Wat voor olie moet er in een bmw r1100rt?

Matthieu

Die hard MF'er
9 feb 2003
622
0
Eindhoven
Zie topictitel dus...

Ik moet zo olie meebrengen voor iemand met een bmw r1100rt van 96 of 97.. Er moet in ieder geval 10w40 in, maar ja, mineraal of syntetisch of nog iets anders?? Ik hoop dat iemand een antwoord voor me heeft...

bvd..
 

Matthieu

Die hard MF'er
9 feb 2003
622
0
Eindhoven
zucht ik wordt van zoeken op internet niet wijzer, de ene zegt half-syntheet, en de andere vol-syntheet, kan iemand me uit de brand helpen?
 

**Lara**

MF veteraan
3 jan 2002
27.619
774
51
Hoevelaken
Bezoek site
Ik zou voor de zekerheid een BMW dealer bellen...

[me]**Lara** heeft zich door haar vriend Erik laten influisteren:
[/me]

Als je wilt aan vullen omdat er te weinig olie in zit, kan je altijd synthetisch gebruiken, je kan geen mineraal bij synthetische olie toevoegen!
als je het zeker wilt weten kan je bij een motorzaak laten bepalen (testen) wat voor olie er in heeft gezeten.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Succes
 

jb37

MF veteraan
30 nov 2003
7.893
0
53
Houten
Er moet in ieder geval GEEN! 10w40 in (het is geen japanner)
20w50 minerale olie moet er in.
 

MotoMarz

MF veteraan
Donateur
16 apr 2003
19.086
59
45
Appelscha
www.bovendewol.nl
Zie in het boekje staan: SAE 80 W 90.

Oh nee, dat is de versnellingsbakolie....

Citaat:

Motorolie

Merk-HD-olie van de API-classificatie SF, SG of SH; uitbreiding
met CD of CE is toegestaan, of merk-HD-olie van de CCMC-classificatie
G4 of G5; uitbreiding met PD2 is toegestaan.

Einde citaat.

Ik heb hier 20 W 50 (Castrol GP) API SG staan, om bij te vullen.
Voldoet prima volgens de dealer.
(en geen idee of dat nou syntetisch of mineraal is)


Er moet in ieder geval GEEN! 10w40 in (het is geen japanner)
20w50 minerale olie moet er in.
Beetje meer uitleg? Want "het is geen japanner" vindt ik wat kort door de bocht...
 

jb37

MF veteraan
30 nov 2003
7.893
0
53
Houten
Die castrol GP is inderdaad mineraal en ook de olie die de meeste BMW dealers er in gooien.
Alle BMW's behalve de f650 gebruiken 20w50.
Net als Guzzi's en Harley's met een losse versnellingsbak en droge koppeling.
 

Relax

MF veteraan
13 jul 2003
6.010
0
Die castrol GP is inderdaad mineraal en ook de olie die de meeste BMW dealers er in gooien.
Alle BMW's behalve de f650 gebruiken 20w50.
Net als Guzzi's en Harley's met een losse versnellingsbak en droge koppeling.
Als ik me niet vergis is mineraal steeds goed, behalve indien er reeds synthetische olie is gebruikt. Dan moet je de motor eerst kuisen met een spoelolie, waarna je weer naar mineraal kan. Half en volledig synthetisch is ook niet slecht, maar 't kost veel meer en heeft volgens mij geen meerwaarde hier.
 
23 mei 2002
91
0
maastricht
Zie topictitel dus...

Ik moet zo olie meebrengen voor iemand met een bmw r1100rt van 96 of 97.. Er moet in ieder geval 10w40 in, maar ja, mineraal of syntetisch of nog iets anders?? Ik hoop dat iemand een antwoord voor me heeft...

bvd..
Hoi,

Heb zelf een k-serie gereden en kan je zeggen heel een voudig "je kunt er zelfs ALDI olie ingooien'Bmw kan gewoon op auto olie draaien is geen probleem.'

Bij bmw zelf doen ze er toch half syntheet voor motors in.
Uitleg van beemerdealer "olie blijft langer schoon, volgens mij gewoon verkooppraatje. B|

Heb 3 jaar lang gewoon autoolie gebruikt en geen problemen gehad *D
Olie type 20w50 mineraal.
 

Murof

Die hard MF'er
12 jul 2004
325
0
Arnhem
Moet daar 20w50 in? Ik gooi er al vier jaar lang 10w40 in en dat gaat al 170K goed. Verbruikt bijna niets (niet meer althans) en rijdt prima.

Misschien weet de eigenaar nog wat er de laatste keer in is gedaan. Anders hem toch maar laten kiezen, deze fiets lijkt in elk geval niet zo kieskeurig, maar hij is natuurlijk niet van jou.

En als "zo" als geweest is (dus gisteren) dan heb ik niets :X
 

Moving-Fast

Die hard MF'er
10 mrt 2004
445
0
mineraal bij synthetische olie toevoegen![/b]
als je het zeker wilt weten kan je bij een motorzaak laten bepalen (testen) wat voor olie er in heeft gezeten.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Succes
Kzie het verschil niet :?
Je kan geen mineraal bij synthetische olie doen :? maar wel synthetisch bij mineraal. euhh.......is dat niet hetzelfde dan :?

Dus al er synthetische olie in zit, zou je geen minarale olie in mogen gooien,
maar als er minerale olie in zit mag je er wel synthetische olie in mikken. :?

moving-fast komt hier niet meer uit
 

hasbmw

Rookie
9 jun 2004
15
0
omg Breda
In een R1100RT moet eigenlijk 15W50. Ik gebruik shell advance, duur maar goed. Een half syntheet. Mineraal zou moeten kunnen, maar ik heb gekozen voor 'best of both' zeg maar.
10W40 is voor een boxer eigenlijk te dun. Bij warm weer of voor een verkeerslicht kunnen ze warm worden.

Bij een K-serie is het anders, die kun je nog wel smeren met olijf olie....
 

Bobbel

MF veteraan
11 jul 2004
2.496
1
Dursley, Gloucestershire (UK)
De 10, 15 of 20 "voor de W" maakt niet zoveel uit, wat er achter komt iets meer. Op mijn RT gebruikte ik meestal 20W50 (volgens mij ook door BMW opgegeven), in de winter soms 10W40 voor makkelijker starten met vorst: de accu trekt dan extra veel stroom als de olie stroperig is, zodat de ABS controle-cyclus soms faalt (lampje blijft knipperen na wegrijden), waardoor je vaak 1 of 2x opnieuw moet starten na een stukje gereden te hebben. Dunne olie helpt wat, maar niet helemaal volledig trouwens.

Ik geloof niet dat je perse de allerhoogste kwaliteit synthetische olie nodig hebt op een R1100, er draait meer dan 4 liter rond met dikke oliekoeling dus temperatuur is vrij stabiel, en het blok draait geen al te hoge toerentallen. De koppeling is droog (zolang de keerringen het niet begeven tenminste, zoals 4x op mijn RT was gebeurd met kapitale reparaties als gevolg :( ) dus ook geen speciale zorg hier. Wat je wel moet doen is het olie peil NIET te hoog af te vullen, net boven het middelste puntje van het kijkglas is mooi genoeg: Te veel olie geeft nl. extra druk op de keerringen en die geven vaak moeilijkheden waardoor interne olie-lekkages kunnen optreden, met name als je langdurig hoge snelheden op de snelweg aanhoudt. Toen ik nog 3x per week van Den Haag naar Hamburg knorde voor werk heb ik in 4 maanden tijd de versnellingsbak kapot gereden, 2 koppelingen "verolied" en 2x het cardan gebroken (plus een uitlaatklep afgebroken maar da's natuurlijk niet olie(keerring)-gerelateerd).
 

Bobbel

MF veteraan
11 jul 2004
2.496
1
Dursley, Gloucestershire (UK)
Weehee, wist niet dat mijn icoon nog uitzoombaar was tot oorspronkelijk formaat.
Ja, da's mijn huidige fiets (heb ook nog een oude Africa Twin, maar die is in wederopbouw nadat een vrachtwagen achteruit op de voorkant was ingereden, vrij akelige ervaring was dat). De BMW heb ik niet meer, verkocht in 2001. Was ondanks de problemen wel erg fijn ding om op te rijden trouwens en service / garantie / onderdelen-voorziening loopt lichtjaren voorop op die van HD / Buell, misschien dat ik toch weer es iets dergelijks koop, ooit. Hoewel, las dat de R1200GS langeduurtest motor van Motorrad magazine naar de dealer moest vanwege... een veroliede koppeling! :o
 
Laatst bewerkt:

Bobbel

MF veteraan
11 jul 2004
2.496
1
Dursley, Gloucestershire (UK)
Kzie het verschil niet :?
Je kan geen mineraal bij synthetische olie doen :? maar wel synthetisch bij mineraal. euhh.......is dat niet hetzelfde dan :?

Dus al er synthetische olie in zit, zou je geen minarale olie in mogen gooien,
maar als er minerale olie in zit mag je er wel synthetische olie in mikken. :?

moving-fast komt hier niet meer uit
Als je maar de door de fabrikant voorgeschreven viscositeit en kwaliteitsnormen aanhoudt kun je mineraal, half- en vol synthetische olie mengen of er tussen omschakelen zonder allerlei rituelen of doorspoelen van de motor. Kijk b.v. maar es op http://www.quakerstate.com/pages/carcare/whattoknow.asp