Wat voor onderhoud.

JanHeinEhv

MF'er
22 nov 2018
72
26
Hallo beste mensen.
Als beginnende motorrijder wilde ik vragen wat voor onderhoud ik het beste kan doen aan mijn pas aangeschafte Honda NTV650 uit 1991 met ongeveer 85000km op de teller.
De motor loopt echt prima en ik ben er dus erg blij mee.
Ik heb er geen boekje bij, vandaar mijn vraag.
Ik heb gehoord dat er geen normale benzine in mag vanwege de ethanol, maar alleen BP ultimate of V-power. Klopt dat?
Welke motorolie moet erin en hoe vaak verversen? (welk merk?)
Waarop moet ik nog meer letten
 
als je niets van de onderhoudsgeschiedenis kent : een groot onderhoud (alles eigenlijk, ook kleppen). daarvoor heb je een service manual nodig, dus die even zoeken, en daar staat alles in wat je moet weten.
 
Als de ondehoudshistorie niet bekend is zou ik de intervallen uit het wphb erop naslaan.
Ik weet niet of je het onderhoud zelf wilt gaan doen, maar een wphb is dan wel erg handig.
W.b. De benzine : bij langer stallen doe ik om bovengenoemde reden ook bp ultimate.
Bij regelmatig gebruik gewoon euro 95.
 

Oude benzine vs. nieuwe benzine.

Volgens mij maakt het niet zo heel veel uit welke soort je erin kiepert, maar vers is wel degelijk beter (die pis komt uit een oldtimer die lang stilgestaan heeft en niet goed lopen wilde).
 
Als onderhoud-historie onbekend dan maar beginnen met algeheel onderhoud.

Voor benzine geldt in de winterrust voor oudere motoren als die maar ethanolvrij is. Ik tank altijd laatste tankbeurten seizoen Firezone Competition 102.

WPHB is vaak met zoeken ook wel ergens (gratis) te downloaden.
Dat heb ik ook gedaan, Duitse versie, voor mijn motor. Later kwam ik op motormarkt Hardenberg ook (2e hands) boek tegen. Engelse versie.
Bij het sleutelen gebruik ik nu altijd het boek. Enkele keer echter, is de Duitse versie toch een prima aanvulling, want soms vind ik tekst boek niet geheel duidelijk.
 
Bedankt voor alle tips. Alleen had ik nog een vraag over de olie. In het boekje staat 10w40. Maar je hebt bij Action Valvoline 10w40 van 4 euro en je hebt 10w40 van castrol van 20 euro. welke kan ik het beste gebruiken? Ik wil wel een beetje zuinig zijn met deze Honda.
 
Je hebt zojuist een voorzet gegeven voor een eeuwigdurende discussie. :+

Als je echte motorfietsolie wil kun je de procycle van Louis pakken, die is voordelig en (naar mijn idee) prima. Ik gebruik Action olie in mijn motor, en dat werkt ook prima.
 
Bij olie voor een NTV moet je er op letten dat deze geschikt is voor een koppeling die in de olie draait, oftewel een natte platen koppeling. Normale motorolie voor auto's is daar niet altijd goed voor.

Je kunt alvast een paar eenvoudige checks doen: vloeistofniveau's, kleur remvloeistof, staat van de remblokken en -schijven etc.

Ben je handig en heb je gereedschap?
 
Je NTV is de jongste niet meer, als eerste motor zal je er ook geen eeuwen op rijden.
( gaat stuk, wilt wat anders ) zo werkt het nu eenmaal :)

Goed nakijken dat ie veilig is, en gewoon de -budget- olie gebruiken.
( en er is inderdaad een eeuwig durend topic over "action" olie" ... een duister hoekje waar je je in wilt begeven ;p ;p )

Persoonlijk zou ik beginnen met een rondje remblokken checken, de vloeistoffen ( rem/koppel vloeistof ) .. en een oliebeurtje..
Ketting nakijken , hoe zijn de banden.. bla bla..

Laat het kleppenstellen ect nou even varen voor je weet wat je onder de kont hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan