wat smeren jullie op nieuwe rubber afdichtringen van de remklauw

Blackbonkie

Die hard MF'er
26 aug 2008
521
41
Zalk
hallo , wat smeren jullie op de nieuwe rubber afdichtringen van een remklauw voor dat het zuigertje terug geplaats gaat worden
 
Is dat hetzelfde als dit?:

men dat vermengd zich met remvloeistof?
ate vet lost op in remvloeistof, dus geschikt voor de rubbers rondom de remcupjes.
Dat rubber red Grease gebruik ik bij oudere remklauwen in die harmonica rubbers om de glijpinnen.
 
Er moet een beetje vet op de achterkant van de blokken om piepen te voorkomen....
Heb ik nog nooit gedaan bij al mijn motoren en ook al zeker 15 paar remblokken versleten.
En nog nooit piepende remmen gehad.
Je hebt antipiepplaatjes en als je de juiste remblokken voor de schijven gebruikt zullen ze niet piepen.

Extra info :
M'n Honda ST1300 heeft 98k kilometers en geen piepende remmen.
MT09 2017 met 42k kilometers heeft geen piepende remmen.
Gsxr 600 k4 (circuit) heeft geen piepende remmen. Binnenkort zal ik waarschijnlijk wel piepende remmen hebben, er komen GPFAX remblokken onder. Maar dat los niet op door een vet achterop de blokken te smeren.
 
On topic aub.

Gaat om rubber dat (iig deels) in het systeem zit. In contact staat met de vloeistof die wordt gebruikt om druk op te bouwen.


Zelf zou ik een beetje van de betreffende vloeistof gebruiken. Heel erg vaak is dat de familie dot 3, dot 4, dot 5.1.


Soms is het andere, dot 5. Mn niet moderne harley's. Of eigenlijk enkel die...

Soms is het olie. Hoewel de eerdere dots ook olie schijnen te zijn... er zijn modellen waar olie moet.

Zie deksel reservoir.
Of handleiding.
 
Heb ooit geleerd dat remvloeistof hygroscopisch is en dat je daarom ATE remmenvet moet gebruiken, wat ik dus al 35 jaar doe. Geen idee of dat het beste is maar het voelt goed.
Nog nooit piepende blokken gehad tot vorig jaar, toen toch maar wat kopervet gesmeerd en hoewel veel minder, piepen ze sommige dagen een heel klein beetje.
 
In het remsysteem moet alléén remvloeistof. Als je daar kopervet, zuurvrije vaseline of ander smeer middel in morst, dan loop je het risico dat je daarmee het kookpunt verlaagt.
Je mag de cupjes dus alleen smeren met Ate remcilinderpasta of remvloeistof of niks.

Ik smeer Ate remcilinderpasta op de omtrek van de remcilinders, niet op de achterkant. Als is de remcilinders dan in de klauw duw, dan veegt het rubber bijna alles er af. Dat blijft dus buiten. Het beetje dat naar binnen slipt had hij blijkbaar nodig om het rubber te smeren.

De remcilinderpasta die aan de buitenkant blijft zitten mag je wegvegen, heeft geen nut, want het is hygroscopisch. Na de eerste regenbui is het toch weg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan