Wat was je beste bijna ongeluk?

Klontenkoker

Die hard MF'er
18 nov 2003
539
1
noord-Brabant
Altijd in voor nieuwe leermomenten, zeker als het om lijf, leden en motor gaat.


Aftrap:

Vorige week ben ik van Groningen naar Den Bosch gereden, en het heeft de hele weg geregend. Nou heeft Kobus een goed regenpak, dus dat was niet het probleem.

Wat wel een probleem was, was dat ik op de rechter rijstook in een spoor terecht kwam, want die zijn met regen niet goed te zien. Ik geef toe dat ik voor de omstandigheden vrij stevig doorreed (130). Opeens voelde ik de achterkant naar links uitbreken, terugzwiepen naar rechts en dat een paar keer heen en weer.

In de paar honderdste van een seconde van de eerste zwieper naar links, heb ik de volgende afwegingen gemaakt (en ik vind het verbazingwekkend dat dit allemaal in zo'n korte tijd door je hoofd schiet):
- Remmen met het voorwiel of gas loslaten betekent dat het achterwiel opeens grip krijgt en dat je een tankslapper kunt krijgen;
- Remmen met achterwiel betekent slippen en hoogst waarschijnlijk on nog grotere uitslag van de zwiepers die je al maakt;
- Gas er bij kon niet omdat er een auto niet te ver voor me zat en bovendien wil je niet dat ie ineens grip krijgt met nog meer vermogen op het achterwiel;
- Gas constant houden en vertrouwen op het vliegwiel-effect: de motor wil van zichzelf rechtdoor.

Ik heb gekozen voor het laatste en de motor trok zichzelf recht. Mijn hart zat in mijn helm, dat wel, maar ik weet zeker dat ik in mijn beginjaren aan de voorrem was gaan hangen, met alle gevolgen van dien.

En dat tijdens mijn eerste rit na de winterstop, pfff.....



Ben benieuwd naar jullie beste corrigerende acties, kom maar door.

Gr
K. Klontenkoker
 
mijn bijna ongeluk was het knappen van mijn ketting bij ongeveer 110 km per uur op een puinweg met mijn ktm.
na het bijna ongeluk ben ik er toch nog vanaf gevallen.
mijn corrigerende actie was pleisters plakken...

:')
 
Mijn meisie op een haar na torpederen op een dijk. Ze stond na een bocht midden op de dijk stil met haar CBR, ik ging er op een haar na langs met nog een kilometer of 60 op de teller, kon nog net corrigeren om niet de dijk af te rijden en in het hekwerk te belanden, vloog langs de boer die het verkeer aan het ophouden was, en stond stil nog een meter of 5 van de koeien die op de weg liepen. O-)

Zegt die boer, nooooohhh... Je ben net Rossi, heb ik gezien op TV ! :X
 
Mijn beste was in duitsland, waar ik ff niet in de gaten had dat een bocht iets meer kneep dan verwacht... gevolg was een te ruime bocht, verkeerde versnelling en de bocht gehaald op 10 cm van de afgrond... :)

Daarna niet nagedacht... gewoon doorrijden en pas onderaan de berg bedacht dat het best wel close was... :P
 
Over dat uitbreken van het achterwiel: zodra hij weer in het midden staat je koppeling inknijpentrappen is het beste (bij auto's) werkt dat ook bij motoren? Ik heb het een keer in de auto gehad, toen gaf ik vol gas toen de achterbanden recht stonden, trok hem toen uit de slip, was best lachen... 2de dag dat ik mn rijbewijs had, eerste dag 'met de auto van paps' naar school, thuis verteld, ze lagen dubbel :P (Vervolgens een slipcursus cadeau gekregen)
 
Laatst bewerkt:
Over dat uitbreken van het achterwiel: zodra hij weer in het midden staat je koppeling inknijpentrappen is het beste (bij auto's) werkt dat ook bij motoren? Ik heb het een keer in de auto gehad, toen gaf ik vol gas toen de achterbanden recht stonden, trok hem toen uit de slip, was best lachen... 2de dag dat ik mn rijbewijs had, eerste dag 'met de auto van paps' naar school, thuis verteld, ze lagen dubbel :P (Vervolgens een slipcursus cadeau gekregen)
Vraag gewoon een vervolg-slipcursus aan maar dan voor de motor :p

Sorry, ben nog i.o. dus geen leuke/erge bijna dood ervaringen
 
Dit heb ik in al die jaren nog maar 2x gehad altijd in de bochten

1ste Tijdens mijn motor examen bocht was iets scherper dan verwacht (gelukkig wel gehaald
bocht en examen)

2de Bij het afreiden van een zandweg iets te snel de bocht door.
dacht dat ik een bocht van 180 maakten.

maar bijde alleen met hardkloppingen vanafgekomen
 
Op de GSXR van mijn zwager precies zo hard in mijn voorrem knijpen bij 100/110 (buiten bebouwde kom) voor een auto die na een brug over de snelweg (ja, eigen schuld, die man heeft me nooit zien aankomen) de weg opreed, dat ik de motor bijna meteen op zijn voorwiel zette. De achterkant brak in de lucht daardoor naar links uit, ik heb tegen de achterkant aangetrapt met mijn voet, mijn rem los gelaten, het geslinger proberen op te vangen (met dank aan de stuurdemper) en daarna weer zo hard als ik kon in de remmen, ik moest toch stoppen voor die auto. Toen ik stil stond kon ik op die man zijn motorkap leunen, ik stond er echt voor (maar wel nadat hij zijn auto een stukje achteruit had gereden........ ) Resultaat> broek vol, sjekkie roken en maar weer rustig doorgereden. :)
 
Laatst bewerkt:
wat een domme topic titel!!!
BESTE bijna ongeluk......tsjongejongenjongejonge
Zo worden er op vrijdag een aantal topics geopend die meedingen naar de titel: vrijdagtopic van het jaar.
Toen ik pas mijn rijbewijs had (zomer 1968) reed ik met mijn 100 cc 2 cilinder Yamaha op een lekker polderweggetje ergens in Zeeuwsvlaanderen. Met mijn toen jeugdige enthausiasme iets te snel en reed op een T splitsing af. Ik kneep flink in mijn rem en knal, de kabel breekt. Je weet niet wat er dan door je heen gaat. Het lijkt wel of je motor sneller gaat. Ik knal rechtdoor een korenveld in, maar daar is een vrij diepe sloot waar ik in duik. De sloot is droog maar erg diep ik kan de motor er niet uitkrijgen. Een paar honderd meter door de sloot gewandeld voordat ik er uit kon klimmen. De schade was alleen een verbogen voorspatbord. Af en toe werd ik nog wel eens badend in het zweet wakker als ik er weer van droom, voor hetzelfde breek je je nek en vinden ze je nooit meer terug. :X
 
Ik kan de humor van het topic wel waarderen. Hoe vaak we de koekblikkers ook uitlachen, zelf maken we ook vaak genoeg inschattingsfouten, zij het bij anderen of onszelf!

Mijn mooiste bijna-ongeluk was denk ik wel 's nachts, buiten bebouwde kom, toen een tegemoetkomende auto besloot in te halen. De auto scheen er geen rekening mee te houden dat ik de andere rijbaan in beslag nam. Ben zo ver mogelijk naar rechts gaan rijden terwijl beide tegemoetkomende auto's (de een inhalend dus, via mijn rijbaan) me voorbijvlogen.

Ik had liever niet willen weten dat twee auto's en een motor daar inderdaad naast elkaar op de weg passen. Want als dat níet zo was geweest had ik snoeihard kennisgemaakt met de motorkap van de inhalende auto.

Omdat ik zo verdwaasd was van de achterlijke inhaalmanouvre, heb ik niet geseind met groot licht vna tevoren. Wel op de claxon gehangen, maar dat zal weinig uitgemaakt hebben. Achteraf bijgekomen van de schok en m'n hele helm volgescholden!
 
Vorige week haalde ik vijf auto's tegelijk in op een tweebaans weg totdat de voorste ineens vol in de ankers ging om linksaf te slaan een doodlopende weg in waar eens per jaar iemand inrijdt.

Ik moest dus redelijk in de ankers en passeerde de achterste vier auto's over de middenstreep terwijl het tegemoetkomende verkeer mij voorbij kwam.

Maar voor elk bijna ongeluk geldt, als je in zo'n situatie terecht komt, gewoon rustig blijven, de situatie goed inschatten en daar naar handelen, geen lompe dingen gaan zitten doen waarvan je niet weet of het gaat helpen ;)

Gas constant houden en goed vooruit blijven kijken had ik dus in jou geval ook zeker gedaan.
 
Laatst bewerkt:
auto inhalen en de tegenligger over het hoofd zien B| ,nog niet al te lang geleden :X

Werd effe een Ghostrider actie ,dus effe tussen 2 auto's door :(
Wel een goeie controle of je pacemaker et nog doet '(
die van mij haalde de 220 beats per minuut makkelijk :')
 
Laatst bewerkt:
Over dat uitbreken van het achterwiel: zodra hij weer in het midden staat je koppeling inknijpentrappen is het beste (bij auto's) werkt dat ook bij motoren? Ik heb het een keer in de auto gehad, toen gaf ik vol gas toen de achterbanden recht stonden, trok hem toen uit de slip, was best lachen... 2de dag dat ik mn rijbewijs had, eerste dag 'met de auto van paps' naar school, thuis verteld, ze lagen dubbel :P (Vervolgens een slipcursus cadeau gekregen)
Welnee, nooit koppeling inknijpen. Als je er aan denkt gas dan geven in dit soort situaties anders heb je kans dat je achterwiel te snel grip krijgt en je een soort high sider maakt. Uiteraard probeer je dat wel beheerst te doen, maar in nood doe je soms rare dingen :(

!! Bij twijfel gas d'r op !!
 
2 jaar geleden, samen met m'n maatje "knalluhh" in Duitsland, op een 100 km weg, we reden ongeveer 220 km zien we in de verte , lees 200 meter verderop , een rotonde, vol in de ankers ongeveer met 80 km de rotonde op, direct sturen rechts,links begin stukje van de berm meegenomen, al glijdend komen we weer op de weg , wheelie trekken en doorknalluh.


Bij Route 67 elkaar maar ff de hand geschud dat het goed gegaan was *O*


Nog eentje, niet van mij maar van m'n zelfde maat

Wheelie trekken , zet met 217 het voorwiel aan de grond, begint de motor een partij te slingeren -O- ik dacht echt daar gaat ie, maar op de één of andere manier hield hij um

*O* *O*

Na een paar honderd meter, hoppa weer op het achterwiel en weer boven de 200 zijn voorwiel neerzetten.

heb het nog op film staan.

klikkerderklik
 
Tegenligger die buitenom in een blinde bocht inhaalt en net op tijd weer naar z'n eigen weghelft schuift voordat ik erop zou zijn geklapt.. B|
 
Een paar mnd'n geleden een aanrijding gehad maar dat telt nu niet meen ik.

Enkele jaren geleden , het had s'middags geijzeld, van mijn werk reed ik de snelweg op en moest van de wat langere invoegstrook gebruik maken. Nou die was niet gepekelt. Ik voelde met ca. 100 per uur het achterwiel links-rechts zwabberen en toen dacht ik nou ga ik. Gelijk de koppeling ingetrokken en rechtuit blijven sturen. Ik dacht nu kan ik elk moment gaan en verwachte dat ook.
Ook de vluchtstrook was spekglad kwam ik achter toen ik uitgerold was. Ik kon nog nauwelijks wegkomen.
Het is goed afgelopen maar ik heb de overige 35 km erg rustig gereden.
 
Een paar jaar geleden, toen ik nog redelijk vaak op het klaverblad bij Gorinchem te vinden was, had ik een van mijn vele bijna ongelukken. Ik reed met twee andere onbekenden. Een had volgens mij een blade van rond 2000, die reed best rap maar net iets te langzaam.

Ik haalde hem in op het stuk richting Tiel, om gelijk de bocht weer in te duiken. Dat ging veel te hard, iets van 140 ofzo. Ik waaierde uit en kwam in de rotzooi wat aan de buitenkant van de bocht lag. Motor gleed weg en ik lag dus eigenlijk al plat. Uit reactie bleef ik op de motor liggen/zitten en kreeg weer grip. Wonder boven wonder ben ik niet gevallen! Mn laars en broek was tot mn knie helemaal geschaaft, ik lag dus echt al onderuit.

Mn broek zat vol na deze actie en dat was dan ook de laatste keer geweest dat ik echt aan het raggen ben geweest op het klaverblad. Ik moet er niet aan moeten denken dat ik gevallen was met al die bomen. 8-)
 
Nog eentje, niet van mij maar van m'n zelfde maat

Wheelie trekken , zet met 217 het voorwiel aan de grond, begint de motor een partij te slingeren -O- ik dacht echt daar gaat ie, maar op de één of andere manier hield hij um

*O* *O*

Na een paar honderd meter, hoppa weer op het achterwiel en weer boven de 200 zijn voorwiel neerzetten.

heb het nog op film staan.

klikkerderklik
Herkenbaar, heb ik ook weleens gehad. Best schrikken!!

Hier gaat het goed :]
 
Ik heb het een keer in de auto gehad, toen gaf ik vol gas toen de achterbanden recht stonden, trok hem toen uit de slip, was best lachen.
Bedoel je daarmee dat de achterwielen van die auto ook bestuurbaar zijn of bedoel je dat hij al uit slip was op het moment dat je gas gaf.
En NATUURLIJK wist je heel goed dat je vader zijn auto een voorwiel aangedreven auto was anders heeft plank gas bij een slip niet zoveel zin :N
Maare, de meeste motoren hebben achterwielaandrijving :Y
 
Over dat uitbreken van het achterwiel: zodra hij weer in het midden staat je koppeling inknijpentrappen is het beste (bij auto's) werkt dat ook bij motoren? Ik heb het een keer in de auto gehad, toen gaf ik vol gas toen de achterbanden recht stonden, trok hem toen uit de slip, was best lachen... 2de dag dat ik mn rijbewijs had, eerste dag 'met de auto van paps' naar school, thuis verteld, ze lagen dubbel :P (Vervolgens een slipcursus cadeau gekregen)
|( Als je auto gaat slippen ---> alles loslaten qua pedalen, enkel sturen en blijven kijken naar 't punt waar je weer naar toe wilt.

Met de motor de koppeling inknijpen in een slip? Dan heb je geen kracht meer op je achterwiel en gaat 'ie nog harder slippen..... Stomste wat je dus kan doen. Gewoon 't gas loslaten (afhankelijk van de ernst van de zaak kun (moet) je gas blijven geven) en blijven kijken naar 't punt waar je heen wilt.
 
Niet echt "ongeluk" meer ongelukkig
Stond vorige week zaterdag te tanken. (met voor mij m'n nieuwe motor)
stond net iets te ver van de tank om mjin helm weg te leggen. ipv motor iets dichterbij te zetten
ga ik wat verder naar links hangen. Gevolg motor wilt omvallen kan 'm eigelijk niet meer houden.
in een reflex laat ik mijn helm vallen pak snel het stuur nog vast en kan net voorkomen dat hij tegen de pomp aanvalt.

Zou lullig zijn als je eerste ritje meteen kuipschade zou opleveren.
Dit gebeurt eens maar nooit meer.
 
|( Als je auto gaat slippen ---> alles loslaten qua pedalen, enkel sturen en blijven kijken naar 't punt waar je weer naar toe wilt.

Met de motor de koppeling inknijpen in een slip? Dan heb je geen kracht meer op je achterwiel en gaat 'ie nog harder slippen..... Stomste wat je dus kan doen. Gewoon 't gas loslaten (afhankelijk van de ernst van de zaak kun (moet) je gas blijven geven) en blijven kijken naar 't punt waar je heen wilt.

ik heb het toch anders geleerd met m'n slipcursus

koppeling inknijpen als je slipt, gas los
Motor trekt dan weer recht
Moet idd wel kijken waar je heen wil/moet
 
ik heb het toch anders geleerd met m'n slipcursus

koppeling inknijpen als je slipt, gas los
Motor trekt dan weer recht
Moet idd wel kijken waar je heen wil/moet
Door je koppeling in te knijpen verlies je (nog) meer druk op je achterwiel. Het wiel remt namelijk niet meer af op de motor, maar krijgt een eigen leven. Althans, zo ervaar ik het.
 
Terug
Bovenaan Onderaan