Wat was er nou aan de hand met sammie's enfield?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.004
8.190
Assen
Goed, op de terugweg van het dieselkradtreffen te Hamm kapte de enfield er mee kort nadat ik had getankt. Dat tanken moest veel eerder dan verwacht.
Ook was de warme start anders dan normaal; De motor maakte 2-3 pufjes en sloeg dan terug. Ik moest het gas verder dan normaal opentrekken om 'm te kunnen kickstarten.
Tenslotte vond ik 'm meer roken dan anders, maar wijtte dat aan de stelschroef van de brandstofpomp (word door een veer op spanning gehouden)die misschien wat los was getrilt.

Eerst tappen de de tank leeg- die dus nog vol zat- via een transparant filter zodat ik kan zien of er troep meekomt (de dieseltoevoerleiding heeft zo'n geel papieren conisch universeelfilter)
Photo0732.jpg

Het luchtfilter is een grote K&N, ik kan me niet voorstellen dat deze al verstopt zit (m.b.t. het overmatig roken)
Photo0739.jpg



Steunen van de kop naar frame los (zonder deze trilt de motor iets meer) en uitlaat los

Photo0733.jpg

De tank er af, uitlaatlos en klepdeksel er af, dat ziet er normaal uit, de klepveren zijn niet gebroken(Dat gebeurde bij mijn dnepr nog wel eens)
Photo0734.jpg


Dan de kop er af, kleppen zien er goed uit.
Photo0735.jpg

Blik op de andere kant en.. mijn vermoeden bleek juist, scheur in de zuiger..
Photo0737.jpg


Duss kapotte zuiger door pissende injector.. Vreemd.. Dit blok heeft nog geen 40K gelopen (het vorige 10 pk dieselblokje deed 60K voordat hij door een eigen misstap een defect kreeg)
Ik heb niet direct een idee wat de oorzaak ervan kan zijn, wellicht te lang te veel brandstof en daardoor teveel koolafzetting? Ik mis nog de specifieke dieselkennis.

Goed, dit blok moet er zowieso uit (De cylinder is aan 1 stuk gegoten met het carter, als je de zuiger wil vervangen moet je het zijdeksel van de motor verwijderen, het big-end demonteren en kan je de drijfstang naar boven duwen en de zuiger er uit plukken)

Eens kijken, ik denk dat ik 'm zowieso ga herstellen, maar wellicht ook vevrangen voor de 15 PK versie (deze is 13) en intussen info zoeken wat ik verkeerd heb gedaan/hoe ik dit kan voorkomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Jij begint door met de stelnippel van de remkabel uit te draaien de door de onderste remhevel bediende remschoen aan te laten lopen. Nu ga je die stang op de onderste remhevel vastzetten om de bovenste remhevel af te stellen. In principe prima.
Wat je nu gelijk controleren moet is of alle speling uit je remkabel verdwenen is. Die stang zal namelijk door zijn gewicht proberen de onderste remhevel zo te kantelen dat zijn remschoen weer vrij komt van de remtrommel. Als die spelingvrij is kan je doorgaan met de bovenste remhevel af te stellen.
 
Wat al een paar keer voorgesteld is om de hele verstelbare tussenstang te laten vervallen en de bediening alleen door de remkabel te laten gebeuren.

remankerplaat.jpg


A = tonnetje met schroefdraad voor verstelbus
B = tonnetje met sleuf voor nippel
C = buitenmantel remkabel
D = binnenkabel met nippel remkabel

De verschillende soorten tonnetjes vind je terug bij fietsremmen en remtrommels achter bij motorfietsen.
 
Ik stel ze altijd af op gevoel...
Motor op de bok, wiel een zwiep geven en dan eerst de master stellen totdat je merkt dat je wiel afremt/ weerstand krijgt.
dan een halve slag terug, en dan de slave op de zelfde manier. Werkt als een tiet (ooit eens geleerd van een ouwe jawa knar)
 
Jij begint door met de stelnippel van de remkabel uit te draaien de door de onderste remhevel bediende remschoen aan te laten lopen. Nu ga je die stang op de onderste remhevel vastzetten om de bovenste remhevel af te stellen. In principe prima.
Wat je nu gelijk controleren moet is of alle speling uit je remkabel verdwenen is. Die stang zal namelijk door zijn gewicht proberen de onderste remhevel zo te kantelen dat zijn remschoen weer vrij komt van de remtrommel. Als die spelingvrij is kan je doorgaan met de bovenste remhevel af te stellen.
uiteraard...
 
Ik stel ze altijd af op gevoel...
Motor op de bok, wiel een zwiep geven en dan eerst de master stellen totdat je merkt dat je wiel afremt/ weerstand krijgt.
dan een halve slag terug, en dan de slave op de zelfde manier. Werkt als een tiet (ooit eens geleerd van een ouwe jawa knar)
Zo staat het ook in de jawa boekjes!
 
heeft het voordeel dat het zelf-regelend is, maar het nadeel dat je als je de kabel pakweg 1cm vertrekt aan het stuur, die 1cm nu verdeeld moet worden over beide remsleutels en dus maar voor 0.5cm "bewogen" worden, ipv dat de eerste sleutel de volle 1cm "bewogen" wordt en die "beweging" voor de volle 100% wordt overgezet naar de andere sleutel.
oftewel : je moet je hendel dubbel zo ver intrekken als je niets verandert aan de lengte van de sleutel-armen.
 
Ik heb nooit problemen met mijn trommelremmen. Ook al zijn ze ovaal dan nog remmen ze best prima. Een nieuwe remkabel kan wel een wereld van verschil maken. Een slechte kabel gaat nooit goed remmen.

Ik vind sammies topics wel altijd vermakelijk. Hoe moeilijk kan je het jezelf maken :+
 
  • Leuk
Waarderingen: SP1R
heeft het voordeel dat het zelf-regelend is, maar het nadeel dat je als je de kabel pakweg 1cm vertrekt aan het stuur, die 1cm nu verdeeld moet worden over beide remsleutels en dus maar voor 0.5cm "bewogen" worden, ipv dat de eerste sleutel de volle 1cm "bewogen" wordt en die "beweging" voor de volle 100% wordt overgezet naar de andere sleutel.
oftewel : je moet je hendel dubbel zo ver intrekken als je niets verandert aan de lengte van de sleutel-armen.
Wat je vergeet is dat de nieuwe "hevels" de helft van de oude hevel is, dus bij elkaar opgeteld heb je weer de oude verplaatsing van de remhendel.
 
Naast dat ik geen tonnetjes aan kabels ga/laat solderen (eerder door een remkabel geknepen gemaakt door een eh, prof) en niet direct het zelfstellend systeem zie, is het gelijk oplopen van de remmen niet het probleem bij het ding.. Het remt gewoon prut door div. materiaal- en uitvoeringszaken.. Je kan er geluk mee hebben, of pech..
Ik prut er wat mee door en zoek intussen een ander wiel/naaf/ankerplaat..
Hoe de km-teller dan aandrijven is een ander ding, en zien we dan wel.
 
Remt dat dan? mijn dnepr remde ook slecht, 1 van de redenen van verkoop... en je zit weer met een ovale trommel.. maar op zich misschien uitzoeken waard..
1ste optie is een '68-'70 BSA/triumph wiel/rem..Schijnen goed te remmen.
Houd nooit een jaren '80(of later) Dnepr-trommel aan als referentie voor de werking van trommelremmen.....

Een Ural Volnaaf (toegepast ruwweg vanaf ca 1990) remt doorgaans prima en is uitermate vormvast. Uiteraard alleen mits je de remschoenen fatsoenlijk pas maakt, een goede ankerplaat gebruikt, de boel netjes afstelt, en binnen de gebruikelijke beperkingen van de remtrommel zoals heet worden bij veelvuldig aggressief remgedrag of een paar kilometer berg-afwaards rijden met slepende rem.
Nadelen zitten er overigens ook aan: je zit vast aan de spaak-hoek (rechte spaken, die een flink eind door aluminium moeten) en dat beperkt je keuze aan velgen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb jaren geworsteld met de trommel van mijn Guzzi ( V7-850 GT ) maar langer dan een dag rijden blijven ze niet echt remmen .
Ben overgegaan naar schijfremmen .
Motor is uit 1972 en de remmen komen uit 1975 voordeel voor mij was dat de laatste serie vanaf de fabriek met een enkele schijf was uitgerust dus ik kon putten uit een bestaande voorraad voor de ombouw .
Een kennis van mij heeft zijn BSA voorzien van een voorvork van een V65 ( kon die toevallig goedkoop aan komen had net zo goed van een Japanner kunnen zijn) ) het kunnen remmen is belangrijker dan correct kloppend uiterlijk als je er regelmatig mee wil rijden
 
Houd nooit een jaren '80(of later) Dnepr-trommel aan als referentie voor de werking van trommelremmen.....

Een Ural Volnaaf (toegepast ruwweg vanaf ca 1990) remt doorgaans prima en is uitermate vormvast. Uiteraard alleen mits je de remschoenen fatsoenlijk pas maakt, een goede ankerplaat gebruikt, de boel netjes afstelt, en binnen de gebruikelijke beperkingen van de remtrommel zoals heet worden bij veelvuldig aggressief remgedrag of een paar kilometer berg-afwaards rijden met slepende rem.
Nadelen zitten er overigens ook aan: je zit vast aan de spaak-hoek (rechte spaken, die een flink eind door aluminium moeten) en dat beperkt je keuze aan velgen.
Ik heb zo'n wiel als achterwiel in mijn dnepr gehad..;)
 
Op een enfield forum liet ik een plaatje zien(al een tijdje terug) van mijn kortere/smallere remsleutels.
Iemand tipte me dat er dan wellicht zo veel kracht op komt dat het de voeten van de schoenen kan mollen...Nachtje over geslapen en een set origineel-formaat remsleutels (ca. 2 keer zo breed, dus de helft minder kracht op de schoenen) weer gemonteerd en rem opnieuw afsteld..

Gisteravond/vanochtend mee gereden (blok is nog steeds sloom) en remt- voor net geïnstalleerd spul, helemaal niet gek/beter dan met de smalle remsleutels? :?

Dit gaat weer tegen alle logica in.. Misschien een mede-oorzaak is dat de centrale moer die de ankerplaat op z'n plek houden (ja die je handvast' moet draaien) na montage en inbouw een tikje losser zat dan de bedoeling was(ondanks met hand aandraaien en drupje loctite) waardoor de ankerplaat tikje losser zit dan bedoeling..

Ook had ik de trommel opgeruwd voor beter inlopen maar.. Op enfield fora rapporteren mensen remsleutel-asgaten die 'niet helemaal recht' zijn geboord.. Hetzelfde voor de draaipunten van de remschoenen (moeilijk na te meten, en ik heb begrepen nog moeilijker te herstellen)

Wellicht hierom de notitie in de handboeken dat de centrale moet niet 'vast'moet... Nu hij -meer-speling heeft, is er kantelruimte om de scheefheid te compenseren. (let wel, dit is alleen een theorie)
Voorlopig kom ik er niet aan, tenzij het weer slechter gaat remmen..
 
Kijk! Never change a winning team!
Je zou even de Enfield op de Dyno kunnen zetten, en meten wat het vermogen is.
Misschien komen er dan wat dingen bovendrijven.
Groet
Sebas
Joh, hij is slomer dan de 13 pk, en start prut.. dus duidelijk iets niet goed.
Ik ga het 13 pk blok weer opbouwen(moet zuiger in pot krijgen, kan Robinjo's tip gebruiken) en zie intussen dan wel wat dit blok doet en.. dan toch verkoper aanschrijven..
 
Terug
Bovenaan Onderaan