Wat te gebruiken i.p.v. Suzuki BOND 1216 (vloeibare pakking)

Aze

MF veteraan
25 mrt 2007
1.800
49
Leeuwarden
Komende week gaat het blok weer in elkaar en volgens het WPH komt er tussen de cilinder kop en de het nokkenas deksel dus BOND 1216 van Suzuki. Dit is, zo ver ik weet, een vloeibare pakking. Mijn vraag is nu, kan ik elke willekeurige hittebestendige vloeibare pakking gebruiken of moet ik nog rekening met andere zaken houden. Had al even rondgekeken maar de standaard pakking voor bijvoorbeeld kleppendeksels gaat maar tot 250 graden. Is dat genoeg..?? Lijkt me wat aan de lage kant. Nuja hoor het wel.

Al vast bedankt maar weer.. ;)
 
Laatst bewerkt:
voor in die halve maantjes en sommige hoekjes toch?

Gewoon blauwe loctite vlakkenafdichting gebruiken.
826538_BB_00_FB.EPS_1000.jpg


gaat tot 200 graden, en gaat nog altijd goed.
 
Laatst bewerkt:
Hylomar Goed voor -50 tot +250 een van de oudste bekendste merken voor afdichtingen van carter delen en wat tegenwoordig belangrijk is ook bestand tegen ethanol voor als je wat moet afdichten bij je tank
en voor nog geen tientje te koop bij Motozoom makkelijker kan het haast niet
Even er op Googele dan weet je wat je koopt
 
De Hylomar wordt echter niet hard en als er dan geen andere pakking bij tussen zit, gaat een kleppendeksel lekken. Ik ken een monteur, die loctite 5926 gebruikt om zelf een dikkere kleppendeksel pakking te maken, voor een oldtimer, waarvan de originele rubber pakking niet meer te krijgen was. Met Hylomar kreeg ik een lekkend thermostaathuis b.v. niet dicht, terwijl het met de Loctite perfect is gelukt.
 
Het gaat om het nokkenas deksel wat weer op de cilinderkop komt. Dat is toch een aardige oppervlakte en tevens 200 graden wat aan de lage kant.
Je blok is vloeistofgekoeld, de top van je kop en je kleppendeksel worden echt niet warmer als iets boven de 100 graden ;)
Zelfs van een luchtgekoeld blok worden deze delen (lang) niet zo heet.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt jongens... keuze zat dus.. ;) kan er wel mee verder.

Je blok is vloeistofgekoeld, de top van je kop en je kleppendeksel worden echt niet warmer als iets boven de 100 graden ;)
Zelfs van een luchtgekoeld blok worden deze delen (lang) niet zo heet.
Tja dat water voert de warmte af en dus zegt dat niet alles over hoe heet het daar wordt.. maar goed het zegt wel iets.. thanks.. denk dan dat 250 we zal voldoen.. maar neem toch liever het zekere voor het onzekere.
 
ik gebruik altijd cursil groen. verkrijgbaar bij scooterzaken. Hiermee worden blokhelten van scooter afgedicht en gaat meen ik tot 400 graden
Die gaat maar tot 180.

Verder even wat geGOOGLEd en idd de ThreeBond 1216 wordt door Suzuki als vervanger geadviseerd. Deze gaat maar tot 200 graden dus ga er dan maar vanuit dat de gangbare vloeibare pakking op siliconen basis, welke tot 250 graden gaat, ook voldoet. Is hier wel te verkrijgen bij de autoshop, al is de 19,99 nogal aan de prijzige kant. Maar scheelt verzendkosten en heb ik het morgen in huis.
 
Ik heb dat soort deksels, en ook carterdelen wel met gewone blanke siliconenkit afgedicht. Dat gaat prima, zo heet of agressief is die omgeving niet. Als het goed is dichten de pasvlakken al 98% af, de siliconen zijn voor het laatste beetje.
 
Ik heb dat soort deksels, en ook carterdelen wel met gewone blanke siliconenkit afgedicht. Dat gaat prima, zo heet of agressief is die omgeving niet. Als het goed is dichten de pasvlakken al 98% af, de siliconen zijn voor het laatste beetje.

:^

Gewone siliconenkit werkt prima voor de afdichting van het kleppendeksel, of andere afdichtingen waar geen hoge drukken of extreme temperaturen voorkomen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan