Wat was er nou aan de hand met sammie's enfield?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.111
8.242
Assen
Goed, op de terugweg van het dieselkradtreffen te Hamm kapte de enfield er mee kort nadat ik had getankt. Dat tanken moest veel eerder dan verwacht.
Ook was de warme start anders dan normaal; De motor maakte 2-3 pufjes en sloeg dan terug. Ik moest het gas verder dan normaal opentrekken om 'm te kunnen kickstarten.
Tenslotte vond ik 'm meer roken dan anders, maar wijtte dat aan de stelschroef van de brandstofpomp (word door een veer op spanning gehouden)die misschien wat los was getrilt.

Eerst tappen de de tank leeg- die dus nog vol zat- via een transparant filter zodat ik kan zien of er troep meekomt (de dieseltoevoerleiding heeft zo'n geel papieren conisch universeelfilter)
Photo0732.jpg

Het luchtfilter is een grote K&N, ik kan me niet voorstellen dat deze al verstopt zit (m.b.t. het overmatig roken)
Photo0739.jpg



Steunen van de kop naar frame los (zonder deze trilt de motor iets meer) en uitlaat los

Photo0733.jpg

De tank er af, uitlaatlos en klepdeksel er af, dat ziet er normaal uit, de klepveren zijn niet gebroken(Dat gebeurde bij mijn dnepr nog wel eens)
Photo0734.jpg


Dan de kop er af, kleppen zien er goed uit.
Photo0735.jpg

Blik op de andere kant en.. mijn vermoeden bleek juist, scheur in de zuiger..
Photo0737.jpg


Duss kapotte zuiger door pissende injector.. Vreemd.. Dit blok heeft nog geen 40K gelopen (het vorige 10 pk dieselblokje deed 60K voordat hij door een eigen misstap een defect kreeg)
Ik heb niet direct een idee wat de oorzaak ervan kan zijn, wellicht te lang te veel brandstof en daardoor teveel koolafzetting? Ik mis nog de specifieke dieselkennis.

Goed, dit blok moet er zowieso uit (De cylinder is aan 1 stuk gegoten met het carter, als je de zuiger wil vervangen moet je het zijdeksel van de motor verwijderen, het big-end demonteren en kan je de drijfstang naar boven duwen en de zuiger er uit plukken)

Eens kijken, ik denk dat ik 'm zowieso ga herstellen, maar wellicht ook vevrangen voor de 15 PK versie (deze is 13) en intussen info zoeken wat ik verkeerd heb gedaan/hoe ik dit kan voorkomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Is het dan niet zo dat er te weinig lucht in de motor gaat door het lage toerental maar dat er wel veel diesel ingespoten wordt omdat je het gas op de plank houd?
Evengoed onverbrande diesel dus.
 
Ja het lup weer maar.. wat trubbels met het nwe blok? Zal morgen of zo wat meer uit de doeken doen, peins me intussen suf waarom ding zo doet terwijl zo simpel..
 
Goed, het 13 pk blok had dus een kapotte zuiger, de vervangende zuiger is degelijker uitgevoerd dus het is een bekend zwak punt, bon.
Samen met de benodigde onderdelen om dit blok weer op te bouwen toch maar de 15 PK versie gekocht die nu ca. 2 jaar in productie is.
Het plan is deze in te bouwen en de overbrenging te laten zoals hij is, zodat ik met pittige tegenwind wat over heb(want met het 13 pk blok heb ik dat niet)
De onderdelen en het blok zijn aangekomen;
thumbnail_20191019_145909.jpg


Er zit een heus geel label aan dat er nog geen olie in zit.. symphatiek van de Chinezen..
thumbnail_20191019_151513.jpg

Het regent dus het blok maar binnen gezet om te ontdoen van de tank en uitlaat die er std. op zitten. Om het vliegwiel los te krijgen moet hij echt ingebouwd zijn anders kan ik de krukas niet blokkeren.
(origineel zit er een- ik meen- 65W dynamo op, op het 13 pk blok heb ik een 300W upgrade-dynamo zitten, die wil ik nu op dit blok zetten, vandaar dat 't vliegwiel er af moet)
thumbnail_20191019_183603.jpg
 
Bij het inbouwen van het blok komt het heel precies hoe 't ding zit ivm de
thumbnail_20191020_132950.jpg
primaire kast die de afstand/positie tussen blok en bak dicteert..Na 2 keer alles weer los halen zie en herinner ik me dat ik de achterste olie-aftapplug moet afvlakken zodat 't blok een fractie verder naar achter kan.
Tevens moet ik een trekkertje voor het vliegwiel wat aanpassen want bij dit blok zit 't net even anders dan bij het vorige...
De hevels van de gouverneur zijn hetzelfde en ik zet die van het vorige blok over op deze omdat ik daar een bevestiging voor de gaskabel aan heb gesmurfd wat ik nu niet zomaar kan namaken met wat ik thuis heb.
thumbnail_20191020_153651.jpg


Kan iemand me vertellen, waarvoor is die kleine veer, is dat om het schommelen van het toerental te stabiliseren?

Iemand liet me ooit een tekening of foto zien waar de gaskabel direct aan de veer van de onderste arm zat (en de kleine veer dus niet gemonteerd was, de hele bovenste 'aanstuur'arm was dus weg)
Zou moeten werken??
Na montage van de adaptorplaat en het uitpassen van de primaire kast kan het blok 'definitief'vast en al snel zit de uitlaat er op. De uitlaatpoort is ca 2-3mm wijder.. het zou 'correct'zijn de bocht er op aan te passen, maar dat is evt. voor later, eerst moe het spul maar aan de rol.
thumbnail_20191020_164217.jpg


Olie in de prim. kast en rijden met het spul.. Na ontluchten rijd het goed maar.. ik heb er nu een paar honderd km. opzitten en om eerlijk te zijn maak ik me wat zorgen..
1 koude start is erg slecht, ik moet ca. 5 keer trappen i.p.v. 1 keer.
2 je voelt in de 1 t/m 3 duidelijk dat er meer koppel is en de motor klimt ook wel goed in toeren (hoewel ik nog wel wat rustig aandoe gezien het blok nog in moet lopen) maar in de 4 is die fut plots weg? Inmiddels de pomp zo afgesteld dat er wel rook uit de uitlaat komt bij deze belasting maar het maakt weinig uit.
Vreemd, het 13 pk blok deed het nog beter..

De verkoper (enige winsun dealer in EU) heeft uiteraard nooit eerder meegemaakt en zegt dat ik 't in de toevoer moet zoeken,die niet is veranderd.
Wat het slechte starten betreft krijg ik geen repliek.
Ik hoop dat 't nog aan de Duitse diesel ligt die ik op de terugweg van het dieseltreffen heb getankt? Maar denk het niet..
Ik weet 't werkelijk niet, klepspeling is in orde.. misschien/hopelijk veranderd dit vanzelf met het inlopen maar.. denk dat ik 't 13 pk blok voorlopig na revisie lekker houd..
 
Laat hem eerst maar eens goed inlopen.
En ga nou niet weer meteen aan de pomp lopen pielen...

Eerst laten inlopen, dan verder kijken, niet in 7 sloten tegelijk lopen.

Die kleine veer is inderdaad om het toerental te stabiliseren bij deellast.
 
Compressie voelt zonder meer goed(en hoe doe je dat meten bij een diesel?)
Wel zorgending is nog steeds het slachte koudstarten en niet vermogen hebben wat je mag verwachten.
De 13 pk voorganger deed beide wel goed.
Dit nieuwe 15 pk blok is veel luier dan de 13 pk.. rrok is aanwezig, nagelt goed dus mjah.. en nu?
 
Meten bij een diesel doe je via het gat van de verstuiver of gloeibougie.
Dat hij in z,n 4 niet trekt zou aan een te lage compressie kunnen liggen,of misschien heeft deze
een andere koppelkromme dan de 13pk ,je zou dan kunnen proberen de tandwiel verhouding aan te passen ,een paar tanden groter achter
of 1 tand kleiner voor.Maar het kan ook zijn dat hij eerst goed ingereden moet zijn.
 
Laatst bewerkt:
Bij het inbouwen van het blok komt het heel precies hoe 't ding zit ivm de Bekijk bijlage 1439481primaire kast die de afstand/positie tussen blok en bak dicteert..Na 2 keer alles weer los halen zie en herinner ik me dat ik de achterste olie-aftapplug moet afvlakken zodat 't blok een fractie verder naar achter kan.
Tevens moet ik een trekkertje voor het vliegwiel wat aanpassen want bij dit blok zit 't net even anders dan bij het vorige...
De hevels van de gouverneur zijn hetzelfde en ik zet die van het vorige blok over op deze omdat ik daar een bevestiging voor de gaskabel aan heb gesmurfd wat ik nu niet zomaar kan namaken met wat ik thuis heb.
Bekijk bijlage 1439482

Kan iemand me vertellen, waarvoor is die kleine veer, is dat om het schommelen van het toerental te stabiliseren?

Iemand liet me ooit een tekening of foto zien waar de gaskabel direct aan de veer van de onderste arm zat (en de kleine veer dus niet gemonteerd was, de hele bovenste 'aanstuur'arm was dus weg)
Zou moeten werken??
Na montage van de adaptorplaat en het uitpassen van de primaire kast kan het blok 'definitief'vast en al snel zit de uitlaat er op. De uitlaatpoort is ca 2-3mm wijder.. het zou 'correct'zijn de bocht er op aan te passen, maar dat is evt. voor later, eerst moe het spul maar aan de rol.
Bekijk bijlage 1439483

Olie in de prim. kast en rijden met het spul.. Na ontluchten rijd het goed maar.. ik heb er nu een paar honderd km. opzitten en om eerlijk te zijn maak ik me wat zorgen..
1 koude start is erg slecht, ik moet ca. 5 keer trappen i.p.v. 1 keer.
2 je voelt in de 1 t/m 3 duidelijk dat er meer koppel is en de motor klimt ook wel goed in toeren (hoewel ik nog wel wat rustig aandoe gezien het blok nog in moet lopen) maar in de 4 is die fut plots weg? Inmiddels de pomp zo afgesteld dat er wel rook uit de uitlaat komt bij deze belasting maar het maakt weinig uit.
Vreemd, het 13 pk blok deed het nog beter..

De verkoper (enige winsun dealer in EU) heeft uiteraard nooit eerder meegemaakt en zegt dat ik 't in de toevoer moet zoeken,die niet is veranderd.
Wat het slechte starten betreft krijg ik geen repliek.
Ik hoop dat 't nog aan de Duitse diesel ligt die ik op de terugweg van het dieseltreffen heb getankt? Maar denk het niet..
Ik weet 't werkelijk niet, klepspeling is in orde.. misschien/hopelijk veranderd dit vanzelf met het inlopen maar.. denk dat ik 't 13 pk blok voorlopig na revisie lekker houd..

Hulde voor je geknutsel Sammie! :t Doe ik je niet na.

Ik had alleen zelf wel eerst even een oude onderbroek links en rechts over die vette zooi getrokken, zonder motorblok kon je daar mooi allemaal effe bij.
 
misschien is het gewoon Chinese kwalitietskontrole : je had geluk en een heel goede 13pk gekregen, en nu pech en een minder goede 15pk. en nu ga je remtrommelsgewijs achter oplossingen zoeken die er misschien niet zijn.
Rijden en afblijven, en je frustratiemeter blijft lekker in het groen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan