Wat te doen.... XJ900S of GTR1000?

TechNiek

Die hard MF'er
4 jun 2002
372
0
Maastricht
Ik ben mij aan het beraden om volgend jaar een andere motor te kopen. Ik wil zondermeer een motor met cardan, en met wat koppel (>=900 cc). Het liefst wil ik een vloeistofgekoelde motor, hoewel dat geen vereiste is. En daarnaast wil ik gewoon een erg betrouwbare motor (een motor is voor mij om op te rijden, niet om aan te sleutelen). Momenteel rijd ik een XJ600S, en ik merk dat ik die aan het ontgroeien ben.

Ik gebruik de motor vooral om mee te toeren en om snelweg mee te rijden, dus een kuipje moet er zondermeer op zitten, en een wat grotere kuip is ook prima.

Kijkend naar de kosten en mijn budget (4000-4500 Euro) kom ik op twee serieuze "kandidaten" uit: De Diversion 900 en de Kwaak GTR1000. Na te hebben rondgekeken op marktplaats en motormarkt kom ik tot de conclusie dat ik van de Div wel een 1996 model moet kunnen krijgen met ~30.000 km op de klok, en van de Kwaak een 1994 of 1995 met iets meer kilometers.

Van de Div 900 (240 kg) heb ik begrepen dat het grootste probleem de voorvorkvering is, en dat wordt aangeraden daar WP veren in te zetten. Wat kost zoiets (ben zelf niet zo'n sleutelaar). Hebben Div900 rijders onder jullie hier nog problemen aan toe te voegen (of andere nuttige tips?).

Van de Kwaak GTR1000 (270 kg) heb ik gelezen dat er drie problemen zijn: de nokkenaskettingspanner (3x woordwaarde ;) ) wil nog wel eens stuk gaan, de achtervering is standaard een beetje te slap, en de wielen roesten al in de folder. GTR rijders die daar ervaringen mee hebben of oplossing voor hebben?

(Ik heb al wel gezien dat beide machines met mijn leeftijd (27, rond de aankoop volgend jaar 28) goed te verzekeren zijn voor ca. 250 Euro per jaar. Dat vind ik heel redelijk.)

Wat te doen, wat te doen? ;)

Edit: Owja, een BMW uit de R100 serie zou natuurlijk ook kunnen, maar die vind ik vrij duur voor hun leeftijd en kilometerstand.
 
Ga proefrijden en kijk welke je het prettigst vindt. Kilometers zeggen niet eens zoveel.

Een R100 is relatief duur inderdaad maar eventuele revisies of groot onderhoud zijn in verhouding weer stukken goedkoper te realiseren.

Alle drie die types, XJ, GTR en R, moeten mits goed onderhouden zeker wel tussen de 2 en 3 ton weg kunnen draaien.

(edit)En de K100RS? Of RT/LT?(/edit)
 
Ga proefrijden en kijk welke je het prettigst vindt. Kilometers zeggen niet eens zoveel.

Dat is natuurlijk helemaal waar, en een reactie die ik ook vrij heel zie. Maar het probleem is een beetje dat het me vrij lastig lijkt om een rit los te prutsen bij een dealer als ik op dat moment nog helemaal niet die motor kopen wil. Tips & tricks om dat wat gemakkelijker los te krijgen?

(Toen ik net mijn rijbewijs had heb ik eens een keer een proefrit losgepeuterd op een XJ600S (niet mijn huidige XJ600S) bij Safe. Mijn hemel.... Dan moet je eerst een uur luisteren naar allerlei verkooppraat over Safe-plannen enzo. Ik wil helemaal geen Safe-plan: ik wil gewoon een motor kopen met geld dat ik _heb_, niet met geld dat ik niet heb ;) )
 
Gewoon je lijstje bepalen, naar een dealer en zeggen dat je een proefrit wilt maken. Kan dat niet, dan is het geen dealer waar je een motor wilt kopen.
 
Rij nu al 6 jaar GTR. prima fiets, echter weinig verandert de laatste jaren :Z dus zonder het komplete ABC...( abs, tcr, etc ) :z laatste 5 jaar geen modificaties, beetje saai zelfs het 2005 model maar zeer betrouwbare toerfiets is mijn ervaring.
 
Sja ik had zo'n zelfde keuze te maken en ben voor de GTR gegaan..

Mijn wielen zijn van '86, hebben 163.000 km hun rondjes gedraaid, hebben groot deel van hun leven half overdekt gewoond (wel dak, geen muren) en nergens een spatje roest hoor.....

Nokkenaskettingspanner is wel vervangen ja, maar pas na 130.000 km....

Ik denk dat je gewoon eens moet testrijden; let ook even op de turbulentie rond je helm (ik heb een verhoogd scherm, voor de vorige eigenaar een genot maar ik ben te lang dus zit vol in het gebulder)
De achtervering is denkik een persoonlijke kwestie; ik ben groot en zwaar maar vind de soepele vering achter juist wel lekker; nou ben ik ook niet iemand die behoefte heeft aan circuit achtige snelheden... (al kan ie dat best aardig)
 
Hey,

Heb zelf ook met deze keuze gezeten. :? Uiteindelijk voor net geen € 4500 een Diversion 900 uit 97 gekocht. Deze had nog maar 18500 km op de teller, en geleverd met 6 maanden garantie.

Het is gewoon een probleemloze motor, goed voor lang toeren en zeer geschikt voor woon-werk verkeer. :] Aangezien ik nog maar net mijn rijbewijs heb, vond ik het een mooie "opstap" fiets.

Het enige nadeel is dat men de Div ziet als een wat saaie fiets. :Z Tja, das hun probleem, ik heb er al heel wat kw plezierig mee gereden!

Succes met kiezen/zoeken/toeren!

Martijn
:Z
 
div 900 kopen ! ik heb zowel een gtr1000 gehad maar na 3 maanden terug gebracht naar de dealer want die achterveer is echt bagger

voordeel van de div 900 is de afschrijving , das toch ook wel zo fijn denk ik
 
Wij willen volgend jaar ook een tourmotor kopen. Ook de GTR staat bij ons bovenaan het lijstje. Maar op onze keuze-mogelijkheden staan ook de BMW K75RT, de BMW K100RT, de Honda PC800 en de Suzuki GSX1100G. Allemaal toerbuffels met cardan. Keuze genoeg dus ;)
 
Zo. Ondanks de Forum OMA toch maar even een reply: Ik heb vandaag een proefrit gemaakt op een Diversion 900 :) . Ff. korte impressie:

Even voorzichtig weggereden (toch een motor die ik niet ken), maar na 3 bochtjes had ik al in de gaten dat ie eigenlijk bijna net zo gemakkelijk rijdt als een 600. Ik zit er beter op met mijn lengte (1.95m) dan op de 600: nu zitten m'n knieen bijna onder een hoek van 90 graden, en dat zit heel relaxed.

En verder. Tja, het is een 900 en geen 600, dus na een paar kilometers warmrijden even op een stille weg een eind doorgetrokken in de 2. En dat is dan wel even iets anders dan op een 600 zeg! *D Verder is ook het feit dat ie vanaf 2000 toeren al net zo wegtrekt als de 600 bij 4000 toeren erg prettig.

Een rit op een 900 heeft alleen 1 nadeel...

... je eigen 600 voelt, als je weer bij de dealer wegrijdt, aan als een langzaam oud stuk speelgoed '(

Dus sparen geblazen voor volgend voorjaar! :)

Rij ze :]
 
Tof dat je een positieve indruk hebt gekregen van de 900. Dus je gaat nu definitief voor dat type fiets?
 
Real nice ...
Zelf heb ik ook div900 (& ook div600 voor madame) vind ik dat deze fietsen het beste kompromis in de motorwereld bieden.
Cardan, vermogen&koppel, all round gebruik (stad > bochten > snelweg > reizen), simpele techniek (geen elektronica die in de soep kan draaien), laag verbruik (5.5 a 6 liter op 100km = 1:17), ronduit stevig gebouwd, en al zo oud dat alle kinderziektes er gegarandeerd uit ontwikkeld zijn, en vooral de prijs is laag.
Nadeel: beetje banaal uiterlijk (who cares?), en zwaar (239kilo droog, 269kilo volledig afgevuld).
Wie niet maalt om prestaties (al is een top van 215 echte km/h mogelijk) heeft hier een goeje fiets. Het is ook de enige motor waarmee ik heb gereden waarvan de spiegels nooit jamais never trillen > altijd perfekt zicht naar achter.
IK zou wel de iets grotere rijder toch een hoger windscherm aanraden, kwestie van turbulenties rond de helm aan +120km/h te verminderen ...
:]
 
Ik zit er ook stevig aan te denken om een Divje 900 te kopen. Ik heb twee opmerkingen: 1) banaal uiterlijk--> helemaal mee eens, maar mét een onderkuip ziet het er tien keer beter uit. 2) proefrijden bij dealer--> lukt je altijd, gewoon geinteresseerd doen en dan meenemen, vervolgens na de rit zeggen dat het niet is wat je zoekt (dat werkt in ieder gevaal prima bij Safe, ik zou er nooit een motor kopen, maar voor een proefritje zijn ze wel makkelijk)
 
Proefrit maken is absoluut een must!!!

En als ik zou moeten kiezen (ja ik weet het, bem BMW fan...) zou ik toch voor de XJ gaan...
 
Misschien is een topic: 'goeie banale fietsen' een idee ...
imho is dit zeker niet 'banaal' (natuurlijk de mijne)
Dolom.jpg


Met TDM spiegels, tikje minder banaal 8-)
 
Banaal uiterlijk, een beetje wel ja vind ik toch. Niet echt een fiets met een eigen karakter. Een no-nonsens recht voor de raap motorfiets.
Een onderkuip kan wat groot-toerder flair toevoegen ja, maar zelf vind ik het getuigen van charme om presies het motorblok te kunnen zien, samen met de verchroomde uitlaatbochten en knalpijpen.
Anyway, ik wil wel nog een jaartje of 14 op de mijne rondbollen (dat zegt genoeg hé) :]

full



Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/125830/16f4bff4480f38ba211c3fef4b03ec1a (memyselfandi.jpg)​
 
Laatst bewerkt:
Ik zou voor de div 900 gaan.

Zeer betrouwbare fietsen..en redelijk nieuwe techniek en maak je hem zelf als je weer wat centen hebt wat bruter (als je daar zin in hebt) ..voor de rest gewoon schijt hebben aan wat anderen denken..

Jij rijdt erop en hebt er gein mee en daarmee basta.
 
In je eerste post heb je het over problemen met de voorvork van de XJ, terwijl je uit was op een XJ van '96. Die van '96 heeft al een instelbare voorvork (voorspanning), anders dan het eerste type. De nieuwere voorvork gaat best aardig als je de voorspanning opschroeft. Geen racevork natuurlijk maar ik denk best voldoende kwaliteit. Als het dan nóg niet bevalt ben je niet de wereld kwijt voor hyperpro veren (ken geen recente prijs maar ik schat niet boven € 150).
 
De laatste 4 motoren die wij hebben gehad, zijn allemaal motoren met vloeistofkoeling. Onze volgende zou dus in principe ook vloeistofkoeling mogen hebben. De XJ900 is eigenlijk ook een fijne fiets, echter zonder vloeistofkoeling. Heeft iemand dit (luchtkoeling) als nadeel ervaren? Ik bedoel sneller heet lopen bij langzaam rijden etc...? Voordeel van luchtkoeling is wel die simpelere techniek, dus eenvoudiger te onderhouden, toch? ...en heeft de XJ900 nou echt geen zwakke punten?
 
De laatste 4 motoren die wij hebben gehad, zijn allemaal motoren met vloeistofkoeling. Onze volgende zou dus in principe ook vloeistofkoeling mogen hebben. De XJ900 is eigenlijk ook een fijne fiets, echter zonder vloeistofkoeling. Heeft iemand dit (luchtkoeling) als nadeel ervaren? Ik bedoel sneller heet lopen bij langzaam rijden etc...? Voordeel van luchtkoeling is wel die simpelere techniek, dus eenvoudiger te onderhouden, toch? ...en heeft de XJ900 nou echt geen zwakke punten?
Vloeistofkoeling is pas van belang bij een hoog specifiek vermogen en dat is bij de Div relatief bescheiden (90 PK op 900 cc). Daarnaast heeft vloeistofkoeling het theoretische voordeel dat het blok rondom hetzelfde wordt gekoeld en daarmee minder slijt. Maar .. bij Motorrad hebben ze een Div 900 na 100.000 km helemaal uit elkaar geschroefd, alles was binnen de tolerantie, hij kon zo weer verder.
Nadelen? Een vrij hoog eigen gewicht (veel staal) 269 kg volgetankt. Standaard geen topvering (beetje aan de comfortabele kant), geen racer dus. Er wordt wel geklaagd over het windgeruis bij hogere snelheden met standaard ruitje. Verder vind ik de spiegels spuuglelijk (heb er TDM spiegels op gezet).

O ja, ik vind dat ie eigenlijk zes versnellingen moet hebben ipv vijf. Bij hoge snelheden draait ie vrij veel toeren en stijgt het verbruik, dat normaal zo'n 1:18 (gemiddeld) is naar 1:15. Daarentegen is de acceleratie uit 'stand' met die korte overbrenging erg goed.

Meer commentaar op de Div 900?
 
hulde aan hakman....

heb een proefrit gereden op een div 900
en idd hij mist een overdrive (of een 6de), ik maar hengelen op de snelweg |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan