Beste Motor-Forum'ers,
Momenteel ben ik nog aan het lessen, maar ik ben van plan eind Juli af te rijden en een (goedkope) motor aan te schaffen. Ik heb vrij redelijk wat ervaring met schakelbrommertjes, maar dat is ook zelf aangeleerd dus enigszins beperkt tot de problemen waar ik mee te maken heb gehad. Ik heb nog niet veel ervaring met 4 takt motoren. Ik heb uren in topics via de search doorgebracht en dit heeft al vele vragen beantwoord. Ik heb er echter nog nog een paar, waarvan ik het antwoord niet (duidelijk) heb kunnen vinden. Het zou fijn zijn als jullie die kunnen beantwoorden:
1. Is het te doen om met een werkplaatshandboek, basisgereedschap (en voelmaatjes) en redelijk wat vrije tijd als leek in de 4takt een motor te onderhouden? (Het rijwielgedeelte lijkt me gewoon hetzelfde als bij een brommert)
2. Welke gereedschappen zijn echt onmisbaar om in huis te hebben? (buiten de normale dingen die iedereen wel heeft)
3. Als jullie een (oude) motor kopen, onderwerpen jullie die dan meteen aan grondig onderhoud? Ook als de vorige eigenaar bijv. heeft gezegd dat hij net alle vloeistoffen heeft vervangen?
4. Dient er iets veiligheidshalve altijd even vervangen/nagekeken te worden na aanschaf? o ja, wat dan?
5. Als ik een oude motor koop (laten we zeggen een GPZ500 of GPX600) waar zou ik bij aanschaf vooral op moeten letten kwa geluiden en gedrag van de motor? (wat zijn duidelijke signalen dat een motor groot onderhoud nodig heeft?)
6. Valt er iets zinnigs te zeggen over bij welke kmstand er bij deze/dit soort motoren vaak groot onderhoud aan de orde is?
7. Hangt de kmstand en het benzineverbruik normaliter samen?
8. In het geval van de GPZ500. Is het een significant verschil hoe snel en veilig je stil staat als er achter een trommelrem in zit of een schijfrem? (Of is dat vooral prettig en eigenlijk een luxe)
Alvast bedankt
Momenteel ben ik nog aan het lessen, maar ik ben van plan eind Juli af te rijden en een (goedkope) motor aan te schaffen. Ik heb vrij redelijk wat ervaring met schakelbrommertjes, maar dat is ook zelf aangeleerd dus enigszins beperkt tot de problemen waar ik mee te maken heb gehad. Ik heb nog niet veel ervaring met 4 takt motoren. Ik heb uren in topics via de search doorgebracht en dit heeft al vele vragen beantwoord. Ik heb er echter nog nog een paar, waarvan ik het antwoord niet (duidelijk) heb kunnen vinden. Het zou fijn zijn als jullie die kunnen beantwoorden:
1. Is het te doen om met een werkplaatshandboek, basisgereedschap (en voelmaatjes) en redelijk wat vrije tijd als leek in de 4takt een motor te onderhouden? (Het rijwielgedeelte lijkt me gewoon hetzelfde als bij een brommert)
2. Welke gereedschappen zijn echt onmisbaar om in huis te hebben? (buiten de normale dingen die iedereen wel heeft)
3. Als jullie een (oude) motor kopen, onderwerpen jullie die dan meteen aan grondig onderhoud? Ook als de vorige eigenaar bijv. heeft gezegd dat hij net alle vloeistoffen heeft vervangen?
4. Dient er iets veiligheidshalve altijd even vervangen/nagekeken te worden na aanschaf? o ja, wat dan?
5. Als ik een oude motor koop (laten we zeggen een GPZ500 of GPX600) waar zou ik bij aanschaf vooral op moeten letten kwa geluiden en gedrag van de motor? (wat zijn duidelijke signalen dat een motor groot onderhoud nodig heeft?)
6. Valt er iets zinnigs te zeggen over bij welke kmstand er bij deze/dit soort motoren vaak groot onderhoud aan de orde is?
7. Hangt de kmstand en het benzineverbruik normaliter samen?
8. In het geval van de GPZ500. Is het een significant verschil hoe snel en veilig je stil staat als er achter een trommelrem in zit of een schijfrem? (Of is dat vooral prettig en eigenlijk een luxe)
Alvast bedankt