Wat voor wipschakelaar heb ik hier nodig?

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.550
36.038
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Hoewel niet echt aan de orde:
  • Merk: Suzuki
  • Type: GSX-R 600 circuitmotor
  • Bouwjaar: 2011
  • Kmstand: geen idee, nvt
  • Probleem: Weet niet wat voor schakelaar ik nodig heb.
  • Wanneer is het probleem ontstaan: Sinds ik deze schakelaar wil vervangen 😉
  • Wat is er al aan gedaan: Gegoogled

Goed het volgende, ik wil mijn schakelaars allemaal gecentreerd bij elkaar monteren.
Pitlimiter, regenlicht en handmatige fan is allemaal vrij simpel namelijk een aan/uit schakelaar.

De motormapping is een drukschakelaar (stand A en stand B op het dashboard). Motor starten en hij staat in stand A.1x drukken en B. Weer drukken voor A
12B5213D-EA72-46D4-8E66-A3E24A3835F1.jpeg
Hiervoor moet/wil ik deze schakelaar vervangen voor een ronde 20mm wip/tuimelschakelaar met aan/aan functie.
Punt is dat ik maar 2 draden heb. Nu snap ik niet helemaal hoe dit werkt en welke schakelaars dus werken?

Al zit ik terwijl ik dit type te denken...
Ik moet wss een wipschakelaar hebben die weer in zijn oude positie terug springt?
 
Laatst bewerkt:
Effe surfen bij Conrad. Dat hoeven wij niet voor je te doen. Die hebben het echt. Geef criteria als 20mm rond puls wip en inbouw mee. Die beldrukker die ik postte is ook 20 mm

Jij zegt dat ze ze hebben, ik zeg van niet:

19.8 t/m 20.3mm inbouwmaat blijven er 64 over.
Daarvan zijn er 2 IP65:


Ik heb hier zelfs nog 2 wippies liggenBekijk bijlage 1476934

Dat is alleen geen IP65, wel zo lekker op de motor.

Maar ik geloof dat ik wat gevonden heb...


Ik zocht met IP65 en dit staat in in de specs van Conrad, wel in het datablad! Nice thanks.
 
Bestel er wel een paar extra maar 100 is wellicht wat teveel :P

Dan word het deze voor de motormapping: Aan en moment uit (of moet ik uit en moment aan hebben???)

En deze voor de fan, regenlicht en pit limiter:
 
multimeter op ohm (omega-symool), en als je die hebt, op de piep-stand.
houdt gewoon de pennen tegen elkaar : dan piept de meter en geeft hij iets aan als 0.05, dat is de interne weerstand van de multimeter.
pennen niet tegen mekaar : wat hij dan weer geeft moet je ook zien in de positie dat de schakelaar geen kontakt maakt.

pennen op de schakelaar :
als hij in rust kontakt maakt moet de multimeter hetzelfde geven als de pennen tegen mekaar.
als hij in rust geen kontakt maakt, moet hij hetzelfde geven als je de pennen niet tegen mekaar

bedien je de schakelaar moet het net omgekeerd zijn.
 
Waarschijnlijk wordt de mapping omgezet door heel even contact te maken met de schakelaar, dus je zal in inderdaad een schakelaar moeten hebben die terug springt. (Momentschakelaar heet dat dacht ik)

Zoiets als dit.

Bekijk bijlage 1476851
nee deze is niet goed volgens mij want die schakelt aan en uit, je zult wel een schakelaar nodig hebben die net zo werkt als een claxonschakelaar
 
multimeter op ohm (omega-symool), en als je die hebt, op de piep-stand.
houdt gewoon de pennen tegen elkaar : dan piept de meter en geeft hij iets aan als 0.05, dat is de interne weerstand van de multimeter.
pennen niet tegen mekaar : wat hij dan weer geeft moet je ook zien in de positie dat de schakelaar geen kontakt maakt.

pennen op de schakelaar :
als hij in rust kontakt maakt moet de multimeter hetzelfde geven als de pennen tegen mekaar.
als hij in rust geen kontakt maakt, moet hij hetzelfde geven als je de pennen niet tegen mekaar

bedien je de schakelaar moet het net omgekeerd zijn.

Ik heb een piepstand zonder waardes of 200/2k/20k/enz.

Op piepstand, pennen tegen elkaar piepen.
Op schakelaar met knop ingedrukt piepen.

Op ohm 200, pennen tegen elkaar 00,2/00,1.
Op schakelaar met knop ingedrukt hetzelfde.

Dat betekend dat ik dus uit (aan) moet hebben?

Gotver... had net besteld :/
 
Laatst bewerkt:
Dat betekent dat de schakelaar intern 2 contacten heeft.

Je kan in principe met 1 schakelaar 2 circuits schakelen.

In jouw geval kan je dan 1 van de contacten ongebruikt laten :t
Sweet, dan moet het die worden. ff kijken of ik hem kan toevoegen of weer 7 euro verzenden

Als het goed is de order aangepast dus nu komt het goeie spul deze kant op. Kan ik komend weekend weer verder prutsen!




Edit: Even als leer momentje. Ik zou dus met deze schakelaar 2 dingen te gelijk aan kunnen zetten op het moment dat ik de knop indruk?
 
Laatst bewerkt:
ja, maar die 2 zaken moeten dan wel altijd tegelijk veranderen.
je kan ook maar 1 van beide kontakten gebruiken. als de schakelaar het dan laat afweten heb je veel kans dat je gewoon de andere kontakten kan gebruiken.

Oke ja de 2 zaken tegelijk had ik al gedacht.
Maar mooi.

Mooie gelegenheid nu om de schuifstekker verbindingen die ik tegen kwam eruit te gooien en te solderen.





Bedankt allemaal 👌🏻
 
Terug
Bovenaan Onderaan