Wat te doen bij brandwonden.

Fvb

Rookie
3 nov 2021
7
4
Hoi, ik ben bezig met het leren voor mijn theorie-examen (motor) en ik ben gestuit op tegenstellende informatie. Namelijk, in mijn theorieboekje (anwb) staat dat je bij brandwonden nooit de kleding die vast zit aan de verbrande huid moet loshalen, dit zorgt ervoor dat blaren opengaan. En in een oefenexamen staat dat je juist dat wel moet doen. Wat is dus het goede antwoord? En vooral, wat vind het cbr dat het goede antwoord is?
Alvast bedankt.
 
Gewoon geen Harley rijden.. vlieg je ook niet spontaan in de fik.

Of staat dat antwoord er niet bij?
 
De protocollen in de EHBO veranderen nogal eens... Het laatste wat ik heb geleerd, is dat je de kleding los kunt maken omdat de huid toch al beschadigd is en er minder goed gekoeld kan worden op die plek. Je moet echter geen ingebrande kleding met geweld los trekken...
Maar ja, of het CBR het hiermee eens is....🤷
 
Er vanuit gaande dat met het verwijderen van kleren de blaren open gaan. Ik kan me zo voorstellen dat blaren openen een medische handeling is, een medische handeling mag je als bijstaander ook EHBO'er nooit doen. Ik zou met 20+ jaren BHV koelen door de kleren. Mogelijk is dat fout voor het examen maar voor de patiënt minder belastend.
Waarschijnlijk heb je niets aan deze reactie voor het examen. Sorry dan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Fvb
De protocollen in de EHBO veranderen nogal eens... Het laatste wat ik heb geleerd, is dat je de kleding los kunt maken omdat de huid toch al beschadigd is en er minder goed gekoeld kan worden op die plek. Je moet echter geen ingebrande kleding met geweld los trekken...
Maar ja, of het CBR het hiermee eens is....🤷
Dit is correct volgens de laatste richtlijnen en ook precies om de reden die je noemt, je kan niet voldoende koelen door de kleding. Maar wel proberen zo min mogelijk huid kapot maken, dus bv eromheen knippen.

Maar zoals gezegd dit is EHBO, zou het oefenexamen aanhouden tijdens het examen.

In de praktijk is het belangrijkste dat je IETS doet en dat is het liefst koelen met stromend kraan water. En 112 bellen kan ook nooit kwaad, die zijn tegenwoordig niet streng meer dat je onnodig belt. Bel liever een x te vaak dan te weinig:Y:t zij bepalen wel of er extra hulp moet komen

Edit: Oja let op bij het koelen dat de patiënt niet onderkoelt raakt! Daarom staat voorgeschreven om Max 20 min te koelen per keer, je mag dit wel blijven herhalen zolang het brandige gevoel blijft
 
Koelen ook van het hart af. Heb je de hand bijvoorbeeld verbrand dan zet je het water op de binnenzijde van de onderarm. Dit om het bloed te koelen en op die manier van binnenuit te koelen. De rest van het water laat je langzaam over de rest van de hand stromen. Ook kan je dan goed voelen of het water niet te koud is. Tekoud water raak je zoals eerder geschreven onderkoeld van.

Deze vraag zit dus nog steeds in het oefenmateriaal begrijp ik. Mijn instructeur zij dat de vraag en de theorie inderdaad niet overeenkomen maar geef het antwoord zoals het aangegeven wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan