Wat was er nou aan de hand met sammie's enfield?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.117
8.243
Assen
Goed, op de terugweg van het dieselkradtreffen te Hamm kapte de enfield er mee kort nadat ik had getankt. Dat tanken moest veel eerder dan verwacht.
Ook was de warme start anders dan normaal; De motor maakte 2-3 pufjes en sloeg dan terug. Ik moest het gas verder dan normaal opentrekken om 'm te kunnen kickstarten.
Tenslotte vond ik 'm meer roken dan anders, maar wijtte dat aan de stelschroef van de brandstofpomp (word door een veer op spanning gehouden)die misschien wat los was getrilt.

Eerst tappen de de tank leeg- die dus nog vol zat- via een transparant filter zodat ik kan zien of er troep meekomt (de dieseltoevoerleiding heeft zo'n geel papieren conisch universeelfilter)
Photo0732.jpg

Het luchtfilter is een grote K&N, ik kan me niet voorstellen dat deze al verstopt zit (m.b.t. het overmatig roken)
Photo0739.jpg



Steunen van de kop naar frame los (zonder deze trilt de motor iets meer) en uitlaat los

Photo0733.jpg

De tank er af, uitlaatlos en klepdeksel er af, dat ziet er normaal uit, de klepveren zijn niet gebroken(Dat gebeurde bij mijn dnepr nog wel eens)
Photo0734.jpg


Dan de kop er af, kleppen zien er goed uit.
Photo0735.jpg

Blik op de andere kant en.. mijn vermoeden bleek juist, scheur in de zuiger..
Photo0737.jpg


Duss kapotte zuiger door pissende injector.. Vreemd.. Dit blok heeft nog geen 40K gelopen (het vorige 10 pk dieselblokje deed 60K voordat hij door een eigen misstap een defect kreeg)
Ik heb niet direct een idee wat de oorzaak ervan kan zijn, wellicht te lang te veel brandstof en daardoor teveel koolafzetting? Ik mis nog de specifieke dieselkennis.

Goed, dit blok moet er zowieso uit (De cylinder is aan 1 stuk gegoten met het carter, als je de zuiger wil vervangen moet je het zijdeksel van de motor verwijderen, het big-end demonteren en kan je de drijfstang naar boven duwen en de zuiger er uit plukken)

Eens kijken, ik denk dat ik 'm zowieso ga herstellen, maar wellicht ook vevrangen voor de 15 PK versie (deze is 13) en intussen info zoeken wat ik verkeerd heb gedaan/hoe ik dit kan voorkomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Remt dat dan? mijn dnepr remde ook slecht, 1 van de redenen van verkoop... en je zit weer met een ovale trommel.. maar op zich misschien uitzoeken waard..
1ste optie is een '68-'70 BSA/triumph wiel/rem..Schijnen goed te remmen.
 
Dat laatste klopt denk ik wel, helaas past die set ook niet tussen de poten..
eh ja het topic is weer naar het remmerijding verschoven.. Mea culpa..
Het ding doet zo raar en tegenstrijdig dat ik 't hier dan uitlaatklepding doe.

Intussen niet echt veel met de enfield gereden(ook vanwege) maar de koude start is nog steeds ruk en topvermogen blijft ook weg.
In toeren trekken in de lagere versnellinge gaat wel goed en dit blok heeft duidelijk meer koppel dat het vorige.

De verkoper houdt zich wat op de vlakte, zit in UK en kan zo verder ook weinig doen.
Met de vorige 2 blokken(10 en 13 pk) had ik eigenlijk geen problemen.. en had dit van een heus Chinees A merk(en die prijs)ook niet verwacht..
Er zijn hier mensen die er anders over denken, bon..
Wellicht/hopelijk veranderen dingen er met inlopen en geef 't idd 1000km de tijd..
 
blokken zijn helemaal niet gemaakt om toeren te draaien, het blijven stationnaire motoren die gemaakt zijn om optimaal te presteren bij 3000 tr/min.

en hoe groter het slagvolume, hoe minder goesting ze zullen hebben om wat meer toeren te draaien.
 
Klopt.. maarik weet 't anders ook niet... Moeilijker koude start is voor industriëel gebruik ook niet zo vervelend als nu.
Intussen probeer ik het 13 pk blok weer te herstellen maar; krijg -alleen-de zuiger/schraapveren niet naar binnen zodat de zuiger ik de pot valt.. zal om een hulpje vragen..
Lagerschalen zagen er goed uit en hohnsporen zijn nog aanwezig.
 
Voorzichtig inrijden lijkt me onzin. Als hij gebruikt wordt om een generator of een pomp aan te drijven gebeurt dat ook niet.
Juist niet voorzichtig inrijden daar worden ze alleen maar luier van,knallen met die hap.
Verder verbaasd dit alles me weer niet Sammie trekt op 1 of andere manier alle ellende aan die men maar kan verzinnen,
zie alle voorafgaande Sammie topics,als ik depressief ben dan struin ik door die topics om zelf weer vrolijk te worden :+ ;)
 
Juist niet voorzichtig inrijden daar worden ze alleen maar luier van,knallen met die hap.
Verder verbaasd dit alles me weer niet Sammie trekt op 1 of andere manier alle ellende aan die men maar kan verzinnen,
zie alle voorafgaande Sammie topics,als ik depressief ben dan struin ik door die topics om zelf weer vrolijk te worden :+ ;)
Ik ben in China geweest om een nieuwbouw zeeschip uit te halen (wel lang geleden) en sindsdien verbaas ik me nergens meer over.8)7
 
Juist niet voorzichtig inrijden daar worden ze alleen maar luier van,knallen met die hap.
Verder verbaasd dit alles me weer niet Sammie trekt op 1 of andere manier alle ellende aan die men maar kan verzinnen,
zie alle voorafgaande Sammie topics,als ik depressief ben dan struin ik door die topics om zelf weer vrolijk te worden :+ ;)
Ehm,
Ik heb 't hier nog helemaal niet over vrouwen gehad? :?


:+
 
Ehm,
Ik heb 't hier nog helemaal niet over vrouwen gehad? :?


:+
Nog meer ellende zeker :+
Persoonlijk zou ik al die ouwe meuk de deur uit doen en alleen de XJ houden,weg met die ellende,bespaard je een hoop tijd,geld en ellende.
Ik heb veel klassiekers gehad en altijd was er wel weer iets aan wat niet meer werkte of kapot ging ,ik heb alles verkocht en werd daar heel wat vrolijker van.
 
Laatst bewerkt:
Moet eerlijk zeggen dat ik met de xj best veel ellende heb gehad.. was op randje..
Ik vind het vermogen en karakter van het ding wel heerlijk..Zwabberframe moet ik nog wat aan wennen..
 
Klopt.. maarik weet 't anders ook niet... Moeilijker koude start is voor industriëel gebruik ook niet zo vervelend als nu.
Intussen probeer ik het 13 pk blok weer te herstellen maar; krijg -alleen-de zuiger/schraapveren niet naar binnen zodat de zuiger ik de pot valt.. zal om een hulpje vragen..
Lagerschalen zagen er goed uit en hohnsporen zijn nog aanwezig.

Stukje pvc pijp, schuin randje aan maken wat in de schuine rand onderaan de cilinderbus valt en tierapjes er omheen, werkt bij mij altijd om de zuiger er in te krijgen, zelfs bij viercilinders. :)
 
Kijk, zal ik een voorbeeldje doen? (ga ik weer.. :$ )
De rem kan je op 2 manieren afstellen, op gehoor (remschoen 1 laten aanlopen door kabel aan te spannen, verbindingsstang 'korter'draaien tot remschoen 2 net zo hard meeloopt, tot nu toe betrouwbaarste manier. de rem voelt, als je dit goed doen 'hard'aan.)
thumbnail_20191106_142517.jpg

Zie het plaatje, ik heb een buis over de remhevel geschoven waar de kabel aan zit. Nu doe je hetzelfde geintje maar op zicht/gevoel.
Je trekt/duwt de stang omhoog, en dan draai je de verbindingsstang 'korter'.
Op het moment dat remschoen 2 gaat aanliggen gaat de verlengde arm terug. dit kun je zien en voelen. Op datzelfde moment voel je ook duidelijk weerstand in het aandraaien van de verbindingsstang.(deze methode heb ik niet zelf verzonnen, ik meen uit een artikel..)
Toch een snelle en betrouwbare manier het gelijk aangrijpen te pinpointen toch?
In theorie moet dit gewoon werken..

Waarom voelt de rem na deze methode dan toch sponzig aan en remt bagger, en kom je met de eerstgenoemde methode veel verder?
 
Terug
Bovenaan Onderaan