Wat te doen bij ongelukken met motorrijders?

Viaantje

MF veteraan
6 jan 2015
2.563
685
Vianen
Enkele tips bij ongevallen bij motorrijders.

Wanneer moet de helm afgenomen worden?

Als het slachtoffer buiten bewustzijn (bewusteloos) is, of braak-neigingen heeft.
Anders ophouden totdat de hulpdiensten ter plaatse zijn.

http://www.mcgrathem.nl/cms/wp-content/uploads/2012/07/informatieavond-over-motorongelukken.pdf

En de handgreep van Zach is HEEL belangrijk!!!
http://members.home.nl/jsommeling/helmafnemen.html

PS Ik ben niet verantwoordelijk voor de inhoud en gebruik van de inhoud van de documenten.
 
Laatst bewerkt:
Wellicht ook handig om te vermelden dat de duurdere helmen o.a. Arai RX-7 GP speciaal voor noodgevallen 2 lippen heeft die indien je eraan trekt een gedeelte van de binnenvoering loshaalt waardoor je de helm veel makkelijker van het hoofd kunt doen.
 
Laatst bewerkt:
Wellicht ook handig om te vermelden dat de duurdere helmen o.a. Arai RX-7 GP speciaal voor noodgevallen 2 lippen heeft die indien je eraan trekt een gedeelte van de binnenvoering loshaalt waardoor je de helm veel makkelijker van het hoofd kunt doen.

Oh? Dat moet je ook maar weten. :?
Zou het ambulance-personeel (of een andere hulpdienst) hiervan op de hoogte zijn?
 
Laatst bewerkt:
Echt niet? Het staat vaak zo duidelijk aangegeven dat je het bijna niet kan missen.

Op mijn helm, een RX-7 GP, staat op de buitenkant echt niet dat je het wangstuk er op die manier uit kunt trekken. Pas als je de rand onder de helm een beetje wegduwt zie je de rode lus zitten.
 
klopt op die van mij ook niet

Arai RX 7GP

Idem, het zijn kleine oranje lusjes. Het zou eigenlijk in de training van hulpdiensten moeten zitten dat er gecheckt moet worden op uitneembare binnenvoeringen.

Het is herkenbaar maar alleen als je werkelijk even tussen de voering kijkt.
 
Helm zo snel mogelijk van het hoofd trekken om vervolgens met vlakke hand op de wangen te slaan totdat de verongelukte persoon weer bij bewustzijn is. Daarna hem/haar de les lezen over verantwoordelijk rijgedrag. Eventueel de gebeurtenissen opnemen met een helmet cam terwijl de beelden worden voorzien van zin- en zoutloos commentaar voor een youtube video met 15 views.
 
Mijn shoei GT Air is voorzien van EQRS (Emergency Quick Release System)

Volgensmij staat in de Shoei handleiding dat hulpdiensten hiervan op de hoogte zijn en in zijn getraind, of iemand heeft me dit verteld, of ik heb dit gelezen op het internet(correct me if I'm wrong!)

2ztgkno.jpg
 
Wat dacht je van eraf blijven als je geen EHBO hebt? Het aantal mensen met een EHBO cursus is dieptriest in dit land.

Maargoed, voorbeeldje uit de praktijk, maatje van me is voor mn neus in een station gereden. Geen hartslag, helemaal grijs, geen ademhaling. Een iemand zn hoofd laten ondersteunen en de ander heel voorzichtig de helm afgenomen. Uiteindelijk toch overleden maar je hebt in ieder geval gedaan wat je kon denk ik zo.
 
Laatst bewerkt:
Wat dacht je van eraf blijven als je geen EHBO hebt? Het aantal mensen met een EHBO cursus is dieptriest in dit land.

Hm...dat zou je nog eens een probleem op kunnen leveren als blijkt dat iemand is overleden omdat je geen hulp hebt geboden.

Afhankelijk van de situatie is het beter iets te doen (al is het verkeerd) dan niets te doen.

Ik heb ook geen EHBO, maar als er iemand voor mij ligt die niet meer ademt of nog erger geen hartslag meer heeft dan gaat die helm gewoon af en zal het me een behoorlijke rotzorg zijn op dat moment of ik die helm op de juiste wijze af doe of niet.

Heeft die persoon daardoor misschien ernstiger nekletsel dan van te voren? Misschien wel. Aan de andere kant betrokkene leeft daardoor misschien nog wel in plaats van niet meer wakker worden.

Is maar waar je voor kiest natuurlijk.
 
Eerlijk gezegd vind ik het bovenstaande nogal kort door de bocht.
Je gaat er gemakshalve vanuit, dat het slachtoffer op de rug ligt, hetgeen in zeker 75% van de gevallen niet het geval is.
Vaak zal iemand dan dus eerst op de rug gedraaid moeten worden.
Dit is een handeling die we met de medische dienst op het TTcircuit enkele malen per jaar oefenen, evenals het afnemen van de helm.

Mijn stelling in deze is dan ook: (vooropgesteld dat je niet zeer deskundig bent op dit gebied)
Ligt iemand op de buik, doe de helm open, maar doe verder niets.
Ligt iemand op de zij: doe de helm open, maar doe verder niets.
Ligt iemand op de rug, en is de ademweg vrij, vizier openen, maar verder afblijven.
In het uiterste geval kun je, als je jezelf daartoe bekwaam acht, iemand in stabiele zijligging leggen.

Over de uitneembare wangstukken het volgende:
Op de laatste oefendag was er iemand van Arai met demo-helms.
Aan de buitenzijde van de betreffende helmen staat ter hoogte van de lus een rode pijl.
Het viel ons op, dat er nogal wat kracht nodig was om de wangstukken te verwijderen, cq naar beneden te trekken.
Vooralsnog zijn we er bij de medische dienst op het TT-circuit nog niet enverdeeld positief over.
Met vriendelijke groet'n uut Zwolle,
Hans
 
Eerlijk gezegd vind ik het bovenstaande nogal kort door de bocht.
Je gaat er gemakshalve vanuit, dat het slachtoffer op de rug ligt, hetgeen in zeker 75% van de gevallen niet het geval is.
Vaak zal iemand dan dus eerst op de rug gedraaid moeten worden.
Dit is een handeling die we met de medische dienst op het TTcircuit enkele malen per jaar oefenen, evenals het afnemen van de helm.

Mijn stelling in deze is dan ook: (vooropgesteld dat je niet zeer deskundig bent op dit gebied)
Ligt iemand op de buik, doe de helm open, maar doe verder niets.
Ligt iemand op de zij: doe de helm open, maar doe verder niets.
Ligt iemand op de rug, en is de ademweg vrij, vizier openen, maar verder afblijven.
In het uiterste geval kun je, als je jezelf daartoe bekwaam acht, iemand in stabiele zijligging leggen.

Over de uitneembare wangstukken het volgende:
Op de laatste oefendag was er iemand van Arai met demo-helms.
Aan de buitenzijde van de betreffende helmen staat ter hoogte van de lus een rode pijl.
Het viel ons op, dat er nogal wat kracht nodig was om de wangstukken te verwijderen, cq naar beneden te trekken.
Vooralsnog zijn we er bij de medische dienst op het TT-circuit nog niet enverdeeld positief over.
Met vriendelijke groet'n uut Zwolle,
Hans


Ga ik nog korter door de bocht :Y

Als iemand op zijn buik of rug licht en geen ademhaling heeft/ geen hartslag meer heeft, dan wordt betrokkene op zijn rug gedraaid op een zo zorgvuldig mogelijke manier en gaat die helm alsnog van zijn kop en ga ik mijn best doen dat hart weer aan de praat te krijgen/voldoende lucht die longen in te krijgen.

En ook daar geldt dat het mij een rotzorg zal zijn of ik het nou helemaal volgens het boekje doe of niet en of iemand er al dan niet meer nekletsel en wat gebroken ribben aan overhoudt of niet.

Lijkt mij dat iemand die niet meer ademt meer geholpen is bij lucht in zijn longen dan of hij nou wel of niet vakkundig op zijn rug gedraait is en de helm vakkundig af gedaan wordt.
 
Enkele tips bij ongevallen bij motorrijders.

Wanneer moet de helm afgenomen worden?

Als het slachtoffer buiten bewustzijn (bewusteloos) is, of braak-neigingen heeft.
Anders ophouden totdat de hulpdiensten ter plaatse zijn.

http://www.mcgrathem.nl/c...-over-motorongelukken.pdf

En de handgreep van Zach is HEEL belangrijk!!!
http://members.home.nl/jsommeling/helmafnemen.htm

Buiten westen en wel ademhaling, dan graag gewoon helm oplaten aub.

Braken en ligt in een positie waarbij het braaksel gewoon eruit loopt en de luchtweg niet in gevaar brengt ook gewoon oplaten aub.
 
Iemand die na een ongeval niet meer ademt en geen hartslag meer heeft, is cru gezegd, dood. Er is uitgebreide statistiek die laat zien dat er dan niets meer helpt. Alleen als je zeker weet dat het ongeval veroorzaakt is door bijvoorbeeld een hartaanval of een beroerte zou het misschien zin kunnen hebben om te reanimeren.

Jammer genoeg hebben talloze TV series mensen het gevoel gegeven dat reanimeren altijd goed is en meestal helpt. Maar dat is niet waar.

Maar het is wel vrij lastig om vast te stellen of iemand hartslag heeft, dan wel ademt.

Mij lijkt het inderdaad een goede vuistregel om als je iets binnen je kennis en vaardigheden kunt doen, je dat toepast. Maar begin niet om dingen te doen die je niet kent: Het is dan beter om niets te doen en op een deskundige te wachten. Bedenk dat het gevoel, dat je iets had moeten doen, tot een onjuist schuldgevoel leidt. Zelfs voor een professional is het goed om te weten, wanneer ingrijpen zinloos is.

Denk ik. (ik ben wel een "acute zorg professional")
 
Op mijn helm, een RX-7 GP, staat op de buitenkant echt niet dat je het wangstuk er op die manier uit kunt trekken. Pas als je de rand onder de helm een beetje wegduwt zie je de rode lus zitten.

Als er mooie grote opvallende stickers op geplakt waren met deze aanwijzingen, had je die dan laten zitten of eraf gehaald ?
 
Arai RX 7GP

Idem, het zijn kleine oranje lusjes. Het zou eigenlijk in de training van hulpdiensten moeten zitten dat er gecheckt moet worden op uitneembare binnenvoeringen.

Het is herkenbaar maar alleen als je werkelijk even tussen de voering kijkt.

Weet je hoeveel er al in die trainingen zit ?

Het houdt ergens een keer op.... Grote opvallende sticker erop plakken met die aanwijzing !! ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan