Wat voor maat in je fietscomputer?

Gizzmo

MF veteraan
8 jun 2001
9.824
524
Wat voor bandenmaat hebben jullie in je fietscomputer ingevoerd.

volgens boekje hoogte band maal Pi (3,14), dit zou gelijk moeten zijn aan de omtrek, maar bij mij wijkt dat nogal af, plus de maat die al in me oude fietscomputer zat wijkt ook af van de andere 2. nu heb ik effe snel gemeten, morgen maar eens op me gemak doen.

Maar ik ben benieuwd naar jullie waarde?
 
Elke band is anders en ook de uitzetting met harder rijden is ook voor elke band anders.
Als je het goed wilt weten dan zou je moeten meten op je achterwiel en op een testbank meten en vergelijken.

Lineair zal ie nooit zijn want je fietscompu gaat uit van dat je band niet groter word met hogere snelheden.
Het is niet veel, maar als je al gaat rekenen met een paar mm grotere omtrek ga je op de hoge snelheden al heel erg veel afwijken.

Die van mij mist bijna 10% op hoge snelheden.
Nou weet ik niet of dat komt dat mn sensor af en toe niet registreert of dat het mn band is die afwijkt.
 
Bij racefietsies kon ik het meen ik aflezen van de band. Anders idd even een merkje op je band + twee op de grond en vervolgens opmeten.
Uiteraard moet je bandenspanning goed zijn/blijven anders zou het zonde v/d moeite zijn.

ps. Doe de formule wel op een reken masjien, das nauwkeuriger mbt pie
 
Elke band is anders en ook de uitzetting met harder rijden is ook voor elke band anders.
Als je het goed wilt weten dan zou je moeten meten op je achterwiel en op een testbank meten en vergelijken.

Lineair zal ie nooit zijn want je fietscompu gaat uit van dat je band niet groter word met hogere snelheden.
Het is niet veel, maar als je al gaat rekenen met een paar mm grotere omtrek ga je op de hoge snelheden al heel erg veel afwijken.

Die van mij mist bijna 10% op hoge snelheden.
Nou weet ik niet of dat komt dat mn sensor af en toe niet registreert of dat het mn band is die afwijkt.

Nu geldt dit alleen ook voor elke andere snelheidsmeter, en je kan natuurlijk je omvang iets aanpassen zodat die juist bij hogere snelheden klopt.

Daarbij houdt die ook geen rekening met je slijtage, en wat als je de bocht omgaat en je dus op de zijkant van je band rijdt.

Daarom wil ik eens zien wat andere voor maat hebben ingevoerd.

Thanks
 
Eerst de computer instellen op 1000, dan op de snelweg een kilometer of 20 gaan rijden, meten aan de hectometerpaaltjes, des te verder je gaat des te nauwkeuriger het is. Wel even het rechterhandje controleren om te proberen op de rechterrijstrook te blijven, de afstand tussen de paaltjes wordt nml bepaald aan de zijkant van de weg. Lees de afgelegde afstand af van de fietscomputer, deze zal uiteraard niet overeenkomen met de werkelijk afgelegde afstand maar het aantal omwentelingen van je wiel geven (1 omwenteling komt overeen met 1000). Als je nu de afgelegde afstand (volgens de hectometerpaaltjes) deelt door het aantal omwentelingen dat de computer aangeeft krijg je de vermenigvuldigingsfactor voor de gemiddelde omtrek van je wiel. Logisch toch... :+

Voorbeeld :
Afgelegde afstand = 20 Km
Teller geeft aan 10 Km
Werkelijke Afstand/Aangegeven afstand = 2
Vermenigvuldig de ingeprogrammeerde omtrek met 2 en je hebt de werkelijke (gemiddelde ) omtrek.
 
Terug
Bovenaan Onderaan