Wat te gebruiken om al je zooi naar het circuit te krijgen?

Bastard

MF veteraan
14 mei 2004
1.527
494
Eindhoven
Wij gaan al een paar jaar de circuits in Nederland/Belgie/west-Duitsland/noord-Frankrijk af met een aanhangertje, maar gezien mijn broertje voortaan een electrische leasebak heeft zijn de eisen wat aangepast waardoor de huidige aanhanger niet meer voldeed; Gezien kilometers met zijn auto 'gratis' zijn heeft het sterk onze voorkeur om hiervan gebruik te maken i.p.v. een bus met bv een camperkenteken, plus dat stallen hiervan ook nog een ding is.

de eisen zijn:
- Qua formaat geschikt voor 2 motoren + rommel zoals regenwielen/banden/jerrycan
- Moet gesloten zijn/kunnen worden (bv dubbelasser met polyester kap is ook een een optie)
- maximaal trekgewicht van de auto is 1000kg, zal eigen kenteken moeten hebben ivm massa van het materiaal wat mee moet
- enigszins aerodynamisch, dus beperkt frontaal oppervlak is gewenst
- de aanhanger moet in een garagebox passen, dus beperkte maximale hoogte
- de vorige kar was 150 breed bij 300 diep wat een prettig formaat was, minimale hoogte binnen zal ordergrootte 120cm zijn

Wat gebruiken jullie hiervoor/hebben jullie tips?

Edit: Het is een debon cargo 1300/Konag easyline geworden zoals aangeraden door @JC-GSX-R; die kwam het dichtst in de buurt van wat we wilden hebben. Bedankt voor het meedenken!
 
Laatst bewerkt:
We hadden zelf ook al bedacht om een keer bij een aanhangerboer te gaan kijken, maar bedankt voor de respons.
 
Let op dat je waarschijnlijk een BE rijbewijs nodig gaat hebben, zeker met een aanhanger op kenteken.
Aangezien elektrische auto’s relatief zwaar zijn en de Max. toegestane massa van auto + aanhanger niet boven de 3500kg mag zijn voor het rijden van een aanhanger met enkel B rijbewijs. Zie ook mijn eigen voorbeeld:

Polestar 2
Max. Toelaatbare massa 2600kg

Gesloten aanhanger (enkelas, geremd, eigen kenteken)
Max. Toelaatbare massa 1350kg

Totaal 3950kg, wat voor mij dus betekend dat ik of BE rijbewijs dien te hebben, of de gesloten aanhanger Max. Toelaatbare massa doen te laten aanpassen naar 900kg om op 3500kg totaal uit te komen.

Edit: bron: Welk rijbewijs heb ik nodig om met een aanhanger, oplegger of caravan achter mijn auto te rijden?
 
Bedankt voor je respons en dat is inderdaad een goede om in de gaten te houden, maar gezien mijn broertje een tesla model 3 heeft gaat het om max 3305 kg gecombineerd (max toelaatbaar eigen gewicht 2305 kg en max 1000kg aanhanger) waarmee we sowieso binnen de B-rijbewijs categorie blijven.
 
Bedankt voor je respons en dat is inderdaad een goede om in de gaten te houden, maar gezien mijn broertje een tesla model 3 heeft gaat het om max 3305 kg gecombineerd (max toelaatbaar eigen gewicht 2305 kg en max 1000kg aanhanger) waarmee we sowieso binnen de B-rijbewijs categorie blijven.

Weet je dat zeker? Je geeft aan een gesloten aanhanger met kenteken te willen, deze hebben doorgaan een max toegestane massa van 1250kg of hoger.

Dat zou met B rijbewijs niet mogen icm een model 3 (2305kg + 1250kg = 3555kg)
Het maakt voor de wet niet uit dat die aanhanger in praktijk niet boven de 1000kg beladen is. Zelfs compleet onbeladen mag je die aanhanger dan niet trekken met B rijbewijs.

Je kunt evt de max toegestane massa via het RDW verlagen, zodat je de aanhanger wel mag trekken.
 
Weet je dat zeker? Je geeft aan een gesloten aanhanger met kenteken te willen, deze hebben doorgaan een max toegestane massa van 1250kg of hoger.

Dat zou met B rijbewijs niet mogen icm een model 3 (2305kg + 1250kg = 3555kg)
Het maakt voor de wet niet uit dat die aanhanger in praktijk niet boven de 1000kg beladen is. Zelfs compleet onbeladen mag je die aanhanger dan niet trekken met B rijbewijs.

Je kunt evt de max toegestane massa via het RDW verlagen, zodat je de aanhanger wel mag trekken.
max trekgewicht van zijn auto is 1000kg, dus dan is iets van 1250kg sowieso geen optie toch?
 
Tenzij je de aanhanger op papier terug laat keuren. Ik mag max. 880 kg trekken, en mijn aanhanger was oorspronkelijk 1200 kg max. Kenteken aangepast en nu mag het wel, ruimte genoeg en gewicht haal ik ook, ik heb 460 kg laadvermogen over.
 
max trekgewicht van zijn auto is 1000kg, dus dan is iets van 1250kg sowieso geen optie toch?
Max trekgewicht gaat om het daadwerkelijke gewicht. Je mag mag dan wel een aanhanger trekken met een max toegestane massa van boven de 1000kg, indien je hem in praktijk niet zwaarder dan 1000kg hebt geladen (en je voldoet aan die 3500kg regel).
 
Bedankt voor je respons en dat is inderdaad een goede om in de gaten te houden, maar gezien mijn broertje een tesla model 3 heeft gaat het om max 3305 kg gecombineerd (max toelaatbaar eigen gewicht 2305 kg en max 1000kg aanhanger) waarmee we sowieso binnen de B-rijbewijs categorie blijven.
Denk dat je dat nog tegen gaat vallen.
Tenminste... ik heb een sleurhut en met 1 motor en standaard meuk zat ik al aan 1000kg. Denk dat je een vrij lichte ahw moet vinden wil je 2 motoren mee kunnen krijgen en de nodige spullen.
1 circuitmotor zit al snel richting 200kg

Moet wel eerlijk zeggen geen idee wat het leeggewicht van een AHW met opbouw vs een kleine caravan is?
IMG_1075.JPG
 
Weet je dat zeker? Je geeft aan een gesloten aanhanger met kenteken te willen, deze hebben doorgaan een max toegestane massa van 1250kg of hoger.

Dat zou met B rijbewijs niet mogen icm een model 3 (2305kg + 1250kg = 3555kg)
Het maakt voor de wet niet uit dat die aanhanger in praktijk niet boven de 1000kg beladen is. Zelfs compleet onbeladen mag je die aanhanger dan niet trekken met B rijbewijs.

Je kunt evt de max toegestane massa via het RDW verlagen, zodat je de aanhanger wel mag trekken.

dan zou je ook de witte plaat erop kunnen hangen, als je enkel leeg rond wil rijden ;)

max trekgewicht van zijn auto is 1000kg, dus dan is iets van 1250kg sowieso geen optie toch?

Met E rijbewijs zou dat geen probleem zijn. Anders zou de gemiddelde bouwvakker ook niet met een aanhanger mogen rijden.
Alleen als je geen E rijbewijs hebt zijn de regels onlogisch anders. Welkom in Nederland met al hun uitzonderingen....
 
niet om lullig te zijn, maar hoeveel km haal je met een aanhanger met een model 3?
weet niet wat precies het bereik normaal is maar ik weet wel dat mijn auto met een dikke diesel erin 30% meer gaat verbruiken als ik mijn aanhanger geladen erachter hang , vrees dat dit bij tesla ook zoiets zal zijn
 
niet om lullig te zijn, maar hoeveel km haal je met een aanhanger met een model 3?
Met de vorige (erg hoge en daarmee niet erg aerodynamische) aanhanger ongeveer 250 km (met een 3LR), maar we waren dan wel eens achter grote vrachtwagens te vinden ;).
Denk dat je dat nog tegen gaat vallen.
Tenminste... ik heb een sleurhut en met 1 motor en standaard meuk zat ik al aan 1000kg. Denk dat je een vrij lichte ahw moet vinden wil je 2 motoren mee kunnen krijgen en de nodige spullen.
1 circuitmotor zit al snel richting 200kg

Moet wel eerlijk zeggen geen idee wat het leeggewicht van een AHW met opbouw vs een kleine caravan is?
Bekijk bijlage 1583767
Ruim zal het inderdaad niet worden, maar een lichte gesloten wagen zit ongeveer rond de ~400 kg, dan zouden we ongeveer 600 kg overhouden voor 2 motoren en regenwielen e.d. Zo lang we supersports blijven rijden en geen goldwings lijkt me dat voldoende.

Bv zoiets weegt 385 kg: gesloten aanhangwagen, 257x157x150 (lxbxh), 1350kg bruto (965 netto),witte plywood wanden en 2 deuren achter, vloerhoogte 55cm, banden 13", enkelas

En ja, voordat iedereen weer valt over de maximale toegelaten massa, we kunnen hiermee even een aanvraag doen voor aanpassing.

Ik ben gisteren nog even meet een meetlat aan de gang gegaan, en er valt nogal wat af omdat we onder de 2.00 meter hoogte moeten blijven, liefst zelfs onder de 1.90 (afdak wat we voor stalling zouden kunnen gebruiken), maar wel een binnenhoogte moeten hebben van >1.30 gecombineerd met een breedte van 1.50; een aanhanger die hieraan voldoet ben ik überhaupt nog geen tegengekomen in mijn zoektocht, dus ik vermoed dat wel nog wel even zoekende zullen zijn.
 
Laatst bewerkt:
De mijne is 130 breed en daar past 1 motor in met een rijtje kratten (40 cm breed) voor losse spullen de de regenwielen staan er tussenin. Twee motoren past net in 150, maar waar laat je de rest? Ik neem aan dat je ook iets van stoelen, tent, tafeltje koelbox etc meeneemt.
 
Ik weet niet wat het precies mag kosten, maar is een Debon Cargo 1300 niet wat dan?
Kunnen makkelijk 2 motoren in met extra spullen erbij.
Aanhanger ligt mooi laag tussen de wielen, geen idee of hij onder de 2 meter zit, maar in vergelijking met mijn eigen dichte aanhanger is zon Debon echt laag.
Ding is aerodynamisch en ligt echt super strak achter de auto door de onafhankelijke wielophanging.
Ledig gewicht van slechts 445 kilo, wat niet veel is voor zon ruime aanhanger.
(Maatje van mij heeft zon ding gekocht afgelopen jaar)

https://www.wieldraaijeraanhangwage.../enkelassers/debon-cargo1300-300x155x175-1300
 
Ik weet niet wat het precies mag kosten, maar is een Debon Cargo 1300 niet wat dan?
Kunnen makkelijk 2 motoren in met extra spullen erbij.
Aanhanger ligt mooi laag tussen de wielen, geen idee of hij onder de 2 meter zit, maar in vergelijking met mijn eigen dichte aanhanger is zon Debon echt laag.
Ding is aerodynamisch en ligt echt super strak achter de auto door de onafhankelijke wielophanging.
Ledig gewicht van slechts 445 kilo, wat niet veel is voor zon ruime aanhanger.
(Maatje van mij heeft zon ding gekocht afgelopen jaar)

https://www.wieldraaijeraanhangwage.../enkelassers/debon-cargo1300-300x155x175-1300
Dat is inderdaad een hele mooie optie, goede lengte en breedte, niet te zwaar, aerodynamisch enz, maar hij is net een paar cm te hoog.
 
een lagere aanhanger met knappe sta hoogte zal dan wel lastig te vinden zijn.
Misschien kun je er nog een plattere band om laten draaien of de banden leeg laten lopen als die in de "stalling" moet 😅
haha, of gewoon gruwelijk zwaar beladen, maar de sta hoogte is geen harde eis, maar wat meer dan 130 zou enorm handig zijn met inladen van de aanhanger.

Het aanbod 130 of hoger van binnen icm <200 van buiten en ~150 breed & ~300 lang, ~400 kg eigen massa is niet echt groot.
 
Mijn vader duwt zijn caravan op kale velgen binnen omdat het anders niet past.
Dat is ook beter voor de originele wielen want die krijgen dan geen platte kant.
Alleen wel elke keer wielen wisselen, al valt het werk opzich wel mee vind ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan