Wat was jouw eerste motor?

Ik heb nog niet een al te lange motor-historie, maar mijn eerste motor was een tweedehands Kawasaki ZR7 waar ik een hoop plezier aan heb beleefd. Nu heb ik een Honda CB1000R uit 2019.

1609754605690.png
 
Ik ben begonnen op een R1200 RT omdat ik vooral op de snelweg lange afstanden moest doen en het hele jaar door wou rijden. Alleen nog maar spijt gehad dat ik em ooit weg gedaan. Had 1 jaar garantie, tweedehands via dealer. Die heb ik wel goed benut want er moest een en ander vervangen worden (handvatverwarming, cardan koppeling, lagers, ...).

De eerste keer ermee op de snelweg na halen rijbewijs was best spannend. Dan blijkt plots dat dat wel redelijk wat meer vermogen heeft dan die les motoren.
 
Bekijk bijlage 1580674

Ik vond mijn eerste aangekochte motor een slechte keuze. Zoop olie, geen vermogen. Te zwaar. Na 40 jaar nog steeds geen collectorfiets. Zegt genoeg.
Nooit meer naar omgekeken.

Mijn eerste motor die mij het virus gaf was een suzuki dr400S. Geleend van een vriend.
Ook geen topper, maar goed om te leren springen. Wheelien was er niet echt bij. Te zwaar en vermogen was direct weg.
Maar als beginneling vond ik die 22ponys reeds indrukwekkend.

Bekijk bijlage 1580676
400 N... herkenbare perikelen 😊
Mijn volgende was veel beter...
8EC8A631-7A1F-44E7-ABC1-3AB854F39CCD.jpeg

Wel veel swing 🔀 in het frame🥸
 
Als lesmotor had ik een Yamaha XJ6n
A2ACDCF9-93D3-4162-A4C9-37AAF3EF7194.jpeg

En mijn eerste eigen motor was een Suzuki GSX600F
1906D4D2-F896-4544-83E2-AF2DC3BC45E5.jpeg

deze weggedaan voor een custom Yamaha 600 diversion, daarna een Honda PCX150, die weer weggedaan voor een Yamaha FZ400 Fazer en nu reeds mijn 5de motor...een Honda NT650V Deauville.
 
Laatst bewerkt:
Hoi allemaal. Ik open dit topic omdat ik nieuwsgierig ben naar onze allereerste motor ervaring. Die eerste keer op een motor rijden was toch geweldig? Merk, type en een fotootje (desnoods van het www). Succes en veel plezier!
Complimenten👍🏻,leuk om al die motoren tezien en verhalen te lezen.
En te vertellen uiteraard 😇🙏🏼
 
Die heeft mijn 8 jaar oudere broer nog gehad...later een 2e als donor.. wat een fout blok was dat😩
Deze had weinig vermogen in het midden toerengebied, maar ging wel 210 op de teller met de wind mee. Mijn tweede, een bruine, had een tammere nokkenas en was juist erg soepel met een topsnelheid van nog geen 190. Daar heb ik 200.000km mee gereden.

Die blauwe trok ik onderuit op vrij hoge snelheid bij op het gas gaan na mijn eerste kneedown poging in de regen en was toen afgeschreven...

De bruine trok ik trouwens ook onderuit bij op het gas gaan na kneedown in de regen, maar dat was op lagere snelheid met veel minder schade.
 
Laatst bewerkt:
De eerste motor een miskoop. Sta je daar wildenthousiast met een splinternieuw rijbewijs en een zak geld. Menig handelaar heeft daar misbruik van gemaakt. Ook bij mij.😕
Dat is jammer om horen... 😕
Ik vind het in ieder geval een heel moeilijke keuze, die eerste motor. Heb er zelf ook enorm veel over wakker gelegen en getwijfeld.
Al zeker omdat je met een voorlopig rijbewijs nergens kan/mag testrijden. Begrijpelijk dat wel, maar het maakt het kiezen er niet makkelijk op.
Heb als beginner dus ook absoluut niet de ervaring om hier te gaan beweren wat nu wel het fijnste is om te rijden. Vraag me dat over een jaar of 10 nog eens. 😁

Zie hier ook enorm veel oudere toestellen, waarbij ik dan durf veronderstellen dat de leeftijd van de rijders recht evenredig is. 😇

Ik lees de vraag als in de eerste motor waar je mee hebt gereden, dat is in mijn geval die van de rijschool, een Yamaha MT-07.
Fijne machine, mr iets te klein voor mijn 195cm.
yamaha.jpg

Mijn eerste eigen motor is een Versys 650 uit 2019.
Qua vermogen absoluut voldoende voor mijn eerste 10k km, en rijdt best wel fijn.
Mijn droommotor is het zeker niet, maar het is de mijne, en ben er blij mee. 🤓🤩
versys3.jpg
 
Hoi.

Ouwe lullen?
Bijna 60, valt toch wel mee, dacht ik.

En vermogen, vind 100 pk mooi genoeg om een hoop lol te hebben.

Ooit eens vanuit Duitsland terug naar huis gereden op een Kawa ZZR1100, toen die pas uit waren.
Moet je eens proberen, zei m'n maat, loopt naar de 300 toe, dat ding.
Had ik nog toeren en een versnelling over, vond het hard zat gaan.

Nooit geweten dat er in dat stuk Autobahn ook bochten zaten. :+

Groeten, Paul.
 
Is terug naar de 60er jaren van de vorige eeuw !
Mijn vader had een motorwerkplaats, dus er waren altijd motoren om ons heen. Als 14 jarige snorde ik al met een 'gechopte' Norton 16H (500 cc ééncilinder zijklepper) over het IJmuiderstrand. Vele, vaak zelf gebouwde) Crossers en (zoals we die nu noemen) Enduro's volgde.
Maar dan wordt je eind 1967 eindelijk 18. En mag je 2 dagen later afrijden.

Uit het 'magazijn' mocht ik m'n eerst straat motor uitzoeken. Werd een DKW RT 250 S, bouwjaar 1958 en nog nieuw (binnengekomen als betaling na een faillissement van een DKW dealer). Een 'ouwe lullenfiets', dus meteen danig aan het moderniseren gegaan. Crosstuur en voorspatbord, Kawasaki achterspatbord met achterlicht, en stevig de verfkwast erlangs (Geel met zilver). De cilinder hadden we ruim van te voren al een goede (lees opvoer) beurt gegeven. Liep ruim 160 kmh, alleen de remmen waren daar beslist niet op afgestemd. Heeft me menig benauwde seconden opgeleverd. Maar ik leef nog !
Zomer 1968 meteen naar Zuid-Italië ! Althands, dat was de bedoeling. In Zwitserland vond de DKW zijn Waterloo. Lange afdalingen en 2 takt zijn geen goede combinatie. Krukas vastgelopen, en dat fix je niet met een 'Zwitsersmes'.
En ja ik ben alsnog tot Napels gekomen, liftend !! De DKW is achterop een boottrailer mee terug gekomen naar NL.
1968 DKW RT250 pech CH.jpg


Daarna een reeks aan Kawasaki's (2 x), Jawa Enduro, SWM Enduro, Suzuki's (6 x), BMW (" Ooit wordt je wijs, en koop je een BMW", waren mijn vaders woorden" (2 x) en een Honda. En. . . . . , nog steeds 'On the Road'.
 
Laatst bewerkt:
in 1968 kocht ik op de automarkt in Utrecht voor 275 gulden een Honda S90 en dat werd al snel een drama, de kickstarter brak af, daarna spoot er olie uit alle naden en kieren en een week verder liep de versnellingsbak in de soep; ergens in Amsterdam versnellingstandwielen gescoord en de vorige eigenaar was zo coulant om het spul weer te monteren; daarna de motor snel verkocht en overgestapt op oud Engels spul
Honda-S90-Right-Side-2.jpg
 
Dat is jammer om horen... 😕
Ik vind het in ieder geval een heel moeilijke keuze, die eerste motor. Heb er zelf ook enorm veel over wakker gelegen en getwijfeld.
Al zeker omdat je met een voorlopig rijbewijs nergens kan/mag testrijden. Begrijpelijk dat wel, maar het maakt het kiezen er niet makkelijk op.
Heb als beginner dus ook absoluut niet de ervaring om hier te gaan beweren wat nu wel het fijnste is om te rijden. Vraag me dat over een jaar of 10 nog eens. 😁

Zie hier ook enorm veel oudere toestellen, waarbij ik dan durf veronderstellen dat de leeftijd van de rijders recht evenredig is. 😇


Ik lees de vraag als in de eerste motor waar je mee hebt gereden, dat is in mijn geval die van de rijschool, een Yamaha MT-07.
Fijne machine, mr iets te klein voor mijn 195cm.
Bekijk bijlage 1580917
Mijn eerste eigen motor is een Versys 650 uit 2019.
Qua vermogen absoluut voldoende voor mijn eerste 10k km, en rijdt best wel fijn.
Mijn droommotor is het zeker niet, maar het is de mijne, en ben er blij mee. 🤓🤩
Bekijk bijlage 1580918
Tis zoals ut tis.. die mooie 🏍jaren pakken ze me niet meer af_O-*O*:]:W
 
Grappig te zien dat vermogen vooral de beginnende rijders bezighoud (zoals ik het nu kan beoordelen). Ben bijna 53 maar ik zak alleen maar terug met motorvermogen. Rijd nu een GS310 met wel 34 pk maar ik heb er meer plezier van dan met mijn Harley hiervoor, het kan verkeren :)
Is in 32 jaar overigens mijn 11e motor en heb echt van alles gereden.
Dat komt ook omdat je als beginnende rijder hem waarschijnlijk gaat gebruiken in plaats van een auto. Veel snelweg kilometers. En dan is een beetje meer vermogen wel fijn hoor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan