wat voor benzine?

20 aug 2002
67
0
Horst
Vraagje?
Wat voor benzine gooien jullie erin?
Euro95 of Euro98?
Maakt het veel verschil uit?
Bij een racemotor zeggen ze dat je beter Euro98 kunt tanken. Is dit waar?
Wie durft te reageren?
Groeten!!!!!
THE MOTORMAN!!!!!!!!!!!
 
Je motor loopt regelmatiger met een hoger octaan gehalte en de verbranding is beter.
Voor motoren die een hoog toerental draaien is het verstandiger om 98 te tanken.
Je motor zal een langere levensduur hebben. :)

Hoe meer toeren het ding maakt hoe lager de octaanbehoefte is. Het mengsel krijgt minder tijd om spontaan te ontbranden bij hogere toerentallen.

Dit pingelen zul je dan ook voornamelijk tegenkomen in de hoogste versnelling optrekken vanuit een laag toerental (waar je dus ook niet behoort te rijden).
 
Euh die van mij loopt vrij hoge toeren... 120 km/u is al 9k toeren, doortrekken tot 13k doe ik afen toe. Maar als tie stationair draait dan hoor ik af en toe een dreun(je kan het bijna voelen op de grond), voormij dus een aanrader :?

Waarschijnlijk is dat dreuntje gewoon een beetje onregelmatig lopen (motor draait soms net te langzaam en krijgt dan weer een klap van een ontbranding), doet die van mij ook wel. Krijg je niet weg met een ander soort benzine.
 
Ik heb vanacht niet kunnen slapen jongens, ik moest denken, wat moet ik mijn motor tanken!?!?!?!

Ik heb een GSX-R gereden waar in het boekje stond:
minimaal octaangehalte 92. Lijkt me erg weinig voor zo'n hoge toerenmotor waar je zo'n 13000 toeren mee kunt maken.
95 zal wel genoeg zijn denk ik, minder kun je overigens ook nergens tanken geloof ik.
 
Heb in m'n R1 '98 zowel 95 als 98 gegooid, merkte geen enkel verschil terwijl ik toch altijd hoog in de toeren rij. Ik weet wel dat het bij oude auto's verstandig is om 98 te tanken, heeft dan idd met verbranding te maken.
 
Naar wat ik gehoord heb is dat de eis voor 98 vooral bij hogere compressie van toepassing is of bij getunede cilinderkoppen (ook hogere compressie dus). 95 zou door die hogere compressie eerder tot zelfontbranding overgaan (pingelen dus).
 
Naar wat ik gehoord heb is dat de eis voor 98 vooral bij hogere compressie van toepassing is of bij getunede cilinderkoppen (ook hogere compressie dus). 95 zou door die hogere compressie eerder tot zelfontbranding overgaan (pingelen dus).

Zucht eindelijk eens een positieve bijdrage. Wat een gezeik zeg. Pingelen kan inderdaad bij hogere compressie verhouding ontstaan. Vandaar dat die Amerikaanse bigblocks op erg lage octaan waarden kunnen draaien omdat die dingen een lage compressie hebben. Vergelijk een R1 met een toermotor: R1 heeft een compressie verh. van 11.8:1, een DUC 998 12.3 en een Diversion 900 10:1. Voor racemotoren is de compressieverhouding hoger dan toermotoren zodat juist deze een hoger octaan nodig hebben (vooral de Duc dus)
 
Zucht eindelijk eens een positieve bijdrage. Wat een gezeik zeg. Pingelen kan inderdaad bij hogere compressie verhouding ontstaan. Vandaar dat die Amerikaanse bigblocks op erg lage octaan waarden kunnen draaien omdat die dingen een lage compressie hebben. Vergelijk een R1 met een toermotor: R1 heeft een compressie verh. van 11.8:1, een DUC 998 12.3 en een Diversion 900 10:1. Voor racemotoren is de compressieverhouding hoger dan toermotoren zodat juist deze een hoger octaan nodig hebben (vooral de Duc dus)

Ja... da's logisch natuurlijk... klopvastheid slaat juist op de druk in de verbrandingskamer (en ook de temp natuurlijk)...

R6 heeft 12,4 op 1 de kawa 636 heeft de hoogste voor zover ik weet met 12,7 op 1...
Maar als je de bloktemperatuur laag houdt kan het wel zijn dat ie het nog steeds goed doet op RON 95 (zoals mijne dus)...

Ik denk dat dat soort dingen vaak te maken hebben met de koeling van de motor...
 
Er zijn meerdere topics over geweest, dus bekijk die eens. Wat ik daarvan onthouden heb is:

Het is het beste het laagst mogelijke octaangetal voor je motor te nemen. Het heeft geen zin om een hoger octaangetal te nemen (ik dacht dat ik zelfs iemand hoorde zeggen dat dat slecht was). Het heeft alleen zin om een hoger octaangetal te nemen als de motor begint te 'kloppen'. Hoe dat klinkt weet ik niet. 98 is klopvaster dan 95 dacht ik. 98 moet meer worden samengeperst om te verbranden, als ik het goed onthouden heb.


doet dan dak, dak ( audio)
 
Zucht eindelijk eens een positieve bijdrage. Wat een gezeik zeg. Pingelen kan inderdaad bij hogere compressie verhouding ontstaan. Vandaar dat die Amerikaanse bigblocks op erg lage octaan waarden kunnen draaien omdat die dingen een lage compressie hebben. Vergelijk een R1 met een toermotor: R1 heeft een compressie verh. van 11.8:1, een DUC 998 12.3 en een Diversion 900 10:1. Voor racemotoren is de compressieverhouding hoger dan toermotoren zodat juist deze een hoger octaan nodig hebben (vooral de Duc dus)

Compressie is ook niet alles, vorm van de kamer is net zo belangrijk om geen hete delen te krijgen die voorontsteking in de hand werken.

Zoals "Raging R6" al zei heeft het ook wel degelijk met koeling/temperatuur te maken.

Gewoon boekje volgen.
(maar fabrikanten hebben overal marges op, standaard motoren zijn redelijk idiot-proof)
 
Toen ik nog in Venlo woonde gooide ik (net over de grens) nog 91 in m'n fazer en daar reed ie ook goed op. Zolang je niet continu de begrenzer in knalt maakt het niet veel uit wat je tankt. Alleen je portemonnee wordt er beter van.
 
Hoi Motorman,

Je moet gewoon tanken wat in het boekje wordt aanbevolen, bij een CBR600 of Fireblade mag het zelfs de gewone niet eens in Nederland verkrijgbare benzine zijn die ze in Duitsland 'Normal Bleifrei' noemen, deze heeft maar een oktaangetal van 91!!!

Voor de zekerheid (mijn motor heeft nu meer vermogen dan origineel) gooi ik er gewoon Euro loodvrij in en deze heeft een oktaangetal van 95.

Elke benzine met een hoger oktaangetal dan aanbevolen is weggegooid geld!

V.w.b. het pingelen, dit verschijnsel komt voorál voor als je te laag in de toeren teveel gas geeft, niet doen dus (ook slecht voor de zuigers en lagers).
Hoogtoerig pingelen is veel gevaarlijker voor de motor en ook niet te horen, mik er - vooral van toepassing in het voormalig oostblok - dus geen inferieure merk Hemelvaart benzine in waarvan je het oktaangetal niet kent!!!
 
:^

Maar toch loopt m'n ZX-6R beter met 98 dan met 95. Ik heb onlangs weer een paar keer 95 getankt, maar dan pakt de motor merkbaar slechter op tussen 6000 en 7000 rpm. Maar ik denk eerder dat dit het gevolg is van een afstellingsprobleempje. Het probleempje zal door de tragere verbranding van 98 misschien verdoezeld worden.

De mijne loopt ook beter met 98 dan met 95 en dit is geen afstellingsprobleem :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan