wat te bij blokkerend achterwiel tijdens het remmen?

Dé Bochtenprinses

MF veteraan
7 mei 2006
39.608
117
Zoals de titel al luidt, wat moet je doen als het achterwiel blokkeerd tijdens het remmen? (behalve minder hard remmen met de achterrem dan)..

Ik reed vanmiddag na huis toe, door de regen, en voor mij gingen ineens een stel auto's nogal hard op de rem.. dus ik ook remmen, koppeling in om terug te gaan schakelen en toen begon ut feest want mn achterwiel blokkeerde en maakte een uitstapje naar links en rechts. Ben gelukkig overeind gebleven en tot stil stand gekomen al merkende dat de motor was afgeslagen dus ik zal de koppeling tijdens ut slippen wel weer hebben laten opkomen...

maar wat is nu het beste om te doen als je achterwiel in de slip raakt tijdens het remmen?
 
lossen en weer aanhalen

Als je niet onverwacht hoeft te remmen, eerst gas los, achterrem en voorrem tegelijk aanleggen
 
lossen en weer aanhalen

Als je niet onverwacht hoeft te remmen, eerst gas los, achterrem en voorrem tegelijk aanleggen
probleem was dus dat het wel nogal onverwacht was..
had de achterrem ook meteen weer los.. vond ut alleen lang duren voordat ie weer grip had.. is dus normaal
 
In ieder geval niet in paniek raken en ver en recht voor je uit blijven kijken. Zodra je naar je voorwiel gaat staren of naar opzij, dan ga je het asfalt kussen. Als je in de gelegenheid bent moet je de rem lossen en vervolgens weer aanzetten. Voor een uitwijkpoging moet je sowieso de achterrem loslaten om de band weer tractie te laten krijgen, dan sturen en vervolgens weer remmen.

Bij een noodstop moet je dus altijd de koppeling intrekken. Doe je dat niet, dan werkt eerst de motor tegen, slaat dan af om jou vervolgens te verhinderen direct de onheilsplaats te kunnen verlaten. Dat je wiel bleef slippen komt ws ook doordat je de koppeling niet ingetrokken had; de band blijft hierdoor blokkeren.
 
Laatst bewerkt:
eerst gas los en dan pas koppeling (rem je namelijk al wat op de motor, zakt de motor voor ook al een stukje in de vering)
 
eerst gas los en dan pas koppeling (rem je namelijk al wat op de motor, zakt de motor voor ook al een stukje in de vering)
Bij een noodstop moet je daar niet over nadenken, dan meteen koppeling in, remmen aanzetten en doorknijpen. Dan moet je niet de illusie hebben dat je op de motor kunt afremmen.....
 
In ieder geval niet in paniek raken en ver en recht voor je uit blijven kijken. Zodra je naar je voorwiel gaat staren of naar opzij, dan ga je het asfalt kussen. Als je in de gelegenheid bent moet je de rem lossen en vervolgens weer aanzetten. Voor een uitwijkpoging moet je sowieso de achterrem loslaten om de band weer tractie te laten krijgen, dan sturen en vervolgens weer remmen.

Bij een noodstop moet je dus altijd de koppeling intrekken. Doe je dat niet, dan werkt eerst de motor tegen, slaat dan af om jou vervolgens te verhinderen direct de onheilsplaats te kunnen verlaten. Dat je wiel bleef slippen komt ws ook doordat je de koppeling niet ingetrokken had; de band blijft hierdoor blokkeren.

keej.. grootste fout van mij was dus dat ik de koppeling terug heb op laten komen... valt onder ut gedeelte paniek volgensmij.. kijken heb ik wel goed gedaan zover ik kan herinneren merkte pas op dat de rode lampjes branden toenk stil stond.. gewoon vooruit blijven kijken..

thnx iig
 
valt me op dat er niks over de voorrem word gezegt.
als je tijdens een noodstop in paniek bezig bent met je achterrem, vraag ik me af of je je voorrem wel goed (genoeg) gebruikt... :? :?
 
valt me op dat er niks over de voorrem word gezegt.
als je tijdens een noodstop in paniek bezig bent met je achterrem, vraag ik me af of je je voorrem wel goed (genoeg) gebruikt... :? :?

was ook met de voorrem aant remme.. maar zal idd niet veel geweest zijn.. te hard met de achterrem geremd.. en daardoor dus die slip..

anderdaag maar weer eens een industrie terreintje opzoeken en gaan oefenen
 
was ook met de voorrem aant remme.. maar zal idd niet veel geweest zijn.. te hard met de achterrem geremd.. en daardoor dus die slip..

anderdaag maar weer eens een industrie terreintje opzoeken en gaan oefenen

Dan zou het misschien een interessant idee zijn om eens te kijken wat bij een goede remming de meerwaarde is van het gebruik van je achterrem..
 
Dan zou het misschien een interessant idee zijn om eens te kijken wat bij een goede remming de meerwaarde is van het gebruik van je achterrem..

wat ik me kan herinneren van de rijlessen niet veel... tenminste.. met een noodstop was het voet op de achterrem zetten en de rest met de voorrem..

maar als ik het me zo eens bekijk/denk gebruik meestal als eerste de achterrem en dan pas de voorrem.. ipv andersom
 
Met dank aan: www.gratistheorie.nl

Bij een noodstop geldt maar een ding. Stoppen en wel zo snel mogelijk. Dat kan maar op een manier en dat is: je alleen maar concentreren op de voorrem.

Van de achterrem en het schakelpedaal moet je afblijven. Je aandacht verdelen is te moeilijk in een noodsituatie. We weten dat de druk op het voorwiel toeneemt naar mate er krachtiger geremd wordt. Ook heeft het achterwiel dan nauwelijks of geen grip. Gebruik je in een noodsituatie dan toch de achterrem, dan zal dit vrijwel altijd tot een blokkerend achterwiel leiden. Op zich is dit nog niet zo erg. Maar wat is menselijk? Zodra het blokkeren opgemerkt is, wordt de rem losgelaten. Dan niet alleen de achterrem, maar beide remmen. Hierdoor gaan kostbare meters verloren. Ook het opnieuw remmen kan een blokkerend voorwiel opleveren.

Het terugschakelen leidt de aandacht van de voorrem af. Als je zo snel mogelijk moet stoppen is het dan nog belangrijk dat je teruggeschakeld hebt? Misschien wel als er nog verkeer achter je rijdt. Maar het belangrijkste blijft toch dat je op tijd stil staat en nergens tegen aan botst.

Wat je wel moet doen is gelijk met de rem ook de koppelingshendel inknijpen.

Als je te lang wacht met ontkoppelen kan alsnog het achterwiel blokkeren.

De noodstop oefenen is iets wat je ook na het behalen van het rijbewijs regelmatig moet blijven doen
 
Laatst bewerkt:
Heb het in een ander topic ook al eens genoemd, zeker geen slecht plan om je bijzondere verrichtingen te oefenen ook al heb je je rbw, maar ik vind het eigenlijk zelfs eng. In het andere topic waar ik dit noemde ging het om de stuuroefeningen, maar met remmen heb ik dit gevoel ook een beetje...

Stel dat ik de noodstop oefen, het gaat mis en ik ga op mijn plaat? Dan is de motor aan gort (en misschien ikzelf ook wel)... Tuurlijk, als het door het oefenen bij een 'echte' situatie wel goed gaat voorkom je er dan meer schade mee, maar toch...
 
@ bokito.. thnx voor het verfrisse van m'n geheugen, link staat nu bij favoriete

@ evdkieft.. zei dat paar reactie terug al.. anderdaag maar weer eens een industrieterreintje gaan opzoeken... die stuuroefeningen oefen ik nog wel eens alsk me verveel.. die remoefeningen minder
 
Nog een optie (indien mogelijk) : Remmen ( kan ook een noodstop zijn ) loslaten en uitwijken. Heel belangrijk: kijken waar je heen wil en zeker niet kijken naar de auto voor je !!
 
Laatst bewerkt:
Met dank aan: www.gratistheorie.nl

Bij een noodstop geldt maar een ding. Stoppen en wel zo snel mogelijk. Dat kan maar op een manier en dat is: je alleen maar concentreren op de voorrem.

Van de achterrem en het schakelpedaal moet je afblijven. Je aandacht verdelen is te moeilijk in een noodsituatie. We weten dat de druk op het voorwiel toeneemt naar mate er krachtiger geremd wordt. Ook heeft het achterwiel dan nauwelijks of geen grip. Gebruik je in een noodsituatie dan toch de achterrem, dan zal dit vrijwel altijd tot een blokkerend achterwiel leiden. Op zich is dit nog niet zo erg. Maar wat is menselijk? Zodra het blokkeren opgemerkt is, wordt de rem losgelaten. Dan niet alleen de achterrem, maar beide remmen. Hierdoor gaan kostbare meters verloren. Ook het opnieuw remmen kan een blokkerend voorwiel opleveren.
Is ook afhankelijk van type motorfiets. Op een K1200LT of Goldwing blijft de achterrem een wezenlijk onderdeel van de vertraging bij een noodstop. Vandaar ook mijn opmerking dat je recht en ver vooruit moet kijken. Dan mag het achterwiel blokkeren zonder negatieve gevolgen. Een blokkerend achterwiel remt nl. ook, dit itt een ongeremd achterwiel en als het op decimeters aankomt, dan ben je blij met dat beetje meer remkracht.

Het terugschakelen leidt de aandacht van de voorrem af. Als je zo snel mogelijk moet stoppen is het dan nog belangrijk dat je teruggeschakeld hebt? Misschien wel als er nog verkeer achter je rijdt. Maar het belangrijkste blijft toch dat je op tijd stil staat en nergens tegen aan botst.

Wat je wel moet doen is gelijk met de rem ook de koppelingshendel inknijpen.

Als je te lang wacht met ontkoppelen kan alsnog het achterwiel blokkeren.

De noodstop oefenen is iets wat je ook na het behalen van het rijbewijs regelmatig moet blijven doen
Terugschakelen kan ook levensreddend zijn. Als je tot stilstand bent gekomen en er komt een auto met hoge snelheid volop slippend op je af denderen, dan rijdt het slecht weg als de motor nog in z'n 6 staat ..... :X

Veel blijven oefenen is noodzaak.
 
Ik oefen elke dag stoppies }) , maar je weet toch niet hoe je in een noodsituatie zult reageren.
Gelukkig begint ABS steeds populairder te worden. :)
 
Stel dat ik de noodstop oefen, het gaat mis en ik ga op mijn plaat? Dan is de motor aan gort (en misschien ikzelf ook wel)... Tuurlijk, als het door het oefenen bij een 'echte' situatie wel goed gaat voorkom je er dan meer schade mee, maar toch...


Stel dat je um níet oefent en je gaat op je plaat in een noodsituatie :/ .. dan had je hem liever geoefend denk ik.

ik denk dat als je hem bewust en geconcentreerd oefent, de kans dat je onderuit gaat vrij klein is ;)
 
Ik zou zeggen ipv zelf te oefenen een VRO overwegen. Het eerste wat ze je leren is dat schakelen tijdens hard remmen uit je hoofd te zetten en met de voorrem remmen.
 
Ga niet alleen naar de bumper van je voorligger zitten kijken of je het gaat redden, je kan beter zoeken naar ruimte waar je eventueel nog naartoe kan mocht je het vermoeden hebben dat je het net NIET gaat redden.

Ontwijken is immers beter dan je voorwiel laten blokkeren of ergens tegenop knallen.
 
je remt met je voorrem en stabaliseert je motor met de achter rem, je bouwt de remdruk van je voor rem op en de remdruk van je achterrem bouw je af....

in theorie heel mooi om af te bouwen met de achter rem maar in praktijk is het voor mij makkelijker gebleken (vooral bij nood stop) om de achter rem alleen aan te leggen, hierdoor voelt de motor veel stabieler aan dan dat je alleen je voorrem gebruikt.

om te oefenen, bouw met je voorrem de remdruk op, en leg je achterrem alleen maar aan.\

ik heb hier veel aan gehad tijdens mijn lessen en leg mijn achterrem altijd een beetje aan tijdens het remmen...
 
ach gebeurd mij zo vaak in glad weer dat het achterwiel eventjes een beetje weg slipt, meestal grijp ik niet echt in, laat em een beetje glijden tot ik weer grip heb :P
en als het een flinke slippartij is, indd dan lossen en weer aanhalen zoals hierboven staat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan