wat voor olie?

schepsol

Die hard MF'er
20 mrt 2006
353
0
Weesp
ik wil me olie gaan verversen van mijn yamaha xj600n,
wat moet ik er in gooien???
weet niet wat er nu in zit.
wie gheeft adviezen???
 
15w40 semi-syntheet. ieder merk is eigenlijk wel best. sommigge zweren bij het ene merk, anderen bij een ander merk, maar echt veel verschil zit er niet in.

en ja oliefilter altijd meenemen bij olieverversen.

edit wel motorfiets olie natuurlijk geen autoolie. je moet geschikt hebben voor natte koppeling.
 
Laatst bewerkt:
Castrol GPS 10W40 (semi-syntheet)
Motul 5100 10W40 (semi-syntheet)
Bell Ray EXP 10W40 (semi-syntheet)
Valvoline Durablend 4T 10W40 (semi syntheet)
Shell Advance VSX 10W40 (semi syntheet)

...en natuurlijk meteen je oliefilter vervangen (voor het monteren vast volgieten met verse olie en de rubber ring insmeren, handvast draaien)
 
Laatst bewerkt:
Motul 5100 10W40 (semi-syntheet)

...en natuurlijk meteen je oliefilter vervangen (voor het monteren vast volgieten met verse olie en de rubber ring insmeren, handvast draaien)

:^

Die oliefilter moet je inderdaad eerst verzadigen voordat je het gaat monteren. Kan wel eventjes duren voordat al het lucht uit de filter is verdwenen.
 
Laatst bewerkt:
"Motorrad" heeft vorig jaar nog een olietest uitgevoerd; uiteraard met een analyse van de gebruikte olie en het aantal deeltjes metaal in de olie (een indicatie voor de slijtage).
Samengevatte conclusie - in Duitsland (dus Nederland) maakt het niet uit, 10W40 of 20W40. Mineraal is perfect voor op de openbare weg (syntheet "zou eventueel" voordelen kunnen hebben bij extremen belastingen, alleen mogelijk op het circuit)
 
:^

Die oliefilter moet je inderdaad eerst verzadigen voordat je het gaat monteren. Kan wel eventjes duren voordat al het lucht uit de filter is verdwenen.

Volslagen onzin, met horizontaal gemonteerde filters niet mogelijk, en compleet overbodig (wel het rubber even insmeren). Kijk eens naar de capaciteit van de oliepomp en de inhoud van het filter; hoe lang duurt het dan voor het filter vol zit?

Alleen maar filters op auto's gemonteerd misschien??
 
Niet mogelijk? Damn, vraag me toch echt af hoe ik het dan altijd heb gedaan bij mijn CBR. Met een beetje gevoel is dat zo gepiept zonder te morsen op de uitlaatbuizen.

Een filter verticaal houden en vol gieten met olie kan iedereen. Leg eens uit hoe je het filter daarna horizontaal houdt en het monteert zonder dat het filter direkt leeg loopt. Droomde je misschien?
 
pff das toch simpel, je zet gewoon ff je motor met zijn neus in de lucht en je schroeft dat filter erop.



Ik blijf dat trouwens een ongeloofelijk lulverhaal vinden, ik zie er ook totaal het nut niet van in.
 
bij mijn guzzi zit het filter met de opening naar beneden in de carterpan gemonteerd.
kan iemand me vertellen hoe ik dat vooraf moet vullen?

carterpan boven je hoofd houden, gevuld filter er in schroeven en daarna op de motorfiets schroeven die op zijn kop staat :?

aan de TS: gewone minerale 10w40 is goed.
halfsyntheet is luxe maar als je dat een prettig gevoel geeft vooral doen.
volsyntheet is op straat onzin.
merk maakt niet uit.
als je de geschiedenis niet kent het oliefilter ook vervangen.
ik vervang mijn olie twee keer per jaar en het filter een keer, da's genoeg.
het filter is om slijtagedeeltjes op te vangen en zeg nu zelf, hoeveel gram zou er nu rondgaan?
 
Ik rijd ook met een divi600 :) en gebruik sinds het 18000km onderhoud altijd volsynthetische olie. laatst, op op maandag 8mei is het onderhoud gebeurt van 42OOO km: kleppen controleren dus :9 ik ben bij de motor gebleven omdat ik die jongens ken en er graag praatje mee doe .. toen de mechanieker het kleppendeksel los had en het weg haalde kwam er een "waaauw" .
Ik: :? goed of slecht?
mechanieker wist me te vertellen dat nokkenassen en binnenkant er nog mooi voor kwamen *O* *O* en idd, dit was een foto waard, helaas geen toestel bij mij '( geen krasje te bespeuren, geen verkleuringen, laat staan pitting... kleppen stonden nog kompleet binnen tolerantie en synchronisatie van carbs was ook ok.

Ik ben eigenlijk met syntheet begonnen omdat de divi een klein beetje olie verbruikte (10W40 halfsyntheet shell).: O,2L op 5000KM. nu verbuikt die ook 0,2L olie...maar dan wel op 10000KM . Heb een jaartje geleden een werkstuk gelezen over iemand dat +- 170blz getest en had onderzocht wat het nu was van moderne synthetische olie :) heb thuis het bestand op pdf formaat op pc. ik weet helaas niet de naam vanbuiten |( anders kon ik het geheel eens linken
 
Terug
Bovenaan Onderaan