Wat te doen voor winter stalling

ja, aardig he }) })

nee, dit is dat artikel uit dat motorblad wat een paar mede MF'ers me op de mail hebben gezet. Ik dacht, ik ga dat ff op het forum zetten, dan heeft een ander er ook wat aan!
heel mooi & behoorlijk compleet artikel, maar ik zou alleen linkjes doen als ik jouw was. Is een beetje netterder. ;)
 
Als je nou gewoon om de week is een paar kilometertjes maakt, lijkt me dat toch ook een goede manier om de winter door te komen, ik heb vandaag nog 20 kilometer gereden.. En das ook meer dan genoeg... Possie kouwe klauwen.
 
Mensen,

Wat doen jullie allemaal voordat je je motor op stal zet voor de winter.

Ik heb de volgende gegevens verzamelt.

1 = tank vol tegen roesten van de tank
2 = ff een wax beurtje vlak voor de tijd
3 = accu loskoppelen en indien mogelijk aan een druppel lader
4 = een mooi zeil erover heen.

Hebben jullie nog meer tips?
Als hij binnen staat zou ik er geen zeil over doen maar een oud laken of andere doeken , deken , onder een zeil blijft namelijk vocht hangen onder een doek niet !! :Z
 
Als je nou gewoon om de week is een paar kilometertjes maakt, lijkt me dat toch ook een goede manier om de winter door te komen, ik heb vandaag nog 20 kilometer gereden.. En das ook meer dan genoeg... Possie kouwe klauwen.

Maak er dan 50km van. weet je zeker dat ie echt op bedrijfstemperatuur is en alle condens uit je blok en uitlaat zijn verdwenen. Anders maak je het er alleen maar erger op. Als ik in de winter een stuk ga rijden dan altijd minstens 50km. Best vol te houden, en anders bij het stoplicht even de handen op het blok, tussen de kuip door ;)
 
Dit heb ik gevonden op de website van de Shadow-club!
Geschreven door ene Gerard (Tech), de technisch adviseur op het Shadow-forum:


Om een motor te laten overwinteren moet je op een paar dingen letten en uitvoeren. Laat ten eerst de olie verversen en een nieuw olie en luchtfilter plaatsen. Door het lange stil staan zinkt alle drap naar beneden, en bij het starten van de motor na de "winterslaap" wordt de oude olie met het drap opgepompt, wat aardig wat schade en slijtage kan opleveren. Thevens zit er meestal water onder de olie door de condensvorming, die optreedt bij de afkoeling van de motor, die roestvorming veroorzaakt in het blok. Denk aan krukas, lagers enz. Zorg dat je benzinetank helemaal vol zit zodat ook daar condens niet de kans krijgt om de binnenkant van je brandstoftank aan te tasten. Draai uit elke cylinder een bougie, en schenk door de gaten een klein scheutje motorolie. De boubie's weer plaatsen en het blok 2 a 3 slagen laten draaien zonder dat de bougie's vonken afgeeft. Dit doe je door de dodemansknop om te zetten, en daarna op de startknop te drukken. Zet je accu aan een druppellader zodat de accu in een goede conditie blijft. Geef de accupolen en de aansluitingen een likje zuurvrije vaseline. Nog beter is de accu uit de motor te halen en ergens vorstvrij (aangesloten aan de druppellader) op te bergen. Maak de accukast van je motor goed schoon zodat alle zuuraanslag ( de zogenaamde bloemkool)weg is. Werk eventueele beschadigingen weg en behandel de kast met was of siliconenspray. Zorg dat je banden op de juiste spanning zijn gebracht, kijk de banden goed na en zorg dat alle ongerechtigheden zoals steentjes e.d. zijn verwijderd. Het beste is om de banden van de vloer te houden. Dit voorkomt de z.g. vierkante wielen. Als je een middenbok hebt komt het achterwiel van de vloer. Door het voorwiel van de vloer te krijgen kan je onder het carter een balkje hout plaatsen. De banden kan je behandelen met "bandenzwart" Dit voorkomt uitdroging van de banden. (scheurvorming). Vervang verroeste bouten en moeren. het wordt ieder jaar moeilijker om deze los te krijgen. Geef een nieuwe bout en of moer een likje kopervet op de schroefdraad. Maak de koplamp los en inspecteer aan de binnenkant van de ring die het glas vasthoudt op roestvorming. Eventueele roest verwijderen en de ring poetsen met chroompoets. Nu de koplamp toch open is kun je de bedrading behandelen met siliconenspray en de stekkers contrôleren op corosie. De aanwezige aanslag verwijderen en de stekkers behandelen met een kontacktspray. Nu je de contactspray toch in je handen hebt behandel dan ook de binnenkant van de bougiedoppen. De bougiekabels en doppen behandelen met siliconenspray, kan je ook de laklaag van je motor mee behandelen Voor het chroomwerk adviseer ik om daar een speciaal voor schroom ontwikkeld produkt te nemen. Het waarom zal ik je uitleggen. Chroom is poreus, het ademt als het ware. Door het chroom nu met siliconen of een poetsprodukt voor de lak te gebruiken, smeer je de gaatjes dicht zodat het chroom niet meer kan "ademen" Dit heeft tot gevolg dat in de loop van tijd, de chroomlaag loslaat van de ondergrond, en dan krijg je van die blaasjes, en dat is iets wat wij niet willen. Voor je deze maatregelen gaat nemen, ga je eerst natuurlijk je motor wassen en afdrogen. Het beste is dat je na de wasbeurt (het moet wel droog weer zijn) de motor droog ga rijden, zodat de remschijven, en plekken waar je niet bij kan komen ook goed droog zijn. Werp ook eens een blik onder de benzinetank en het zadel. Dit is een leuk klusje voor in het weekend, en het behoud voor je motor. Kom je ergens niet uit, dan is er altijd wel iemand in de buurt die je kan helpen. Werk ze, en nog een heel mooi najaar toegewenst, want dan hebben wij het ook. (bron: www.shadowmc.nl/forum)
 
Ik wil mijn motor ook winterklaar maken.
Ik moet hem buiten wassen en in een niet verwarmde schuur plaatsen.
Is het dan met deze temperatuur verstandig om het motorblok af te spuiten?
Of kan ik het (vieze blok met de beter inspuiten met siliconenspray en dan in het voorjaar het blok schoonmaken ?
 
Aha,

Je bedoeld dat ik hem met water kan wassen, dan vervolgens moet gaan rijden tot hij op een lekkere temp. is en dan kan inspuiten met siliconenspray!
 
Je bedoeld dat ik hem met water kan wassen, dan vervolgens moet gaan rijden tot hij op een lekkere temp. is en dan kan inspuiten met siliconenspray!
zwiets ja ;)

Wel rijden tot ie droog is ipv. 'lekkere temp' & effe laten afkoelen voor je gaat inspuiten. (ik las een aantal posten terug dat je chroom niet met siliconen moet doen, dus uitlaatpijpen enzo)
 
Terug
Bovenaan Onderaan