Wat stopt sneller een auto of een motor ?

Leg het mij ook eens uit.... Tenminste de mensen die over ABS beginnen.

Volgens mij sta je namelijk het snelste stil als je tegen het blokkeren aanremt. ABS is er om het voertuig bestuurbaar te houden mochten de wielen blokkeren.

Ik heb het over een motorvoertuig in zijn algemeenheid. Dus geen westrijdje wie staat het eerst stil tussen motoren en autootjes.
 
En met DCBS plus ABS?

Okay; in theorie remt ABS niet sneller. Maar je kan in de praktijk wel gewoon vol in de rem knijpen zonder bang te zijn dat je niet optimaal doseert. Net als dat je bij 'n ABS auto gewoon vol in de rem kan trappen.

Met DCBS ga je efficient remmen met twee wielen. Een motor heeft idd minder loopvlak; maar een auto is ook VEEL zwaarder.

Ik ben eik wel benieuwd..

(Heb overigens een hele tijd terug ondervonden dat een auto die vlak voor je tegen een andere auto knalt harder afremt dan 'n motor kan remmen B| )
 
Laatst bewerkt:
volgens mij
1) heeft de vrijving coefficient / oppervlakte van je banden hier niets mee van doen. Je remt met je remschijven en niet door dat je banden op de wegdek schuren (tenminste als je ABS hebt)

Slicks tov profielbanden????? zachte kartbanden tov harde autobanden????????
Auto remt zeker sneller als je met evenzacht/hard rubber rijdt. Veel groter contactoppervlak weg-band, en daar zul je het toch van moeten hebben....


Waar zit het oppervlakte in de wrijvingsformule F = f * N? :?
 
Leg het mij ook eens uit.... Tenminste de mensen die over ABS beginnen.

Volgens mij sta je namelijk het snelste stil als je tegen het blokkeren aanremt. ABS is er om het voertuig bestuurbaar te houden mochten de wielen blokkeren.
ABS zorgt er toch voor dat de wielen niet blokkeren, vandaar ook de naam volgens mij *D
ik dacht dat i pas ingrijpt als je tegen het blokkeren aanzit.
 
ABS zorgt er toch voor dat de wielen niet blokkeren, vandaar ook de naam volgens mij *D
ik dacht dat i pas ingrijpt als je tegen het blokkeren aanzit.

nee abs zorgen ervoor dat de wielen niet continu blokkeren. (bij volledig inknijpen) das ook pas het moment dat abs in werking treedt.

Zonder ABS ======================
Met ABS == == == == == ==
 
ABS zorgt er toch voor dat de wielen niet blokkeren, vandaar ook de naam volgens mij *D
ik dacht dat i pas ingrijpt als je tegen het blokkeren aanzit.

Dat denk ik niet. Hoe kan het elektronisch mechanisme weten wanneer je net voor of op de grens zit? Pas als het wiel blokkeert weet mister ABS dat hij snel die remmen moet lossen (voor een fractie van een seconde).
Als je die tandjes bekijkt aan de wielen (op een ABS-motor) en wetende dat die geteld worden, lijkt me dat de enige mogelijke werkwijze.
 
Op droog wegdek kun je harder remmen zonder ABS. Gewoon blokkeren die wielen. ABS zorgt voor bestuurbaarheid bij een noodsituatie dwz. uitwijken en toch maximaal remmen. Om te stoppen heb je geen ABS nodig. Op het moment dat je wielen blokkeren heb je de maximale vertraging al bereikt je kunt dan domweg niet harder remmen. ABS verlengt in theorie de remweg als het systeem in werking treedt.
 
Op droog wegdek kun je harder remmen zonder ABS. Gewoon blokkeren die wielen. ABS zorgt voor bestuurbaarheid bij een noodsituatie dwz. uitwijken en toch maximaal remmen. Om te stoppen heb je geen ABS nodig. Op het moment dat je wielen blokkeren heb je de maximale vertraging al bereikt je kunt dan domweg niet harder remmen. ABS verlengt in theorie de remweg als het systeem in werking treedt.

Je staat het snelste stil als je tegen je blokkeer grens aan remt. Als wij op dezelfde motor rijden en jij laat de wieletjes blokkeren en ik rem tegen blokkeren aan, sta ik sneller stil.
 
Op droog wegdek kun je harder remmen zonder ABS. Gewoon blokkeren die wielen.
Nog nooit geprobeerd, zeker? :z

Als je met de auto stevig aan het remmen gaat en je remt door totdat de wielen gaan blokkeren voel je dat vanaf dat ze blokkeren de vertraging ineens een stuk minder is. Je remt maximaal net voordat de wielen blokkeren. ABS bouwt remdruk op tot het moment dat het detecteert dat de wielen blokkeren en bouwt vervolgens de remdruk af tot de wielen weer draaien. Je hebt gelijk als je zegt dat je hiermee dus niet de maximale vertraging haalt, maar het is gemiddeld een stuk beter dan wanneer je gewoon de rem intrapt/knijpt en met geblokkeerde wielen op het obstakel afglijdt, danwel op je plaat gaat.
 
Nog nooit geprobeerd, zeker? :z

Als je met de auto stevig aan het remmen gaat en je remt door totdat de wielen gaan blokkeren voel je dat vanaf dat ze blokkeren de vertraging ineens een stuk minder is. Je remt maximaal net voordat de wielen blokkeren. ABS bouwt remdruk op tot het moment dat het detecteert dat de wielen blokkeren en bouwt vervolgens de remdruk af tot de wielen weer draaien. Je hebt gelijk als je zegt dat je hiermee dus niet de maximale vertraging haalt, maar het is gemiddeld een stuk beter dan wanneer je gewoon de rem intrapt/knijpt en met geblokkeerde wielen op het obstakel afglijdt, danwel op je plaat gaat.

:^ Zei ik ook al.

Maarre ander vraagje. Ik heb een vervolg rij-opleiding van 2 weken gehad met de auto daar leggen ze je ook van alles uit over ABS, ideale bochtlijn, nemen van bochten etc.. Doen ze dat ook bij vervolgopleidingen voor motoren ?

* Wouter vind dat het handig is als iedereen een vervolgopleiding neemt :)
 
waarom hebben de echte sportauto's dan geen ABS? Niet nodig misschien?
Omdat je onder IDEALE omstandigheden (lees: een circuit) met een goede coureur aan het stuur zonder ABS harder kan remmen dan met (zoals ik ook neergetypt had :z ). En aangezien een sportauto in essentie bedoeld is om zo hard mogelijk mee te rijden is dat dus een voordeel. In de grote boze buitenwereld komen die omstandigheden echter niet zo vaak voor (en zeker niet wanneer je ze nodig hebt) en vallen de meeste chauffeurs ook niet onder de categorie 'coureur'. En dan sta je met ABS gewoon eerder stil.

Op het circuit zal misschien niemand harder kunnen remmen dan Schumacher (bijv.), maar als hij in een auto rijdt zonder ABS en er steekt 's avonds op 20 meter voor hem wat over, heb je hele goeie kans dat hij ook gewoon met geblokkeerde wielen ertegenaan glibbert. Zelfs zo iemand zal onder die omstandigheden waarschijnlijk niet die maximale vertraging halen, maar gewoon in een schrik reactie dat pedaal onderin stampen.
 
:^ Zei ik ook al.

Maarre ander vraagje. Ik heb een vervolg rij-opleiding van 2 weken gehad met de auto daar leggen ze je ook van alles uit over ABS, ideale bochtlijn, nemen van bochten etc.. Doen ze dat ook bij vervolgopleidingen voor motoren ?

* Wouter vind dat het handig is als iedereen een vervolgopleiding neemt :)
Nou, ze besteden er iig wel aandacht aan (bij een VRO of ANWB slipcursus), maar je kunt van een dagje cursus natuurlijk niet dezelfde diepgang en training verwachten als van een tweeweekse training.
 
Omdat je onder IDEALE omstandigheden (lees: een circuit) met een goede coureur aan het stuur zonder ABS harder kan remmen dan met (zoals ik ook neergetypt had :z ). En aangezien een sportauto in essentie bedoeld is om zo hard mogelijk
etc.

Klopt. Eigenlijk zouden mensen allemaal een keertje een kijkje moeten nemen op een circuit en dan in de buurt van een bocht gaan staan. Daar zie je perfect hoe ze remmen voor de bocht. Terugschakelen. Gas constant houden. En halverwege de bocht gas geven en er weer uitschieten. Mooi gezicht. Nog mooier geluid. :)
 
Laatst bewerkt:
:^ Zei ik ook al.

Maarre ander vraagje. Ik heb een vervolg rij-opleiding van 2 weken gehad met de auto daar leggen ze je ook van alles uit over ABS, ideale bochtlijn, nemen van bochten etc.. Doen ze dat ook bij vervolgopleidingen voor motoren ?

* Wouter vind dat het handig is als iedereen een vervolgopleiding neemt :)
waar kan je die 2 weken rij-opleiding volgen en wat leer je dan????
 
fuk...me zak chips is leeg...ff een nieuwe halen...scheur,krak,krak,krak...mmm..lekker hoor zo n zakkie wokkels...

maarum...

ik zie het nut van de discussie niet helemaal in, iedereen rijdt toch dichter dan 2 sec op zijn voorganger..dus je bent altijd te laat... :)

een auto staat sneller stil, met geblokkeerde wielen haalt een auto nog 8m/s2...
een normale motorfiets met standaard banden haalt optimaal 9.81 m/s2...(de opbouw van een motorrijder duurt langer dan bij een auto, hier kan je gewoon lomp je pedaal inschoppen..met een motor ga je dan het asfalt van dichtbij bekijken als je dat doet.

daarbij...is hier wederom de motorrijder de beperkende factor..en niet je remmetjes ... :) (<= dit is gebleken uit de vele vro trainingen die ik gegeven heb)

een supercorsa of slick en moderne supersport fietsen combi halen max zo n 14 m/s2 een motogp machine...misschien ietsje meer...maar heel veel zal het niet zijn. een formule 1 auto haalt bijv. op een circuit als monza bij het aanremmen voor de chicane een slordige 5g. dat is dus bijna 50 m/s2 omgerekend is dat 144 km per uur per sec afremmen...geloof mij...dat kan een motorfiets nooit! :)
 
Laatst bewerkt:
Hmmm... zo te horen derven wij motorrijders weer eens het onderspit... ;(
      

Maar ik reed eens (vlak) achter een paar auto's die op de snelweg allemaal vol op de rem gingen staan. (rook kwam van hun banden en de geur van verbrand rubber was duidelijk waarneembaar, auto's raakten elkaar ook bijna) Als ik niet had geremd was ik er volop achterop geknald, maar ik had op dat moment niet het idee dat ik op mijn allerhardst hoefde te remmen... :? Hoe ken da dan? Ik dacht nog; 'blij dat ik niet in t koekblik zit..anders had ik de auto voor me een kusje gegeven.'

(en o ja... de auto's remden doordat een groep motorrijders plots besloot om van de linkerbaan tussen een paar auto's door 5 banen naar rechts te 'voorsoorteren' B| )
 
Terug
Bovenaan Onderaan