen aan moet stellen. Goeie zit, makkelijk rijden, mogelijkheid wat bagage mee te nemen, weer- en windbescherming, "wintervastheid".

Het blijft natuurlijk altijd een compromis en een persoonlijke keuze. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die het wél met een Mito doen.....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan