Wat te doen ????

oldsmelly

MF'er
21 mei 2008
240
0
Even een kopie van mijn post op transalclub.nl , dit ivm de haast die geboden is.....


Hoi allemaal,

Ben ik net lekker blij met de koop van mijn Africa Twin uit 1996 is het volgende aan de hand

Ik op rdw.nl kijken naar het kenteken wat blijkt is deze fiets niet uit 1996 maar uit 1993 .

De dealer geeft inderdaad zijn fout toe (de dealer is een bemiddelaar dus is niet door de dealer ingekocht) maar staat bij de dealer in de showroom.
Wat ik zo lees is er niet veel verschil tussen een 1993 AT en een 1996 AT, zelfs voor de prijs maakt het niet veel uit.

Wat ik wel lees is dat je een rd07(a) type moet hebben ivm gewijzigde cdi en ook het brandstof verbruik zou een stuk beter moeten zijn bij de rd07(a).

Nu is precies in 1993 de type overgang van de rd04 naar de rd07 echter hoe kom ik er achter dat dit de rd07 is

Het frame nr is ZRD073000318 dit lijkt erop dat het een RD07 is toch ?

De dealer is niet moeilijk ik kan uiteraard de koop ongedaan maken echter is de fiets voor de rest (uiterlijk en tijdens het rijden) wel wat ik zoek.

Gaarne enig advies in deze ....

Spoed is omdat ik vandaag moet beslissen wat te doen...

Bedankt alvast

Hans
 
tja als je twijfelt over je fiets zou ik zeggen ontbinden en lekker verder zoeken er zijn vast genoeg andere vergelijkbare motoren waar je je wel veilig/zeker/vertrouwd mee voelt ;)
 
bel honda nederland anders even,die kunnen het toch wel uitsluiten via dat nummer
 
Ik had het omgekeerde, motor gekocht bij dealer (rf 600r) stond op internet als een 93er. 1300 voor betaald. Dealer komt de motor brengen en we schrijven hem samen over. komt hij op het postkantoor erachter dat het een 96er is :P Bleek zijn dochter het verkeerd opgeschreven te hebben op het sleutellabeltje :D(familiebedrijfje blijkbaar) Moraal: heeft mij zo'n 300-600 euro gescheelt haha
 
Minder betalen voor de fiets zal niet lukken en volgens mij onzin. Voor de staat van de fiets en de kmérs maakt het niet uit. Wat je wel kunt doen is nog een leuke korting bedingen op accessoires. Da's voor de winkelier ook acceptabel.
 
Laatst bewerkt:
Als er een modificatie wordt uitgevoerd door de dealer, welke door de fabriek is voorgeschreven, kan de dealer dit claimen bij de importeur. Deze zou dus moeten kunnen vertellen of de modificatie is uitgevoerd. Dat kan je dealer zo voor je opvragen. Mogelijk kan de dealer de modificatie -als deze nog niet is uitgevoerd- onder coulance alsnog aanbrengen.
 
is gewoon ene rd07 :Y . geen rd07a :N en als hij er knap uitziet :? of het nou een 2008 of een 2011 was kan ik je volgens maar of hij nou 15 of 18 jaar oud is? dat maakt dan bijna niks meer uit. :N
 
Is het niet andersom? Dat het bij de RDW fout zit? En jij gewoon een 96' er hebt? Dat zou ook je frame nummer verklaren toch? Zal vast wel eens een fout zitten in de database van de RDW
 
Het framenummer geeft het jaar van productie aan, het RDW hanteert de eerste datum van toelating op de weg. Kan dus een overjarig model zijn.
 
Het framenummer geeft het jaar van productie aan, het RDW hanteert de eerste datum van toelating op de weg. Kan dus een overjarig model zijn.


Productie en modeljaar zeggen beide niks over het "bouwjaar".

In theorie kan een 94er Fireblade bouwjaar 2011 zijn.
 
Oh? Leg dat eens uit?
Zoals ik al zeg, het framenummer geeft aan wanneer het ding gebouwd is, in mijn ogen is dat het meest zuivere bouwjaar. In theorie kan een 1994 Fireblade dus voor het eerst op kenteken komen in 2011. Dat is de datum eerste toelating. de motor is en blijft dan, in ieder geval in mijn ogen, 17 jaar oud. Dat een 17 jaar oude motor, splinternieuw in het krat, ook een zekere (verzamel)waarde heeft zal ik niet bestrijden, maar dat is in dit geval niet aan de orde.

Zeg eens eerlijk, als jij een motor gaat kopen, welke datum houd je dan aan?


Laat ik het anders stellen. De eerste Fireblades (om daar even bij te blijven) hadden een 16 inch voorwiel. De latere, vanaf 1998 geloof ik, hadden een 17 inch voorwiel. Als jij nu een voorkeur hebt voor een van deze twee, waar zou je dan naar kijken? Naar het productiejaar, of naar het jaar vermeld op het kenteken?
 
Laatst bewerkt:
Op papier is de fiets dan inderdaad gewoon 2011. Dus ook voor de belasting en verzekering.

Het zegt dus inderdaad niks over de waarde.
 
Op papier is de fiets dan inderdaad gewoon 2011. Dus ook voor de belasting en verzekering.

Het zegt dus inderdaad niks over de waarde.
Het zegt wel degelijk iets over de waarde. Je gaat toch niet de hoofdprijs betalen voor een fiets met 'achterhaalde' techniek. Denk zomaar dat je dagwaarde aardig wordt herberekend. Maar goed, we dwalen af, dit was niet de vraag van de TS ;). Ben benieuwd naar DE beslissing :).
 
Laatst bewerkt:
Oh? Leg dat eens uit?
Zoals ik al zeg, het framenummer geeft aan wanneer het ding gebouwd is, in mijn ogen is dat het meest zuivere bouwjaar. In theorie kan een 1994 Fireblade dus voor het eerst op kenteken komen in 2011. Dat is de datum eerste toelating. de motor is en blijft dan, in ieder geval in mijn ogen, 17 jaar oud. Dat een 17 jaar oude motor, splinternieuw in het krat, ook een zekere (verzamel)waarde heeft zal ik niet bestrijden, maar dat is in dit geval niet aan de orde.

Zeg eens eerlijk, als jij een motor gaat kopen, welke datum houd je dan aan?


Laat ik het anders stellen. De eerste Fireblades (om daar even bij te blijven) hadden een 16 inch voorwiel. De latere, vanaf 1998 geloof ik, hadden een 17 inch voorwiel. Als jij nu een voorkeur hebt voor een van deze twee, waar zou je dan naar kijken? Naar het productiejaar, of naar het jaar vermeld op het kenteken?

:^

Ik had het omgekeerde, motor gekocht bij dealer (rf 600r) stond op internet als een 93er. 1300 voor betaald. Dealer komt de motor brengen en we schrijven hem samen over. komt hij op het postkantoor erachter dat het een 96er is :P Bleek zijn dochter het verkeerd opgeschreven te hebben op het sleutellabeltje :D(familiebedrijfje blijkbaar) Moraal: heeft mij zo'n 300-600 euro gescheelt haha


Relevantie??
 
Het zegt wel degelijk iets over de waarde. Je gaat toch niet de hoofdprijs betalen voor een fiets met 'achterhaalde' techniek. Denk zomaar dat je dagwaarde aardig wordt herberekend. Maar goed, we dwalen af, dit was niet de vraag van de TS ;). Ben benieuwd naar DE beslissing :).

Ongelukkige zinsopbouw van mijn kant.

Ik bedoel dat een uit 94er Fireblade die in 2011 gekentekend is, een lagere waarde heeft dan een echte 2011 Fireblade.
 
Laatst bewerkt:
Yep...

De koop is gedaan als extra een lekkere grote nieuwe topkoffert erbij bedongen... *O*

vrijdaq staat tie klaar, nieuwe achterband en beurtje en gaan met die banaan :P

bedankt allemaal !!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan