Wat te doen in de volgende situatie?

25 okt 2019
8
41
İk heb al een tijdje motorrijles en het AVB heb ik al binnen en theorie. Heb een pakket gekocht waar examen AVB en AVD bij in zaten. Ben nu al een tijdje bezig inmiddels en een half jaar geleden zei mijn instructeur dat ik er klaar voor was en dat we om de tafel moesten voor het AVD examen. Corona kwam er tussen en hij ging een paar keer op vakantie maar In tussentijd nog best wat lessen gehad.

Examen is gepland en stond in eerste instantie voor morgen gepland, maar na een discussie over een putdeksel waar ik omheen ging in een te wijde bocht was zijn kritiek, omdat ik er niet voorlangs kon en er zeker niet overheen wilde met de regen vandaag liep er een discussie uit de hand. Hij maakt mij vaak nerveus met zijn aanhoudende kritiek en daardoor ga ik soms wat onzeker rijden.

Hoewel hij al een half jaar geleden zei dat ik kllaar was voor het examen trekt hij zich nu weer terug en wil hij de hele tijd examens gaan ruilen met andere leerlingen om mij vooruit te schuiven zodat hij er 100% van overtuigt is dat ik slaag want zo blijft zijn slagingspercentage hoog. Dit is heel belangrijk voor zijn imago, hij wil het hoogste slagingspercentage van de stad hebben en wil niet het risico lopen dat zijn leerlingen zakken.

Dit gaat nu inmiddels ten koste van mijn geld en er zit al inmiddels 3000 euro in de opleiding, en als het aan hem ligt gaat dat maar door.

Ik zei dat hij het examen moest laten staan en ik niet wilde dat hij dat verplaatste, waarop hij zei dat als hij zich door zijn leerlingen onder druk moest laten zetten om een examen wel of niet door te laten gaan dat het einde dan zoek was.

Ik zei dat ik er helemaal klaar mee was en dat we konden afrekenen met het examen in mindering wat ik al via het pakket had betaald, want ik heb het recht om examen te doen en heb ook het recht om te zakken als dat het geval is. Hij zei dat we dan af gingen rekenen en dat ik maar een andere hobby moest zoeken als niet kon motorrijden, dit herhaalde hij nog een keer, waarop ik zei dat hij echt een grote bek had.

Hij zei vervolgens schreeuwend dat ik een grote bek had en dat hij al mijn tanden uit mijn bek ging stompen en dat ik op moest rotten want anders zou hij mij kapot slaan. Waarop ik weer zei dat ik dat agressief gedrag vond en geen style om zo te praten, wederom schreeuwde hij oprotten en zei intimiderend: en ik zou maar snel betalen als ik jou was!! Net alsof hij het wilde gaan incasseren met een groepje tweederangs gangsters, terwijl het financiële gedeelte nooit een probleem is geweest en ik alles op tijd altijd betaald heb.

Nu heb ik nog wel een examen op 6 oktober staan bij het CBR, en ik vraag mij af of hij die weer gaat verplaatsen zonder mijn toestemming en als ik op die bewuste dag op het CBR kom of hij wel een motor gaat leveren want de rijschool zorgt voor de motor.

Tevens vraag ik me af wat ik verder met deze situatie moet doen.

Hij loopt ook veel vuil te spuien op internet over andere rijscholen en heeft een behoorlijke negatieve basishouding. Ik had dus al eerder hier moeten kappen maar nu ben ik in een situatie beland die niet zomaar is op te lossen. Moet ik gewoon het examen doen en hopen dat hij met de motor komt opdagen voor mij?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou bij het CBR aan de bel trekken, of kijken of er een andere instantie is die rijscholen toetst. Dit gedrag is onacceptabel.

Verder even zien hoe het zit met de examengelden (check de algemene voorwaarden van je rijschool).
Jullie hebben allebei verplichtingen. Als je al betaald hebt, of als je volgens de voorwaarden verplicht bent te betalen, dan is hij nog verplicht om je z'n motoren te laten gebruiken en het examen te regelen.

Als je de keuze hebt om het examen af te zeggen zonder dat je er voor hoeft te betalen, zou ik daarvoor gaan en verder gaan bij een betere rijschool. Moet je toch examen doen, dan gewoon doen.

Je zult voor het examen die man (neem ik aan) wel moeten zien, want je vertrekt immers vanaf de rijschool. De examinator en/of instructeur in de auto achter je aan.
 
Meer dan 30 jaar geleden heb ik het zelfde gehad. Één les, aanvragen, en niet meer lessen. De rijschool wilde hier natuurlijk niet aan mee werken.
Maar het cbr heeft toen voor mij bemiddeld, en de rijschool moest de motor beschikbaar stellen. Die had daar ook voor ondertekend.
Dat het dan allemaal niet zo soepel gaat kun jij jezelf ook wel voorstellen.

Of het nu ruim 30 jaar later nog zo werkt, weet ik niet, maar je kunt er ja naar informeren.
 
Het siert je dat je niet de naam van de rijschool/instructeur door de modder sleurt. Wel is dit natuurlijk nogal een eenzijdig verhaal.

Als het inderdaad waar is dat jij de redelijkheid en billijkheid zelve bent en hij een agressieve sociopatische hufter is, dan zit er weinig anders op dan zo snel mogelijk wegwezen en zorgen dat je op geen enkele manier meer afhankelijk bent.

Ik zou zeggen: eerst maar eens een andere rijschool zoeken en rijbewijs halen, dan heb je dat gehad en dan heeft hij daar alvast geen drukpunt meer. Want met zo'n figuur proberen je rijbewijs te halen gaat natuurlijk niet opschieten. Dus dat kun je wel tegen beter weten in eerst proberen, maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Dan kun je daarna (of daarnaast) op je gemak de discussie aan over restitutie, en de keuze maken om daar serieus moeite in te gaan stoppen. Die moeite zou in principe gewoon moeten beginnen met een simpele zakelijke brief waarin je aangeeft niet tevreden te zijn met de geleverde diensten en, na de vele discussie die daarover in persoon al is gevoerd, ook geen vertrouwen meer hebt in verdere samenwerking. Je hebt ondertussen bij een andere rijschool zaken gedaan en je stelt voor dat hij alle vooruitbetaalde kosten terugbetaalt en dat daarmee de zaak is afgedaan.

Maar goed, makkelijk lullen, wij kennen natuurlijk maar 1 kant van "het verhaal" zo.

Succes in ieder geval!
 
Examen altijd laten staan en gewoon doen.
Benader een andere rijschool en leg de situatie uit.
Neem daar 1 les en neem van die rijschool de/een instructeur en motor mee naar je al geplande examen, het examen staat op jouw naam en je nieuwe rijschool geeft door dat zij de instructeur en motor leveren dat is geen enkel probleem.
Je moet je examen natuurlijk wel betalen aan je "oude" rijschool en je hebt wat extra kosten want je moet de instructeur en motor betalen.
Mocht je niet slagen dan heb je het een keer gedaan daar leer je ook veel van en kun je met de nieuwe instructeur aan de gang.
Slaag je wel, en die kans is na zoveel lessen behoorlijk groot, dan ben je ervan af.
 
Aangifte doen.
Politie gebeld vanmiddag met de vraag of ik een melding moest doen, juridisch kon het nog door de beugel vond de agent, maar hij zei dat ik het CBR moest bellen en dat die wel graag op de hoogte gebracht wilde worden van zijn gedrag, CBR vond het ook echt niet kunnen, maar wilde in mijn belang eerst meedenken. Eerst even af laten koelen en dan kijken of ik het examen kan doen en als ik het examen had gedaan kijken we wel hoe we die gast aan kunnen pakken zei de jongeman van het CBR. Maar nu is de situatie allemaal nog wat onzeker.
 
Politie gebeld vanmiddag met de vraag of ik een melding moest doen, juridisch kon het nog door de beugel vond de agent, maar hij zei dat ik het CBR moest bellen en dat die wel graag op de hoogte gebracht wilde worden van zijn gedrag, CBR vond het ook echt niet kunnen, maar wilde in mijn belang eerst meedenken. Eerst even af laten koelen en dan kijken of ik het examen kan doen en als ik het examen had gedaan kijken we wel hoe we die gast aan kunnen pakken zei de jongeman van het CBR. Maar nu is de situatie allemaal nog wat onzeker.
Bedreiging?
Pfff, moet niet gekker worden.

Of doel je op t schuiven vh examen?

Ik doelde iig op de bedreiging.
 
Het siert je dat je niet de naam van de rijschool/instructeur door de modder sleurt. Wel is dit natuurlijk nogal een eenzijdig verhaal.

Als het inderdaad waar is dat jij de redelijkheid en billijkheid zelve bent en hij een agressieve sociopatische hufter is, dan zit er weinig anders op dan zo snel mogelijk wegwezen en zorgen dat je op geen enkele manier meer afhankelijk bent.

Ik zou zeggen: eerst maar eens een andere rijschool zoeken en rijbewijs halen, dan heb je dat gehad en dan heeft hij daar alvast geen drukpunt meer. Want met zo'n figuur proberen je rijbewijs te halen gaat natuurlijk niet opschieten. Dus dat kun je wel tegen beter weten in eerst proberen, maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Dan kun je daarna (of daarnaast) op je gemak de discussie aan over restitutie, en de keuze maken om daar serieus moeite in te gaan stoppen. Die moeite zou in principe gewoon moeten beginnen met een simpele zakelijke brief waarin je aangeeft niet tevreden te zijn met de geleverde diensten en, na de vele discussie die daarover in persoon al is gevoerd, ook geen vertrouwen meer hebt in verdere samenwerking. Je hebt ondertussen bij een andere rijschool zaken gedaan en je stelt voor dat hij alle vooruitbetaalde kosten terugbetaalt en dat daarmee de zaak is afgedaan.

Maar goed, makkelijk lullen, wij kennen natuurlijk maar 1 kant van "het verhaal" zo.

Succes in ieder geval!
Dank voor je reactie. Het kan zijn dat hij geïntimideerd was door mij postuur omdat ik behoorlijk breed ben maar ben nooit fysiek agressief, hij is dan wel een kop groter dan dat ik ben maar ik denk dat hij zich geïntimideerd voelde omdat ik er op stond dat het examen op 6 oktober bleef staan. Ik heb mijn oude rij instructeur nog gebeld waar ik goed mee op kan schieten, dit is dus zijn ex schoonvader die hij door het slijk haalt en wat ik een hele goede instructeur vind, die vertelde mij dat hij narcistisch is en zoals hij mijn verhaal hoorde ook nog een sociopaat, hij voert een dictatuur op zijn rijschool en hangt daar altijd de grote jongen uit, ik vind dat geen probleem dat hij stoer wil doen, hij mag zich gedragen zoals hij dat wil, maar een discussie kan niet gevoerd worden en een conflict escaleert helemaal. Kortom hij heeft een zeer groot ego, en dat staat een goede communicatie en inlevingsvermogen in de weg. Als je zijn kant van het verhaal zou horen dan zou ik wel een mongool zijn en van alles en nog wat want zo praat hij in zijn recensies over allerlei bedrijven en rijscholen op Google review die hij graag dan 1 ster geeft. Ik denk dat ik binnenkort maar even een lesje neem bij een andere rijschool en dan even kijken wat hun van mijn rijstijl vinden.
 
Maar als dat echt allemaal zo is, dan is "ik denk dat ik binnenkort maar eens" toch een brand blussen met een pipetje? Wegwezen daar, beter gisteren dan vandaag (of misschien na het examen van de 6e, als dat doorgaat en je slaagt ben je ook klaar), en dan maar eens kijken wat je verder voor stappen neemt.
 
Een rij-instructeur mag best pittig zijn, want dan leer je soms wel snel. Maar als het vertrouwen zo ver beschadigd is, dan kun je toch niet meer mee verder.
Vraag eens rond in de kennissenkring wat een fijne rijschool in je regio is. Even overleggen met die andere rijschool, en daar dan eventueel een proeflesje doen.

Jij krijgt nog een examen van de instructeur, en hij nog geld van jou? Dan kun je dat achteraf mooi verrekenen toch?
Als dat bedrag groot genoeg is dan heb jij meer macht dan hij over de situatie.
 
Een rij-instructeur mag best pittig zijn, want dan leer je soms wel snel. Maar als het vertrouwen zo ver beschadigd is, dan kun je toch niet meer mee verder.
Vraag eens rond in de kennissenkring wat een fijne rijschool in je regio is. Even overleggen met die andere rijschool, en daar dan eventueel een proeflesje doen.

Jij krijgt nog een examen van de instructeur, en hij nog geld van jou? Dan kun je dat achteraf mooi verrekenen toch?
Als dat bedrag groot genoeg is dan heb jij meer macht dan hij over de situatie.
Ja inderdaad, heb nooit echt problemen met hem gehad maar vond het wel raar dat hij zo negatief over zijn ex vrouw praat en andere rij instructeurs, maar ik dacht, ach roddelen doet iedereen wel eens ik kom. Hier voor mijn lessen, uiteindelijk heb ik ene negatief beeld van hem gekregen. Het bedrag aan lesgeld is inderdaad groter dan het examen. Staan sowieso nog 6 lessen open van anderhalf uur waar hij nog geen factuur van heeft gestuurd. Heb al tips gekregen van zijn ex schoonvader welke rijscholen goede sociale inlevende instructeurs hebben die hij wil aanraden. Ik zal er binnenkort eens contact mee opnemen.
 
Nou ben ik niet echt iemand die snel kwaad word, maar die houding van die instructeur/rijschoolhouder had ik dus echt niet gepikt.
Dat kan toch niet joh..ik zou inderdaad aangifte doen, en als de politie dat niet aanneemt zou ik dat bijzonder raar vinden.
Als ik jou was, zou ik snel wegwezen daar, en ook niets meer betalen. Ook die openstaande lesuren niet.
Ook ik had een lesschool waar je wel verteld werd wat je fout deed, soms best hard, maar altijd welgemeend. En dat werkte bij mij goed, maar wat jij meegemaakt hebt slaat alles hoor. Ik zou verder in conclaaf met het CBR blijven over dit.
Niet dat ik iemand wil naaien, maar jeetje dit gaat wel erg ver vind je niet?
 
Dank voor je reactie. Het kan zijn dat hij geïntimideerd was door mij postuur omdat ik behoorlijk breed ben maar ben nooit fysiek agressief, hij is dan wel een kop groter dan dat ik ben maar ik denk dat hij zich geïntimideerd voelde omdat ik er op stond dat het examen op 6 oktober bleef staan. Ik heb mijn oude rij instructeur nog gebeld waar ik goed mee op kan schieten, dit is dus zijn ex schoonvader die hij door het slijk haalt en wat ik een hele goede instructeur vind, die vertelde mij dat hij narcistisch is en zoals hij mijn verhaal hoorde ook nog een sociopaat, hij voert een dictatuur op zijn rijschool en hangt daar altijd de grote jongen uit, ik vind dat geen probleem dat hij stoer wil doen, hij mag zich gedragen zoals hij dat wil, maar een discussie kan niet gevoerd worden en een conflict escaleert helemaal. Kortom hij heeft een zeer groot ego, en dat staat een goede communicatie en inlevingsvermogen in de weg. Als je zijn kant van het verhaal zou horen dan zou ik wel een mongool zijn en van alles en nog wat want zo praat hij in zijn recensies over allerlei bedrijven en rijscholen op Google review die hij graag dan 1 ster geeft. Ik denk dat ik binnenkort maar even een lesje neem bij een andere rijschool en dan even kijken wat hun van mijn rijstijl vinden.
Dat lokt dat soort bavianen uit hun tent.
 
Ik heb het gehele verhaal nog eens door gelezen. Die man heeft dus echt een sociale storing, al dan niet vanwege z'n ex-vrouw en schoonvader, waar ie overduidelijk een probleem mee heeft, en vervolgens geeft die af op z'n lessers. Die er helemaal niks mee te maken hebben natuurlijk. Alles bij elkaar lijkt die man me echt een probleem te hebben. Dat tussen z'n oren zit.
 
Aangifte doen.

Als er getuigen zijn of ander ondersteunend bewijs, anders is het een 1 op 1 verhaal en dus kansloos.




Dit. Zo moet je gewoonweg niet tegen je laten praten. Die dreigementen zouden voor mij toch echt wel de druppel zijn.

Ik zou persoonlijk graag het verhaal van de andere partij horen voor ik zulke conclusies trek.
Ik heb het idee dat het een verhaal is waar twee kanten aan zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan