Wat te controleren net aangekochte xr 600 1989

voskess

MF'er
14 nov 2004
91
0
duiven
Hallo allemaal,

Mijn eerste topic hier. Heb net een Honda xr 600r gekocht en opzich loopt hij nog prima. Het enige waar ik me een beetje zorgen om maak is dat de motor als hij koud is erg rookt en wat minder als ie warmer is.

Ik heb begrepen ( van andere topics) dat dit kan komen doordat de zuigerveren aan vervanging toe zijn.

Mijn vraag: Kan er nog een andere reden zijn voor veel roken en als het de zuigeveren zijn is het dan verstandig om ze per direct te laten vervangen of kan er nog een tijdje mee doorgereden worden?

Vraag 2:
Als ik ze laat vervangen lijkt het me verstandig om het blok nader te ( laten) bekijken. Weet er iemand een goed ( maar niet te duur) revisie bedrijf in gelderland?

Alvast bedankt
 
Altijd leuk een fotootje. ( vind ik dan)


misc
 
tja, luchtgekoelde 1 cylinder offroad/enduro motors....
kweet nog goed de eerste keer dat ik op zo'n XR600 reed...
"hij is stuk, hij haalt maar 100km/h"... (maar dat hoorde zo :] )
 
Welkom :)
Mail ff je e-mail adress aan mij door.
 
Laatst bewerkt:
olieverbruik kan ook via je klepseals komen...

als je de boel toch open hebt liggen om de zuiger(veren) te vervangen, vervang dan meteen de klepseals...
 
Kan iemand me uitleggen wat precies het probleem kan zijn met klep seals.
Eigenlijk wil ik de motor laten nakijken. voordat ik het zelf ga vern@##$@$%.
Weet iemand een adresje waar ik dat kan laten doen zonde ral teveel kosten?
 
laten doen is laf :+

klepseals zitten bovenop je cilinderkop. Het zijn een soort oliekeerringetjes (zijn het gewoon...) en vallen om je klepsteel heen.
Ze zorgen ervoor dat er geen motorolie via de klepgeleiders in je verbrandingsruimte/uitlaat komt.
Gebeurt dit wel, dan verbruikt je motortje dus olie.

Klepseals zijn dus gewoon van rubberachtig plastic. Wordt het blok godsgloeiend heet, dan smelten ze en zijn ze stuk, en gaan ze lekken.
Ze slijten natuurlijk ook...de klepsteel sleurt er weet ik veel hoevaak langs bij draaiende motor.

Aangezien je kop eraf gaat als je de zuigerveren vervangt, is het een kleine moeite de klepseals te vervangen.
Enige is dat je kleppen eruit moeten (of in ieder geval de klepveren eraf) zodat je erbij kunt. Kleppen laten zitten is misschien wel verstandig, het suckt als ze van plaats veranderen (dus inlaatkleppen omwisselen...).

Als je een beetje technisch bent, aan de middelen kunt komen en je motor alsmaar wilt verbeteren kun je ook je kleppen opnieuw inslijpen.
Dit is zwaar eenvoudig...ik heb er ooit een topic voor geopend.

Kortgezegd smeer je wat slijppasta op je klep en draait de klep flink rond zodat de boel mooi egaal is. Hierdoor sluiten je kleppen weer lekker gasdicht af.

Wat je nodig hebt is dan een kleppentang (heb ik gekocht voor dit, maar je kop langs een motorzaak brengen voor het (de-)monteren van de klepveren is waarschijnlijk ook geen probleem.
Een zuignapje om op de klep te zetten (draait makkelijker, 5 euro bij de autoboer) en wat slijppasta...je hebt 2 pastasoorten, een wat grovere, en een fijne naslijppasta. Ik had een gecombineerde, en heb dus geen 2 losse pasta's gebruikt.

Als jedit hebt gedaan weet je dat je kleppengedeelte weer netjes is :)
ik raad je aan mijn topic ook even door te lezen...titel was iets van "zelf kleppen slijpen" ofzo..en stond ook in dit offroadforum.

als je het allemaal laat doen wordt het allemaal een stukje duurder, er gaat nogal wat tijd zitten in het demonteren van je halve blok en het inslijpen moet je ook gewoon even de tijd voor nemen.

Voor zover ik weet is het niet noodzakelijk je kleppen in te slijpen als je de seals vervangt. De seals vervangen is misschien ook niet eens noodzakelijk, maar je sluit wel een oorzaak voor je olieverbruik uit.

En aangezien de boel toch open ligt...

edit:
topic gevonden.
Stond in techniek O-)

Hoe kleppen slijpen?

huh..meende dat ik ooit een topic had waar ook allerlei foto's in stonden
 
full


Dat bruine ding is dus een klepseal.
Dat gat komt je klepsteel doorheen, en daaroverheen komen dus je klepveren :)
easy :)
 
ligt het aan mij of worden er de laatste maanden veel XR600R-tjes gekocht?!
(goeie zaak hoor, maar het viel me gewoon op...)

volgens de zoekfunctie:
Martijn(tje)
me
voskess
Noppie 30
The Mighty Powerfred
Switch
vergeet ik nog iemand??

mensen :} have fun!
 
Ik heb al een aantal keren een XR 600 uit elkaar gehad met de zelfde klachten (olie tanken en benzinebijvullen)

Dit is niet te verhelpen met een paar zuigerveren, we zitten niet meer in het brommertijdperk!!, gewoon ff de cilinder eraf meten is weten en ff laten boren met een nieuwe (overmaat ) zuiger erin, kan je weer met 2 voeten op de kickstarter staan zonder dat ie zakt, dus bij aankoop , motor in compressieslag zetten, trap je de kickstarter zo weg, geen compressie dus zuigertje op!

klepseals kan je wel vervangen maar de kwalitiet is dusdanig goed dat deze eigenlijk zelden vervangen worden, olie verbruik zit in de zuiger, het blok wat ik nu los heb heeft 3 honderste extra speling dan loopt de olie er gewoon langs.
Mijn oude XR was het zelfde, nu een lc4 is net ff leuker en heeft electr prrrrr een xr met een goede compressie kan je wel is zat worden he!

Kan trouwens zuigers leveren voor 100 euro van Prox ex verzendkosten, maten 97 97.25 97.50 97.75 en 98.00 mm kan ook koppakking set of compl blokset leveren.

suc6
 
komt dit door een zachte cylinderwand ofzo want inderdaad, je ziet HEEL VEEL 600tjes verkocht worden en allemaal oliestokers.
 
komt dit door een zachte cylinderwand ofzo want inderdaad, je ziet HEEL VEEL 600tjes verkocht worden en allemaal oliestokers.

Vergeet één ding niet: De gemiddelde xr heeft een zwaar crossverleden, goed onderhoud is dus zeer belangrijk.
 
Mijne is nog goed maar gaat zodra ik een spare blok heb uit elkaar om hem te laten powersealen. en te laten voorzien vam nieuwe zuigerveren en klepseals.
 
powerseal is wel leuk als je veel cross't en regelmatig zuiger wisseld, ,echter het is duur om te doen, en als bijv je big-end eruit loopt heb je 9 van de 10 keer ook cilinderschade, ff boren/honen zit er dan niet in. ;(
Zou aanraden gewoon de cilinder te laten boren en honen en dan een overmaat zuiger erin.
 
slipenslide: Compressie kan je op jouw manier niet testen bij de nieuwere modellen XR, deze hebben automatische kleplichters waardoor je bij een kickstart nooit de volle compressie voel.
 
Bedankt voor jullie reacties en hoop er nog meer tegemoet te zien.

Zeg speedy.. vanaf welk bouwjaar hebben ze die decompressie want volgens mij zit dat er bij mij ook op.

Hij heeft ook nog de power die ie moet hebben. De motor is van een echte off the road the rijder geweest die hem altijd heel goed onderhouden heeft.

Maar ik zie er eigenlijk een beetje tegenop om direct de cilinder helemaal eraf te halen zonder dat ik weet wat nou de echte kwaal is. Heeft er iemand een manier om te testen wat er aan de hand is?

nou we merken het wel weer.
 
ga er van uit dat deze eraf gehaald is anders sta je 2 a 3 keer voor niks te trappen terwijl je hem zonder decompr direct op het goeie punt kan zetten, toch? :?

maar ff compressie meten met een meter gaat ook een beetje lastig zonder electr prrrrr, :+

olie verbruik zit hem echt in slijtage van de zuiger, zeker als ermee gebaggerd is. en aan het vermogen merk je het niet, zo'n ding blijft goed lopen als je hem op een dynobank laten lopen zal je het wel zien.

Cilinder eraf is 2 uurtje's werk incl uitbouwen uit het frame, stel dat ie zuiger nog goed is, pakkingsetje halen 35 eurie, olie en filter en rijden weer.
 
Nou mensen, ik ga de stap maar wagen denk ik. Even een goed adresje vinden waar ik een professioneel oog kan laten kijken ( wel hobbiest natuurlijk).
Ik durf het zelf niet aan om allemaal alleen te doen want volgens mij maak ik dan nog meer schade dan nodig is.

Maar ff vraagje. Als de cilinder uitgehoont moet worden nieuw zuigertje en veren erin en wie weet ook een krukas. Wat ben ik dan ongeveer kwijt aan materiaalkosten?

Hoor het graag, kan ik de schade alvast een beetje inschatten.
De motor is altijd goed onderhouden , alles loopt soepel en denk dat hij het nog wel waard is, of zien jullie dat anders?
 
35 alleen voor de topset bedoel je?

Ik pass de raad van XRmanu en Ro door....gebruik alleen ori Honda pakkingen.

Ik was zelf toch eigenwijs...en mn carters kwamen dus te dicht op elkaar...
 
8-)

Hallo Voskes,
Hoeveel olie gebruiktie dan?Als hij warm is loopt hij stil en netjes? zo ja , gewoon lekker scheuren ,als het te gek wordt hun je hem
altijd nog uitelkaar halen,kijken hoeveel je eigenlijk moet bijvullen,let wel als je hem toch uitelkaar trekt kom je altijd veel meer tegen dan dat je zou willen, dus mijn tip
ga eerst een tijdje lolmaken op de XR.
PS mijn 90er heeft al 2 jaar gewoon 1 ltr per maand nodig(woonwerk en bagger)

Gr Hans
 
8-)

Hallo Voskes,
Hoeveel olie gebruiktie dan?Als hij warm is loopt hij stil en netjes? zo ja , gewoon lekker scheuren ,als het te gek wordt hun je hem
altijd nog uitelkaar halen,kijken hoeveel je eigenlijk moet bijvullen,let wel als je hem toch uitelkaar trekt kom je altijd veel meer tegen dan dat je zou willen, dus mijn tip
ga eerst een tijdje lolmaken op de XR.
PS mijn 90er heeft al 2 jaar gewoon 1 ltr per maand nodig(woonwerk en bagger)

Gr Hans

damn...dan is het onderhand een 2takt xr man :X
 
he xrlikehell

Zo dacht ik er eigenlijk ook over, maar ga toch de uitdaging aan. Als het zo koud blijft als nu ga ik toch niet veelvoudig gebruik maken van de motor ( ja weet het een mietje).

Ben bang als ik doorrijdt dat ik dan zeker weet dat er nog veel meer naar de kl$%#^% is.

Heb een paar maanden de tijd en de motor is het nog waard om wat in te investeren. Ding is altijd goed onderhouden en alles loopt zo soepel als nieuw , alleen hij rookt heel erg.

Ga trouwens even een nieuwe topic openen want ik ben toch wel eens benieuwd waar iedereeen die honda technosel buddy's vandaan haalt. Kan echt nergens iets vinden waar van de overtrekjes te krijgen.

wellicht dat iemand van jullie dat weet.

Ik ga binnenkort het motorblok eronderuit halen. Zal jullie op de hoogte houden.

Groet,

Voskess
 
Terug
Bovenaan Onderaan