wat voor benzine?

20 aug 2002
67
0
Horst
Vraagje?
Wat voor benzine gooien jullie erin?
Euro95 of Euro98?
Maakt het veel verschil uit?
Bij een racemotor zeggen ze dat je beter Euro98 kunt tanken. Is dit waar?
Wie durft te reageren?
Groeten!!!!!
THE MOTORMAN!!!!!!!!!!!
 
Er zijn meerdere topics over geweest, dus bekijk die eens. Wat ik daarvan onthouden heb is:

Het is het beste het laagst mogelijke octaangetal voor je motor te nemen. Het heeft geen zin om een hoger octaangetal te nemen (ik dacht dat ik zelfs iemand hoorde zeggen dat dat slecht was). Het heeft alleen zin om een hoger octaangetal te nemen als de motor begint te 'kloppen'. Hoe dat klinkt weet ik niet. 98 is klopvaster dan 95 dacht ik. 98 moet meer worden samengeperst om te verbranden, als ik het goed onthouden heb.
 
Er zijn meerdere topics over geweest, dus bekijk die eens. Wat ik daarvan onthouden heb is:

Het is het beste het laagst mogelijke octaangetal voor je motor te nemen. Het heeft geen zin om een hoger octaangetal te nemen (ik dacht dat ik zelfs iemand hoorde zeggen dat dat slecht was). Het heeft alleen zin om een hoger octaangetal te nemen als de motor begint te 'kloppen'. Hoe dat klinkt weet ik niet. 98 is klopvaster dan 95 dacht ik. 98 moet meer worden samengeperst om te verbranden, als ik het goed onthouden heb.

:^

Maar toch loopt m'n ZX-6R beter met 98 dan met 95. Ik heb onlangs weer een paar keer 95 getankt, maar dan pakt de motor merkbaar slechter op tussen 6000 en 7000 rpm. Maar ik denk eerder dat dit het gevolg is van een afstellingsprobleempje. Het probleempje zal door de tragere verbranding van 98 misschien verdoezeld worden.
 
Als 95 voorgeschreven staat is 98 niet nodig. Maar...
Naarmate de motor heter wordt door grote inspanningen kan het gebeuren dat de marge tot pingelen wel erg klein wordt. Sommige motoren zijn daar bevoelig voor. Kijk maar eens op de tank van een politie bmw. Daar staat een sticker op dat ze moeten tanken met 98 terwijl het boekje 95 voorschrijft. Mocht je motor nu raar gaan doen na langdurige grote inspanningen kan het een oplossing zijn.
Afwisselen heeft geen zin. Het gaat hier niet om loodafzettingen op de uitlaatkleppen die bijgewerkt worden.
 
ff een stom vraagje maar wat is pingelen :?

Zelfontbranding van de benzine: als de druk te hoog wordt ontbrand de benzine zonder vonk van de bougie. Is erg slecht omdat de zuiger nog niet in het bovenste dode punt is, terwijl deze door de verbranding al weer naar beneden gedrukt wordt.

Wordt ook wel kloppen of 'dieselen' genoemd.
 
Zelfontbranding van de benzine: als de druk te hoog wordt ontbrand de benzine zonder vonk van de bougie. Is erg slecht omdat de zuiger nog niet in het bovenste dode punt is, terwijl deze door de verbranding al weer naar beneden gedrukt wordt.

Wordt ook wel kloppen of 'dieselen' genoemd.

Zozo dat klingt niet al te best, hoe merk ik dat als ik dat heb :?
 
Je motor loopt regelmatiger met een hoger octaan gehalte en de verbranding is beter.
Voor motoren die een hoog toerental draaien is het verstandiger om 98 te tanken.
Je motor zal een langere levensduur hebben. :)
 
Je motor loopt regelmatiger met een hoger octaan gehalte en de verbranding is beter.
Voor motoren die een hoog toerental draaien is het verstandiger om 98 te tanken.
Je motor zal een langere levensduur hebben. :)

Euh die van mij loopt vrij hoge toeren... 120 km/u is al 9k toeren, doortrekken tot 13k doe ik afen toe. Maar als tie stationair draait dan hoor ik af en toe een dreun(je kan het bijna voelen op de grond), voormij dus een aanrader :?
 
Pura? tyfuszooi zal je bedoelen, ik gooide onlangs Pura in mijn ZX6 '98, kdenk laat ik ook een slief zijn voor mijn stalen ros, weet je wat, ik geef dr pura. Kost een bom duiten.. nou kheb het geweten.. sloeg gewoon AF !!!! bij stationair toeren draaien.

Ik tank ver nu ongelood '98 daarvoor een hele poos '95, ik kan niet echt zeggen dat hij anders loopt.. Ik heb het idee dat hij wat minder "rauw" loopt op'98, maar dat kan ook gevoelsmatig zijn hoor..
 
Terug
Bovenaan Onderaan