Wat zal ik kiezen?

MichMoto

MF'er
28 aug 2019
35
21
Enschede
Hallo,

Komend voorjaar ben ik van plan mijn eerste motor te kopen. In de afgelopen 5 jaar heb ik 3 keer een motor gehuurd voor 2 dagen (Yamaha Diversion en 2x Yamaha MT-09).
Nu twijfel ik tussen de Yamaha FZ6 en de Kawasaki Z750 (2004-2006 modellen).
Qua uiterlijk vind ik de FZ6 erg gaaf (de Z750 uiteraard ook wel) maar ik ben bang dat de 600cc wellicht snel te weinig is.
De eerder gehuurde Yamaha Diversion was mij na 2 dagen net iets te weinig qua vermogen, de MT-09 met 850cc was voor 2 dagen prima maar voor langer dénk ik iets te veel (voor mij als beginner). Nu heeft de FZ6 wel wat meer vermogen dan de Diversion..

Hoe denken jullie erover, afgezien van het feit dat een testritje op beide motoren natuurlijk een goed idee is :)
 
Hoe groot ben je?

Ik heb met mijn 1.92 zowel op de Z750 als op de FZ6N gereden, waarbij de laatste mij toch wel wat aan de kleine kant was.

Als dit de 2 modellen zijn waar je tussen twijfelt, gewoon op beide gaan proefrijden.
 
Ik ben 184cm, de Yamaha’s zijn naar mijn ervaring inderdaad niet al te hoog qua zit..

Heb je verschil ervaren in hoe zwaar of makkelijk beide motoren te besturen zijn? De Z750 lijkt me overall wat zwaarder.
 
Ik ben 184cm, de Yamaha’s zijn naar mijn ervaring inderdaad niet al te hoog qua zit..

Heb je verschil ervaren in hoe zwaar of makkelijk beide motoren te besturen zijn? De Z750 lijkt me overall wat zwaarder.

Mijn rijschool had dus beide fietsen, de Yamaha had alleen valbeugels, dus na m'n AVB mocht ik pas op de Z750, daarna ging eigenlijk wel altijd mijn keus uit naar de Z750, dus die zal zeker niet "moeilijker" rijden.
 
Klopt, maar naast dat die dénk ik een keer terug zal bijten, zijn ze me ook te duur om te kopen 😋
Jezelf kapotrijden kan met elke motor, vooral afhankelijk van je rechter hand. Voorspelbare wegligging en iets wat past bij je rijstijl is belangrijker, en dan gewoon je r-hand onder controle houden ;)
 
Jezelf kapotrijden kan met elke motor, vooral afhankelijk van je rechter hand. Voorspelbare wegligging en iets wat past bij je rijstijl is belangrijker, en dan gewoon je r-hand onder controle houden ;)

Haha dat is natuurlijk ook zo. Ik ga ze eerst maar eens testrijden!
 
Als je al eens 2 dagen op een MT-09 heb gereden, zonder ongelukken, waarom zou het vermogen van zo'n soort motor dan teveel zijn voor de lange termijn eigenlijk?
 
Ik snap dit soort topics nooit. Je gaat vragen om de mening van anderen. Nu ga je 1.232.2332 verschillenden meningen krijgen waarom je een bepaalde motor moet nemen. Ga eerst eens bedenken wat je mooi vindt. Racer, naked, tour. Aan de hand daarvan ga je eens kijken naar wat er binnen je budget te koop is en ga je proefrijden. Dus neem wat jij lekker vindt rijden en niet het advies van een ander volgen. Zelfde als je blind staren op een bepaald merk en type helm vanachter je pc en er dan achter komen dat de pasvorm totaal niet bij je hoofd past. Dus in deze geldt ook, ga rijden kijk wat past bij je rijstijl en wensen en degene die het lekkerst rijdt die neem je. Easy peasy
 
Ik snap dit soort topics nooit. Je gaat vragen om de mening van anderen. Nu ga je 1.232.2332 verschillenden meningen krijgen waarom je een bepaalde motor moet nemen. Ga eerst eens bedenken wat je mooi vindt. Racer, naked, tour. Aan de hand daarvan ga je eens kijken naar wat er binnen je budget te koop is en ga je proefrijden. Dus neem wat jij lekker vindt rijden en niet het advies van een ander volgen. Zelfde als je blind staren op een bepaald merk en type helm vanachter je pc en er dan achter komen dat de pasvorm totaal niet bij je hoofd past. Dus in deze geldt ook, ga rijden kijk wat past bij je rijstijl en wensen en degene die het lekkerst rijdt die neem je. Easy peasy

Ik ben vooral benieuwd naar de mening van anderen die er wellicht op gereden hebben. Een proefrit om zelf te ervaren ga ik uiteraard maken 👍🏻
 
Als je al eens 2 dagen op een MT-09 heb gereden, zonder ongelukken, waarom zou het vermogen van zo'n soort motor dan teveel zijn voor de lange termijn eigenlijk?

In 2 dagen heb ik niet écht geprobeerd wat de motor kon. Dat gebeurd op wat langere termijn wel en als beginner vraag ik me af of ik dat vermogen dan de baas kan blijven. Maar wellicht is het ook wel geen probleem.
 
In 2 dagen heb ik niet écht geprobeerd wat de motor kon. Dat gebeurd op wat langere termijn wel en als beginner vraag ik me af of ik dat vermogen dan de baas kan blijven. Maar wellicht is het ook wel geen probleem.
Geldt ook voor meer ervaren rijders. De meesten kunnen volgens mij niet zomaar een motor pakken en die meteen tot het randje rijden.

Ik kan nu na 1/2 jaar op mijn Tiger 800 ook nog niet wat ik wel na 60dkm op mijn TDM850 kon.
 
Heb een oude fzs600/fazer. Zeg maar de voorloper van de fz6. Wetende dat een fz6 sneller is dan een fzs600, Ben je daar echt niet zo op uitgekeken hoor. Ding vliegt naar de 160km/h.
 
Terug
Bovenaan Onderaan