Wat was er nou aan de hand met sammie's enfield?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.114
8.242
Assen
Goed, op de terugweg van het dieselkradtreffen te Hamm kapte de enfield er mee kort nadat ik had getankt. Dat tanken moest veel eerder dan verwacht.
Ook was de warme start anders dan normaal; De motor maakte 2-3 pufjes en sloeg dan terug. Ik moest het gas verder dan normaal opentrekken om 'm te kunnen kickstarten.
Tenslotte vond ik 'm meer roken dan anders, maar wijtte dat aan de stelschroef van de brandstofpomp (word door een veer op spanning gehouden)die misschien wat los was getrilt.

Eerst tappen de de tank leeg- die dus nog vol zat- via een transparant filter zodat ik kan zien of er troep meekomt (de dieseltoevoerleiding heeft zo'n geel papieren conisch universeelfilter)
Photo0732.jpg

Het luchtfilter is een grote K&N, ik kan me niet voorstellen dat deze al verstopt zit (m.b.t. het overmatig roken)
Photo0739.jpg



Steunen van de kop naar frame los (zonder deze trilt de motor iets meer) en uitlaat los

Photo0733.jpg

De tank er af, uitlaatlos en klepdeksel er af, dat ziet er normaal uit, de klepveren zijn niet gebroken(Dat gebeurde bij mijn dnepr nog wel eens)
Photo0734.jpg


Dan de kop er af, kleppen zien er goed uit.
Photo0735.jpg

Blik op de andere kant en.. mijn vermoeden bleek juist, scheur in de zuiger..
Photo0737.jpg


Duss kapotte zuiger door pissende injector.. Vreemd.. Dit blok heeft nog geen 40K gelopen (het vorige 10 pk dieselblokje deed 60K voordat hij door een eigen misstap een defect kreeg)
Ik heb niet direct een idee wat de oorzaak ervan kan zijn, wellicht te lang te veel brandstof en daardoor teveel koolafzetting? Ik mis nog de specifieke dieselkennis.

Goed, dit blok moet er zowieso uit (De cylinder is aan 1 stuk gegoten met het carter, als je de zuiger wil vervangen moet je het zijdeksel van de motor verwijderen, het big-end demonteren en kan je de drijfstang naar boven duwen en de zuiger er uit plukken)

Eens kijken, ik denk dat ik 'm zowieso ga herstellen, maar wellicht ook vevrangen voor de 15 PK versie (deze is 13) en intussen info zoeken wat ik verkeerd heb gedaan/hoe ik dit kan voorkomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Verdraait deze plunjer om je opbrengst te regelen?, kan ik op deze foto niet goed zien.
Als dit zo is controleer dan ook (laat controleren) of die ook terugkomt onder druk, daarom altijd indien mogelijk beide laten controleren.
 
Er zit zo'n centrifugaalmechanisme op.. om eerlijk te zijn, hoe het precies werkt (snap de theorie wel) weet ik niet.
Het is een yanmar L100 kloon, ik zal morgen of later eens uitzoeken hoe/wat..
 
Plunjerpomp laten controleren of gewoon preventief vervangen.
En te rijk afstellen kan een oorzaak zijn, je hebt kans dat het pompje of de verstuiver die hoeveelheid niet aan kan.
Zoals R.R. al aangaf, zo afstellen dat hij net niet rookt, dan heb je evenveel vermogen en een gunstiger verbruik.

Heb je de timing van de nokkenas ook gecontroleerd?
 
Er zit zo'n centrifugaalmechanisme op.. om eerlijk te zijn, hoe het precies werkt (snap de theorie wel) weet ik niet.
Het is een yanmar L100 kloon, ik zal morgen of later eens uitzoeken hoe/wat..


Zoals Voldoor aangeeft is dit een plunjer die verdraait om de opbrengst te regelen, dit gebeurt met het heveltje aan de zijkant.

Het centrifugaal is er enkel om het toerental stabiel te houden, en om het maximale toerental te regelen.
 
Nokkenastiming klopt volgens de merktekens, geen idee hoe je de pomp kan - laten- controleren, ik zal er eens induiken..Stom eigenlijk dat ik na zo lang dieselen nog steeds niet weet..
 
Dieselspecialist kan het,



Maar als zo'n pompje niet te duur is zou ik hem gewoon vervangen.
 
Ik meen dat al 'dat soort' delen gelijk zijn.., maar de pomp is eenvoudig te wisselen..
Mijmer nu wel of de schade -mede- is onstaan door chronisch te veel inspuiten/te rijk afgesteld..
 
Ze kunnen wel gelijk uitzien maar worden dan qua opbrengst anders ingeregeld.
In de tijd dat ik daar nog veel aan werkte vroegen de truckers me wel eens hoe ze bij Luik sneller tegen die lange trek aankonden.
Ik wees dan op de regelstang van de plunjerpompen en zei, draai maar wat in meer opbrengst meer vermogen.😊
Maandje later was de truck terug, ipv 1op3 was dan t verbruik 1op2. Maakte op jaarbasis wel wat uit.😉
 
Een dieselmotor te 'rijk' afstellen kan in de basis niet, omdat er geen luchttoevoer regeling is. Als je 'gas' geeft, is het enige wat er gebeurt, dat de plunjerpomp meer brandstof in gaat spuiten, door de effectieve slag te verlengen. In feite betekend gas geven dus automatisch dat het mengsel te 'rijk' wordt, aangezien de aangezogen lucht hoeveelheid hetzelfde blijft.

Ik heb wel plaatjes van de werking van een ouderwetse hogedruk brandstofpomp, wat volgens het plaatje er redelijk op lijkt, if interested..
 
Graag..
Wel, ik zou het knap vinden als de chinezen voor de 456cc een andere pomp ontwikkelen als die voor de 412cc ook 'te rijk'kan staan.
Wat is nu een oorzaak dat een pomp zonder dat je zelf het afregelt, meer/teveel kan geven?
En dat kan dus ook over een te lang traject zijn?
(oftwel, wat precies gaat er in de pomp mis?)
 
Een dieselmotor te 'rijk' afstellen kan in de basis niet, omdat er geen luchttoevoer regeling is. Als je 'gas' geeft, is het enige wat er gebeurt, dat de plunjerpomp meer brandstof in gaat spuiten, door de effectieve slag te verlengen. In feite betekend gas geven dus automatisch dat het mengsel te 'rijk' wordt, aangezien de aangezogen lucht hoeveelheid hetzelfde blijft.

Ik heb wel plaatjes van de werking van een ouderwetse hogedruk brandstofpomp, wat volgens het plaatje er redelijk op lijkt, if interested..

In de basis misschien niet, maar er kan niet meer lucht in dan dat er in kan. Dus als je dan maar meer diesel erin blijft spuiten gaat hij roken omdat hij het niet verbrand krijgt.
Te rijk dus.
 
Een dieselmotor te 'rijk' afstellen kan in de basis niet, omdat er geen luchttoevoer regeling is. Als je 'gas' geeft, is het enige wat er gebeurt, dat de plunjerpomp meer brandstof in gaat spuiten, door de effectieve slag te verlengen. In feite betekend gas geven dus automatisch dat het mengsel te 'rijk' wordt, aangezien de aangezogen lucht hoeveelheid hetzelfde blijft.

Ik heb wel plaatjes van de werking van een ouderwetse hogedruk brandstofpomp, wat volgens het plaatje er redelijk op lijkt, if interested..


Een ongeblazen diesel word in zijn vermogen beperkt door de hoeveelheid ingespoten brandstof, niet zozeer door de hoeveelheid lucht aangezien hij die al vrij kan aanzuigen. Er zal dus met name winst te halen zijn bij inspuiten, wellicht timing. Daarna komt er misschien een keer een punt waar je meer lucht nodig hebt, en het antwoord is dan drukvulling.

Je kunt wel degelijk teveel inspuiten.....!!
 
Hatz 1B40 en - 50 blokjes (ook met balansas zoals in mijn chinadiesel) worden seriematig ingebouwd door een Duitsche meneer.
De brandstofpomp schijnt wel eens stuk te gaan, verder zal 't wel goed spul zijn..

Een ander blok sta ik op zich open voor maar dan zouden de bevestigingsgaten in het ingelastte subframe moeten corresponderen met het nwe blok.. Misschien zijn het standaard afmetingen, ik weet het niet..

Ja maar als je een Hatz niet vertrouwd, kan je toch een Wäcker nemen. Kom je ook mee thuis hoor.

*D
 
Graag..
Wel, ik zou het knap vinden als de chinezen voor de 456cc een andere pomp ontwikkelen als die voor de 412cc ook 'te rijk'kan staan.
Wat is nu een oorzaak dat een pomp zonder dat je zelf het afregelt, meer/teveel kan geven?
En dat kan dus ook over een te lang traject zijn?
(oftwel, wat precies gaat er in de pomp mis?)

Slijtage, en daardoor ruimere passingen.

Er staat vast wel ergens een nummer op de pomp zodat je kan vergelijken.
 
Een dieselmotor te 'rijk' afstellen kan in de basis niet, omdat er geen luchttoevoer regeling is. Als je 'gas' geeft, is het enige wat er gebeurt, dat de plunjerpomp meer brandstof in gaat spuiten, door de effectieve slag te verlengen. In feite betekend gas geven dus automatisch dat het mengsel te 'rijk' wordt, aangezien de aangezogen lucht hoeveelheid hetzelfde blijft.

Ik heb wel plaatjes van de werking van een ouderwetse hogedruk brandstofpomp, wat volgens het plaatje er redelijk op lijkt, if interested..
Een diesel kan je wel te rijk laten draaien.

(Geen geweldige bron, maar het klopt wel)
Diesel A-F Ratios.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: SP1R
Een diesel kan je wel te rijk laten draaien.

(Geen geweldige bron, maar het klopt wel)
Bekijk bijlage 1430485
Ja je kan hem wel te rijk laten draaien, maar dat 'hoort' bij optrekken. Dit diagram geldt voor enigsinds constante belasting, zoals er ook boven staat. Max load.
Er zijn genoeg oude mechanische diesels die een mooie rookwolk maken op het moment dat ze te snel vermogen bij geven, en die diesels doen het al 80 jaar op die manier. Op het moment dat de motor op piekbelasting zit is de uitlaatlucht dan ook redelijk helder, tot in het 'minimal smoke' gebied.
 
Terug
Bovenaan Onderaan