ff me chips en cola pakken...
Yep en ik verwacht hier een duel!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
ff me chips en cola pakken...
volgens mij
1) heeft de vrijving coefficient / oppervlakte van je banden hier niets mee van doen. Je remt met je remschijven en niet door dat je banden op de wegdek schuren (tenminste als je ABS hebt)
Slicks tov profielbanden????? zachte kartbanden tov harde autobanden????????
Auto remt zeker sneller als je met evenzacht/hard rubber rijdt. Veel groter contactoppervlak weg-band, en daar zul je het toch van moeten hebben....
Waar zit het oppervlakte in de wrijvingsformule F = f * N?
ABS zorgt er toch voor dat de wielen niet blokkeren, vandaar ook de naam volgens mijLeg het mij ook eens uit.... Tenminste de mensen die over ABS beginnen.
Volgens mij sta je namelijk het snelste stil als je tegen het blokkeren aanremt. ABS is er om het voertuig bestuurbaar te houden mochten de wielen blokkeren.
ABS zorgt er toch voor dat de wielen niet blokkeren, vandaar ook de naam volgens mij
ik dacht dat i pas ingrijpt als je tegen het blokkeren aanzit.
duidelijknee abs zorgen ervoor dat de wielen niet continu blokkeren. (bij volledig inknijpen) das ook pas het moment dat abs in werking treedt.
Zonder ABS ======================
Met ABS == == == == == ==
ABS zorgt er toch voor dat de wielen niet blokkeren, vandaar ook de naam volgens mij
ik dacht dat i pas ingrijpt als je tegen het blokkeren aanzit.
weet ik (inmiddels )Dju, te laat
Op droog wegdek kun je harder remmen zonder ABS. Gewoon blokkeren die wielen. ABS zorgt voor bestuurbaarheid bij een noodsituatie dwz. uitwijken en toch maximaal remmen. Om te stoppen heb je geen ABS nodig. Op het moment dat je wielen blokkeren heb je de maximale vertraging al bereikt je kunt dan domweg niet harder remmen. ABS verlengt in theorie de remweg als het systeem in werking treedt.
Nog nooit geprobeerd, zeker?Op droog wegdek kun je harder remmen zonder ABS. Gewoon blokkeren die wielen.
Nog nooit geprobeerd, zeker?
Als je met de auto stevig aan het remmen gaat en je remt door totdat de wielen gaan blokkeren voel je dat vanaf dat ze blokkeren de vertraging ineens een stuk minder is. Je remt maximaal net voordat de wielen blokkeren. ABS bouwt remdruk op tot het moment dat het detecteert dat de wielen blokkeren en bouwt vervolgens de remdruk af tot de wielen weer draaien. Je hebt gelijk als je zegt dat je hiermee dus niet de maximale vertraging haalt, maar het is gemiddeld een stuk beter dan wanneer je gewoon de rem intrapt/knijpt en met geblokkeerde wielen op het obstakel afglijdt, danwel op je plaat gaat.
Omdat je onder IDEALE omstandigheden (lees: een circuit) met een goede coureur aan het stuur zonder ABS harder kan remmen dan met (zoals ik ook neergetypt had ). En aangezien een sportauto in essentie bedoeld is om zo hard mogelijk mee te rijden is dat dus een voordeel. In de grote boze buitenwereld komen die omstandigheden echter niet zo vaak voor (en zeker niet wanneer je ze nodig hebt) en vallen de meeste chauffeurs ook niet onder de categorie 'coureur'. En dan sta je met ABS gewoon eerder stil.waarom hebben de echte sportauto's dan geen ABS? Niet nodig misschien?
Nou, ze besteden er iig wel aandacht aan (bij een VRO of ANWB slipcursus), maar je kunt van een dagje cursus natuurlijk niet dezelfde diepgang en training verwachten als van een tweeweekse training.Zei ik ook al.
Maarre ander vraagje. Ik heb een vervolg rij-opleiding van 2 weken gehad met de auto daar leggen ze je ook van alles uit over ABS, ideale bochtlijn, nemen van bochten etc.. Doen ze dat ook bij vervolgopleidingen voor motoren ?
* Wouter vind dat het handig is als iedereen een vervolgopleiding neemt
Omdat je onder IDEALE omstandigheden (lees: een circuit) met een goede coureur aan het stuur zonder ABS harder kan remmen dan met (zoals ik ook neergetypt had ). En aangezien een sportauto in essentie bedoeld is om zo hard mogelijk
etc.
Dat zit ergens in die F. De reactiekracht word groter bij een groter oppervlak.Waar zit het oppervlakte in de wrijvingsformule F = f * N?
waar kan je die 2 weken rij-opleiding volgen en wat leer je dan????Zei ik ook al.
Maarre ander vraagje. Ik heb een vervolg rij-opleiding van 2 weken gehad met de auto daar leggen ze je ook van alles uit over ABS, ideale bochtlijn, nemen van bochten etc.. Doen ze dat ook bij vervolgopleidingen voor motoren ?
* Wouter vind dat het handig is als iedereen een vervolgopleiding neemt
jij altijd!edit, @NapO, mag ik je flippo
Volgens mij staat een motor eerder stil dan een auto.
We gaan uit van een "normale" auto : een golf zoveel met normale wielen en cbr 600 f.
Ben benieuwd !