Wat tank jij en waarom?

MarinaLuana

MF'er
23 apr 2009
131
0
Amstelveen
Mij kwam laatst ter ore dat de duurdere brandstoftypes (98, excellium, v-power, supreme, ultimate en dat soort hoogdravende benamingen) zowel zuiniger als beter voor je motor zouden zijn. Dus eigenlijk helemaal niet duurder dan de goede ouderwetsche euro 95, als je kijkt wat je ervoor hebt. Ik besloot mijn eigen mini-onderzoekje te houden, waar vooralsnog uitkomt dat ik nu gemiddeld 1/21,8 rijd ipv 1/20,6. Maar ik heb (nog) niet genoeg meetgegevens om echt tot een betrouwbare uitslag te komen vind ik, en alle soorten afzonderlijk van elkaar testen is echt te ingewikkeld en ook duur (zonder dat je weet of je er resultaat van hebt).
Maar om een lang verhaal kort te maken: ik ben benieuwd of meer mensen dit gemeten hebben, of betrouwbare bronnen weten die dit gemeten hebben. Of wat anders je redenen zijn om te tanken wat je tankt. Dus barst maar los ;)
 
Tank soms 98 vanwege de ethanol die in normale benzine zit, mijn motor schijnt er wel tegen te kunnen maar mijn auto niet. Vooral als ik weet dat een voertuig voor langere tijd stil staat gaat er 98 in.

En als het goed is is rijden met 98 ook zuiniger omdat er minder ethanol in zit (en als je motor/auto gebruik kan maken van de hogere klopvastheid). Of het ook het prijsverschil rechtvaardigt weet ik niet (waarschijnlijk niet :9). In de speciale toevoegingen geloof ik niet zo.
 
De goedkoopste benzine die ik tegenkom.

Waarom? Omdat ik een fatsoenlijke motor heb, die gewoon normaal loopt op alles van ron 91+.

En t minimum is 1 op 20.
 
Euro 95 normaalgesproken. Motor loopt er prima op, is alom aanwezig en het lager geprijsd.
Voorheen vaak zat BP Ultimate getankt, liep ze ook keurig op. Misschien iets rustiger stationair. Verbruik heb ik niet strak bij gehouden, maar als er verschil was dan zal het klein zijn geweest.

Wat ik wel doe is voordat ik de motor in december een maand of twee stil zet is Premium benzine tanken. Toen de BP hier nog zat betekende dat BP Ultimate, tegenwoordig Shell V-Power. Daar probeer ik er een tank van doorheen te rijden alvorens nogmaals vol af te tanken voor het stilzetten. Reden daarvoor is voornamelijk afwezigheid van ethanol tijdens het stilstaan en iets stabieler zijn van de brandstof.

Recent heb ik gemerkt dat stabiliteit over een maand of drie absoluut geen probleem is, daar hoef je het niet voor te doen. Zit nu euro 95 van zo'n 7 maanden oud in het autootje. Merk er weinig van.

Zal verder mogelijk per fiets verschillen. Zeker bij de motoren die hun injectie kunnen aanpassen omdat ze voorzien zijn van een klopsensor zul je er meer van merken dan bij een fiets met carburateurs.
 
Laatst bewerkt:
Ik gooi er gewoon de goedkoopste peut in, af en toe euro98 als de prijs rond de 1,22€ ligt.
Ik merk helemaal geen verschil tussen al die benzines, behalve in mijn portomonee :')
Tanken doe ik bij +-280km, en dan ging er net geen 13 liter in de tank (12,6 liter).
 
Auto altijd euro 98. omdat dat de enige benzine is die op dezelfde pomp als de LPG zit:)
Motor gooide ik altijd gewoon 95 in maar ga misschien eens de 98 proberen.
Scooter is door de euro 95 overleden... verroeste opvoerpomp -.-

Best irritant dat ze lekker ethanol door de euro 95 gooien en dan nog wat water erbij omdat het anders niet goed mengt...
 
ik gooi overal (4 auto's, 2 motoren, waarvan ik er 1 redelijk regelmatig rijd) Euro95 van een
(al dan niet bemande) merk-pomp in. ik had ooit een auto (Saab 9000 CD Turbo 2.3 automaat) waaraan je duidelijk merkte dat hij een hoger octaan lekkerder vond. daar gooide ik BP Ultimate in. maakte voor het verbruik trouwens weinig verschil, het bleef 1:!0.

paar jaar geleden in Frankrijk E95-10 getankt met een (andere) Saab 9000 turbo, niks aan de hand, maar echt zuiniger werd-ie er niet van, als is een gemiddelde van 1:12 over een afstand van 1500 mijl (want import uit Engeland) voor het formaat auto niet slecht.

het verbruik en gevoel hoe een auto rijdt, is ook afhankelijk bij wat voor pomp je tankt. 13 jaar geleden reed ik een fabrieksnieuwe Renault Clio 1.6 16v en tankte bij 'de witte pomp'. auto was best rap met die benzine. tot ik een keer bij een officiële merk-pomp tankte...echt een wereld van verschil, alsof ineens alle 110 paarden van het motorblok wakker werden en dolletjes-graag aan het werk wilden.
 
Tank meestal euro 95. Ligt eraan wat te krijgen is bij het tankstation waar ik kom. En waarom.... Om weer een stuk te kunnen rijden.
Staan de motoren bij mij over het algemeen nooit langer als 2 maanden stil in de winterperiode. Als ik ze langer weg zou zetten zou ik de laatste 2 x tanken wel een premium benzine tanken. Meer voor het gevoel en verhalen wat je leest en hoort dan uit ervaring.
 
95 ( maar niet die eco meuk die iets goedkoper is, met de extra slok ethanol.

Rij een '96 BMW koekblik, en die doet het er prima op.
Een tamme 4 pitter waarvan een paar paardjes al lang met pensioen zijn.

Wil wel eens wat experimenteren met toevoegingen ( druppie aceton of kerosine )

Die auto moet goedkoop rijden, dat is z'n bestaan in het leven :)


De motoren ( oldtimer en een veteraan '79 en '91 ) rijden prima op 95 , heb
met de VFR wel eens 102 geprobeerd, ben natuurlijk geen Rossi... want merk
geen hol verschil.
Zuipen doet ie toch wel, maar dat komt door de chauffeur en kan de motor niks aan doen.




Btw, aanvulling..
Tank altijd in Belgen land, ben daar gestopt met tanken bij de "witte" pomp ( nog een paar cent goedkoper )
Met de merk benzine krijg ik toch behoorlijk meer kilometers uit de tank benzine geperst.
( 70 tot 90 km verschil op 55 liter )
Dus die paar cent meer is dan de moeite.


Hier ( nu ) in Polen tank ik bij de "merk" pomp ( 1 euro de liter :) ) ,
de witte pomp hier wil wel eens onbetrouwbare benzine verkopen is de ervaring.
 
Laatst bewerkt:
Geschiedenis octaangetal
Al sinds het ontstaan van de verbrandingsmotor bestaat het fenomeen detonatie, het te snel en ongecontroleerde verbranden van de brandstof. Detonatie veroorzaakt hoge druk op alle bewegende delen in de motor en hoge zuigertemperaturen waardoor grote motorschade ontstaat. Bij de eerste niet efficiënte motoren werd detonatie (of pingelen) alleen opgemerkt als een rammelend geluid.

Tijdens de eerste wereld oorlog ontstond ineens de vraag naar high performance motoren voor tanks en vliegtuigen. De beschikbare brandstoffen hadden de eigenschap om snel te detoneren, wat de betrouwbaarheid niet ten goede kwam. Een aantal knappe koppen uit die tijd ontdekte dat brandstoffen gemaakt van ruwe aardolie van verschillende plekken op de wereld andere detonatie karakteristiek hadden. Chemische analyse van brandstoffen was in die tijd niet mogelijk, dus kon ook niet verklaard worden waar dit door kwam. Hierdoor werd de aandacht gericht om een standaard meetmethode op te stellen dmv een 1 cylinder motor met een variabele compressie. Deze motor had (en heeft)een vast toerental van 600 RPM en een constante werktemperatuur. Door de kop van de motor omhoog of omlaag te plaatsen is de compressie instelbaar en is het mogelijk om de hoogst mogelijk compressie van een brandstof te bepalen. (HUCR, Highest Usable Compression Ratio)

Om een standaard waarde te bepalen werden 2 referentie brandstoffen uitgekozen. De lage referentie werd normaal heptaan (n-heptaan) en deze werd op nul gesteld. Voor de hoge referentie werd 2.2.4-trimethylpentaan (iso-octaan) gekozen en op 100 gesteld. Als de HUCR was bepaald werd deze waarde vergeleken met het de mix van de 2 referenties. Het resultaat (RON, Research Octane Number) werd gerapporteerd als een percentage van iso-octaan. Dus een brandstof die overeen kwam met een mix van 95% iso-octaan en 5% n-heptaan kreeg een octaan getal (RON) van 95.

Het octaangetal heeft dus helemaal niets te maken met de hoeveelheid octaan die in de benzine zit.

Er is nog een ander soort octaan getal, MON genoemd, dit staat voor Motor Octane Number. Deze test is vrijwel identiek als RON en op dezelfde type test motor uitgevoerd als bij RON. Er zijn wel wat instellingen veranderd. Zo is het toerental van de knockengine verhoogd naar 900 RPM, heeft de motor een variabele ontstekingstijd, en wordt het lucht/brandstofmengsel verwarmd, n-Heptaan en iso-octaan worden weer gebruikt als referentie.
Op deze manier wordt een zwaardere belasting van een motor gesimuleerd. Bij zware belasting gaat een brandstof eerder detoneren dan bij bv stationair. Daarom geeft de MON een betere indicatie voor moderne motoren en zeker voor onze hoog toerige Honda blokjes.
Omdat RON bij benzine hogere waardes dan MON geeft is het commercieel aantrekkelijker om deze waarde op de pomp te vermelden. Als voorbeeld geef ik hier van een aantal chemicaliën en benzine soorten de RON en MON waardes. (sorry van de puntjes, kreeg anders geen tabel geplaatst)

Naam............................RON.......MON
n-Heptaan.....................0...........0
Iso-octaan
(2.2.4-trimethylpentaan)..100........100
n-octaan.......................-10
Euro 95.........................95..........85
Super 98.......................98..........88
BP Ultimate....................99..........88
Shell V-power NL............97..........?
Total Excellium NL...........95..........85
tolueen.........................121........107
Xyleen..........................118........115

De spreiding tussen de 2 waardes is bekend als de brandstof gevoeligheid. Het is voor fabrikanten dus mogelijk om een hoge RON te produceren maar met een MON die lager is dan verwacht. Zo is er een BP ultimate geweest met RON 102 en een MON van 93-94. (Bron: Wikipedia)

In de VS wordt ook wel de Pump Octane Number (PON) of gebruikt, dit wordt ook wel eens aangeduid als AKI (Anti Knock Index) of als (R+M/2). Dit getal is het gemiddelde van de RON en MON waarde. Een benzine in de VS met octaan getal van 91 heeft dus waarschijnlijk een RON van 95 en een MON van 86-87. Dat dus vergelijkbaar is met een Euro 95 in Europa.

Ik zelf kom uit de auto racerij, en een bekende van mij werkt op het lab bij een brandstof leverancier, die heeft dit uitgezocht en dit verhaal opgezet.
We hebben tevens ook getest wat brandstof doet als je het langer laat staan (winterstop)

A leveranciers, Shell en BP in NL voldoen goed aan de norm, na 6/8maanden stilstand nog altijd ruim binnen de waardes. B/C leveranciers zoals Total Texaco Tinq etc. voldoen al bijna tot niet aan de norm, na 6/8maanden helemaal niet meer.

Groet,
Rikky.
 
Laatst bewerkt:
Mij kwam laatst ter ore dat de duurdere brandstoftypes (98, excellium, v-power, supreme, ultimate en dat soort hoogdravende benamingen) zowel zuiniger als beter voor je motor zouden zijn. Dus eigenlijk helemaal niet duurder dan de goede ouderwetsche euro 95, als je kijkt wat je ervoor hebt. Ik besloot mijn eigen mini-onderzoekje te houden, waar vooralsnog uitkomt dat ik nu gemiddeld 1/21,8 rijd ipv 1/20,6. Maar ik heb (nog) niet genoeg meetgegevens om echt tot een betrouwbare uitslag te komen vind ik, en alle soorten afzonderlijk van elkaar testen is echt te ingewikkeld en ook duur (zonder dat je weet of je er resultaat van hebt).
Maar om een lang verhaal kort te maken: ik ben benieuwd of meer mensen dit gemeten hebben, of betrouwbare bronnen weten die dit gemeten hebben. Of wat anders je redenen zijn om te tanken wat je tankt. Dus barst maar los ;)
doe je goed mijn cbr 1000 F zoop er juist harder in _O- _O- _O-
heb altijd 95 voldoet ook prima
 
In DLD tank ik E10 omdat het goedkoper en ik er in een weekend toch meerdere tanks doorheen jas.
Dus heeft de ehtanol ook geen kans om iets aan te tasten als dat al zo zou zijn.
Mijn motor (Kawa ER6N en later Duc Monster) liep er niet merkbaar anders op.

Wel heb ik een keer lakschade gehad door Blue-One benzine dus opassen met aftanken.
 
Altijd 98 voor zowel auto als motor..

Misschien zit het tussen mijn oren maar ik zie geen reden om hier op te bezuinigen.
 
In DLD tank ik E10 omdat het goedkoper en ik er in een weekend toch meerdere tanks doorheen jas.
Dus heeft de ehtanol ook geen kans om iets aan te tasten als dat al zo zou zijn.
Mijn motor (Kawa ER6N en later Duc Monster) liep er niet merkbaar anders op.

Wel heb ik een keer lakschade gehad door Blue-One benzine dus opassen met aftanken.
De E 10 schijnt over een periode van langer gebruik schadelijk te zijn voor de rubbers.
Dat is voor mijn de reden om nog bij de gewone 95 te blijven O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan