Wat voor ketting??

Gizzmo

MF veteraan
8 jun 2001
9.824
524
Ja, vraag lijkt me duidelijk, wat voor ketting gebruiken jullie, een met rubberen O-ringen, of gewone kettingen zonder O-ringen.
Aangezien je ketting snel slijt op je crosser of SM, toch altijd ook tandwielen vervangen meteen bij vervangen ketting??
 
ik heb ook net nwe ketting en tandwielen gekocht,het is wel aan te raden gelijk alles te doen,ik had een voortandwiel van kalon,een titanium achtertandwiel van renthal en een oranje ketting van ktm(toch een beetje poserstyle_ O-) ,voor was 12,00 achter 35,00 en de ketting 90,00,en dat ben je sowiezo kwijt denk ik,al kan een ketting goedkoper..


ja en over kwaliteit valt te twisten,o-ring zat er op,maar een pre is het niet..volgens mij is een o-ring sneller kapot dan een normale of een z-ring,en ze maken geluid,ook minder -O-
 
ketting en tandwielen moet je altijd vervangen bij elke motor (dat is de beste methode) ik heb een X-ring maar wat het verschil is tussen een O-ring=> geen idee

mss dat ze minder uit rekken dan een O-ring
 
DID x-ring kettingen met stalen tandwielen op de "wegmotor" Op de "crossert" idem, maar met renthal alu a.k.w.
 
Ik ben ook aan nieuw spul toe (de hele set) ik wil er ook wat porno spul op gooien, maar ik weet nieteens waar ik moet beginnen om te bepalen wat ik wil. Waar kan ik wat info vandaan halen? En welke merken zijn aan te raden?
 
ketting en tandwielen moet je altijd vervangen bij elke motor (dat is de beste methode) ik heb een X-ring maar wat het verschil is tussen een O-ring=> geen idee

mss dat ze minder uit rekken dan een O-ring

X-ring geeft wat minder wrijving en betere afdichting. Beter niet gebruiken in zand, O-ringafdichting is veel sterker/degelijker.
Rijden met afdichtingloze ketting is IMHO alleen voor competitiecrossers en SuMo's intressant, slijt veel, veel onderhoud.
 
Tsubaki heeft (in 520) O-ring kettingen voor de cross, weet zo niet precies wat het verschil was, maar ze zijn niet eens achterlijk veel duurder.
 
Conclusie; X is een goeie keuze voor op de weg? En alu of ander materiaal tandwielen, wat is dan verstandig??
 
Conclusie; X is een goeie keuze voor op de weg? En alu of ander materiaal tandwielen, wat is dan verstandig??


Ik heb zelf voor Enduro gebruik verhard en onverhard een 520 o-ring ketting met stalen tandwielen, de alu tandwielen slijten véél te hard...
En ik moet zeggen dat het goed gaat , iedere keer als ik thuis kom, ketting (eventueel schoonmaken) inspuiten met kettingspray.
 
ik heb een o ringloze ketting en is geen pretje
je blijft m spannen
dus pak ook weer een o ring met ene stalen tandwiel voor en een alu met stalen tanden achter mischien ook een idee O-)
 
Ik heb een 520 O-ring ketting van Tsubaku(?), met voor een stalen tandwiel en achter een goudkleurige alluminium :)

Ga toch niet echt in het zand spelen, dus slijtage valt dan wel mee :)
 
Ik heb een gewone, omdat een O-ring ketting iets breder is en aangezien er nou niet echt veel ruimte tussen ketting en band is heb je net iets meer speling.
 
Ik rij met een x-ring ketting. Verbazingwekkend hoe weinig vuil daar echt bij de pennen komt. Volgens houdt een x-ring juist beter vuil tegen dan een o-ring
 
zonder ringen hier, zelfde reden als hierboven, alleen een alu achtertandwiel, en dat VREET echt gigantisch, zit er net een paar duizend op, en is al ver op, niet dat de tanden vervormd zijn, maar aan de trekzijde van de tanden zijn de zijkanten erg vreemd gesleten....
 
ketting en tandwielen moet je altijd vervangen bij elke motor (dat is de beste methode) ik heb een X-ring maar wat het verschil is tussen een O-ring=> geen idee

mss dat ze minder uit rekken dan een O-ring

Een X-ring ketting is ook een O-ring ketting met het verschil dat wanneer je de O-ring doorknipt de doorsnede de vorm van een X heeft. Het voordeel zou dan moeten zijn dat je aan elke kant twee afdichtingspunten hebt (de vier uiteinden van de X) terwijl een normale O-ring met ronde doorsnede aan elke kant 'slechts' een afdichting heeft. Ik geloof dat de fabrikant ook beweert dat de X-ring minder weerstand heeft.

Op mijn CR250SM heb ik een gewone crossketting (dus zonder O-ringen) en dat blijft best lang heel, maar ik speel alleen op het industrieterrein met m'n SM en rij dus nooit lange afstanden.
 
alu hart met stalen tanden zijn van jt ziet er stoer uit
schijnt ook in gewicht te schelen merk er alleen weinig van
maar ktm schijnt ze ook orgineel te hebben :9~


Ben je mal ? Dat gewicht merk je zeer zeker wel ! Is onafgeveerde massa als je daar ooit van gehoord hebt.
Kettingen zonder o- of x ringen zijn niet van deze tijd en weggegooid geld.
X ringen zijn weer beter dan o ringen.
 
vergeet de "Z"-ring niet!
A_kette_orange_1.jpg


zonder ringetjes geeft wel minder vermogensverlies en in competitie verband mischien wel handiger...
 
vergeet de "Z"-ring niet!
(Afbeelding)

zonder ringetjes geeft wel minder vermogensverlies en in competitie verband mischien wel handiger...
Als je een motor met een rubberloze ketting eens heen en weer gerold hebt dan weet je dat dat inderdaad een enorm verschil in rolweerstand geeft. Dat is dan ook de reden waarom veel mensen voor competitiegebruik een ouderwetse ketting gebruiken en die gewoon wat vaker vervangen. Een bijkomend voordeel is dat de ketting toch een stuk smaller is waardoor SM rijders net wat meer ruimte krijgen voordat de ketting de band gaat opvreten.
 
ik heb met o-ring, wel serieus irrtant als jeje ketting inkort, ringetjes willen niet luisteren :+

Achter heb ik nu een alu tandwiel, weet dat het snel slijt, maar ik heb het tandwiel toch meer gekocht om te testen hoe die zo rijd. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan