Klontenkoker
Die hard MF'er
Altijd in voor nieuwe leermomenten, zeker als het om lijf, leden en motor gaat.
Aftrap:
Vorige week ben ik van Groningen naar Den Bosch gereden, en het heeft de hele weg geregend. Nou heeft Kobus een goed regenpak, dus dat was niet het probleem.
Wat wel een probleem was, was dat ik op de rechter rijstook in een spoor terecht kwam, want die zijn met regen niet goed te zien. Ik geef toe dat ik voor de omstandigheden vrij stevig doorreed (130). Opeens voelde ik de achterkant naar links uitbreken, terugzwiepen naar rechts en dat een paar keer heen en weer.
In de paar honderdste van een seconde van de eerste zwieper naar links, heb ik de volgende afwegingen gemaakt (en ik vind het verbazingwekkend dat dit allemaal in zo'n korte tijd door je hoofd schiet):
- Remmen met het voorwiel of gas loslaten betekent dat het achterwiel opeens grip krijgt en dat je een tankslapper kunt krijgen;
- Remmen met achterwiel betekent slippen en hoogst waarschijnlijk on nog grotere uitslag van de zwiepers die je al maakt;
- Gas er bij kon niet omdat er een auto niet te ver voor me zat en bovendien wil je niet dat ie ineens grip krijgt met nog meer vermogen op het achterwiel;
- Gas constant houden en vertrouwen op het vliegwiel-effect: de motor wil van zichzelf rechtdoor.
Ik heb gekozen voor het laatste en de motor trok zichzelf recht. Mijn hart zat in mijn helm, dat wel, maar ik weet zeker dat ik in mijn beginjaren aan de voorrem was gaan hangen, met alle gevolgen van dien.
En dat tijdens mijn eerste rit na de winterstop, pfff.....
Ben benieuwd naar jullie beste corrigerende acties, kom maar door.
Gr
K. Klontenkoker
Aftrap:
Vorige week ben ik van Groningen naar Den Bosch gereden, en het heeft de hele weg geregend. Nou heeft Kobus een goed regenpak, dus dat was niet het probleem.
Wat wel een probleem was, was dat ik op de rechter rijstook in een spoor terecht kwam, want die zijn met regen niet goed te zien. Ik geef toe dat ik voor de omstandigheden vrij stevig doorreed (130). Opeens voelde ik de achterkant naar links uitbreken, terugzwiepen naar rechts en dat een paar keer heen en weer.
In de paar honderdste van een seconde van de eerste zwieper naar links, heb ik de volgende afwegingen gemaakt (en ik vind het verbazingwekkend dat dit allemaal in zo'n korte tijd door je hoofd schiet):
- Remmen met het voorwiel of gas loslaten betekent dat het achterwiel opeens grip krijgt en dat je een tankslapper kunt krijgen;
- Remmen met achterwiel betekent slippen en hoogst waarschijnlijk on nog grotere uitslag van de zwiepers die je al maakt;
- Gas er bij kon niet omdat er een auto niet te ver voor me zat en bovendien wil je niet dat ie ineens grip krijgt met nog meer vermogen op het achterwiel;
- Gas constant houden en vertrouwen op het vliegwiel-effect: de motor wil van zichzelf rechtdoor.
Ik heb gekozen voor het laatste en de motor trok zichzelf recht. Mijn hart zat in mijn helm, dat wel, maar ik weet zeker dat ik in mijn beginjaren aan de voorrem was gaan hangen, met alle gevolgen van dien.
En dat tijdens mijn eerste rit na de winterstop, pfff.....
Ben benieuwd naar jullie beste corrigerende acties, kom maar door.
Gr
K. Klontenkoker