Wat tank jij en waarom?

Vorige week nieuwe BP Ultimate Active getest in de auto en ben ZEER tevreden. Duidelijk verschil. De Excellium was al beter dan de VPower, deze is nog beter dan de Excellium.
Maar zal wel weer niet 2t proof zijn :(
Heb geen ervaring in de auto met oude Ultimate. Tenminste, niet in déze auto
 
Laatst bewerkt:
Ik tank altijd Shell V-power of BP Ultimate.
Ooit een vergelijkende 50.000 km test gelezen, waarbij na 50.000km de motor compleet werd gedemonteerd van een motor op "gewone" benzine en een motor op "V-power".

Toen bleek het V-power/Ultimate er veel beter/mooier/schoner uit te zien dan het euro-95 motorblok!

De fabrikant geeft voor mijn brommert 98pk op aan de krukas, maar op de rollenbank blijken er 100 paardjes paraat aan mijn achterwiel. Dus ik maak mezelf wijs dat dat ligt aan de "premium brandstoffen". :P
 
Laatst bewerkt:

En wat denk je dat we daar moeten lezen?
Is toch een grote advertentie....
Als er belangen in het spel zijn is niets meer te vertrouwen, en hier zijn de belangen de dealers die deze brandstof gaan verkopen voor meer geld sls bij de pomp...

hoe is je duits????

Auch der ADAC betont, dass bei Kontrollen in der Vergangenheit keine Qualitätsunterschiede zwischen dem Sprit vom Supermarkt und dem von Markentankstellen wie Aral oder Shell festgestellt werden konnte. "Die Qualität des Kraftstoft in Deutschland ist überall gleichbleibend gut", sagt Sprecher Andreas Hölzel.

Laut Sylvester Greiter, Unternehmenssprecher der Georg Jos. Kaes GmbH, kommt der Sprit, der an den Tankstellen der firmeneigenen V-Märkte vertrieben wird, direkt aus der Raffinerie. "Da wird nichts zwischengelagert oder zusammengemischt".

In Deutschland basiert der Sprit, der von Markenkonzernen, freien Tankstellen oder Supermärkten ausgegeben wird, auf dem gleichen Grundkraftstoff. Manche Mineralölkonzerne setzen dem Grundkraftstoff jedoch markeneigene Additive zu, die unter anderem einen geringeren Verbrauch oder eine höhere Leistung versprechen sollen. Die Wirkung ist jedoch umstritten. Tests des ADAC haben keinen geringeren Kraftstoffverbrauch nachweisen können.

Dass der Kraftstoff bei an Supermärkte angeschlossenen Tankstellen oft ein paar Cent billiger ist, liegt am Geschäftsmodell. Wenn die Leute vor dem Supermarkt tanken, steigen die Chancen, dass sie auch dort einkaufen. Querfinanzierung ist hier das Stichwort. Beim V-Markt lautet die Vorgabe, ein bis zwei Cent je Liter unter der Konkurrenz am Ort zu liegen. "Für uns ist der Werbeeffekt und das Ziel, ein möglichst breites Spektrum abzudecken, ausschlaggebend", sagt Greiter: "Der Spritverkauf selbst ist nicht das große Geschäft."
...
Sprit vom Supermarkt genauso gut wie der von der Marken-Tankstelle - weiter lesen auf Augsburger-Allgemeine: Sprit vom Supermarkt genauso gut wie der von der Marken-Tankstelle
 
BP Ultimate omdat m'n tank niet tegen de (wettelijke verplichte) rotzooi in euro95 kan.
 
Beetje ver rijden om te tanken haha, was een maandje geleden in Rusland met de auto, koste het tussen de 40 en 50cent. Tankt ook wel lekker. Maar hier tank ik vrijwel altijd aral 102, omdat ik voor die paar cent niet moeilijk ga doen, en de dure benzine beter is. Als ik in Nederland tank pak ik ook altijd euro 98, ik elke motor zowel de Harley als ducati. Een kennis van me gooide weleens thinner bij de benzine om het octaangehalte te verhogen. Weet de verhouding niet maar t was maar heel weinig.
 
Elk blok loopt al op ong ron81 als minimum.

Of t beter loopt met hoger octaangetal dan meest verkocht, hangt van n hoop af. Meeste blokken halen er geen voordeel uit.

Speciale peut tanken heeft voordeel tov de aangelengde standaard zooi, want meer energie per liter.

Mijn porsche loopt ook beter op ron 100 dan ron 95. Maar die is daarvoor ontworpen. Mijn harley loopt op alles even køt.
 
maar daar is het dan ook een Harley voor...



:+
Vergeet de porsche niet O-)

( audi blok met andere kop....)en mbt de harley, dat is het karakter.
Dat bekt beter dan dat t op alle punten op één of twee na te kort komt...

Maar tis een punt, elk modern blok, en dat is al vanaf jaren 80, loopt ok op ron 81 of ron 85. Hogere ron betekent echt niet beter lopen, betere prestaties of beter voor t blok. Kan wel, maar grosso modo niet.

Vandaar mijn voorbeeld. Kijk maar in de instructieboekjes van jullie motoren, of de sticker op de tank. Porsche zegt min ron100, maar loopt wel op euro 95 en 98.
Verruit de meeste blokken hebben als minimum ron 81 of 85, en lopen prima op euro95.

Kwestie van uit inden welke pomp en welke soort het beste past bij, mocht iemand dat interessant vinden en tijd voor hebben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik gooi in m'n Golf V5 en m'n Blackbird 98. De Fiat stilo van de vrouw mag het doen met 95.

De Golf kan ik heel duidelijk het verschil merken qua optrekken, de motor wat minder, maar hij rijdt daadwerkelijk zuiniger.
 
Ik rijd met een Kawa Z300, nieuw aangekocht.
Tot 2500km gereden op Euro 95 en daarna overgestapt naar octaan 98 omdat ik eigenlijk nooit anders was gewend dan rijden met Euro 95.
Totdat ik hoorde dat octaan 98 zonder Ethanol beter was om de motor stil te laten staan voor langere tijd.
Nou zal ik van de winter ook gaan motorrijden, alleen niet met ijzel en pekel.
Maar op de mooie droge winterdagen kan het ook heerlijk rijden zijn weet ik uit ervaring.

Omdat niemand nu weet wat de winter gaat brengen aan shit dagen in de vorm van ijzel en pekel, en de motor lang stil kan gaan staan ben ik overgestapt naar rijden op Shell V-power 98.
Daar rijdt ik inmiddels al bijna 4 tankjes mee rond en merk eigenlijk alleen maar verschil in een iets hoger benzine verbruik dan voorheen met rijden op Euro 95.
Scheelt me 3km op een liter minder zuinig met 98 octaan.
Te verwaarlozen dus en blijf het maar gebruiken.
Was het alleen al omdat het motorblok er intern schoner van blijft en de brandstof minder vocht aantrekt in de tank door het gebrek aan Ethanol.
Overigens hoorde ik laatst dat de Shell V-power 98 geen Ethanol erin heeft zitten, maar die 98 octaan van de BP weer wel.
Zijn dus wel dingetjes om rekening mee te houden.
Eerlijk gezegt had ik wel verwacht dat het rijden met octaan 98 het blokje mooier zou lopen en het benzine verbruik zuiniger zou zijn.
Waarom ik dat dacht?
Ooit soortgelijke benzine in een BMW K100RS 16V gedaan en die liep toen niet alleen veel zuiniger maar ook nog eens mooier rond.
Dat dit nu niet het geval is bij mijn Z300 verbaast me wel.
De K100RS 16V was tenslotte ook injectie en vergelijkbaar aan mijn Z300 blokje.( dit aub niet te letterlijk opvatten, want ben me er ook van bewust dan een 4 cilinder 1000cc geen 2 cilinder 300cc is )
Als dat nou een hele andere motor zou zijn geweest en carburatie gevoedt dan zou ik het kunnen begrijpen, maar nu niet helaas.
Vr Gr E
 
Laatst bewerkt:
Heb nu paar keer achter elkaar de tank gevuld met 102, gastoevoer smeuïger, uitlaat knettert mooier en stationair loopt ie mooier.

Zit het in mijn kop? grote kans. De reden om het te proberen is dat hij niet helemaal mooi meer stationair liep toen het erg warm was. Daar hielp het zeker mee.

Ga er nu van uit dat het alles even mooi smeert en schoon spoelt. Dan kan ik volgende tankbeurten weer verder op 98/95.
 
Octaan 102 dat is toch niet bij Shell te verkrijgen?
Ik kende het niet tot een paar dagen geleden een monteur mij vertelde dat hij dat ook gebruikte in zijn motor.
 
Vorige week nieuwe BP Ultimate Active getest in de auto en ben ZEER tevreden. Duidelijk verschil. De Excellium was al beter dan de VPower, deze is nog beter dan de Excellium.
Maar zal wel weer niet 2t proof zijn :(
Heb geen ervaring in de auto met oude Ultimate. Tenminste, niet in déze auto

BP ultimate is juist zeer geschikt voor 2takten! De beste benzine na het Firezone 102 spul.
 
Laatst bewerkt:
En Vpower, Total excellium en al die andere "premium" zooi is gewoon 95 met wat hippe stofjes toegevoegd waar je echt niets van gaat merken.
V-power is geen gewone 95 met wat stofjes.
er zijn in nederland maar 3 categorieën, 95, 98 en sinds een tijd 102. past je brandstof als leverancier niet in de hoogste, dan komt hij een stap lager qua label. in het geval van V-power is dat dus 97 en die bestaat niet. dat getal is overigens ook al hier gepost nu dus misschien had je dat al door.
Ik tank altijd Shell V-power of BP Ultimate.
Ooit een vergelijkende 50.000 km test gelezen, waarbij na 50.000km de motor compleet werd gedemonteerd van een motor op "gewone" benzine en een motor op "V-power".

Toen bleek het V-power/Ultimate er veel beter/mooier/schoner uit te zien dan het euro-95 motorblok!

het enige wat op jouw verhaal lijkt wat ik me kan herinneren is het volgende:
Moto73 heeft elk jaar meerdere duurtest motoren, 1 hiervan ging (gaat?) altijd uit elkaar op de motorbeurs in Utrecht.
uit mijn hoofd ging het artikel, en dus ook de demontage, om een kawasaki ZX-6R welke voor een flinke afstand gebruikt was dat jaar en bijna alleen was afgevult met V-power. de monteur welke de demontage heeft uitgevoert had inderdaad de opmerking gemaakt dat het blok schoner was dan wat hij verwachte.
maar van wanneer het artikel wat ik bedoel stamt weet ik niet, of dit ook het artikel is wat de bron is voor jouw verhaal weet ik ook niet.
Edit: in ieder geval van voor 2010, toen poste ik ook al iets over die test
edit2: zou dit het kunnen zijn?
Motorblad: Moto73 nr. 5
een kawa welke uit elkaar op de cover staat. heeft iemand dat blad nog?
 
Laatst bewerkt:
BP ultimate is juist zeer geschikt voor 2takten! De beste benzine na het Firezone 102 spul.

Kun je ook kort vertellen waarom het beter is dan de '95 die ik- om eerlijk te zijn- in mijn jawa's mik?
(ik ga bij de twin vlgde tankbeurt BP exceldinges er in mikken, kijken of de bougies er anders van kleuren t.b.v afstelling)
 
Onderbouwen kan ik het niet maar mijn RG's lopen er merkbaar beter op en bijkomend voordeel is dat deze "peut" het minst veroudert bij lang stilstaan en ook heel mooi er zit geen ethanol in.
 
Voor mijn Buell met kunstof tank toch altijd 98 er in. Voor mijn CB tjes maakt het niets uit. Merk ook geen verschil met rijden of verbruik.
 
Als ik gereden had tankte ik op de terugweg bij een Tinq of Tango hier in de buurt.
Motor stond een poos stil, variërend van één week tot een week of 3.
Dan slecht willen starten, 2, 3 keer en dan eerst rottig lopen.

Bij de garage hier in het dorp waar ik vaak met de auto tank (Esso) en waar de auto ook in onderhoud is (Ford) kwam onder de koffie ook zo het gesprek over "witte" pompen en merkbenzine.
Er kwamen bij de garage ook wel eens klanten met klachten over slecht starten e.d..
Als de auto dan uitgelezen werd en er geen storingen werden gevonden, kwam als laatste vraag: "Vraag waar de klant tankt."
Dat was dan vaak bij de Tango of de Tinq een paar km verderop. (Cothen)

Geadviseerd werd om daarna een paar keer bij de garagepomp te tanken.
Na verloop van tijd waren de klachten verdwenen.

Dus ik tank nu bijna altijd hier in het dorp.
Staat de motor enige tijd stil dan is het een kwestie van choke open, contact aan, één druk op de startknop en gelijk aanslaan.
https://goo.gl/photos/c2gMtW11d9qWo8wV7

Zo ook de auto, 2.2 ltr diesel.
Vaak kom ik op de Ravenswade in Nieuwegein en daar zit een Tinq.
Voor het gemak tankte ik daar en het was ook nog goedkoper.
Maar na enige tijd leek het net of de auto zich af en toe verslikte.
Dus daarom weer een paar keer bij de lokale pomp getankt en het "hikken" doet zich niet meer voor.

Het zal wel tussen de oren zitten, maar voor mijn gevoel rijdt alles toch beter op merkbenzine, in dit geval Esso, dus ik laat het maar zo.
 
Laatst bewerkt:
Mogelijk ook weer afhankelijk van waar de pomphouder zijn brandstof koopt.
Ik tank al jaren uitsluitend bij de witte pomp (TinQ en Tango) zonder enige problemen. Ook na stilstand van weken of maanden geen enkele problemen.

Waarom? De Shell in het dorp is meestal 20 cent per liter duurder... Komop.
 
Mogelijk ook weer afhankelijk van waar de pomphouder zijn brandstof koopt.
Ik tank al jaren uitsluitend bij de witte pomp (TinQ en Tango) zonder enige problemen. Ook na stilstand van weken of maanden geen enkele problemen.

Waarom? De Shell in het dorp is meestal 20 cent per liter duurder... Komop.

Scheelt hier nog geen dubbeltje dus waarom zou ik voor die anderhalve euro gaan lopen tobben ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan