Wat verstaan jullie onder een brik?

17 dec 2003
150
0
Zutphen
waar moet zo iets aan voldoen?
is dit ook een brik?
album_pic.php

het beestje is van 1989 28000 op de klok loopt als een speer en kan vele moderne fietsen bijhouden in een sprint en zelfs op topsnelheid 8-)

Ed
 
Geen brik, zeker geen klassieker..

Gewoon een nieuwe oude nieuwe, zegmaar.

Brik = iets op 2 wielen dat net rijdt(meestal ook oudere modellen).
Klassieker = supermooie motor van minimaal 25 jaar oud.
 
Geen brik, zeker geen klassieker..

Gewoon een nieuwe oude nieuwe, zegmaar.

Brik = iets op 2 wielen dat net rijdt(meestal ook oudere modellen).
Klassieker = supermooie motor van minimaal 25 jaar oud.

En liefst met volgende eigenschappen :

- originele staat & originele onderdelen
- lichte corrosie tot ernstige roestvorming
- kleine tekortkomingen tot grote mispunten
- zachte sporen van gebruik tot extreme kenmerken van misbruik
- olie ... moet niet enkel op de motor maar moet voornamelijk worden verbruikt of verloren of in lichte mate uitgespuugd (plasjes olieverlies dus toegelaten)
- ...
- en persoonlijk, last but not least, a bloody 4-stroke !!!

Ride, smell, taste, hear and enjoy but ... eerbiedig grijze haren :}

PS : Meestal begint de identiteit met CB ;)
 
Kan het biet echt een brik noemen, maar zou em ook niet wegdoen. Ziet er prachtig uit en helemaal origineel zo te zien!!! :} :} Volgens mij 1 van de laatste 2takten van dit kaliber en zou straks nog best wel een een leuke (euro)stuiver kunnen opbrengen. Niet dat ik daarvoor zou verkopen als ie van mij was maar de status van collectors item is ook leuk!
 
volgens mij is een brik een niet-zo-nieuwe fiets die desondanks toch nog graag wordt gezien en bereden door zijn eigenaar, en als het effe kan waar door de eigenaar zelf nog wel eens een steeksleuteltje 13 of 17 naar wordt gegooid. Simpel. Een afgeragde bak van 10 jaar oud of een netjes onderhouden pruttelbak van 20 jaar. Maakt niet uit. Als jij dit een brik wil noemen, go ahead. Is trouwens een leuk dingetje, al heb ik het zelf niet op de tupperware-toestanden ;) ...
 
Is geen Brik, maar een niet zo nieuwe moderrene fiets. In een mooie staat overigens! *D
Mooi, maar geen Brik.
Zoals al gezegd, een Brik is een oudje, zeker niet in showroomstaat, doch eerder het tegenovergestelde.
Wordt door de berijder gekoesterd en in leven gehouden, soms met financieel totaal onverantwoorde offers (vo;gens sommigen...) :+
Vaak voorzien van noodreparaties met een zeer permanent karakter, bijeen gehouden met zeer populaire middelen zoals het veel geroemde Duck Tape en de onovertroffen Ty Raps :9~
De kleur is doorgaans zwart met diverse accenten en de naam begint inderdaad veelal met CB......
Meestal ook 4-takt luchtgekoeld en oliegeconserveerd :+

Maar buiten dat, welkom hier!
Ga mee op OBT! :]
 
En liefst met volgende eigenschappen :

- originele staat & originele onderdelen Check
- lichte corrosie tot ernstige roestvorming check!
- kleine tekortkomingen tot grote mispunten check
- zachte sporen van gebruik tot extreme kenmerken van misbruik check
- olie ... moet niet enkel op de motor maar moet voornamelijk worden verbruikt of verloren of in lichte mate uitgespuugd (plasjes olieverlies dus toegelaten)check!
- ...
- en persoonlijk, last but not least, a bloody 4-stroke !!! check

Ride, smell, taste, hear and enjoy but ... eerbiedig grijze haren :}

PS : Meestal begint de identiteit met CB ;) ook check

Mijn bovenstaande geld dus als modelvoorbeeld brik :}
 
wow binnen een kleine 4 jaar is de mijne een klassieker blijkbaar dus ene om te houden en een brik is ie ook al met al die super gleu die er in verwerkt is *D
 
'k dacht eigenlijk dat ze zo'n 50 jaar oud moesten zij voordat ze een klassieker waren. BTW met klassieker verstaan we toch oldtimer????
 
Mja, ik ben het nog niet helemaal eens met de defenitie van 'brik' maar kom. Wat de andere definities betreft verschilt het nogal eens, maar in het algemeen: een 'classic' is ouder dan 25 (pakweg 1980), 'oldtimers' beginnen vanaf 1973. Iets dat ligt tussen de 10 en de 25 is voor mij een brik: niet echt meer gewild op de gewone markt want 'gedateerd', maar nog niet oud genoeg om een classic te zijn.

In de UK noemen ze het SOB's: Sodded Old Bike, Sorry Old Bastard, Shitty Old Bike, ShiteOldBike of iets dat er een beetje op lijkt en kan afgekort worden tot SOB. Hoe hij er ook uitziet, wat de eigenaar er ook mee doet (met de vookeur wel voor eigen inbreng wat betreft lopende-en-een-beetje-bij-elkaar-houden).

Uiteraard ga ik niet tewerk zonder bronvermeldingen ;) :

http://www.motor-europe.com/news/readarticle.asp?item=400

http://www.unixconsult.co.uk/bike-ukrmcfaq.html#classic


en een paar aanraders:
http://groups.google.be/groups?dq=&num=25&hl=nl&lr=&ie=UTF-8&group=uk.rec.motorcycles.classic

http://ukrm.net/faq/ , links vind je de table of contents...

Happy readings :)
 
Peetje zegt:

In geval van twijfel heb je er een!!!!!!

Wat mij betreft is dat de sterkste definitie 8-)
 
Zien ik daar ouwe 16" wieltjes?
Laten we het dan maar op een klassiek brik houden ;)

@kiddieX: er zit inderdeed wel een verschil tussen 'klassiek' en 'oldtimer'.
Een 'klassieker' is een motor van minimaal 15 jaar oud (anders wordt ze bij de verzekering niet als 'klassieker' erkent,de RDW doet dit pas vanaf 25 jaar...),een 'oldtimer' is een fiets van voor 1940 (de term 'veteraan' is dus beter).
Beide kunnen echter prima,naar gelang van uiterlijke staat,de brikstatus hebben!
Een brik hoeft helemaal niet technisch op de rand van uiteenvallen te staan,vaak zijn het fietsjes die met minimale financiële middellen op de weg worden gehouden.
Niet omdat er geen geld aan uitgegeven wordt (dat doen we allemaal,en veuls te veul!of wou je zeggen dat dat niet zo is?),de kostenbesparing zit hem in het feit dat het onderhoud zelf wordt gedaan,en dan alleen het noodzakelijke...(vele worden niet warm of koud van wat zweterij).
Dat overige (lees: Tupperware-rijders,sommige motordealerts hebben er ook last van) de lol van het rijden met een oud fietsje met achterhaalde prestaties niet inzien is hun loss... ;)
 
Een brik hoeft helemaal niet technisch op de rand van uiteenvallen te staan,vaak zijn het fietsjes die met minimale financiële middellen op de weg worden gehouden.
Niet omdat er geen geld aan uitgegeven wordt (dat doen we allemaal,en veuls te veul!of wou je zeggen dat dat niet zo is?),de kostenbesparing zit hem in het feit dat het onderhoud zelf wordt gedaan,en dan alleen het noodzakelijke...(vele worden niet warm of koud van wat zweterij).
Dat overige (lees: Tupperware-rijders,sommige motordealerts hebben er ook last van) de lol van het rijden met een oud fietsje met achterhaalde prestaties niet inzien is hun loss... ;)

@ Triple: ik hoop dat de mijne zich dan een beetje kwalificeert als brik, want voor de rest is het vis noch vlees... Ergens zit je nog met die contradictie 'minimale financiële middelen' en 'veuls te veul', maar je bent een kniesoor als je daarover valt :+ . Brikken zijn moeilijke dingen blijkbaar ;) ...
 
Dank voor jullie uitleg :}

Ik houd het dus maar op een klassieker want hij is deze maand 15 jaar geworden :)

Hij lijkt redelijk schade vrij maar van dichtbij zijn de sporen wel te zien hoor.
Ja ik gooi er ook wel eens met een steeksleutel naar omdat ie soms rare kuren heeft zoals kabel breuk in de boom :( ( zoek dat maar eens op) uitlaten die afbreken en meer van dat geneuzel

Ja het is een drie cilinder 2takt V90 16" wieltjes zuipt olie (2takt) en nog meer benzine ;(

Maar weg doen Nee nooit ik blijf er op rijden tot ik geen onderdelen meer kan kopen en dan gaat ie waarschijnlijk nog niet weg :+

Ed
 
dit is pas een brik :)
full

hangt met ijzerdraad en slecht passende boutjes en moertjes aan elkaar, hoop herrie en gerammel, ruitje en zadeldekje zitten met ducktape vast, en rijdt als de duivel })

Op dit moment toch maar geschorst, want ik wil er van de winter een projectje van maken ;)
 
@kiddieX:
Beide kunnen echter prima,naar gelang van uiterlijke staat,de brikstatus hebben!
Een brik hoeft helemaal niet technisch op de rand van uiteenvallen te staan,vaak zijn het fietsjes die met minimale financiële middellen op de weg worden gehouden.
.........,en dan alleen het noodzakelijke...

Lezen jong! ;)

Driecylinders zijn natuurlijk altijd geil; 2 of 4-takt!
 
Volgens mij heb ik jou onlangs nog zien roken met dit ding in het schone Zutphen... 8-)

(woon er zelf ook)
 
Nietes! :P


ik ben na OBT7 niet weggeweest buiten Twente,dus die roker was ik niet; waarschijnlijk beetje poep in de oogjes,zal "Ouwe Brikkert" wel zijn geweest ;)
 
Het is een brik:

Ouder dan 10 jaar
Ouder dan 15 jaar een oud brik
ouder dan 25 jaar een klassiek brik
ouder dan 25 en zeer goede staat: klassieker

Maar hou zelf gewoon aan dat elke motor een brik is. Wel een pracht exemplaar overigens.
 
Terug
Bovenaan Onderaan