wat voor olie gebruiken jullie?

De Kawaman

MF veteraan
2 apr 2002
6.515
1
Gouda
ik gebruik zelf silkolene pro race olie, kost wel 15 euro per liter maar hij loopt er zo super mee,
hij klakte wel eens bij het in de 1 zetten, das weg.
ook tussen de 3000 en 4500 toeren maakte ie wat trillingen en herrie, das ook weg.

dus lijkt mij een goed besteede 45 euro.

en jullie, ook dure of gewoon van de aldi??
 
Bij oudere motoren zou ik zeker niet naar vol syntheet gaan.
Vol syntheet lost de oude olie en troep op, die zich in de loop der tijden heeft verzameld. Die troep komt vervolgens overal in je blok terecht.... Bovendien is volsyntheet dunner en heeft het minder "dichtende" eigenschappen. In veel gevallen gaat een oudere motor behoorlijk meer olie gebruiken.

Bij een nieuwe motor moet je het al helemaal niet gebruiken. De zuigers en cylinders moeten op elkaar inslijten. Daarbij ontstaan "microgroeven" die de olie op de cylinderwanden vasthouden, waardoor de olie zijn smerende en koelende werk kan doen. Bij volsyntheet gebeurt dit inslijten dus niet, door de extreem gladde olie. In tegenstelling tot wat je zou denken, is dat slecht, de cylinderwanden kunnen "verglazen" en worden dan zo glad, dat er geen olie meer wordt "vastgehouden". Dat veroorzaakt extreem hoge slijtage op langere termijn.

Wil je zo nodig volsyntheet gebruiken, dan je nieuwe motor eerst inrijden tot zo'n 10.000 a 15.000 km, dan pas volsyntheet er in. De theorie is dat volsyntheet de slijtage nog wat vermindert.
Als je ziet hoe de gemiddelde motor er uit ziet na ettelijke tienduizenden kilometers (diverse motorbladen hebben wel eens een motor opengemaakt om de slijtage te meten) dan weet je dat de slijtage bij halfsyntheet al te verwaarlozen is....
Alle motorenfabrikanten raden "gewoon" halfsyntheet aan. Niks mis mee en nog goedkoper ook.

Oh ja, geloof NOOIT die bakerpraatjes dat een motor er beter van gaat lopen en/of minder trilt. Da's pure onzin. Olie smeert en koelt, meer niet.....
 
GPS bedoel je denk ik ?
Is de normale winkelprijs voor het spul trouwens, 10 euro de liter.

Gooi zelf Motul 5100 10W40 in mn motor(en) en als dat niet voorhanden is Shell Advance 10W40.


Zou kunnen, heb ff de fles niet bij de hand. Maaruh dat het de normale winkelprijs is, wil dus zeggen dat het nog (stukken) goedkoper kan :9 .

Vast wel ergens voor 25 euro te krijgen (al weet ik niet waar, louis oid)
 
Terug
Bovenaan Onderaan