Wat was er nou aan de hand met sammie's enfield?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.088
8.233
Assen
Goed, op de terugweg van het dieselkradtreffen te Hamm kapte de enfield er mee kort nadat ik had getankt. Dat tanken moest veel eerder dan verwacht.
Ook was de warme start anders dan normaal; De motor maakte 2-3 pufjes en sloeg dan terug. Ik moest het gas verder dan normaal opentrekken om 'm te kunnen kickstarten.
Tenslotte vond ik 'm meer roken dan anders, maar wijtte dat aan de stelschroef van de brandstofpomp (word door een veer op spanning gehouden)die misschien wat los was getrilt.

Eerst tappen de de tank leeg- die dus nog vol zat- via een transparant filter zodat ik kan zien of er troep meekomt (de dieseltoevoerleiding heeft zo'n geel papieren conisch universeelfilter)
Photo0732.jpg

Het luchtfilter is een grote K&N, ik kan me niet voorstellen dat deze al verstopt zit (m.b.t. het overmatig roken)
Photo0739.jpg



Steunen van de kop naar frame los (zonder deze trilt de motor iets meer) en uitlaat los

Photo0733.jpg

De tank er af, uitlaatlos en klepdeksel er af, dat ziet er normaal uit, de klepveren zijn niet gebroken(Dat gebeurde bij mijn dnepr nog wel eens)
Photo0734.jpg


Dan de kop er af, kleppen zien er goed uit.
Photo0735.jpg

Blik op de andere kant en.. mijn vermoeden bleek juist, scheur in de zuiger..
Photo0737.jpg


Duss kapotte zuiger door pissende injector.. Vreemd.. Dit blok heeft nog geen 40K gelopen (het vorige 10 pk dieselblokje deed 60K voordat hij door een eigen misstap een defect kreeg)
Ik heb niet direct een idee wat de oorzaak ervan kan zijn, wellicht te lang te veel brandstof en daardoor teveel koolafzetting? Ik mis nog de specifieke dieselkennis.

Goed, dit blok moet er zowieso uit (De cylinder is aan 1 stuk gegoten met het carter, als je de zuiger wil vervangen moet je het zijdeksel van de motor verwijderen, het big-end demonteren en kan je de drijfstang naar boven duwen en de zuiger er uit plukken)

Eens kijken, ik denk dat ik 'm zowieso ga herstellen, maar wellicht ook vevrangen voor de 15 PK versie (deze is 13) en intussen info zoeken wat ik verkeerd heb gedaan/hoe ik dit kan voorkomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Zijdeksel er af en dan vind je het vlieggewicht systeem op het deksel wat je er af haalt.
Ik trof de gewichten zo aan zoals ik op de foto kunstmatig vasthoud; De ene arm naar buiten en de andere naar binnen Het zat wat 'klem' maar was met een tikje weer los en kan me niet voorstellen dat als dit draait het niet los zou komen?>
In deze positie kan de arm van de pomp idd niet maximaal naar buiten. Deze arm beweegt verder wel soepel. Zou dit het zijn? Ik weet het niet..
Bij het vorige blok kan het hele systeem van de as af, en moet je bij monteren opletten dat het niet in het blok valt. Bij dit blok zit het wel vast; Hoe het 'hoort'weet ik niet..
 

Bijlagen

  • vlieggewicht.jpg
    vlieggewicht.jpg
    93,4 KB · Weergaven: 8
Zijdeksel er af en dan vind je het vlieggewicht systeem op het deksel wat je er af haalt.
Ik trof de gewichten zo aan zoals ik op de foto kunstmatig vasthoud; De ene arm naar buiten en de andere naar binnen Het zat wat 'klem' maar was met een tikje weer los en kan me niet voorstellen dat als dit draait het niet los zou komen?>
In deze positie kan de arm van de pomp idd niet maximaal naar buiten. Deze arm beweegt verder wel soepel. Zou dit het zijn? Ik weet het niet..
Bij het vorige blok kan het hele systeem van de as af, en moet je bij monteren opletten dat het niet in het blok valt. Bij dit blok zit het wel vast; Hoe het 'hoort'weet ik niet..
Qweet niet. Her blok word ook nog warm, dat kan ook nog veel verschil maken.
 
...maar als dit vast zou zitten (het asje/manchet beweegt wel soepel op en neer) zou ik de arm niet helemaal richting vliegwiel kunnen bewegen.. dat deed hij wel maar weet niet zeker tot hoe ver.. Als het 5mm minder is doordat de vlieggewichten elkaar klem zetten zou't dan misschien schelen? Ik ben er nog niet zkeer van of dit 't was. -Wacht op repliek van Boutje- :)
 
...maar als dit vast zou zitten (het asje/manchet beweegt wel soepel op en neer) zou ik de arm niet helemaal richting vliegwiel kunnen bewegen.. dat deed hij wel maar weet niet zeker tot hoe ver.. Als het 5mm minder is doordat de vlieggewichten elkaar klem zetten zou't dan misschien schelen? Ik ben er nog niet zkeer van of dit 't was. -Wacht op repliek van Boutje- :)
Het hoort niet dat de gewichten stroef lopen.
Als de gewichten open blijven staan dan geeft hij geen 100% gas.
Gewichten zo dicht mogelijk op de as is volgas, gewichten helemaal naar buiten is minimaal/geen gas/diesel.
 
Ze lopen niet stroef, de ene was naar buiten, de andere naar binnen en leek een beentje in deze posities vast te zitten. Ik kon ze makkelijk in gelijke/juiste positie doen en dan lijkt het als 'gewoon'wrijvingsloos te werken.. Of het nu van fabrieksmontage in deze positie 'klem' zat is den hamvraegh hier denk ik.
Ehm, ik bedenk me wat, een tijdje terug heb iik de afstand opgemeten hoe ver de onderste arm uitslaat, van min naar max, dit was ca. 11mm, dat is hij ook zonder centrigugaalsysteem en het andere blok heeft dezelfde uitslag, dus we hebben de oorzaak nog niet denk ik. Damn..
 
Laatst bewerkt:
Ze lopen niet stroef, de ene was naar buiten, de andere naar binnen en leek een beentje in deze posities vast te zitten. Ik kon ze makkelijk in gelijke/juiste positie doen en dan lijkt het als 'gewoon'wrijvingsloos te werken.. Of het nu van fabrieksmontage in deze positie 'klem' zat is den hamvraegh hier denk ik.
Kzou eerder denken met het vervoer.
Normaal worden zulke "fouten" niet gemaakt.

Of hebben ze in China ook stagelopers?
 
Hier in het westen, daar ben ik het sowiso mee eens.
Discipline komt wel uit Azië eigenlijk (op de Duitsers na).

Vooral Japanners zijn robots. En Chinezen denk ik ook wel.
En er moet natuurlijk verstand inzitten.
 
-Schopje-
Het vorige blok zit er dus weer onder en draait goed met de nwe zuiger(die een dikkere bodem heeft)
Bizar genoeg, nu met de originele remschoenen, met vochtig weer hapt de rem enorm! Je moet dan een paar keer op snelheid wat aan laten lopen en doet hij het weer 'normaal/matig)doch bij een buitje zeer snel blokkerend voorwiel...
Best gevaarlijk, eens kijken of 't aan de oplopende kanten ligt..
Intussen blijven kijken naar vb een SR500 voorwiel.. Deze lijkt de ankerplaatborging op een gelijke manier als de enfield te hebben(met een sleuf)
 
De-originele- schoenen bekeken, schoongemaakt.. De radius lijktnet niet te kloppen, alleen de uiteinden hebben slijtagesporen, het middendeel(ca 3cm lengte) is - nog- onberoerd.
Oplopende kant iets de hoeken nog meer bijgewerkt, schoongemaakt en weer ingebouwd..

Ik beschreef eerder dat de rem van redelijk remmen ineens naar nop kan gaan, vraag me nu af of dat misschien alleen door slijtagestof/vuil was en schoonmaken en opnieuw monteren misschien genoeg was? Of had ik dit al in de loop der jaren getest? Kweeniehmeer..
Zo, eens op ebay kijken voor honda, of SR500 volle naaf dubbel opl. remdingen..,
 
haan wheels heeft alle maten spaken .

Edit , dit pasmaken .


ja het staat op stront maar het remt wel erg goed.
 
De-originele- schoenen bekeken, schoongemaakt.. De radius lijktnet niet te kloppen, alleen de uiteinden hebben slijtagesporen, het middendeel(ca 3cm lengte) is - nog- onberoerd.
Oplopende kant iets de hoeken nog meer bijgewerkt, schoongemaakt en weer ingebouwd..

Ik beschreef eerder dat de rem van redelijk remmen ineens naar nop kan gaan, vraag me nu af of dat misschien alleen door slijtagestof/vuil was en schoonmaken en opnieuw monteren misschien genoeg was? Of had ik dit al in de loop der jaren getest? Kweeniehmeer..
Zo, eens op ebay kijken voor honda, of SR500 volle naaf dubbel opl. remdingen..,

De radius klopt extra nooit. Het moet nog inlopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan