Wat voor benzine? euro 95 of 98

Johan Roosen

MF'er
8 feb 2004
214
0
Helje
ik heb een Yamaha FZR 1000 exup,
Ik weet niet goed welke benzine ik moet tanken, de een zegt 95 de andere 98
maar wat is het nou? iemand ervaring? :]
 
Ik 98 ...vond de mijne op 95 niet lekker lopen....bonken en pingelen.
Als jouw Z1000 op 95 mag lopen volgens 't instruktieboekje en hij 'bonkt en pingelt' moet je d'r heel rap mee terug. Als 't zo is, heb je een serieus probleem en moet dat opgelost worden.

Verder, 't is hier al 100.000 keer gezegd denk ik, maar we zullen 't er nooit over eens worden omdat er nog steeds mensen zijn die denken enig verschil te voelen tussen 95 en 98. (dit is naar mijn idee meer voer voor psychologen dan voor technici, maar dat ter zijde.... ;) ):
Tenzij je je motor behoorlijk verbouwd hebt (hogere compressie, ontsteking vervroegd, etc.) is het kompleet onzinnig en nergens voor nodig een hoger octaangetal te tanken dat in 't instruktieboekje staat.

Zoek anders even op dit forum op 'octaangetal', je hebt voor een paar avonden genoeg leesvoer. :)
 
kan iemand mij uitleggen wat nu het verschil tussen die 2 is?Ik tank altijd 95 maar meer omdat dit een gewoonte is,misschien zou 98 wel beter zijn...........
Als in jouw motor octaangetal 95 mag volgens 't boekje dan is het enige voor jou relevante verschil dat 98 duurder is dan 95. :)

Gebruik de zoekfunktie even.
Ik denk dat nergens meer over geschreven is hier dan over het verschil tussen octaangetal 95 en 98.
 
Alsjeblieft:
http://www.motor-forum.nl/forum/search.php?searchstr=euro+95&condition=and&on=topictitle&topicstarter=&user=&sortdir=desc&sortby=datelastpost&forum=&maxagetype=lastpost&maxagetopic=&topicstatus=any (euro95)
 
als ik 98 tank kan dat dan dat hij een beetje rookt bij hoog toeren?
Het minimale verschil in octaangehalt kan onmogelijkde oorzaak hiervan zijn. Dus, Zoals al werd aangegeven:
Op zondag 08 februari 2004 19:45 schreef R1Maniac het volgende:Verder, 't is hier al 100.000 keer gezegd denk ik, maar we zullen 't er nooit over eens worden omdat er nog steeds mensen zijn die denken enig verschil te voelen tussen 95 en 98. (dit is naar mijn idee meer voer voor psychologen dan voor technici, maar dat ter zijde.... ;) ):
Kijk, iets anders wordt het als je, bijvoorbeeld, een Mercedes uit Europa naar de VS importeert. Het liefst ook een diesel van ca. 10 jaar oud. Bij een stoplicht springt dat ding dan vanzelf het kruispunt over.
 
98 tanken is enkel nuttig ofwel bij atmosferische motoren met een compressie vanaf 13:1 ofwel bij turbo motoren vanaf een wat lagere compressie. Ik weet bv dat het bij mijn auto weldegelijk uitmaakt omwille van het feit dat het een 1.8 Turbo is waarbij het motormanagement de injectietijd enzo regelt oa afhankelijk van het soort benzine dat ie detecteert. Op mn motorfiets (die een "gewone" atmosferische motor heeft) maakt het echt geen fuck uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan