Wat raden jullie mij voor crossmotor aan?

DirkvRooij

Rookie
5 apr 2020
7
1
Techniek is een serieus forum waar je om raad kan vragen bij technische problemen. Om een degelijk advies te krijgen is wel goede informatie nodig.

Gebruik daarom het onderstaande lijstje als leidraad:
  • Merk:
  • Type:
  • Bouwjaar:
  • Kmstand:
  • Probleem:
  • Wanneer is het probleem onstaan:
  • Wat is er al aan gedaan:

(Pas dit bericht aan voor je het plaatst)
 
Hallo
Ik rijd nu een Kawasaki kx 85 2016.
Ik begin hem te sloom te vinden en ik wil opzoek naar iets anders (het liefst 4 takt omdat 2 takt meer sleutelen is) Ik ben 15 jaar en vollop in de groei (op dit moment 1.65m) Ik was aan het kijken naar een TM mx 250 fi die vind ik heel mooi, maar die zijn er bijna niet. Velen zeggen dat het een probleem is met onderdelen maar daar heb ik weinig last van omdat ik thuis een landbouwmechanisatie thuis heb. Weten jullie een 4 takt die weinig kapot gaat? Als jullie iets anders aan raden is het ook goed? Mijn budget is 3000 euro. Dus welk motor raden jullie mij aan?
 
KX is niet direct een wegmotor toch? Wellicht een KTM iets?
 
Kx is een crossmotor en ktm vind ik duur en mindere kwaliteit wel snel maar dat hoor ik van mensen hier uit de omgeving
 
Ik heb jaren op een kx250f uit 2011 gereden.(het eerste jaar met injectie) als ik nog een keer een 250 zou kopen zou ik voor een kx250f van 2013 tot 2016 gaan kijken. Deze liggen mooi in je budget. Als je geen haast hebt en goed marktplaats en facebook in de gaten houdt kun je ook wel een 2017 (het nieuwere model) kopen voor dat geld. Aan deze motors gaat eigenlijk niks kapot. 30 a 40 uur met een zuiger is ook geen probleem. Zelf zou ik geen tm kopen omdat onderdelen lastig aan te komen zijn bij de gewone motorzaken.

Een nieuwere 250 4 takt heeft veel vermogen. Ik denk dat je beter een 125 2 takt zou kunnen kopen. Ik heb nu weer een yamaha yz 125 en hiermee kun je goed 25 uur met een zuiger rijden. En je hebt geen torenhoge kosten als je met een 4 takt je zuiger versleten hebt.

4 takt zuiger wissel:
200 euro Zuiger
40 euro Pakkingen
60 euro Distributie ketting

Ook moet de kleppen speling gecontroleerd worden. Als je dit bij een motorzaak laat doen ben je in totaal 1000 euro kwijt.

2 takt zuiger wissel:
120 euro Zuiger
20 euro Pakkingen

Een 2 takt zuiger wissel is makkelijk zelf uit te voeren. En ben je maar 2 uur mee bezig.

Uiteindelijk is een goed onderhouden 2 takt goedkoper als een 4 takt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan