Wat vragen van een Newbie :)

Mb388

MF'er
20 apr 2014
32
4
Hilversum
Beste Motor-Forum'ers,

Momenteel ben ik nog aan het lessen, maar ik ben van plan eind Juli af te rijden en een (goedkope) motor aan te schaffen. Ik heb vrij redelijk wat ervaring met schakelbrommertjes, maar dat is ook zelf aangeleerd dus enigszins beperkt tot de problemen waar ik mee te maken heb gehad. Ik heb nog niet veel ervaring met 4 takt motoren. Ik heb uren in topics via de search doorgebracht en dit heeft al vele vragen beantwoord. Ik heb er echter nog nog een paar, waarvan ik het antwoord niet (duidelijk) heb kunnen vinden. Het zou fijn zijn als jullie die kunnen beantwoorden:

1. Is het te doen om met een werkplaatshandboek, basisgereedschap (en voelmaatjes) en redelijk wat vrije tijd als leek in de 4takt een motor te onderhouden? (Het rijwielgedeelte lijkt me gewoon hetzelfde als bij een brommert)

2. Welke gereedschappen zijn echt onmisbaar om in huis te hebben? (buiten de normale dingen die iedereen wel heeft)

3. Als jullie een (oude) motor kopen, onderwerpen jullie die dan meteen aan grondig onderhoud? Ook als de vorige eigenaar bijv. heeft gezegd dat hij net alle vloeistoffen heeft vervangen?

4. Dient er iets veiligheidshalve altijd even vervangen/nagekeken te worden na aanschaf? o ja, wat dan?

5. Als ik een oude motor koop (laten we zeggen een GPZ500 of GPX600) waar zou ik bij aanschaf vooral op moeten letten kwa geluiden en gedrag van de motor? (wat zijn duidelijke signalen dat een motor groot onderhoud nodig heeft?)

6. Valt er iets zinnigs te zeggen over bij welke kmstand er bij deze/dit soort motoren vaak groot onderhoud aan de orde is?

7. Hangt de kmstand en het benzineverbruik normaliter samen?

8. In het geval van de GPZ500. Is het een significant verschil hoe snel en veilig je stil staat als er achter een trommelrem in zit of een schijfrem? (Of is dat vooral prettig en eigenlijk een luxe)

Alvast bedankt :)
 
1. Een werkplaatshandboek verdient zichzelf snel terug. Om veel klussen te doen heb je weinig bijzonder gereedschap nodig, dat is mijn ervaring. Verder is zelf sleutelen een kwestie van goed voorbereiden, rustig werken, de werkruimte opgeruimd houden....etc.

Gereedschap dat ik heb:
Momentsleutel
set ringsleutel, set ring-steeksleutels en een set steeksleutels
doppenset-1412-94dlg-mannesmann.jpg
 
Beste Motor-Forum'ers,

Momenteel ben ik nog aan het lessen, maar ik ben van plan eind Juli af te rijden en een (goedkope) motor aan te schaffen. Ik heb vrij redelijk wat ervaring met schakelbrommertjes, maar dat is ook zelf aangeleerd dus enigszins beperkt tot de problemen waar ik mee te maken heb gehad. Ik heb nog niet veel ervaring met 4 takt motoren. Ik heb uren in topics via de search doorgebracht en dit heeft al vele vragen beantwoord. Ik heb er echter nog nog een paar, waarvan ik het antwoord niet (duidelijk) heb kunnen vinden. Het zou fijn zijn als jullie die kunnen beantwoorden:

1. Is het te doen om met een werkplaatshandboek, basisgereedschap (en voelmaatjes) en redelijk wat vrije tijd als leek in de 4takt een motor te onderhouden? (Het rijwielgedeelte lijkt me gewoon hetzelfde als bij een brommert)

2. Welke gereedschappen zijn echt onmisbaar om in huis te hebben? (buiten de normale dingen die iedereen wel heeft)

3. Als jullie een (oude) motor kopen, onderwerpen jullie die dan meteen aan grondig onderhoud? Ook als de vorige eigenaar bijv. heeft gezegd dat hij net alle vloeistoffen heeft vervangen?

4. Dient er iets veiligheidshalve altijd even vervangen/nagekeken te worden na aanschaf? o ja, wat dan?

5. Als ik een oude motor koop (laten we zeggen een GPZ500 of GPX600) waar zou ik bij aanschaf vooral op moeten letten kwa geluiden en gedrag van de motor? (wat zijn duidelijke signalen dat een motor groot onderhoud nodig heeft?)

6. Valt er iets zinnigs te zeggen over bij welke kmstand er bij deze/dit soort motoren vaak groot onderhoud aan de orde is?

7. Hangt de kmstand en het benzineverbruik normaliter samen?

8. In het geval van de GPZ500. Is het een significant verschil hoe snel en veilig je stil staat als er achter een trommelrem in zit of een schijfrem? (Of is dat vooral prettig en eigenlijk een luxe)

Alvast bedankt :)

1. Ja, mits je weet wat je doet natuurlijk.

2. Goede doppenset, momentsleutel.

3. Ja. Is voor jezelf fijn, kan je daarna voor jezelf het onderhoud plannen.

4. Let ff op dat je ketting goed gespannen staat, banden op druk, en olie op juiste niveau.

5. Blauwe rook uit uitlaat, overmatig mechanisch geluid is een no go.

6. Nee.

7. Nee. Eventueel olieverbruik en km stand wel. Hoeft niet.

8. Nee. Achter gebruik je normaal toch weinig.
 
1) succes !

2) neem iemand mee die brommertjes kent, liefde maakt blind en hebberig.

3) leer kalm aan sleutelen, goed gereedschap is meer als het halve werk
Maar een snap-on set is ook wat overdreven. Informeer je voor je koopt, en nee,
bouwmarkt gereedschap is gewoonweg kut .

4) bij twijfel , bij vitale onderdelen ( remmen ect ) , laat een "pro" kijken , ga niet zelf
experimenteren.
 
1. Voor sommige mensen wel.
2. Wat zijn ''normale dingen die iedereen wel heeft'' ?
3. Hangt er een beetje vanaf.
4. Datgene wat stuk/versleten is en niet door de vorige eigenaar is vervangen.
5. Overbodige geluiden en vreemd gedrag.
6. Tussen 10 en 300.000 km.
7. Olieverbruik zou ik me eerder afvragen.
8. Is de schijf- of de trommelrem luxe ?
 
Beste Motor-Forum'ers,

Momenteel ben ik nog aan het lessen, maar ik ben van plan eind Juli af te rijden en een (goedkope) motor aan te schaffen. Ik heb vrij redelijk wat ervaring met schakelbrommertjes, maar dat is ook zelf aangeleerd dus enigszins beperkt tot de problemen waar ik mee te maken heb gehad. Ik heb nog niet veel ervaring met 4 takt motoren. Ik heb uren in topics via de search doorgebracht en dit heeft al vele vragen beantwoord. Ik heb er echter nog nog een paar, waarvan ik het antwoord niet (duidelijk) heb kunnen vinden. Het zou fijn zijn als jullie die kunnen beantwoorden:

1. Is het te doen om met een werkplaatshandboek, basisgereedschap (en voelmaatjes) en redelijk wat vrije tijd als leek in de 4takt een motor te onderhouden? (Het rijwielgedeelte lijkt me gewoon hetzelfde als bij een brommert)

2. Welke gereedschappen zijn echt onmisbaar om in huis te hebben? (buiten de normale dingen die iedereen wel heeft)

3. Als jullie een (oude) motor kopen, onderwerpen jullie die dan meteen aan grondig onderhoud? Ook als de vorige eigenaar bijv. heeft gezegd dat hij net alle vloeistoffen heeft vervangen?

4. Dient er iets veiligheidshalve altijd even vervangen/nagekeken te worden na aanschaf? o ja, wat dan?

5. Als ik een oude motor koop (laten we zeggen een GPZ500 of GPX600) waar zou ik bij aanschaf vooral op moeten letten kwa geluiden en gedrag van de motor? (wat zijn duidelijke signalen dat een motor groot onderhoud nodig heeft?)

6. Valt er iets zinnigs te zeggen over bij welke kmstand er bij deze/dit soort motoren vaak groot onderhoud aan de orde is?

7. Hangt de kmstand en het benzineverbruik normaliter samen?


8. In het geval van de GPZ500. Is het een significant verschil hoe snel en veilig je stil staat als er achter een trommelrem in zit of een schijfrem? (Of is dat vooral prettig en eigenlijk een luxe)

Alvast bedankt :)


Ja, hoe meer kilometers hoe meer brandstof je hebt verbruikt.
 
Beste Motor-Forum'ers,

Momenteel ben ik nog aan het lessen, maar ik ben van plan eind Juli af te rijden en een (goedkope) motor aan te schaffen. Ik heb vrij redelijk wat ervaring met schakelbrommertjes, maar dat is ook zelf aangeleerd dus enigszins beperkt tot de problemen waar ik mee te maken heb gehad. Ik heb nog niet veel ervaring met 4 takt motoren. Ik heb uren in topics via de search doorgebracht en dit heeft al vele vragen beantwoord. Ik heb er echter nog nog een paar, waarvan ik het antwoord niet (duidelijk) heb kunnen vinden. Het zou fijn zijn als jullie die kunnen beantwoorden:

1. Is het te doen om met een werkplaatshandboek, basisgereedschap (en voelmaatjes) en redelijk wat vrije tijd als leek in de 4takt een motor te onderhouden? (Het rijwielgedeelte lijkt me gewoon hetzelfde als bij een brommert)

Yes, zelf het een en ander doen is prima te doen. Ga wel bij alles wat je wilt gaan doen even na of je begrijpt waarom het zit zoals het zit. Begrijpen waarom iets is stelt je in staat het op de juiste (kritische) manier te beoordelen. Een stappenplannetje uit een boek volgen kan iedere idioot en geeft soms hele spannende situaties.

Eerst weten hoe het werkt, en waarom het zo werkt, en dan er aan gaan zitten.
2. Welke gereedschappen zijn echt onmisbaar om in huis te hebben? (buiten de normale dingen die iedereen wel heeft)

Doppenset met niet alleen zeskantdoppen maar ook imbus is altijd vereist. Steek/ringsleutels, tangen ook wel handig. De enige momentsleutel die je echt vaak nodig hebt is die met een bereik van 10-50Nm, de zwaardere zijn ook wel handig maar eerstgenoemde verdient zwaar de voorkeur. Ongetwijfeld nog heel veel meer maar dan ben ik nog wel even bezig met tikken (en jij met sparen).
3. Als jullie een (oude) motor kopen, onderwerpen jullie die dan meteen aan grondig onderhoud? Ook als de vorige eigenaar bijv. heeft gezegd dat hij net alle vloeistoffen heeft vervangen?

Persoonlijk? Ja. Maar dat is meer omdat ik zelfs de meeste motorzaken niet vertrouw met een motor in hun handen (ben zelf ook monteur), en het dus liever zelf doe.
4. Dient er iets veiligheidshalve altijd even vervangen/nagekeken te worden na aanschaf? o ja, wat dan?

Veiligheidshalve is natuurlijk BRAVOK
5. Als ik een oude motor koop (laten we zeggen een GPZ500 of GPX600) waar zou ik bij aanschaf vooral op moeten letten kwa geluiden en gedrag van de motor? (wat zijn duidelijke signalen dat een motor groot onderhoud nodig heeft?)

Voor modelspecifieke zaken zou ik het bijbehorende topic eens lezen.
6. Valt er iets zinnigs te zeggen over bij welke kmstand er bij deze/dit soort motoren vaak groot onderhoud aan de orde is?

Onderhoudsschemas staan altijd in de handleiding, en dus op het internet.
7. Hangt de kmstand en het benzineverbruik normaliter samen?

Nee, de staat van onderhoud is wel een factor.
8. In het geval van de GPZ500. Is het een significant verschil hoe snel en veilig je stil staat als er achter een trommelrem in zit of een schijfrem? (Of is dat vooral prettig en eigenlijk een luxe)

Een trommelrem en een schijfrem doen voor straatgebruik niet echt voor elkaar onder, ze remmen allebei even hard. Enige nadeel van een trommelrem is dat ie echt waardeloos wordt als ie goed heet is, aan de andere kant gaat een schijfrem vaag doen als het regent (schijven zonder gaatjes hebben hier nog meer last van).
 
Laatst bewerkt:
1. Een werkplaatshandboek verdient zichzelf snel terug. Om veel klussen te doen heb je weinig bijzonder gereedschap nodig, dat is mijn ervaring. Verder is zelf sleutelen een kwestie van goed voorbereiden, rustig werken, de werkruimte opgeruimd houden....etc.

Gereedschap dat ik heb:
Momentsleutel
set ringsleutel, set ring-steeksleutels en een set steeksleutels
[afbeelding]



He ik heb precies dezelfde set gekocht vorige week,fantastisch Setje :)
 
Onderstaand is eenvoudig advies, het is niet bedoeld om in ieder mogelijk geval precies het goede antwoord te geven. Dus onder voorbehoud.

1) Werkplaatshandboeken zijn hun gewicht in goud waard. Goed lezen bij iedere klus die je wil doen en minstens twee keer controleren of je het goed doet. Eerst leren hoe het werkt - to know what's wrong you have to know what's right. Basisgereedschap zoals inbussleutels, ring- en steeksleutels, kruiskopschroevendraaiers en normale schroevendraaiers, bougiesleutels en een tangetje om kleine dingen vast te houden kom je heel ver mee. Lees je wel in van welk merk je gereedschap koopt, het goedkoopste spul is meestal snel kapot.

972052.jpg


Haynes maakt uitstekende werkplaatshandboeken. Als je er een koopt, koop die.

2) Zie bovenstaand. Niet echt noodzakelijk maar wel heel handig - druppellader, bakjes, paddockstand of middenbok, compressor met bandenspanningsmeter, enzovoort.

3) Als je een beetje verstand hebt en een scherp oog kun je zien waar de motor liefde nodig heeft, en een testrit kan veel dingen aan bod brengen. Koppeling - vol gas geven en controleren op slip als dat niet bij accelereren uit stilstand merkbaar is. Remmen - vanuit 100kpu ofzo hard remmen en controleren op remkracht. Vering - bij stilstand de rem inknijpen en de voorvork / schokbreker induwen met wat kracht. Als hij niet na één keer omlaag-omhoog stilstaat dan moet je hem door een specialist laten afstellen. Komt de rijeigenschappen gigantisch te goed. Motorblok - luister bij stationair naar ongebruikelijk geluid zoals tikken. Kan duiden op kleppen die gesteld moeten worden. Visueel - kijk naar het rijwielgedeelte en frame op roestplekken, steenslag, krassen etc. Kan duiden op verwaarlozing of een crash. Enzovoort. Als je niet zeker van je zaak bent kun je hem door een dealer laten nakijken voor een paar tientjes. Als de verkoper dat niet wil, direct weglopen.

4) Zie bovenstaand. De hele motor moet in orde zijn en minstens een jaar (twee jaar, drie jaar, wat je wilt) probleemloos lopen.

5) Zie bovenstaand. Wederom, laat een dealer de motor nakijken bij twijfel.

6) Lees je in (google dus) op het model en bouwjaar. Er is van vrijwel iedere motor ter wereld wel een duurtest met bekende mankementen te vinden.

7) Als het blok goed is onderhouden zou het brandstofverbruik binnen de normen moeten vallen. Dat wil zeggen als dat niet het geval is dan heeft dat meestal een reden waar je niet blij van wordt.

8) Trommelremmen zijn okee maar niet meer dan dat. Omdat deze in het achterwiel zit zou ik me geen zorgen maken want de achterrem gebruik je toch heel weinig. Bijna alle remkracht zit in de voorrem dus dat moet in orde zijn.

Graag gedaan :W
 
Laatst bewerkt:
Ik vind hier het advies op nummer 8 toch maar vaag.

Zeker als hij nu zijn lessen krijgt dan zou hij daar moeten leren dat je de achter en voorrem samen moet gebruiken.
Dus deze mag je zeker niet verwaarlozen.

Je moet het als reflex in je hebben zitten om bij een noodstop te kunnen terugschakelen terwijl je je voorrem en achterrem samen gebruikt.
Ruk je enkel aan je voorrem dan ga je gegarandeerd onderuit.
 
Ik vind hier het advies op nummer 8 toch maar vaag.

Zeker als hij nu zijn lessen krijgt dan zou hij daar moeten leren dat je de achter en voorrem samen moet gebruiken.
Dus deze mag je zeker niet verwaarlozen.

Je moet het als reflex in je hebben zitten om bij een noodstop te kunnen terugschakelen terwijl je je voorrem en achterrem samen gebruikt.
Ruk je enkel aan je voorrem dan ga je gegarandeerd onderuit.

Terugschakelen bij een noodstop :N
Bij een noodstop 100% concentreren op je veiligheid. Dus alleen concentreren op remmen of uitwijken.
 
Iedereen heel erg bedankt voor jullie reacties. Extra dank voor Menso voor zijn uitgebreide reactie. Hier kan ik echt wat mee.

Een vraag blijft nog onbeantwoord en dat is of er nog vergelijkbare motoren zijn, die wellicht meer aan te raden zijn dan de genoemde kawasaki's (aan de hand van mijn wensenlijstje)?

1. Voor sommige mensen wel.
2. Wat zijn ''normale dingen die iedereen wel heeft'' ?
3. Hangt er een beetje vanaf.
4. Datgene wat stuk/versleten is en niet door de vorige eigenaar is vervangen.
5. Overbodige geluiden en vreemd gedrag.
6. Tussen 10 en 300.000 km.
7. Olieverbruik zou ik me eerder afvragen.
8. Is de schijf- of de trommelrem luxe ?

Jij ook super bedankt... |( Hieruit blijkt maar weer dat er op elk forum trollen rondlopen.

Onder gereedschap dat iedereen wel heeft versta ik overigens steeksleutelsetje, doppensetje, imbussleutels, schroevendraaiers, hamer en accuboormachine. Ik ken letterlijk niemand die dat niet in huis heeft. Uit bovenstaande reacties begrijp ik dat een momentsleutel nog wel nodig is.
 
Laatst bewerkt:
Iedereen heel erg bedankt voor jullie reacties. Extra dank voor Menso voor zijn uitgebreide reactie. Hier kan ik echt wat mee.

Een vraag blijft nog onbeantwoord en dat is of er nog vergelijkbare motoren zijn, die wellicht meer aan te raden zijn dan de genoemde kawasaki's (aan de hand van mijn wensenlijstje)?Jij ook super bedankt... |( Hieruit blijkt maar weer dat er op elk forum trollen rondlopen.

Onder gereedschap dat iedereen wel heeft versta ik overigens steeksleutelsetje, doppensetje, imbussleutels, schroevendraaiers, hamer en accuboormachine. Ik ken letterlijk niemand die dat niet in huis heeft. Uit bovenstaande reacties begrijp ik dat een momentsleutel nog wel nodig is.
Bedankt voor je compliment, krijg ik niet zo heel vaak *O*
Heb je lijstje echt naar eer en geweten ingevuld. Ik ken overigens genoeg mensen die niet eens een schroevendraaier in huis hebben, ook beter zo. Waarom een momentsleutel zo nodig is ontgaat me. En how the f*ck moet iemand weten welk gereedschap jij allemaal nodig hebt ??, dat ligt er maar net aan wat jij wil los- cq vastdraaien. Zodra je dat weet weet je ook wat je nodig hebt.

Zou je je nog willen oriënteren voor een vergelijkbare motor zou je nog bij bv deze merken kunnen kijken :

BMW
Ducati
KTM
Honda
Suzuki
Triumph
Yamaha

Zijn er nog veel en veel meer trouwens.

Graag gedaan.
 
Een momentsleutel is voor wanneer je absolute zekerheid wil dat je een bout voldoende aandraait. Als je dat met de hand doet en te strak aandraait kan het schroefdraad kapot gaan. Dat is niet ondenkbaar voor een beginnende DIY-er. Wat is daar zo moeilijk aan te begrijpen? Ik gebruik ook de momentsleutel voor bepaalde belangrijke bouten, puur voor de zekerheid.
 
Een momentsleutel is voor wanneer je absolute zekerheid wil dat je een bout voldoende aandraait. Als je dat met de hand doet en te strak aandraait kan het schroefdraad kapot gaan. Dat is niet ondenkbaar voor een beginnende DIY-er. Wat is daar zo moeilijk aan te begrijpen? Ik gebruik ook de momentsleutel voor bepaalde belangrijke bouten, puur voor de zekerheid.



Je bent licht een betere sleutelaar dan ik, maar toch; is een momentsleutel echt zo noodzakelijk?
Volgens het WPB, moest de moer op de steekas door het achterwiel aangedraaid worden met 203 Nm. Het betreft in mijn geval een Genesis 750 van 1993, latere bouwjaren een moment van 180 Nm.
Lijkt me nogal iets, of niet?
Nu had ik al een momentsleutel, om die moer los te krijgen, moeten gaan lenen bij een vriend van me, maar die sleutel gaat ook niet verder dan 130 Nm.
En om een 100 euro of meer uit te gaan geven voor één keer 203 op een moer uit te kunnen oefenen?
 
Dat dacht ik ook. Twee VRO's en een slipcursus later weet ik wel beter.
Achterrem blokkeer je gewoon, voorrem maximaliseer je. Geen idee hoe het in jouw hoofd zit maar ik houd dan nog zat hersencapaciteit over om even terug te schakelen... Is ten eerste uberhaupt niet moeilijk, ten tweede een geautomatiseerd proces (gaat na de eerste 1000 keer letterlijk volautomagisch), ten derde is het niet ondenkbaar dat als jij onvoorzien heel hard moet remmen, je ook snel weer weg moet zijn. Ik ken jouw motor niet maar de mijne trekt in de 4 echt beroerd op vanaf 0.

Voor lessers misschien de moeite niet, maar in de praktijk zou ik iedereen willen aanraden gewoon even terug te schakelen. Zo moeilijk is dat hele remgedoe niet als je buiten de vrootjes ook af en toe eens oefent.
 
Je bent licht een betere sleutelaar dan ik, maar toch; is een momentsleutel echt zo noodzakelijk?
Volgens het WPB, moest de moer op de steekas door het achterwiel aangedraaid worden met 203 Nm. Het betreft in mijn geval een Genesis 750 van 1993, latere bouwjaren een moment van 180 Nm.
Lijkt me nogal iets, of niet?
Nu had ik al een momentsleutel, om die moer los te krijgen, moeten gaan lenen bij een vriend van me, maar die sleutel gaat ook niet verder dan 130 Nm.
En om een 100 euro of meer uit te gaan geven voor één keer 203 op een moer uit te kunnen oefenen?
:?
 
Ik vind hier het advies op nummer 8 toch maar vaag.

Zeker als hij nu zijn lessen krijgt dan zou hij daar moeten leren dat je de achter en voorrem samen moet gebruiken.
Dus deze mag je zeker niet verwaarlozen.

Je moet het als reflex in je hebben zitten om bij een noodstop te kunnen terugschakelen terwijl je je voorrem en achterrem samen gebruikt.
Ruk je enkel aan je voorrem dan ga je gegarandeerd onderuit.

Als je de voor en achterrem al maximaal benut, wat geeft het terugschakelen dan voor extra's.

Bij alle noodstoppen die ik heb gemaakt kreeg ik de tijd niet eens om terug te schakelen.
 
Nee, een momentsleutel is niet noodzakelijk, maar met bouten zoals tandwieldragers, wielmoeren en remklauwbouten wil ik toch wel zeker zijn dat ze goed vast zitten. Met ervaring leer je dat een momentsleutel niet echt nodig is en je met normaal gereedschap ook prima uit de voeten komt maar als beginner zou ik hem zeker leren gebruiken.

En btw, 203 Nm is een heleboel kracht en probeer dat maar precies met de hand te doen *O*
 
Nog een tip voor 2de handsjes.

Kan je een fatsoenlijke proefrit maken, niet dat er nog maar een halve liter benzine in zit zodat je hem niet even warm kan draaien.

Als die warm is en er komt dan blauwe rook uit de uitlaat, betekent slijtage op kleppen of/en zuigers. Dat kan in de papieren lopen.

Loopt er nergens olie uit al zijn het maar druppels, dan lekt die ergens. Heb je ook niets aan.

Voor al die problemen hebben ze vast een smoes maar daar moet je niet in trappen.

Verder nog : als er een dingetje niet klopt dan is dat misschien wel het topje van een ijsberg en mankeert er veel meer aan de motor.
 
Nee, een momentsleutel is niet noodzakelijk, maar met bouten zoals tandwieldragers, wielmoeren en remklauwbouten wil ik toch wel zeker zijn dat ze goed vast zitten. Met ervaring leer je dat een momentsleutel niet echt nodig is en je met normaal gereedschap ook prima uit de voeten komt maar als beginner zou ik hem zeker leren gebruiken.

En btw, 203 Nm is een heleboel kracht en probeer dat maar precies met de hand te doen *O*

Mijn maat keek me toch net aan alsof hij vuur zag bevriezen toen ik hem over 203 Nm vertelde.

De tandwielbouten etc. heb ik ook met het juiste moment kunnen aandraaien, dat dan weer wel, maar zoals ik al zei kon die sleutel niet hoger dan 130 Nm ingesteld worden.

En het zal heus wel zijn nut hebben, daar ben ik van overtuigd, maar is het de investering waard voor die twee à drie keer per jaar dat je zo'n sleutel nodig hebt?


Werkplaatsinrichting & Gereedschap voor Auto en Motor


En dan laat ik Hazet, Gedore en vast vergeet ik er enkele nog buiten beschouwing.

Neemt niet weg dat ik de eerstvolgende mogelijkheid van Lidl of Aldi zal benutten er eentje aan te schaffen.


O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan