Wat voor sm maakbare motor?

-hannes-

Die hard MF'er
10 aug 2004
298
0
Tilburg
Aangezien ik komend jaar niet veel te doen heb (5havo) heb ik dus flink wat tijd over om me bezig te houden met een leuk project. Eerst had ik het idee om van een suzuki tsx crossbrommer een sm te maken, maar ik bedacht me eigenlijk van dit kost me redelijk wat geld en uiteindelijk heb ik er niet veel aan. Dat omdat ik natuurlijk als ik over een half jaar 18 word wel de overstap wil maken naar een motor.
Nou ja om even een lang verhaal kort te maken, ik wil dus een cross/enduro motor ombouwen naar een SM. Maar de vraag is wat voor motor kan ik hier eigenlijk het beste voor pakken, en nog beter in mijn geval welke motors zijn er eigenlijk die potentieel sm maakbaar zijn?
Een 600cc 1 cilinder is natuurlijk erg bruut, maar ja dat is uiteindelijk toch niet helemaal legaal bedacht ik me? Tja het moet gewoon zoiezo een 4takt zijn verder maakt het niet gek veel uit, ik heb niet echt merk voorkeur. Blok moet wel goed "sleutelbaar" zijn en een 2e handsje niet al teveel kosten, eurotje of 1500 voor een goeie 2ehandse met eigenlijk een prima blokje en voor en achter schijfrem.
Deze week heb ik toch een aantal mooie SM's gezien waaronder een DR350. Alleen ik ben bang dat ik de botte kracht daar een beetje in mis. Ik zou zeggen brand maar los en promoot even je eigen sm met een mooie foto 8-)
 
Hou je er wel rekening mee dat je de eerste 2 jaar op een lichte motor moet rijden? (of heb je het over een sm zonder kenteken?)
 
Ja daarom zei ik al dat volgens mij een 600cc 1 cilinder niet helemaal legaal is dan...
 
Hey Hannes, heb je die DR gereden? ik denk dat de power uit die 350 je nog mee zal vallen. beter als een XR250 denk ik. denk anders aan een XR 350? wel zeldzaam denk ik en geen schijf achter. anders zit je toch aan een XR 500-600 en terugvoeren.
 
hey steven, die dr heb ik niet gereden. Power genoeg als beginners motor? Heb gisteren wel op een cr250 gereden, opzich ook wel powerful maar miste toch wat. Aan kicken ging me wat te makkelijk ;)
XR 250-350 zijn gewoon kleine xr600's zo te zien. Zie nu op markplaats wel een leuke 350 te koop staan voor niet al te veel. Alleen tja geen schijf achter, maja hier kan ik opzich zelf wel wat van maken.
 
Laatst bewerkt:
mijne heeft origineel ook geen schijf achter. Nu wel :+
Maar een CR250 heeft gok ik al meer dan 25 KW, dan ben je dus met niet een geknepen motor "happy" denk ik..
 
Jordy heeft toch ook met een xr600 gereden toen hij nog 25kw moest? Had hij een soort testbankuitdraai waarmee hij aantoonde dat hij <25kw had?
Martijn is dat nu toch ook van plan zoiets?
Ja wat mij opviel van die cr250 was dat ik hem best goed onder controle had gewoon 80 over een bospad etc en nog nooit echt eerder op een motor te hebben gereden.
 
ja klopt. ik doe hetzelfde.
heb iig. een uitdraai opzak de komende (laatste) 4 maandjes :+
 
hey steven, die dr heb ik niet gereden. Power genoeg als beginners motor? Heb gisteren wel op een cr250 gereden, opzich ook wel powerful maar miste toch wat. Aan kicken ging me wat te makkelijk ;)
XR 250-350 zijn gewoon kleine xr600's zo te zien. Zie nu op markplaats wel een leuke 350 te koop staan voor niet al te veel. Alleen tja geen schijf achter, maja hier kan ik opzich zelf wel wat van maken.

Je vind dat er aan een 250 2-t wat mist? lol dan gaat je die sm alleen maar tegenvallen want zoveel vermogen heeft een xr250/350 niet ;) :X (pktje of 25-30). Een xr600 mist nog een 10 pk op een 250 2-t (maar je zal we op een oudje gereden hebben :+ )

Ps: xr350 is maar een paar jaar gemaakt, je zul er dus niet heel veel vinden.
 
ja die gene waar ik op gereden had was redelijk gaar. Boven de 5d schat ik rammelde hij, uitlaat was lek. Tering herrie etc. En mijn verwachtingen van een motor zijn veel te hoog denk ik.
 
Mijn XR is geen 25kw. nooit geweest ook.
uitdraaitje heb ik zelf gemaakt. maar een XR gaat op aw pk's toch niet ver over de 34 heen hoor
 
gezonde xr is 40pk op het achterwiel (ontgrensd neem ik aan)..

hannes...het leuke aan dit soort motoren is het koppel. Hoe meer cc hoe meer koppel. Een xr400 is ook leuk maar denk dat die ook meer dan 25kw zijn
Zoals steven al zegt, een dr350 heeft waarschijnlijk iets meer vermogen dan een xr250.
Dave (tsx) was ook wel goed te spreken over de power van zijn xr250 (neem anders even contact met em op en condoleer em met zn zakkerij voor zn rbw... :+ ).
Als je een motor neemt met teveel kw is het afaik niet mogelijk het compleet legaal te regelen met je 25kw rbw...

Zou eens kijken hoeveel vermogen zo'n xr250, xr400 en dr350 heeft.
XR 350 zou ik niet aan beginnnen omdat ze zo schaars zijn. Mocht je onderdelen nodig hebben kom je problemen tegen waarschijnlijk. Kun je beter wat power inleveren en een 250 nemen. Zul je ook genoeg lol mee hebben.
Geloof dat er van kawasaki ook nog 4takt lichte motoren bestaan (KLR 250? ofzo?)
zou idd ook niet teveel geld meer in brommers steken. Heb er nu ook compleet een punt achter gezet. Had ook nog veel willen veranderen aan mn tsx maar een 4takt motortje is weer leuk om te leren. 2takt zul jij nu ook onderhand wel genoeg kenne.
 
6/7 pk's als ie goed in orde is, standaard.

Ik heb idd ook iets van een jaartje met uitdraai gereden. Of het helemaal legaal is, nee, duidelijk niet, maar word gedoogd en dus echt niet moeilijk over gedaan. Misschien wel als je voor een paar ton aan schade veroorzaakt, maar dat is andere koek. Gewoon niet doen.

Ik zou lekker voor een KTM kijken die met een paar KW'tjes op het kenteken staat. Dingen zijn snel (zat), betrouwbaar(der) en leuke motards van te bouwen. Misschien wel iets duurder dan een XR oid, maar goedkoop is en blijft duurkoop.
 
Wat is er mis met crossen en/of offroad rijden, al ombouwen voordat je uberhaupt hebt gereden :?
 
Ja precies martijn dat 2takt heb ik nu wel gehad. Ben van plan om even nog een cheape cb50 motortje op de kop te tikken en dat even op te trekken voor de lol om te kijken hoe het nou werkt. Maar dat terzijde, ik zal eens aan dave op msn vragen wat zijn xr nou precies inhoud.
Die DR van koen is opzich echt wel een leuk ding en niet al te prijzig. Hoewel ik er op internet gewoon echt geen te koop zag, zijn die dingen schaars ofz? En wat zijn nu eigenlijk de risico's als je met een xr600 bijv gaat rijden. Misschien niet verzekerd als je ergens tegen op rijdt als ze het nauwkeurig gaan uitzoeken enz?
 
Wat is er mis met crossen en/of offroad rijden, al ombouwen voordat je uberhaupt hebt gereden :?

Omdat ik nu nog 17 ben toch niet mag rijden, alle tijd van de wereld heb. En tja ik wil zoiezo een sm motor. Heb 1 maand een wegracer brommer gehad, vond het wel een leuk ding maar totaal niet mijn styl kwa rijden.
 
Misschien is het wat om van een NX 250 een SM te maken?
Ben er nu zelf mee bezig en het gaat wel mooi worden vind ik.
Deze motor mag je met ''licht'' rijbewijs rijden,is vloeistofgekoeld en heeft 6 versnellingen, top van ong. 140 km/h. Voor rond de 1000 kun je particulier al een goeie kopen. kzal binnenkort eens een foto zoeken van een omgebouwde NX.

mzzls
 
Omdat ik nu nog 17 ben toch niet mag rijden, alle tijd van de wereld heb. En tja ik wil zoiezo een sm motor. Heb 1 maand een wegracer brommer gehad, vond het wel een leuk ding maar totaal niet mijn styl kwa rijden.
En je bent bang voor zand?
 
het moet gewoon zoiezo een 4takt zijn verder maakt het niet gek veel uit, ik heb niet echt merk voorkeur. Blok moet wel goed "sleutelbaar" zijn en een 2e handsje niet al teveel kosten, eurotje of 1500 voor een goeie 2ehandse met eigenlijk een prima blokje en voor en achter schijfrem.
de mijne is ook tekoop,misschien is het wat voor je.
het is een ktm gs lc4 350 uit `93.
hij sta nu geschorst in me schuur.(org.spullen zitten er ook bij.)
full
 
hey hannes, jij ook al op mf :)

voor de andere; dit is mijn Suzuki DR 350 sm
IM0001970.JPG


Hij heeft standaard 30pk, en rond de 130kg, moet hem nog eens wegen
Als het vermogen van een cr250 je tegen valt (wat ik me niet kan voorstellen) moet je maar zoeken naar een cr500 ;)

Ding is leuk om mee te beginnen, je komt overal goed mee, maar snel is het niet, zeker niet omdat ik al 2jaar 250cc 2-takt rij...

Vraagprijs is in Belgie rond de 1300€ als enduro, geloof dat er hier op mf ook ee hele nette stond voor 1400 ofzo...

Vermogen is meer dan xr250, en ook veel soepeler verloop, meer koppel.
Xr350 heeft ook 30pk, maar idd geen schijf achter, en niet lang geproduceerd.
 
de mijne is ook tekoop,misschien is het wat voor je.
het is een ktm gs lc4 350 uit `93.
hij sta nu geschorst in me schuur.(org.spullen zitten er ook bij.)
(Afbeelding)
Apart ding, maar ik zoek meer een crosser/enduro om naar eigen smaak te maken dan al een pre made project


Jou dr vind ik echt een mooi ding. Als ik nu voor een eurotje of 1000 zo'n ding kan ritselen kan ik er zelf nog wat aan verbouwen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan