Wat was er nou aan de hand met sammie's enfield?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.087
8.230
Assen
Goed, op de terugweg van het dieselkradtreffen te Hamm kapte de enfield er mee kort nadat ik had getankt. Dat tanken moest veel eerder dan verwacht.
Ook was de warme start anders dan normaal; De motor maakte 2-3 pufjes en sloeg dan terug. Ik moest het gas verder dan normaal opentrekken om 'm te kunnen kickstarten.
Tenslotte vond ik 'm meer roken dan anders, maar wijtte dat aan de stelschroef van de brandstofpomp (word door een veer op spanning gehouden)die misschien wat los was getrilt.

Eerst tappen de de tank leeg- die dus nog vol zat- via een transparant filter zodat ik kan zien of er troep meekomt (de dieseltoevoerleiding heeft zo'n geel papieren conisch universeelfilter)
Photo0732.jpg

Het luchtfilter is een grote K&N, ik kan me niet voorstellen dat deze al verstopt zit (m.b.t. het overmatig roken)
Photo0739.jpg



Steunen van de kop naar frame los (zonder deze trilt de motor iets meer) en uitlaat los

Photo0733.jpg

De tank er af, uitlaatlos en klepdeksel er af, dat ziet er normaal uit, de klepveren zijn niet gebroken(Dat gebeurde bij mijn dnepr nog wel eens)
Photo0734.jpg


Dan de kop er af, kleppen zien er goed uit.
Photo0735.jpg

Blik op de andere kant en.. mijn vermoeden bleek juist, scheur in de zuiger..
Photo0737.jpg


Duss kapotte zuiger door pissende injector.. Vreemd.. Dit blok heeft nog geen 40K gelopen (het vorige 10 pk dieselblokje deed 60K voordat hij door een eigen misstap een defect kreeg)
Ik heb niet direct een idee wat de oorzaak ervan kan zijn, wellicht te lang te veel brandstof en daardoor teveel koolafzetting? Ik mis nog de specifieke dieselkennis.

Goed, dit blok moet er zowieso uit (De cylinder is aan 1 stuk gegoten met het carter, als je de zuiger wil vervangen moet je het zijdeksel van de motor verwijderen, het big-end demonteren en kan je de drijfstang naar boven duwen en de zuiger er uit plukken)

Eens kijken, ik denk dat ik 'm zowieso ga herstellen, maar wellicht ook vevrangen voor de 15 PK versie (deze is 13) en intussen info zoeken wat ik verkeerd heb gedaan/hoe ik dit kan voorkomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Yup, dat is logisch, maar als je kijkt hoe het origineel ziet.. de weg die de lucht moet afleggen.. dan MOET flowen wel invloed hebben dachten we..
Nopes...
Enige wat toenam was het geluid(vooral als je het gas dichtmikt...)
 
Een ongeblazen diesel word in zijn vermogen beperkt door de hoeveelheid ingespoten brandstof, niet zozeer door de hoeveelheid lucht aangezien hij die al vrij kan aanzuigen. Er zal dus met name winst te halen zijn bij inspuiten, wellicht timing. Daarna komt er misschien een keer een punt waar je meer lucht nodig hebt, en het antwoord is dan drukvulling.
 
Chinees?dat is toch een Lombardini blok? dat is Italiaans.Blokjes heb ik een aantal jaren aan mogen werken,zaten ingebouwd in kleine heftruckjes
voor de tuinbouw,die gingen ook regelmatig stuk,laat staan in een motor die veel langduriger met hogere belasting gereden word,valt
mij nog mee dat die het zolang uitgehouden heeft.


Lombardini is ook niet heel goed inderdaad...
Het betrouwbaarste is een Hatz, Deutz of een echte Kubota/ Yanmar.

Ik zou er een 2 cilinder in bouwen, die lopen mooier en hebben meer vermogen.
 
Een ongeblazen diesel word in zijn vermogen beperkt door de hoeveelheid ingespoten brandstof, niet zozeer door de hoeveelheid lucht aangezien hij die al vrij kan aanzuigen. Er zal dus met name winst te halen zijn bij inspuiten, wellicht timing. Daarna komt er misschien een keer een punt waar je meer lucht nodig hebt, en het antwoord is dan drukvulling.


:^

Of eventueel een andere verstuiver/ pomp met meer opbrengst, turbo gaat geloof ik niet zo lekker op een 1 cilinder.
 
Lombardini is ook niet heel goed inderdaad...
Het betrouwbaarste is een Hatz, Deutz of een echte Kubota/ Yanmar.

Ik zou er een 2 cilinder in bouwen, die lopen mooier en hebben meer vermogen.
Er is een enfield met een klein watergekoeld kubota twinnetje en dat ding loopt idd wondermooi, maar dure blokjes en dure onderdelen..
Er is een toko die seriematig ruggerini 850 blokken in enfieldjes heeft gepropt, maar naast het versn. bak en hele aandrijving heb ik mijn twijfels of het frametechnisch qua gewicht en vermogen wel zo'n goed idee is..
 
Er is een enfield met een klein watergekoeld kubota twinnetje en dat ding loopt idd wondermooi, maar dure blokjes en dure onderdelen..
Er is een toko die seriematig ruggerini 850 blokken in enfieldjes heeft gepropt, maar naast het versn. bak en hele aandrijving heb ik mijn twijfels of het frametechnisch qua gewicht en vermogen wel zo'n goed idee is..


Volgens mij heb ik het je ooit al eens uitgelegd, maar zo'n Kubota/Yanmar/Iseki, is een eenmalige aanschaf.

Ja ze zijn duur, maar er gaat zelden iets aan kapot, en ze gaan veel langer mee dan een Chinees blokje, de waterkoeling speelt hier ook een grote rol in.

Dus onder de streep zijn de Japanse blokken goedkoper, je hebt nu al 2 Chinezen versleten, voor dat geld had je ook een Japanner kunnen kopen.
 
Volgens mij heb ik het je ooit al eens uitgelegd, maar zo'n Kubota/Yanmar/Iseki, is een eenmalige aanschaf.

Ja ze zijn duur, maar er gaat zelden iets aan kapot, en ze gaan veel langer mee dan een Chinees blokje, de waterkoeling speelt hier ook een grote rol in.

Dus onder de streep zijn de Japanse blokken goedkoper, je hebt nu al 2 Chinezen versleten, voor dat geld had je ook een Japanner kunnen kopen.
Waar ik gewerkt heb hadden ze ook de Lombardini op een gegeven ogenblik door Kubota vervangen,duidelijk een veel betere motor.
 
Volgens mij heb ik het je ooit al eens uitgelegd, maar zo'n Kubota/Yanmar/Iseki, is een eenmalige aanschaf.

Ja ze zijn duur, maar er gaat zelden iets aan kapot, en ze gaan veel langer mee dan een Chinees blokje, de waterkoeling speelt hier ook een grote rol in.

Dus onder de streep zijn de Japanse blokken goedkoper, je hebt nu al 2 Chinezen versleten, voor dat geld had je ook een Japanner kunnen kopen.
Ik weet niet of ik voor dat geld een jap heb kunnen kopen maar.., hoewel de zuigerbreuk als vreemd word beschouwd, en ik denk dat er iets mis is gegaan waar ik misschien zelf een hand in heb gehad, zeur ik er niet over, Als je speelt kun je verliezen.
Gelukkig dat dit relatief dicht bij huis gebeurde en niet midden in de Karpaten waar hij 3 jr terug was..
 
is dit niets? een lief v twinnetje, 25 china pkaatjes
Deze worden in harleys en russen ingebouwd, er is ook een watergekoelde versie en die lopen supermooi!
Of deze in een enfield past weet ik niet, qua vermogen & gewicht wel wat te veel denk ik..
 
Wel, de 500 enfield heeft er op papier 18 of 22 en zo, en dat zijn benzinepk's
Een 25 pk diesel zal een lomp koppel hebben waar de aandrijflijn het wel mee te doen krijgt.
De primaire ketting is een heuse duplex en versn bak overbemeten maar toch..

alles bij elkaar, genoeg dieselvermogen om 90 km/h te blijven rijden met flinke tegenwind en ik ben happy.
Veel meer moet je op een india-enfield ook niet willen.., qua aandrijflijn, qua frame, qua hele gebakding..
Maar zal me nix verbazen als de 'ruggerfield'enfiels niet snel problemen krijgen in de aandrijving, als je geluk hebt met de versn ba.
 
En een variomatic, dat lijkt me ideaal op een diesel?

Blok uit een brommobiel ofzo..
Doen ze heel veel! Setjes uit sneeuwscooters worden veel gebruikt!
Heb op zo iets gereden, erg leuk, soort damesbrommeridee.. Goede remmen zijn een must..
Jij als technische man moet vlgd jaar maar eens je opwachting maken op het dieseltreffen,..
(hoog tijd dat we eens samen bier doen)
 
Update; ik heb de verstuiver laten testen bij een mechanisatiebedrijf en deze werkt prima!
dieselmeneer zei misschien slijtage van nok van brandstofpomp (is plunjerpompje)waardoor hij te lang inspuit?

Symptomen eerder die dag; meer roken en moeilijke warmstart(moest gas flink opendraaien, anders paar plofjes en afslaan)
Ik ben benieuwd of er iets aan de pomp te zien is.(en als niet, wat dan?)
 
Update; ik heb de verstuiver laten testen bij een mechanisatiebedrijf en deze werkt prima!
dieselmeneer zei misschien slijtage van nok van brandstofpomp (is plunjerpompje)waardoor hij te lang inspuit?

Symptomen eerder die dag; meer roken en moeilijke warmstart(moest gas flink opendraaien, anders paar plofjes en afslaan)
Ik ben benieuwd of er iets aan de pomp te zien is.(en als niet, wat dan?)

Hoe is de koudstart dan?
Ik heb eens aan een Opel diesel gewerkt die heel slecht wilde aanslaan, bleek de nokkenas, nou ja nokken_O-, versleten te zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan