Wat te doen?????:(

Niens

Die hard MF'er
28 jan 2007
454
0
Tijdens het lezen van de handleiding van m'n Bandit 600 uit 97' kwam ik het volgende tegen ;

' Deze motorfiets is uitgerust met een automatische , mebraantype benzinekraan. Er zijn 3 standen ; ON,RES en PRI.

In de 'PRI' stand kan bezine direct in de carburateurs vloeien, zelfs wanneer de motor niet loopt.

' Wanneer u de kraan in de 'PRI' stand laat , kan dit het overstromen van de carburateurs tot gevolg hebben, waardoor benzine in de motor vloeit. Het kan gebeuren dat er grote schade in het mechanische deel ontstaat wanneer de motor gestart wordt bij het vloeien van de bezine in de motor'.

Vrij duidelijk toch?

Nu staat m'n bandit al een tijdje stil, en tot mijn grote schrik stond de benzinekraan nog in de PRI stand.
Zoals je merkt neem ik de tekst in de handleiding nogal serieus, lijkt me logisch.

Wat kan ik doen om te zorgen dat ik geen schade aan m'n blok krijg als ik m'n motor start? Het is m'n eerste motor, dus ik weet niet precies in hoeverre die mechanische schade gaat...Het moge duidelijk zijn dat de benzinekraan nu op ON staat.
Hopelijk heeft iemand een oplossing voor dit probleem...
 
hm....zou zeggen carburateurs aftappen (leeg laten lopen)
bougies eruit en ff starten zonder bougies zodat het teveel aan benzine eruit vliegt.
daarna alles weer terug zetten en gewoon starten.

benzina kan alleen in je cilinder lopen en volgens mij niet in je blok zelf.
als dat wel het geval is : motorolie verversen.(maar weet bijna 100 % zeker dat dat niet mogelijk is)

succes..................
 
Zeker weten dat ie in Pri stond? Heb je 'm er zelf ooit eens in gezet?

Anders moet je dus eens kijken of je bougies los kunnen en je je olie kunt aftappen/verversen. Vaak stroomt de boel ook naar buiten over zodat de boel onder je motor drijfnat van de benzine is.
 
Nee, kheb de motor zo opgehaald bij de dealer.. En kheb er verder niet op gereden of gestart.. Moet w88 tot 26 mei ivm licht rijbewijs..

Alvast bedankt voor de reacties!
 
Die van mij staat altijd op pri. Als je carb's goed zijn is er niets aan de hand. Door vuil of versleten vlotternaalden stromen ze over. Als je oliepeil nog goed is, is er niets aan de hand. Staat het veel te hoog, dan kan je er van uit gaan dat er benzine bij zit.
Kijk ook ff of er nog benzine in je tank zit. :W

Zit er wel benzine bij, dan schone olie en oliefilter monteren. Ff laten lopen en weer schone olie en filter plaatsen....
 
mijnes staat ook zovaak nog op PRI. daar zet ik em meestal op als ik em start, en na een stuk tuffen blijft ie er weleens op staan. soms dagenlang, soms weken

en inderdaad, het lekt pas als je carb,. inwendig al flink versleten is. ruik je niks, gewoon starten en gaan.
stroomt ie wel door, dan zou het als eerste al uit je overloopslangetjes van je carb moeten stromen en niet meteen je blok in..

ik zou de handleidingstekst lekker negeren en das echt niet lomp en stug ofzo. daarin moet gewoon alles staan mocht het wel een keer verkeerd gaan.

ben je er wel echt huiverig voor. maak je bougies los, loop ff aan of druk ff je electrische start want dan zouden er volgens de handleiding dus liters benzine uit de bougiegaten moete vliegen..
 
Ok, duidelijke verhalen dus..! Ik hoef me er dus niet perse zorgen over te maken.
Maar als ik het niet vertrouw moet k m'n bougies even eruit halen en hem even starten, dan zou de eventuele benzine eruit moeten lopen..

Verder lijkt het me sterk ( maar het zou alsnog kunnen ) dat de carburateurs versleten zijn, motor heeft pas 23000 op de teller staan en is zover ik kan achterhalen goed onderhouden..
Kzal de rekeningen van onderhoudsbeurten nog eens doorbladeren!


MF'ers bedankt..! :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan