Wat was er nou aan de hand met sammie's enfield?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.088
8.234
Assen
Goed, op de terugweg van het dieselkradtreffen te Hamm kapte de enfield er mee kort nadat ik had getankt. Dat tanken moest veel eerder dan verwacht.
Ook was de warme start anders dan normaal; De motor maakte 2-3 pufjes en sloeg dan terug. Ik moest het gas verder dan normaal opentrekken om 'm te kunnen kickstarten.
Tenslotte vond ik 'm meer roken dan anders, maar wijtte dat aan de stelschroef van de brandstofpomp (word door een veer op spanning gehouden)die misschien wat los was getrilt.

Eerst tappen de de tank leeg- die dus nog vol zat- via een transparant filter zodat ik kan zien of er troep meekomt (de dieseltoevoerleiding heeft zo'n geel papieren conisch universeelfilter)
Photo0732.jpg

Het luchtfilter is een grote K&N, ik kan me niet voorstellen dat deze al verstopt zit (m.b.t. het overmatig roken)
Photo0739.jpg



Steunen van de kop naar frame los (zonder deze trilt de motor iets meer) en uitlaat los

Photo0733.jpg

De tank er af, uitlaatlos en klepdeksel er af, dat ziet er normaal uit, de klepveren zijn niet gebroken(Dat gebeurde bij mijn dnepr nog wel eens)
Photo0734.jpg


Dan de kop er af, kleppen zien er goed uit.
Photo0735.jpg

Blik op de andere kant en.. mijn vermoeden bleek juist, scheur in de zuiger..
Photo0737.jpg


Duss kapotte zuiger door pissende injector.. Vreemd.. Dit blok heeft nog geen 40K gelopen (het vorige 10 pk dieselblokje deed 60K voordat hij door een eigen misstap een defect kreeg)
Ik heb niet direct een idee wat de oorzaak ervan kan zijn, wellicht te lang te veel brandstof en daardoor teveel koolafzetting? Ik mis nog de specifieke dieselkennis.

Goed, dit blok moet er zowieso uit (De cylinder is aan 1 stuk gegoten met het carter, als je de zuiger wil vervangen moet je het zijdeksel van de motor verwijderen, het big-end demonteren en kan je de drijfstang naar boven duwen en de zuiger er uit plukken)

Eens kijken, ik denk dat ik 'm zowieso ga herstellen, maar wellicht ook vevrangen voor de 15 PK versie (deze is 13) en intussen info zoeken wat ik verkeerd heb gedaan/hoe ik dit kan voorkomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Kan je verklaren wat je hier mee bedoeld.
je post als tip een ander soort kabelbediening, eerst een foto met vermelding van het hoe en wat, en dan nog een voorbeeld.
maar er wordt niet bij vermeld dat je de lengte van de armen moet wijzigen. ik wou daar enkel maar even op wijzen, en dat als je iemand die ombouw aanraadt, je hem daar ook best op wijst ;)
 
En.. de rem remt weer amper.. van zowat-redelijk remmen naar nop in een enkele rit, raar.
Voorts de gouverneurveer vervangen voor die van het vorige blok om te zien of het verschil maakt; hij loopt regelmatiger op deellast, maar het starten, wat denk ook nics met de veer te maken heeft, is koud nog een ramp.. baal er wel wat van en jah, is eigen schuld want china etc i know..
 
Dit is een Triumph/BSA '68-70 wiel, schijnt goed te remmen, ook 19 inch en dezelfde ascontructie als enfield.
Zo iets zoek ik en hopen dat 't past..
(ik zal er dan wel een wat betere remkabel dan op 't plaatje doen..)
 

Bijlagen

  • thumbnail_triumph wiel.jpg
    thumbnail_triumph wiel.jpg
    162,5 KB · Weergaven: 7
En.. de rem remt weer amper.. van zowat-redelijk remmen naar nop in een enkele rit, raar.
Voorts de gouverneurveer vervangen voor die van het vorige blok om te zien of het verschil maakt; hij loopt regelmatiger op deellast, maar het starten, wat denk ook nics met de veer te maken heeft, is koud nog een ramp.. baal er wel wat van en jah, is eigen schuld want china etc i know..


Geef het blok de tijd om in te lopen, dit kan veel uitmaken bij een diesel.
Gewoon goed op z'n donder geven, daar worden ze sterk van.
 
Geef het blok de tijd om in te lopen, dit kan veel uitmaken bij een diesel.
Gewoon goed op z'n donder geven, daar worden ze sterk van.
Hmm maar ja en zo, de vorige 2 blokken was altijd 1 trap starten.. deze lijkt koud net niet genoeg compressie te hebben? Iets anders naast verstuiverfout kan ik niet verzinnen..
Verkoper snapt ook niet enblijft wijzen naar gouverneurveerpositie die vlgs mij nix met kud start te maken heeft.
Met warm of lauw blok is 't 1 trap lopen..
 
Zuigerveren zijn nog niet ingelopen waardoor je nog geen optimale compressie hebt.
Bij warme motor word dit uiteraard beter.

Gouverneur kan er mee te maken hebben, maar als je hem volgas start sluit je dat uit.
Je start hem toch wel volgas?
 
Zuigerveren zijn nog niet ingelopen waardoor je nog geen optimale compressie hebt.
Bij warme motor word dit uiteraard beter.

Gouverneur kan er mee te maken hebben, maar als je hem volgas start sluit je dat uit.
Je start hem toch wel volgas?
Uiteindelijk wel, bij de vorige blokken was gas ietsjes open voldoende..
Dit slechte koudstarten samen met weinig puf in 4 (heb aandrijflijn gecontroleerd op zwaar lopen) baart me wel wat china-i told you so- zorgen.. we zien wel.
 
En.. de rem remt weer amper.. van zowat-redelijk remmen naar nop in een enkele rit, raar.
Voorts de gouverneurveer vervangen voor die van het vorige blok om te zien of het verschil maakt; hij loopt regelmatiger op deellast, maar het starten, wat denk ook nics met de veer te maken heeft, is koud nog een ramp.. baal er wel wat van en jah, is eigen schuld want china etc i know..


Je mindset is verkeerd:


gang is alles.jpg
 
Zo, vanmiddag weer eens kijken.. ik heb de grote gouverneur-veer vervangen voor een iets stuggere. dit verhielp het onregelmatig lopen op deellast (dank voor de info Redforce) maar topvermogen leek nog lager?
De rem ging van bijna-redelijk naar nopper dan het ooit is geweest in 1 rit. De rem voelt nog gewoon hard aan maar vertraagd niet, alsof er vet op de schoenen zit.. Heel erg raar.. Ik zal weer kijken maar zal wel niets kunnen vinden.
Intussen contact met iemand die een bovenstaande triumph wiel heeft, doch zou al verkocht zijn, maar hij heeft misschien meer..
 
Zo, vanmiddag weer eens kijken.. ik heb de grote gouverneur-veer vervangen voor een iets stuggere. dit verhielp het onregelmatig lopen op deellast (dank voor de info Redforce) maar topvermogen leek nog lager?
De rem ging van bijna-redelijk naar nopper dan het ooit is geweest in 1 rit. De rem voelt nog gewoon hard aan maar vertraagd niet, alsof er vet op de schoenen zit.. Heel erg raar.. Ik zal weer kijken maar zal wel niets kunnen vinden.
Intussen contact met iemand die een bovenstaande triumph wiel heeft, doch zou al verkocht zijn, maar hij heeft misschien meer..


Volgas trek je de governor toch gewoon tegen een eindaanslag?
 
Zo, vanmiddag weer eens kijken.. ik heb de grote gouverneur-veer vervangen voor een iets stuggere. dit verhielp het onregelmatig lopen op deellast (dank voor de info Redforce) maar topvermogen leek nog lager?

logisch, want het is een evenwicht tussen centrifugaal-kracht en veerkracht. verhoog je de veerkracht ga je dus op een lager toerental afregelen voor een bepaalde gashendel stand. je kan beter zonder die regeling rijden en gewoon manueel regelen.
 
Zo, dus van bijna redelijke rem naar geen rem zoals ooit tevoren.. raar.
Pieker pieker wat doe ik toch verkeerd?
Ik heb bij montage 1 ding anders gedaan, dat was de trommel flink opruwen met grof schuurpapier, en erna ontvet.
Toen bijna redelijk remmen en ineens nix meer. Enige wat in me opkomt is die vervuiling in de trommel waar die Duitser het over had..
 
al die stationnaire motoren hebben een "alle toerentallen" gashendel regeling (diesel en benzine). immers : het is niet de bedoeling dat er iemand konstant naast staat om gas te geven indien nodig, want de belasting kan wel varieren (denk aan een stroomgroep waarbij een verbruiker wordt in of uit geschakeld, of een hogedrukreiniger waarbij je even stopt met spuiten en dan terug begint).
in de motor zitten centrifugaal gewichten (op (oude?) B&S grasmachientjes dmw de hoeveelheid wind die motorventilator maakt) die een arm doen bewegen die naar de gasklep/dieselpomp gaat en zo de motorkracht regelt.
aan die arm trekt ook die veer : en het is het evenwicht tussen centrifugaalkracht en veer dat het toerental regelt. indien de belasting plots stijgt, zakt het toerental, daalt de centrifugaalkracht, wint de veer van de centrifugaal kracht en trekt de veer de gas verder open tot de motor weer op toerental is en beide krachten weer gelijk zijn en de motor mét belasting weer op hetzelfde toerental als voor de belasting draait.

Het is dus omgekeerd en ik zat fout in mijn hoofd ,het is dan ook al meer dan 15jaar geleden dat ik voor mijn werk mij met zo'n blokjes heb bezig gehouden. Maar ik zou nog steeds dat systeem niet gebruiken en gewoon je gashendel direct op het hendel van de pomp zetten, zo werkt het immers ook met ieder voertuig : die hebben gewoon een (begin- en ) eindtoerental regeling, alles tussenin doe je zelf als chauffeur.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan