Wat stopt sneller een auto of een motor ?

volgens mij
1) heeft de vrijving coefficient / oppervlakte van je banden hier niets mee van doen. Je remt met je remschijven en niet door dat je banden op de wegdek schuren (tenminste als je ABS hebt)
Ja, je hebt gelijk. De enige juiste wijze van testen is dan ook op een ijsbaan :)
 
vraag het ff aan napo die sv rijder die geeft toch vro of zoiets.die kan ons allemaal wel uit de droom helpen.baaidewee iemand had het over een boekje van zijn vro1(uit eindhoven zoals ik ).nou ik remde bij vro1 een stukkie beroerder dan bij vro3 dus mischien dat je die eens moet volgen
 
ff me chips en cola pakken...
:^
full
 
wij gewone moto-rijders gaan het niet redden tegen een auto, maar die motoGP rijders??? Die rijders kunnen veel harder remmen dan ons, weet iemand hoe snel die kunnen stilstaan??
 
auto remt sowieso harder.
en abs of niet, je gaat er vanuit dat ze allebei optimaal remmen. En van ABS rem je niet harder in theorie.

In de praktijk gelukkig wel...

en verder: bij de motor lijkt het mij het verhaal van grip op wegdek niet zo van toepassing aangezien je die niet kunt gebruiken omdat de achterkant er dan al overheen stapt (droog weer). Daarom zou ik de achterrem ook niet meerekenen.
 
onder normale omstandigheden bij gewoon droog weer sta je zonder abs sneller stil als met abs in je autootje.
bij het blokeren van de wielen onstaat er door de frictie zoveel warmte dat de band gaat plakken als een stuk tape op de weg...je staat absoluut eerder stil......wordt met ijzel wel een ander verhaal hoor :)


wat auto motor aangaat......ik denk idd dat de auto wint.
 
klopt, ABS verkort op zich niet de remweg, als jij zo hard remt dat de wielen niet blokkeren dan haal jij zelf het max eruit, alleen de meeste kunnen dat niet (moet je echt veeeel op oefenen) dus helpt ABS je, je weet wel hoe het werkt, alleen de remweg van mensen niet niet perfect kunnen remmen zal korter worden door de HULP van ABS.
 
ik denk dat in de praktijk de gemiddelde motorrijder eerder stilstaat dan de gemiddelde koekblikker.... om de dood eenvoudige reden
koekblikkers:
- slapen
- zijn aan het bellen
- zien niks
- zijn drukker met de radio
etc. etc.



of was dat een ander topic :+
btw, tuurlijk staat een auto eerder stil
 
volgens mij
1) heeft de vrijving coefficient / oppervlakte van je banden hier niets mee van doen. Je remt met je remschijven en niet door dat je banden op de wegdek schuren (tenminste als je ABS hebt)
2)je moet niet appel met peer vergelijken. Dus auto en motor met zelfde optimaal systeem (ABS BMW (motor) en ABS op een auto ; of een oude auto met een motor zonder ABS ; etc)
3) de reactie tijd van de bestuurders moet de zelfde zijn

dit allemaal rekening houdend , zou theoretisch een motor beter moeten remmen door het feit dat het minder massa en meer rem schijven: meestal 3 (2 voor 1achter) terwijl de auto 4 remschijven heeft met doorgaans 4 maal zoveel massa te remmen.
Dus meer massa en minder vrijving.
de motor moet dus winnen, en dus sneller remmen !!! ;)
Right. :z

De remschijven kunnen nog zo hard remmen, maar als je grip op is blokkeert gewoon je wiel. De kwaliteit van de banden en de grootte van het contactoppervlak hebben dus wel degelijk heel erg veel invloed.

En dat de motor minder massa heeft en meer remschijf is wel heel leuk, maar (ervan uitgaande dat de boel niet blokkeert) de maximale remkracht van de motor wordt bij de meeste moderne motoren niet beperkt door de kracht van de remmen, maar door het moment waarop ie over de kop gaat slaan. Iets waar je bij een auto geen last van hebt. Bij maximale vertraging voor heb je achter (zo goed als) geen contact meer met het wegdek, dus de achterste remschijf hoef je al zoiezo al niet mee te nemen in je vergelijking. Dit terwijl je bij de auto toch nog redelijk wat vertraging van de achterwielen krijgt.
 
wij gewone moto-rijders gaan het niet redden tegen een auto, maar die motoGP rijders??? Die rijders kunnen veel harder remmen dan ons, weet iemand hoe snel die kunnen stilstaan??

weet je hoe snel een f1 bolide stilstaat?
je moet wel van gewone verkeers situatie uitgaan .
met normale mensen en voertuigen.
 
Een motorband is bij het remmen OOK vlak. Als het goed is, heb je geleerd eerst aan te leggen en dan hard te knijpen.

klopt, je band wordt dan ook vlak maar ook net vlak als de band van een wagen? Dat dus niet en om het even de even simepl te houden is die motorband gewoon bol.

Je hebt wel gelijk dat je bij het remmen je meer druk op de band zet dat die een grotere mate van indrukking krijgt welke een groter contactoppervlak geeft.
 
een motor kan in principe veel sneller stil staan als een auto, omdat simpelweg het gewicht van een motor veel minder is als dat van een auto..

alleen niet iedere motor rijder heeft de juiste manier van remmen onder de knie..
 
volgens mij
1) heeft de vrijving coefficient / oppervlakte van je banden hier niets mee van doen. Je remt met je remschijven en niet door dat je banden op de wegdek schuren (tenminste als je ABS hebt)
hahahahaha das een goeie zeg :} :}

Je remt idd met je schijven, maar waar laat je die energie, idd op de weg en wat staat er in contact met de weg, idd je banden.


edit, @NapO, mag ik je flippo :)
 
[me]-=MV=- gooit het over een andere boeg...
[/me]


De motor staat ligt sneller stil...

Rem maar eens uit alle macht...ALLEEN DE BESTUURDER LAND WEER LATER DAN HET BLIK.. O-) :+





Tuurlijk staat een vier(of meer)wieler sneller stil... :P
 
volgens mij
1) heeft de vrijving coefficient / oppervlakte van je banden hier niets mee van doen. Je remt met je remschijven en niet door dat je banden op de wegdek schuren (tenminste als je ABS hebt)

Slicks tov profielbanden????? zachte kartbanden tov harde autobanden????????
Auto remt zeker sneller als je met evenzacht/hard rubber rijdt. Veel groter contactoppervlak weg-band, en daar zul je het toch van moeten hebben....
 
Goh, ik lees toch wat anders in het boekje wat ik mee heb gekregen na mijn VRO1.
Kan je effe quoten waar je deze info vandaan hebt?


ok ok
Quote "Onder gelijke omstandigheden remt een testrijder met een motorfiets harder dan een auto en veel harder dan een vrachtauto. Dat komt doordat motorfietsbanden van een zachtere rubbersoort zijn, die meer grip leveren. In het verkeer van alledag verliest de motorrijder het echter van de auto en zelfs van de vrachtauto. De doorsnee (vracht)autochauffeur stampt met zijn voet op het rempedaal en trapt uit alle macht. Hij haalt misschien wel 90% van de vertraging die een testijder in dezelfde omstandigheden zou laten zien. Daar komt nog bij dat steeds meer auto's, bussen en vrachtwagens worden voorzien van "brake Assist", zeg maar een remautomaat die het maximum uit de remmen haalt. In de praktijk zien we dat mororijders in de gierende paniek van een noodgeval maar met 50 of 60% remmen van wat een testrijder in dezelfde omstandigheden zou halen. Velen gebruiken zelfs de voorrem niet remmen alleen met de achterrem.
Toch houdt de gemiddelde motorrijder erg weinig afstand. Motorrijders zijn ook niet snel bereid hun snelheid aan te passen als de situatie daarom vraagt. Als er dan serieus geremd moet worden volgt nogal eens een botsing. Je instructeur heeft je herhaaldelijk voorgehouden veel afstand te houden en je gas eens (wat eerder) dicht te draaien"

Daarom ga ik er maar van uit, dat ik als langzaamste kan remmen op de openbare weg *D
 
Uhm...
Op tv was eens een uitgebreide test hierover.

Standaard auto (niet veel bijzonders iiig was zelfs een stationwagen) tegenover een motor met abs (een tourder) en een race-geprepareerde fire-blade (wat gek dat dat de enige is waarvan ik het merk en het type nog weet :) )

De motoren werden bestuurd door een of andere Nederlandse top coureur en de auto werd bestuurd door een andere kerel (iig zonder race ervaring)

De test werd gedaan op elk mogelijk straatoppervlak, dus asfalt en nat asfalt, klinkers (ik geloof alleen droog) en een betonbaan (zowel nat als droog).

Het verbaaste mij, maar de motoren (beide) legden het op ELK wegdek af tegen de auto, wel remde op het ene wegdek de blade harder en op het andere de motor met abs maar ALTIJD stond de auto als eerste stil.

En die coureur die remde echt niet zachtjes hoor, vooral op het droge asfalt zag je aan de achterkant van die blade dat er weinig of geen gewicht meer opstond (bijna stoppie) net als je tijdens motorraces ziet.


Eigenlijk isset ook wel logisch dat een auto harder remt, maja sommigen willen het gewoon niet weten denk ik.

Voor de internet speurders onder ons, zoek ff op welk programma het was en help iedereen die het niet geloofd uit de droom. Het is wel lekker confronterend zo'n vergelijking.

Groeten GM
 
Terug
Bovenaan Onderaan