Wat speling op de schakel as, zwaarder schakelen

SpeedYveS

MF veteraan
10 jan 2003
2.328
0
Hoi Allemaal, ik heb een beetje zijdelingse speling op het schakel asje dat in het blok gaat. Voor me gevoel schakelt de FZR 1000 ook iet zwaar. Hij lekt er geen olie of iets dergerlijks dus vraag me af wat het kan zijn, en of het gewoon is of niet.
Ik ben honda's gewend die super licht schakelen, :) is er iets waardoor hij soepeler gaat schakelen? als de bak niet heet is (dit weer dus..) schakelt hij vooral moeilijk van 1 naar 2 als ik wat vlotter op trek en terugschakelen gaat pas soepel met een dotje tussen gas.
Misschien kan ik controleren of de hydraulische koppeling wel goed vrij komt, ook bij stilstand is de vrij wat moeilijk te vinden, zijn toch dingetje die op een niet goed vrijkomende koppeling duiden toch?

Verder heel blij met me nieuwe Yamaha FZR1000 '91 :]
 
Zijdelingse speling is normaal.
Het klinkt allemaal redelijk normaal trouwens.
Een niet geheel vrijkomende koppeling , of een plakkende koppeling of een iets kromme staalplaat in je koppelingspakket zijn allemaal dingetjes die hieraan mee kunnen helpen, maar het lijkt me niet dat je echt een probleem hebt.
 
Ik had gewoon een honda moeten kopen dus :P
Nee, maar vooral het terug en opschakelen zou ik graag wat aan willen doen. In ieder geval controleren of de koppeling wel goed genoeg word ingedrukt. Kan ik die drukcylinder er gewoon af schroeven zonder olie over de vloer te krijgen? (dot4 of motorolie)
 
ja dat kan als je maar van je koppeling af blijft tijdens en na het demonteren, er zit gewoon dot-4 remvloeistof in het systeem net als in je remsysteem.
Misschien zit er wel lucht in, ontluchten werkt op dezelfde manier als je remmen.
 
Vergeet ook niet om je olie pijl te controleren. De Yamah XJ600 van mijn broer gaat heel zwaar schakelen als er weinig of oude olie in zit. Na een olie verversing ging het schakelen alvast weer een stuk soepeler.

Erik
 
Terug
Bovenaan Onderaan