wat te bij blokkerend achterwiel tijdens het remmen?

Meer afstand houden. :+

:stupid:

Is heel simpel gezegd, maar Mental heeft wel gelijk. Dit is het punt waar bij jou de fout begind.
Moet je zoals jij in een nood/panieksituatie toch remmen, concentreer je dan op je voorrem. En vooral veel oefenen, als je het remmen beheerst wordt het motorrijden veel mooier.

Heb het in een ander topic ook al eens genoemd, zeker geen slecht plan om je bijzondere verrichtingen te oefenen ook al heb je je rbw, maar ik vind het eigenlijk zelfs eng. In het andere topic waar ik dit noemde ging het om de stuuroefeningen, maar met remmen heb ik dit gevoel ook een beetje...

Stel dat ik de noodstop oefen, het gaat mis en ik ga op mijn plaat? Dan is de motor aan gort (en misschien ikzelf ook wel)... Tuurlijk, als het door het oefenen bij een 'echte' situatie wel goed gaat voorkom je er dan meer schade mee, maar toch...

Het wordt hoogtijd voor een VRO-tje. Als je de basis goed kent durf je ook op je eigen motor te remmen. Zeker weten dat je veel relaxter gaat rijden. Zolang je maar niet abrupt remt is er niks aan de hand. Remmen moet je met gevoel doen. Begin bij het oefenen met een lage snelheid, als je de feeling een beetje hebt de snelheid opvoeren.
 
[afbeelding]

Is heel simpel gezegd, maar Mental heeft wel gelijk. Dit is het punt waar bij jou de fout begind.
Moet je zoals jij in een nood/panieksituatie toch remmen, concentreer je dan op je voorrem. En vooral veel oefenen, als je het remmen beheerst wordt het motorrijden veel mooier.Het wordt hoogtijd voor een VRO-tje. Als je de basis goed kent durf je ook op je eigen motor te remmen. Zeker weten dat je veel relaxter gaat rijden. Zolang je maar niet abrupt remt is er niks aan de hand. Remmen moet je met gevoel doen. Begin bij het oefenen met een lage snelheid, als je de feeling een beetje hebt de snelheid opvoeren.

ik zat voorlopig, ofjah voorlopig, meteen na dat gebeuren, aan een RMT te denke..

maar wat er hier voor de rest wordt gezegt klopt ook.. meer afstand houden.. en meer met de voorrem remmen, of iig die als eerste en meeste gebruiken..
 
Een VRO-cursus is zeker aan te raden. Je leert hier niet alleen remmen en uitwijken, maar ook noodstops maken (bij VRO 1 met een langzamere snelheid dan met VRO 2). Ook leer je remmen in de bocht en een bermvlucht te maken. Allemaal hartstikke nuttig.

Leuke bijkomstigheid: bij sommige verzekeraars (in ieder geval als je bij de KNVM verzekerd bent), krijg je korting op je premie nadat je een kopie kunt overleggen van je VRO.
 
Je hebt toch gelest? Ik krijg hier dus wel les in. Blokkerend achterwiel, altijd recht voor je blijven kijken, want daar gaat de motor ook heen. En zoals al eerder gezegd. Remdruk verminderen maar wel voet op de rem houden.

Maar dat was nog maar mijn 2e les. Met natte omstandigheden. En met een vaartje van boven de 70km per uur. Vergeet je die dingen zo snel dan?
 
Je hebt toch gelest? Ik krijg hier dus wel les in. Blokkerend achterwiel, altijd recht voor je blijven kijken, want daar gaat de motor ook heen. En zoals al eerder gezegd. Remdruk verminderen maar wel voet op de rem houden.

Maar dat was nog maar mijn 2e les. Met natte omstandigheden. En met een vaartje van boven de 70km per uur. Vergeet je die dingen zo snel dan?

Zal het er met lessen wel over gehad hebben, maar dat is dus niet blijven hangen. En met rijlessen is het ook niet echt voorgekomen vaak voorgekomen slippend achterwiel, en niet zodanig als ik nu gehad heb dat ut achterwiel een uitstapje naar links en rechts heeft gemaakt.
Wel is er verteld met remmen altijd vooruit blijven kijken, waar je naartoe wilt dus.

en echt niet alles blijft hangen wat ze tijdens de rijlessen hebben verteld.
 
Genieten van de adrenaline :9
:^

Misschien een beetje controversieel, maar ik zou zeggen: ga juist oefenen met slippen met het achterwiel. Zeker als je een beetje vlot aan het doorrijden bent, blokkeert het achterwiel geregeld bij fors aanremmen of terugschakelen. Hoe vaker je dit 'gevoel' hebt meegemaakt, hoe normaler het word. Dit betekent dus dat je niet snel meer het gevoel krijgt dat je de controle kwijt bent.
Houd gewoon in je achterhoofd dat je wel heel gek moet doen wil je op je plaat gaan bij een blokkerend achterwiel. Gewoon een kwestie van stuur recht houden.

en zoals al eerder is gezegd, als je echt een noodstop moet maken, hoef je eigenlijk alleen maar je voorrem te gebruiken. Als je echt hard remt, hoef je je achterrem maar 'te aaien' en hij blokkeert al :)
 
Heb het in een ander topic ook al eens genoemd, zeker geen slecht plan om je bijzondere verrichtingen te oefenen ook al heb je je rbw, maar ik vind het eigenlijk zelfs eng. In het andere topic waar ik dit noemde ging het om de stuuroefeningen, maar met remmen heb ik dit gevoel ook een beetje...

Stel dat ik de noodstop oefen, het gaat mis en ik ga op mijn plaat? Dan is de motor aan gort (en misschien ikzelf ook wel)... Tuurlijk, als het door het oefenen bij een 'echte' situatie wel goed gaat voorkom je er dan meer schade mee, maar toch...

ik zat voorlopig, ofjah voorlopig, meteen na dat gebeuren, aan een RMT te denke..

maar wat er hier voor de rest wordt gezegt klopt ook.. meer afstand houden.. en meer met de voorrem remmen, of iig die als eerste en meeste gebruiken..

http://www.ettc.nl/frame_motor.html

VRO en RMT is zeker ook goed, maar voor het extreem remmen vond ik deze toch wel super.. Kan je nog eens wat fout doen met die wieltjes..
 
Laatst bewerkt:
Wat hebben jullie toch met die achterrem? bij het crossen of supermotorijden gebruik ik hem maar op mijn straatfiets alleen bij kort werk als slepende achterrem om mijn motor stabiel te houden. Verder gebruik ik hem eigenlijk nooit. Ligt uiteraard wel een beetje aan wat voor fiets je rijd. Een chopper (naar mijn mening niet echt een motor hahaha) heeft meer gewicht op het achterwiel zodat de achterrem hier wel degelijk mee doet tijdens de remming. Bij sportmotoren doet de achterrem tijdens een normale remming al zeer weinig. Als je al harder gaat remmen met je voorrem gaat je achterwiel de lucht in door de dynamische alslastverplaatsing (stoppie) dan rem je achter alleen nog in de lucht. Ik zou zeggen leer jezelf aan te remmen met je voorrem.
 
Heb het in een ander topic ook al eens genoemd, zeker geen slecht plan om je bijzondere verrichtingen te oefenen ook al heb je je rbw, maar ik vind het eigenlijk zelfs eng. In het andere topic waar ik dit noemde ging het om de stuuroefeningen, maar met remmen heb ik dit gevoel ook een beetje...

Stel dat ik de noodstop oefen, het gaat mis en ik ga op mijn plaat? Dan is de motor aan gort (en misschien ikzelf ook wel)... Tuurlijk, als het door het oefenen bij een 'echte' situatie wel goed gaat voorkom je er dan meer schade mee, maar toch...

Ga je naar een rijschool, dok je +- 40 euro ofzo? en dan ga je 1 1/2 uur spelen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan