wat voor olie gebruiken jullie?

De Kawaman

MF veteraan
2 apr 2002
6.515
1
Gouda
ik gebruik zelf silkolene pro race olie, kost wel 15 euro per liter maar hij loopt er zo super mee,
hij klakte wel eens bij het in de 1 zetten, das weg.
ook tussen de 3000 en 4500 toeren maakte ie wat trillingen en herrie, das ook weg.

dus lijkt mij een goed besteede 45 euro.

en jullie, ook dure of gewoon van de aldi??
 
;( Ik vind het erg jammer, dat er zo weinig respons is op mijn doorverwijzing naar mijn olie-verhaal op een andere site.
Ik hoop toch wel dat jullie het belang in zien , van het gebruik van de juiste olie voor jullie motorfiets.
Het lijkt me leuk , dat er toch nog wat reacties gaan komen.
 
'K heb je olieverhaal gelezen hoor :P En het klopt als een bus :}
Enigste kanttekening van mijn kant is het gebruik van een 10W60! Zoals je zelf al in de gegevens ziet is de viscositeit (bereik!!) van een 60-er dusdanig dat e.e.a. niet overeenkomt met wat menig fabrikant voorschrijft!
M.aw., olie kán ook té dik zijn hoor! Staat los van de kwaliteit van de genoemde olie!
Maar verder een leuk én duidelijk verhaal :}
 
Er staat in mijn onderhoudsboekje dat er Castrol GP 20W40 in zit.
Kan ik mijn fiets alleen maar bijvullen met dezelfde olie of kan er ook andere van Castrol in?

Graag advies :)
Geen olieen mengen. De specificaties zijn wel hetzelfde maar er zitten andere producten in die misschien niet bij elkaar kunnen. En als je wilt over stappen naar een andere olie moet je eerst goed spoelen. Dus een paar keer achter elkaar wisselen. maar dannog krijg je niet allees erut want je radiator/oliekoeler krijg je nooit helemaal schoon. Je krijgt ook nooitalles uit je blok.
 
;( ;( :? :? ;( ;( Ik vind het erg jammer dat er zo weinig interesse is in het gebruik van de juiste motorfietsolie.
Ik dacht dat ik het vrij duidelijk weergegeven had, maar gezien de weinige reacties, lijkt het erop dat de meeste mensen het niet belangrijk vinden.
Mochten er van jullie kant nog vragen of opmerkingen zijn, dan wil er daar graag op ingaan.
 
Geen olieen mengen. De specificaties zijn wel hetzelfde maar er zitten andere producten in die misschien niet bij elkaar kunnen. En als je wilt over stappen naar een andere olie moet je eerst goed spoelen. Dus een paar keer achter elkaar wisselen. maar dannog krijg je niet allees erut want je radiator/oliekoeler krijg je nooit helemaal schoon. Je krijgt ook nooitalles uit je blok.

Hmm. Had mn delaer gevraagd welke olie ze er in hebben gegooid:

"Motor is door ons afgevuld met Castrol GPS 10W40 Olie
(olie op synthetische basis/halfsynthetisch)"


Nu heb ik olie gekocht, Valvoline DuraBlend Synthetic Blend (half-synthetisch zeggen ze).

Allebei 10w40. Maar kan ik nou niet wat van Valvoline erbij gooien dan :?
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik sowieso full-synthetische olie voor motorfietsen:
TT350 Bell-Ray (type weet ik zo 123 niet)
XJ600 BP 15W-50

Ik zie trouwens dat ik de enige ben die BP gebruikt in deze topic,
anderen hier ervaringen mee, positief, danwel negatief
 
Er staat in dit topic wat info over de effecten van Eurol olie en ondanks dat ik geen motor heb heb ik hier wel een scooter ooit mee in de soep weten te draaien nog geen 1000 km nadat ik deze olie erin had gedaan.

Ik weet nog steeds niet wat er precies mis is gegaan naast enorm verlies van compressie maar lopen deed ie voor geen meter meer en ik heb de nieuwe eigenaar vaak horen vloeken. (woont om de hoek) Ook zaten er in de olie die hij had afgetapt metaalresten. Hij was trouwens op de hoogte van het feit dat het ding bijna niet liep toen hij hem kocht. Nu 5 jaar later met andere olie rijdt ie nog steeds op dat ding.

Ook met de auto heb ik er wat problemen mee gehad gelukkig zonder noemenswaardige gevolgen. Wel rookte hij heel erg bij een koude start en monteurs en ikzelf konden niks vinden. Wisseling van olie bracht ook hier weer uitkomst.
 
kewl, vette oma, die heb ik nog ni eerder gezien.

Maar ik heb nog een vraagje over olie, in mijn zx636 2002.

Kan daar ook 0W40(is volgens mij shell helix ultra) in, is voor mijn auto de beste optie volgens het boekje? IS dat ook zo voor mijn groene beestje?

Ik ben heel serieus, dus als het niet kan ook geen probleem, ik vroeg me alleen af of het goed zou zijn.

Thanx.
 
Samenvattend doen in elk geval Motul, Valvoline, Castrol en Shell het redelijk unaniem goed.

Zoals altijd hangt het van de leeftijd en type van de motor af.
Blijf in elk geval bij kwalitatief goede (MOTORFIETS)olie, en uiteraard hoeft er in een 25 jaar oud 40Pk brik geen Castrol volsyntheet superbike olie 8-)

En zelf zou ik zeker met een wijde boog om Eurol heen lopen...
 
Waar koop je motorfietsolie een beetje goedkoop? Bij de motorzaak is het achterlijk duur. Automotor(merk)olie is bijvoorbeeld ook goedkoper bij de Gamma, maar kan je motorfietsolie ook ergens goedkoop halen?
 
Da's ook grappig, die Louis biedt ook gewoon automotorolie aan.
Die Castrol (RS 4T)is 10W60. Zou dat niet te dun zijn in mijn brikkie? Daar wordt 15W40 aangeraden.

Viscositeit van je boekje volgen, tenzij je echt voor jouw specifieke toepassing iets anders moet hebben en je heel goed weet waarmee je bezig bent...

Weet je héél zeker dat je een volyntheet wilt gooien in een wat oudere motor? Castrol GP (mineraal) of GPS (halfsyntheet), als je bij Castrol wilt blijven, zijn daar imho beter geschikt voor. :)
 
Halfords / Auto5 / Norauto (in Noord-Frankrijk) : allemaal 10 à 12 ¤ per liter Castrol GPS. Geen idee of dat goedkoop is of niet in vergelijking met elders, maar meer dan 3 winkels in mijn buurt ga ik echt niet afrijden om de goekoopste te vinden, anders ben ik meer kwijt aan benzine dan ik win door een goedkopere winkel te vinden ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan