wat voor benzine?

20 aug 2002
67
0
Horst
Vraagje?
Wat voor benzine gooien jullie erin?
Euro95 of Euro98?
Maakt het veel verschil uit?
Bij een racemotor zeggen ze dat je beter Euro98 kunt tanken. Is dit waar?
Wie durft te reageren?
Groeten!!!!!
THE MOTORMAN!!!!!!!!!!!
 
Mijn ervaringen met Kawasaki (ZXR) motoren. Ik wissel 95 met 98 af en dat is altijd erg goed bevallen. Nooit geen pingelen (het geluid alsof er hele kleine kraaltjes in je uitlaat op en neer dansen...), goed vermogen en bij lange afstanden stevig op het gas een mooie lichtgrijze kleur in de pijp. Alleen met loodhoudende benzine (tegenwoordig zeer slecht te verkrijgen, maar in buitenland nog wel) wordt de pijp bij stevig en lang doorkachelen aan de binnenkant grijs-wit.

Moderne motoren hebben geen probleem met 95 benzine.
 
en wat zegt de fabrikant??

mijn bandit mag met RON91 gevoed worden. maar ja RON91 kennen we niet in NL

Ik ken het ja :) Staat in het boekje wat ie als 'laagste' mag hebben: bij mij iets in de 80...

Maar niet heel veel uit, aangezien in West-Europa eigenlijk enkel 95 en 98 te koop is.

Kijk gewoon waar hij het beste mee rijdt. Of moet het Exellium of V power worden? ;)
 
hinniken :W
full
 
Het maakt geen verschil Euro95 of Euro98, alleen in je portemonnee.
Dat je motor er sneller en/of zuiniger door gaat rijden is klinklare onzin. Laat je niets wijs maken.

Het is wel nodig voor motoren (motor / auto etc.), voor high-performance engines, met een hoge compressie. Zelfs de meeste sport / semi-race motoren hebben geen hoge compressie.
Andersom, als je een motor zou hebben die Euro98 nodig heeft en je tank Euro95 dan ontbrand de benzine eerder in de cylinder, waardoor de motor gaat "pingelen".
 
Laatst bewerkt:
De mijne loopt ook beter met 98 dan met 95 en dit is geen afstellingsprobleem

Ik denk dat het tussen je oren zit, de brandstof zal het verschil niet maken, dat merk je niet.
Als de brandstof werkelijk het verschil zou maken dan zou je er in het gehele toeren-bereik moeten merken.
 
Citaat van Frits Overmars (zo'n beetje de tunings goeroe van Nederland op 2Takt gebied)

"Octaan
Ik zei het al: benzine is duur. Maar er zijn mensen die het voor zichzelf nóg duurder
maken door het helemaal uit Duitsland te gaan halen. Als je in Venlo woont, is dat
nog wel te doen, maar als je uit Amsterdam komt, is het niet echt verstandig.
Waarom doen ze dat? Omdat je in Duitsland benzine kunt kopen van 100 octaan
terwijl we ons in Nederland moeten behelpen met maximaal 98 octaan.
Ga je met 100 octaan dan harder? Nee, niet als je een tweetakt hebt.
Is het beter voor je motor? Alleen als de ontsteking erg vroeg of de carburatie erg
arm staat, als de compressieverhouding erg hoog is, of als de motor slecht wordt
gekoeld. Maar ik zou zeggen: doe daar dan eerst iets aan.
Ik probeer me zo weinig mogelijk te bemoeien met de tuning van SOBW-machines
maar ik hoor en zie natuurlijk wel eens iets. Bijvoorbeeld dat iemand in één seizoen
elf wedstrijden wint met gewone Euro 98 (plus drie procent Castrol A747), terwijl zijn
concurrenten sukkelden met dure Duitse peut in hun tanks en gaten in hun zuigers.
Vroeger was het nog erger (nee, vroeger was niet alles beter; dat zeggen alleen
diegenen die al een beetje last hebben van Oldtimer, eh, ik bedoel Alzheimer).
Vroeger hadden we Elf-racebrandstof met een octaangetal van 130. Dat spul móest
je hoog comprimeren, anders liep je motor voor geen meter. Het was ook moeilijk in
de brand te krijgen, dus als je geen héél goede ontsteking had, kon je beter thuis
blijven. En het brandde langzaam zodat de motor erg heet werd.
In diezelfde tijd kwam ook Shell met een speciale racebrandstof voor tweetakten op
de markt. Octaangetal: 104. Shell had zich niet druk gemaakt over octaanwaardes
maar zich helemaal geconcentreerd op een goede ontsteekbaarheid en een hoge
verbrandingssnelheid. Hans Spaan gebruikte dat spul in de 125 cc Honda’s van het
Molenaar-team en Haru Aoki werd er tweemaal achter elkaar wereldkampioen mee,
voordat hij werd afgelost door ene Rossi.
Je ziet dus dat een octaangetal ook niet alles zegt, zeker niet voor tweetaktmotoren.
Als je mij nu vraagt wat het verschil is tussen 98 octaan en 100 octaan, zeg ik:

”100 octaan tanken is beter voor je Duits” :+
 
Laatst bewerkt:
Met mijn Yamaha XJR1300 (luchtgekoeld) diverse modificaties en de onsteking 4° graden vevroegd, merk ik wel degelijk verschil tussen Euro 95 en Super Plus 98. Met name met warm weer is de respons op het gas beter en levert hij bij hogere toerentallen meer vermogen. Ook loopt hij stationair minder rauw. Het zit volgens mijn dus niet altijd tussen de oren, maar verschilt het per motorfiets. O-)
 
Heren, en dames, even een scheikundeles. Zal voor heel wat opheldering zorgen.

Het ontsteken van een benzine luchtmengsel houdt in dat er een ontploffing plaatsvindt. Het is eigenlijk niet 1 ontploffing maar een kettingreactie van alle moleculen die tot ontbranding komen. Het menselijk oog ziet maar 1 plof en het oor hoort maar 1 knal. Maar als je het mega vertraagd zou opnemen dan zou je miljoenen plofjes zien die als een multiplicerende dominorace ontbranden.

Het octaangetal geeft een waarde aan de dichtheid van die losse ontploffinkjes.

Let op, hoe hoger het octaangetal hoe dichter de ontploffinkjes op een ander plaatsvinden. Dus feitelijk hoe feller de punch op je zuiger die daardoor de energie weer naar je lieve achterbandje doorzet.

Nu komt het werkelijk waar wel zo nauw kijken qua specialisme en het afstellen van een inspuiting en ontsteking dat het PINGELEN (het geluid dat een motor maakt als de ontploffinkjes in je verschillende kamers (4 of 3 of 2 cilinder) niet hetzelfde momentum hebben. Dat niemand het verschil echt zal merken.

Echter als je een Supersportfiets hebt dan wordt af fabriek de motor afgesteld op octaangetal 98 of 95, ligt er maar net aan wat ze de 1e keer in je maagdelijke tankje gooien.

Advies is dan ook om het octaangetal van het boekje aan te houden, als het erin staat.

Als je motor is afgesteld (grote beurt) wordt er ook naar de kleppentiming en de hele ontsteking gekeken.. als er op dat moment 95 in je tank zit zal je motor daarop worden afgesteld.

Dus feitelijk als je een 2e hands koopt weet je nooit precies hoe hij afgesteld staat.

Om iedereen gerust te stellen.. het pingelen is voor de echte techneut zelfs moeilijk waar te nemen dus het is een beetje een broodje aap verhaal deze hele topic..

Maar ikzelf tank als ik op mijn supersport rijdt altijd 98 plus. Tourbikes en andere fietsen zijn minder op de performance geent en daarvoor zou ik gezien de portemonee gewoon 95 tanken.

Ik denk altijd maar zo... 98 plofjesdichtheid hoger dus fellere klap = meer fun.

Nou een knappe die nu nog vragen heeft.. indien toch laat het me weten!!

(Met dank aan mijn Warenkennis en Scheikunde leraar van de MDS De Rooi Pannen 1990, nog steeds onthouden!!! was ook cum laude geslaagd ;-)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou toch niet 98 tanken als het niet met klem wordt voorgeschreven door de fabrikant.

reden: de prijs.

Ik heb nu ongeveer 750.000 km gereden op supersport fietsen,
uitgaande van 6 cent prijsverschil, ben ik nu dus ongeveer 3000 Euro rijker dan wanneer ik RON 98 getankt zou hebben.
Minder fun ?
neu, niks van gemerkt
 
Octaan heeft niets te maken met toeren maar met compressie.
98 moet je harder samenpersen voor een goed ontbranding dan 95 en de meeste auto's en motoren zijn gemaakt met een compressie die geschikt is voor 95.
Sommige BMW modellen moeten 98 hebben en dat staat ook netjes in het boekje en er zijn auto's en motoren (motoren niet veel) die automatisch de kleptiming afstellen als de sensor merkt dat de verbranding niet goed is.
Tank je 98 terwijl je 95 moet tanken zal je ontbraning niet optimaal zijn en heb je meer last van afzetting op je zuigers en kans op verbranding daarvan.
Afzetting omdat de boel niet goed verbrand en er resten achterblijven en verbranding omdat de temperatuur te hoog wordt omdat het niet snel genoeg verbrand.
Dus bij pingelen niet een ander octaangehalte gaan tanken maar de ontsteking of kleptiming afstellen.
Na een koprevisie waarbij de kop gevlakt is kan het zijn dat je wel een hoger octaan moet tanken omdat er wat van de cilinderkop wordt afgefreesd en dus de ruimte kleiner wordt en dus ook de compressie hoger.
 
Octaan heeft niets te maken met toeren maar met compressie.
98 moet je harder samenpersen voor een goed ontbranding dan 95 en de meeste auto's en motoren zijn gemaakt met een compressie die geschikt is voor 95.
Sommige BMW modellen moeten 98 hebben en dat staat ook netjes in het boekje en er zijn auto's en motoren (motoren niet veel) die automatisch de kleptiming afstellen als de sensor merkt dat de verbranding niet goed is.
Tank je 98 terwijl je 95 moet tanken zal je ontbraning niet optimaal zijn en heb je meer last van afzetting op je zuigers en kans op verbranding daarvan.
Afzetting omdat de boel niet goed verbrand en er resten achterblijven en verbranding omdat de temperatuur te hoog wordt omdat het niet snel genoeg verbrand.
Dus bij pingelen niet een ander octaangehalte gaan tanken maar de ontsteking of kleptiming afstellen.
Na een koprevisie waarbij de kop gevlakt is kan het zijn dat je wel een hoger octaan moet tanken omdat er wat van de cilinderkop wordt afgefreesd en dus de ruimte kleiner wordt en dus ook de compressie hoger.


excuse me...

octaan word op 2 manieren gemeten RON en MON........

RON is t getal hier aan de pomp.....MON is interessanter (gemeten bij iets hoger toerental etc)

OK gewoon normaal boekie volgen fabrikant kwa brandstof...... omdat dat meestal DE minimum requirement geeft.......

Er is weinig verschil in verbrandingssnelheid RON 95 vs 98

N pingelregeling bij autos versteld het ontstekings tijdstip niet kleptiming

Of je nu op C16 of andere speciale racebrandstof draait, om het max.effect behalen moet de motor daarr op geconstrueerd/afgesteld worden
 
Let op, hoe hoger het octaangetal hoe dichter de ontploffinkjes op een ander plaatsvinden. Dus feitelijk hoe feller de punch op je zuiger die daardoor de energie weer naar je lieve achterbandje doorzet.

)

En je weet zeker dat het niet precies andersom is?
Het voordeel van een hoger octaangetal is dat het langer tijd nodig heeft voor het gaat branden. Daardoor zal het minder snel gaan ontsteken door b.v. een hoge compressie.
Als er geen hoog octaan nodig is zal hij eerder meer vermogen hebben op een lager octaan.

v.d.v. cum laude afgestudeerd mbo electronica ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan