Wat voor accu in gsx600f '90

Rrrremco

MF'er
22 mrt 2004
141
0
Breda
Wie weet wat voor accu's je kunt plaatsen in een suzuki gsx600f? Ik wil het liefst een onderhoudsvrije maar dealer raad aan altijd de originele, met open cellen te vervangen. Mijn Haynes manual zegt hier niets over .. :(
 
Er past waarschijnlijk gewoon een standaard maatje motoraccu in..
Kijk anders es op de motobase van motozoom.nl kun je gelijk kijken wat er nog meer voor leuke speelgoedjes zijn ;)
 
Zolang de afmetingen van de akku juist zijn, is er geen enkel probleem om daar een onderhoudsvrije in te zetten. De laadspanning van een gewone akku is helemaal dezelfde als die van een onderhoudsvrije. Als je zelfs een akku kan vinden met een grotere capaciteit, die op dezelfde plaats past, dan zal die zelfs langer meegaan.

Meet na het plaatsen van de akku altijd de laadspanning na, want soms gaat een akku stuk door een verkeerde laadspanning.

Een onderhoudsvrije is overigens wel een pak duurder.
 
ik heb er een accu van de 750 in gezet. die is wat hoger, maar past net. verder is hij 2Ah sterker, dat scheelt ook weer iets. daarnaast was hij ook nog goedkoper als die van de 600.

zolang de aansluitingen op de juiste plaats staan, hij goed past en zo groot mogelijk is, maakt het niets uit. zolang de accu de ontlaadstroom aankan, wat bijna alle motoraccus kunnen
 
Laatst bewerkt:
Tuurlijk heb je gelijk!!
En let vooral niet op de laadstroom, dan kan ik tenminste nog wat regelaars en dynamo's extra verkopen 8-)
Oh ja, koop vooral ook geen yuasa accu's, die zijn toch veeeeeeeeeeel te duur })
Wat is het toch lekker om soms met de "flow" mee te gaan :+
 
Tuurlijk heb je gelijk!!
En let vooral niet op de laadstroom, dan kan ik tenminste nog wat regelaars en dynamo's extra verkopen 8-)
Het is niet omdat er een akku met grotere capaciteit gebruikt wordt, dat dan de laadstroom hoger wordt. Een akku dient eigenlijk alleen maar om te starten, en als buffer om de spanning te stabiliseren. Tijdens het rijden levert normaal de alternator alle nodige stroom. De akku zal alleen maar wat piekstroompjes moeten opvangen.
Een alternator of spanningsregelaar wordt niet zwaarder belast met een grotere akku. Teveel lampen tegelijk laten branden is veel slechter voor de regelaar(toch voor een regelaar die niet in de alternator zelf is ingebouwd).

Maar in een GSX600F zit hetzelfde type alternator als in een auto (met de regelaar op de koolborsteltjes), en dan moet die regelaar niet het volledige vermogen verwerken(alleen maar de stroom door de rotor, en daardoor wordt de laadspanning geregeld).
Wat dus wel het geval is bij een alternator met permanente magneten, want dan stookt die regelaar gewoon het teveel aan vermogen op in warmte. Zeker bij langdurig hoge toeren draaien heeft zo'n regelaar het erg zwaar te verduren (wordt dus heel erg heet).
 
A:
Het is niet omdat er een akku met grotere capaciteit gebruikt wordt, dat dan de laadstroom hoger wordt. Een akku dient eigenlijk alleen maar om te starten, en als buffer om de spanning te stabiliseren. Tijdens het rijden levert normaal de alternator alle nodige stroom. De akku zal alleen maar wat piekstroompjes moeten opvangen.
Een alternator of spanningsregelaar wordt niet zwaarder belast met een grotere akku. Teveel lampen tegelijk laten branden is veel slechter voor de regelaar(toch voor een regelaar die niet in de alternator zelf is ingebouwd).

B:
Maar in een GSX600F zit hetzelfde type alternator als in een auto (met de regelaar op de koolborsteltjes), en dan moet die regelaar niet het volledige vermogen verwerken(alleen maar de stroom door de rotor, en daardoor wordt de laadspanning geregeld).

C:
Wat dus wel het geval is bij een alternator met permanente magneten, want dan stookt die regelaar gewoon het teveel aan vermogen op in warmte. Zeker bij langdurig hoge toeren draaien heeft zo'n regelaar het erg zwaar te verduren (wordt dus heel erg heet).
Bij A zeg je dat 't niks uitmaakt
Bij B zeg je waarom dat zo is
Bij C zeg je waarom het niet zo is

:? :? :? :?

Iig wil ik tegen de mede forummers zeggen dat ik 't niet op alle punten eens met je ben.
 
Ik bedoel dus dat bij dat type regelaar wel de volledige stroom echt door de regelaar zelf moet, dus bij een grotere belasting (bijvoorbeeld extra verlichting + hoge toeren) moet dat type regelaar erg veel vermogen opstoken (ik bedoel hiermee dus een regelaar die ergens op het frame zit, en niet in de alternator zelf).
De stroom die daar doorgaat, is de werkelijke stroom die op dat moment verbruikt wordt, en daar heeft de akku niets mee te maken. De stroom gaat van de alternator/regelaar naar de verbruiker.

Maar met een grotere akku krijg je niet meer vermogen door die regelaar (ook niet minder) dus de capaciteit van de akku speelt helemaal geen enkele rol bij het eventueel doorbranden van de regelaar.

Dus, een grote akku kan nooit een regelaar of alternator kapot maken.
 
Ik bedoel dus dat bij dat type regelaar wel de volledige stroom echt door de regelaar zelf moet, dus bij een grotere belasting (bijvoorbeeld extra verlichting + hoge toeren) moet dat type regelaar erg veel vermogen opstoken (ik bedoel hiermee dus een regelaar die ergens op het frame zit, en niet in de alternator zelf).
De stroom die daar doorgaat, is de werkelijke stroom die op dat moment verbruikt wordt, en daar heeft de akku niets mee te maken. De stroom gaat van de alternator/regelaar naar de verbruiker.

Maar met een grotere akku krijg je niet meer vermogen door die regelaar (ook niet minder) dus de capaciteit van de akku speelt helemaal geen enkele rol bij het eventueel doorbranden van de regelaar.

Dus, een grote akku kan nooit een regelaar of alternator kapot maken.


het klopt vast wel wat je zegt, alleen zegt heer Ritzen niet dat het de capaciteit van de accu is wat de regelaar ( eventueel ) kapot maakt, maar de interne weerstand van de accu. die is per type accu verschillend, en kan dus idd de dynamo of de regelaar kapot maken. helaas dan, ik denk dat heer Ritzen zelf ook heel vaak heeft moeten ondervinden dat je soms risico moet lopen om vooruit te komen.
ik neem dat risico blind. echter zegt mijn blv dat het risico bijzonder laag is. ik rijd al 5000 km met die accu, dus ga er een beetje vanuit dat het allemaal wel losloopt.
ik ga het voor de zx9 ook doen. die accu is enorm duur, en als de dynamo het begeeft, gaan we dat probleem oplossen, die 12Ah die erin zit is veel te klein voor zon bike. ( persoonlijk vind ik dat er zon 18 Ah in moet, maar dat werkt ook niet helemaal geloof ik )

Verder maakt het merk mij niet zoveel uit. een yuasa overlijdt in de winter net zo goed als elk ander merk ( heb ik gemerkt ). mijn eerste achterband die ik ooit kocht was een yokohama band, want dat was toen veruit de goedkoopste. vele mensen vertelden mij dat dat een onbekend rommelmerk was. jaren later bleek dat ze hartstikke goede banden maakten. helaas maken ze geen motorbanden meer.

het spijt me heer Ritzen, maar ik geloof niet dat sommige merken beter zijn dan andere. Ik geloof wel dat sommige merken duurder zijn dan andere. maar heb nog nooit de noodzaak ingezien daarvan. Uiteraard geloof ik wel dat er slechte merken op de markt zijn. Dus daar moet je wel voor opletten.
wat ik hier vertel, geld overigens NIET voor bedrijven, die hebben wel degelijk te maken met het verschil in merken.
 
het klopt vast wel wat je zegt, alleen zegt heer Ritzen niet dat het de capaciteit van de accu is wat de regelaar ( eventueel ) kapot maakt, maar de interne weerstand van de accu. die is per type accu verschillend, en kan dus idd de dynamo of de regelaar kapot maken. helaas dan, ik denk dat heer Ritzen zelf ook heel vaak heeft moeten ondervinden dat je soms risico moet lopen om vooruit te komen.
ik neem dat risico blind. echter zegt mijn blv dat het risico bijzonder laag is. ik rijd al 5000 km met die accu, dus ga er een beetje vanuit dat het allemaal wel losloopt.
ik ga het voor de zx9 ook doen. die accu is enorm duur, en als de dynamo het begeeft, gaan we dat probleem oplossen, die 12Ah die erin zit is veel te klein voor zon bike. ( persoonlijk vind ik dat er zon 18 Ah in moet, maar dat werkt ook niet helemaal geloof ik )

Verder maakt het merk mij niet zoveel uit. een yuasa overlijdt in de winter net zo goed als elk ander merk ( heb ik gemerkt ). mijn eerste achterband die ik ooit kocht was een yokohama band, want dat was toen veruit de goedkoopste. vele mensen vertelden mij dat dat een onbekend rommelmerk was. jaren later bleek dat ze hartstikke goede banden maakten. helaas maken ze geen motorbanden meer.

het spijt me heer Ritzen, maar ik geloof niet dat sommige merken beter zijn dan andere. Ik geloof wel dat sommige merken duurder zijn dan andere. maar heb nog nooit de noodzaak ingezien daarvan. Uiteraard geloof ik wel dat er slechte merken op de markt zijn. Dus daar moet je wel voor opletten.
wat ik hier vertel, geld overigens NIET voor bedrijven, die hebben wel degelijk te maken met het verschil in merken.
Het zijn juist DEZE mensen die de kas van de ondernemer blijven spekken.
Gelukkig dat ze er zijn/blijven. :+
 
Het zijn juist DEZE mensen die de kas van de ondernemer blijven spekken.
Gelukkig dat ze er zijn/blijven. :+

eh vergis je niet, elke fout die ik maak doe ik dagen of langer over om me schuldig te voelen, ik maak niet veel fouten in techniek. ben paar jaar inkoper geweest van electronica en aanverwante zaken. het was mijn taak daar om zo goedkoop mogelijk in te kopen met behoud van kwaliteit en service
 
Ik ben wel benieuwd of een 750 trouwens een andere dynamo en/of regelaar heeft als een 600 :? Suzuki is nogal van het "one size fits all" principe :X
Ik denk dat er zelfs op mijn Bandit 1200 dezelfde alternator zit. Er zijn niet meer stroomverbruikers op een 1200 dan op een 600, en het blok is hetzelfde van opbouw, dus zal het wel dezelfde zijn.
Bij een GSX1400 zit de alternator wel rechtstreeks op de krukas ( het blok is daar toch breder), dus is dat zeker een ander type.



En voor al wie zich zorgen maakt over de capaciteit van de akku tegenover de alternator/regelaar heb ik hier de gegevens van een Bandit 600 en 1200 liggen.

akku GSF600(S) 12v 8Ah
akku GSF1200(S) 12V 10Ah

Alternator 600 EN 1200 (= dus dezelfde)
405W bij 5.000tpm
spanningsregelaar 13,5V bij 5.000tpm

Als er dan een probleem zou zijn met een zwaardere akku, dan had ik al heel veel regelaars moeten vervangen, want in mijn 1200 zit dus een zwaardere akku (de originele zit er zelfs al ruim 8 jaar en 132.000km in).

De inwendige weerstand van een akku is belangrijker bij het starten dan bij het laden. Bij een te hoge weerstand zal de startmotor niet goed rondgaan, en krijgt de ontsteking een te lage spanning.
Bij het laden is eigenlijk alleen de laadspanning belangrijk, en die is voor elke 12V loodakku dezelfde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan