Wat voor onderhoud

Maguire

Rookie
16 nov 2009
3
0
Sinds een maand of 2 heb ik nu mijn eeste eigen motor (honda fireblade).

Alle topics hier zijn erg interessant. Maar wat ik niet kan vinden is een overzicht met al het periodiek uit te voeren onderhoud en de te vervangen onderdelen e.d.

Ik ben compleet nieuw in de motor wereld en heb geen flauw idee wat te doen naast hem schoon te maken :)

Iemand heeft een referentie of een mooie uitleg?
 
Het beste kun je het onderhoud laten uitvoeren
door een motorgarage.
Dit is beter voor je motor en ook voor je eigen veiligheid.
Als je onervaren en ondeskundig aan je motor gaat sleutelen
kan er snel wat beschadigen.
En dan bespaar je dus niet op de onderhouds kosten.
 
Daar is toch juist de APK voor uitgevonden?
De eerste 3 jaar pleeg je helemaal geen onderhoud. daarna slechts 1 keer per jaar, vlak voor de APK. :z

Oh ja, das waar.

In een motorfiets stoppen we ieder 5000 km nieuwe olie, bij een auto enkel bijvullen, ook al rijden we er 15.000 km per jaar mee.

Zoiets? :')

@TS: wphb of manual ergens scoren. Daar staat het in. Dat is een basisschema, twijfel je ergens over: direct aanpakken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oh ja, das waar.

In een motorfiets stoppen we ieder 5000 km nieuwe olie, bij een auto enkel bijvullen, ook al rijden we er 15.000 km per jaar mee.

Zoiets? :')

@TS: wphb of manual ergens scoren. Daar staat het in. Dat is een basisschema, twijfel je ergens over: direct aanpakken.


Nah...............de gemiddelde auto doet tegenwoordig al 15.000 km of langer met dezelfde olie. En de gemiddelde Nederlander durft zijn auto niet eens aan te raken, door gebrek aan kennis. Want zegt men: door al die elektronica kan je zelf helemaal niets meer doen.

Wat natuurlijk gelul is, want een kabeltje kopen, met wat software, inpluggen en je laptoppie verteld je wat er allemaal mis is met je auto. Daar moest je vroeger nog uitgebreid voor zoeken en meten.
Het wordt pas leuk, als je de storing niet elektronisch uit kunt lezen.
En een auto is natuurlijk wat groter en vraagt meer ruimte als je er aan wilt sleutelen.
Meestal krijg je ze niet in b.v de woonkamer _O-


Zo nu maar eens de winterbanden onder mijn bestelblik knutselen, volgens sommigen vriest het eind volgende week -15 en dan moeten we maar weer eens voorbereid zijn.
 
@maguire:
als je onervaren bent eerst beginnen met de eenvoudige dingen en bij lastiger zaken er iemand bijhalen die wat meer sleutelervaring heeft. En de hele lastige dingen door een motorzaak laten doen.

En wat de opmerkingen over olie betreft ben ik ook schuldig. De auto wordt bijgevuld en eens per jaar vervangen tijdens de grote beurt + APK (Ik rijd tussen de 35.000 en 40.000 per jaar) en de motor wordt wat meer vertroeteld.
 
~
[..

Wat natuurlijk gelul is, want een kabeltje kopen, met wat software, inpluggen en je laptoppie verteld je wat er allemaal mis is met je auto. Daar moest je vroeger nog uitgebreid voor zoeken en meten.
Het wordt pas leuk, als je de storing niet elektronisch uit kunt lezen.)

een bekende van mij werkt bij range rover en moest laatst nieuwe software instaleren , er zat iets niet goed in de software, auto wilde 5 dagen niet starten.
5 dagen alleen maar software eraf en erop zetten ;)
 
\
[..

Wat natuurlijk gelul is, want een kabeltje kopen, met wat software, inpluggen en je laptoppie verteld je wat er allemaal mis is met je auto. Daar moest je vroeger nog uitgebreid voor zoeken en meten.
Het wordt pas leuk, als je de storing niet elektronisch uit kunt lezen.)

een bekende van mij werkt bij range rover en moest laatst nieuwe software instaleren , er zat iets niet goed in de software, auto wilde 5 dagen niet starten.
5 dagen alleen maar software eraf en erop zetten ;)



Blijft natuurlijk een Engelse auto _O- _O- _O-
 
denk dat het op internet genoeg staat over het onder houd van je bike

bij m,n diversion xj 600 doe ik het lekker zelf
kleine beurt
olie olie filter boegie en lucht filter
groote neem ik voor en achter rem blokjes mee (evt schijven als nodig is)
en ketting tandwielen en evt wat lagers
en als nodig is klepspeling en nak(s )

en dan de dingen er om heen maar daar is niet echt een interval voor
 
Sinds een maand of 2 heb ik nu mijn eeste eigen motor (honda fireblade).

Alle topics hier zijn erg interessant. Maar wat ik niet kan vinden is een overzicht met al het periodiek uit te voeren onderhoud en de te vervangen onderdelen e.d.

Ik ben compleet nieuw in de motor wereld en heb geen flauw idee wat te doen naast hem schoon te maken :)

Iemand heeft een referentie of een mooie uitleg?

Volgens mij reageert de topicstarter niet meer....

Fireblade van welk bouwjaar? als het een nieuwe motor is, kan het voor de waardevastheid van je motor goed zijn om je onderhoud bij een dealer te laten doen en de onderhoudshistorie te bewaren...

maar anders, kleine beurtjes om de 12.000 km gewoon zelf doen...kan makkelijk door de particulier zelf d.m.v. een haynes werkplaats handboek. Grote beurtjes, om de 24000 km met het kleppen stellen enzo...kun je als leek beter overlaten aan een garage, maar is ook niet al te moeilijk...

hopla, een werkplaatshandboek, alle info bij de hand en dan kan je altijd nog beslissen wat je doet:
Motorcycle service manuals for download, free!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan